💯 هیستری جمعی، عامل مسمومیت دانش آموزان؟
✍️ کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت
🔹مکرر ادعا شده طالبان دهها دانشآموز دختر افغان را به خاطر رفتن به مدرسه مسموم کردند!
🔹در صورتی که در همان مسمومیت های احتمالی دختران افغانستانی سال 2012 بررسی های سازمان بهداشت جهانی مستندی دال بر خرابکاری و نقش طالبان یافت نشد!
🔹از سال 2009 دانشآموزان و معلمان برخی مدارس دخترانه در افغانستان حالت تهوع و علائم دیگر شبه مسمومیت گزارش میکردند اما در همه آن 4 سال علیرغم تلاشهای گسترده سازمان بهداشت جهانی برای رسیدن به عمق موضوع، هیچ مدرکی دال بر سم یا هر علت ارگانیک دیگری پیدا نشد.
🔹مسمومیت های ادعایی دختران دانش آموز افغان توسط شورشیان طالبان مرتباً برای سال ها خبرساز می شد اما همچنان به گفته متخصصان در این زمینه نشانه هایی که وجود داشت این حوادث مواردی از هیستری جمعی قلمداد شد
🔹اختلالات تبدیلی در اثر واپس زدن تعارضات ناخودآگاه و تبدیل اضطراب به یک علامت جسمی ایجاد می شوند.
🔹این نشانه ها را نباید با تمارض یا اختلال ساختگی (که در آن فرد علایم یک بیماری را آگاهانه تقلید می کند) یکسان پنداشت.
🔹یکی از انواع قابل توجه هیستری ها، هیستری جمعی است.
🔹این اختلال نمونه ای از رفتارهای جمعی شامل گسترش سریع و ناگهانی یک علامت یا یک سری علایم در گروهی از افراد سالم است که هیچ توجیه فیزیکی و ارگانیک لزوما برای آن یافت نمی شود.
🔹در واقع این افراد به طور ناگهانی اعتقاد پیدا می کنند که بوسیله یک عامل خارجی بیمار شده اند.
🔹اصول درمان این اختلال عبارت است از: حفظ خونسردی و آرامش، جدا کردن افراد مبتلا از غیرمبتلا، تخلیه محل بروز برای بررسی دقیق به طور مثال تعطیل کردن مدرسه، بررسی دقیق تمام علت های احتمالی، بهره گیری از تکنیک های کاهش اضطراب و روان درمانی حمایتی و... .
🔹مهم ترین نکته در مواجهه با هیستری، برقراری ارتباط درمانگر با بیمار است، هیستری، تمارض نیست و نباید به بیمار گفت که تو هیچ مشکلی نداری و یا این که علایم خیالی هستند چرا که با این نوع برخورد حتی بیماری و علایم وی شدیدتر می شود.
🔹بین تمارض و هیستری تفاوت عمده وجود دارد:
🔹نشانههای تمارض اغلب تحت کنترل ارادی فرد هستند، در حالی که فرد مبتلا به اختلال تبدیلی بر نشانههای بیماریاش کنترلی ندارد. همچنین فرد تمارضکننده هدف و نفع مشخصی از بیماری خود میبرد مثلا فرار از سربازی یا... اما در فرد مبتلا به اختلال تبدیلی، منافع درونی و پنهان هستند.
🔹بعضی الگوهای رفتاری، فردِ مبتلا به هیستری تبدیلی را از تمارضکننده جدا میکند اما تفکیک آنها در برخورد اولیه ممکن است دشوارباشد.
🔹یکسوم مردم در طول عمر دچار بعضی از علایم اختلال. تبدیلی میشوند ولی لزوما بیمار هیستریک نیستند. زنان چند برابر گاهی تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان مبتلا میشوند. هیستری در تمام سنین دیده میشود ولی شروع آن قبل از ۱۰ سالگی و پس از ۳۵ سالگی نادر گزارش شده است.
🔹بسیاری معتقدند هیستری جمعی لزوما یک اختلال روانی نیست بلکه صرفا یک پاسخ جمعی به استرس است و البته دختران در سنین بلوغ بیشتر تحت تاثیر آن قرار می گیرند
🔹بر خلاف تصور، زنان در جوامع کنونی بیش از پیش به مشاغل ذهنی ناخوشایند مبتلا هستند.
🔹شاید تشخیص هیستری جمعی قابل قبول تر بود اگر میتوانستیم از ریشه جنسیتی فاصله بگیریم اما نمیتوان کفه سنگین زنان در این پدیده را انکار کرد هرچند نقش مردان در سنگینی این کفه را نباید نادیده گرفت!
💯 آیا تیم اقتصادی دولت سیزدهم توانسته است ریل اقتصادی کشور را تغییر و در مسیر رشد قرار بدهد؟
مدیریت اجرایی کشور کار سادهای نیست و باید مدیرانی متناسب با مسئولیت محوله تربیت شوند؛ اما مشکل اصلی این است که در کشور ما ساختاری به منظور تربیت مدیر به صورت نهادینه وجود ندارد. مشکل تیم مدیریتی تنها به حوزه اقتصاد محدود نیست و در سایر حوزهها نیز همچنان مسئولیتهای مهم کشور در اختیار افرادی است که از نظر رویکرد و اولویتهای سازمانی با دولت همسو نیستند.
چون دولت سیزدهم حزب رسمی و ساختار مدیریتی سلسلهمراتبی نداشت و سعی کرد از بدنه انقلابی جامعه یارگیری و تیم اقتصادی خود را شکل دهد، قاعدتاً همه افرادی که در اطراف دولت جمع شدهاند، توانایی کافی نداشتند یا بسیاری از آنها خودشان تیم نداشتند و صرفاً یک وزیر تغییر کرد و لایههای مدیریتی کشور با رویکرد قبلی باقی ماند.
در این وضعیت، مدیران تازه منصوب پس از مدتی کار در مسئولیت واگذار شده به تدریج بر مسئولیت واگذار شده مسلط میشوند که خود این مدت آزمون و خطایی معمولاً برای دولتها و در وهله آخر برای مردم هزینهساز بوده و زمینههای نارضایتی آنها را فراهم میکند.
با همه این نقدها، گفتنی است در حال حاضر تیم اقتصادی دولت در برخی حوزهها عملکرد قابل دفاعی داشتهاند. برای نمونه، در حوزه کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی در مجموع تیم جدید با برنامه تحولی ورود کرده و توانسته است اقدامات خوبی را انجام دهد. کشاورزی قراردادی، سنددار کردن زمینهای کشاورزی، کشت فراسرزمینی و ... بخشی از اقدامات خوب این وزارتخانه است؛ البته در اتفاقات اخیر بازار مرغ یا سامانه بازرگام و ... عملکرد این وزارتخانه قابل نقد است.
در حوزه وزارت اقتصاد و بازرگانی عملکرد وزارتخانه قابل دفاع است، انضباطبخشی به رفتار بانکها از سوی بانک مرکزی، افزایش پایههای مالیاتی و جلوگیری از برخی فرارهای مالیاتی و تحقق درآمدهای مالیاتی از نقاط قوت تیم است. بنابراین، با وجود اینکه در برخی حوزهها، مانند خودرو و مسکن، خروجی اقدامات دولت قانعکننده نبوده است، اما در مجموع و در مقایسه با دولتهای گذشته تیم اقتصادی جدید توانسته است ریل اقتصادی کشور را تغییر داده و در مسیر رشد قرار دهد.
💯 📍شناسایی عوامل سیاسی_رسانهای پرونده مسمومسازی
🔸عباس عبدی، از تئوریسینهای اصلاحطلب اخیراً طی یادداشتی پیرامون پرونده مسمومیت دختران نوشته است: نوک پیکان حمله نواصولگرایان، علیه مظاهر و الزامات جدید و کوشش آنان برای بازگشت به جاهلیت است که در راس آن نقض حق و حقوق و مشارکت زنان است و این خواست برخلاف بدیهیات عقلی و خواست مردمی است که انقلاب کردند. تا اینجای کار آنچه اتفاق افتاده را میتوان در قالبی تحلیل و فهم کرد. سر بر آوردن اژدهای خفته سنتگرایی متحجر علیه انقلابی که خواهان عبور از تعارضات ساخته شده میان سنت و تجدد بود. فراتر از این فهم، آنچه باعث تاسف است، سکوت نسبی کسانی است که وظیفه مقابله با این تروریسم سیاه را دارند. هنگامی که در قرآن میخوانیم «بِأیِّ ذنْبٍ قُتِلتْ» (آنگاه که از دختر زنده به گور شده پرسیده شود که به کدامین گناه کشته شده است؟)
🔸به گزارش اعتمادآنلاین، او میافزاید: تعجب میکردیم که مگر ممکن است کسانی باشند که دختران خود را از طریق زنده به گور کردن، بکشند؟ چنین جاهلیتی برای هیچ کس قابل تصور نبود و نیست، ولی امروز میبینیم که با معنایی موسع از کشتن، کوشش این جماعت برای جلوگیری از باسواد شدن زنان و ازدواج زودرس آنان مصداق این آیه است و میخواهند کاری را انجام دهند که از کشتن جسمی هم بدتر است و البته برحسب ضرورت ابایی هم از کشتن دختران نخواهند داشت. ذلیل کردن دایمی و کشتن روحی یک جامعه و دختران آن بر تارک عملکرد این تروریستهای سیاه خواهد نشست، حتی بدتر از طالبان، زیرا طالبان خیلی شفاف و به روشنی این کار را میکند، ولی این جنایتکاران آنقدر جرات و شهامت ندارند که آشکارا این کارها را کنند و مسوولیت آن را بپذیرند.
🔸عبدی در بخش پایانی یادداشت خود نیز تصریح میکند: اکنون که ۴۴ سال از انقلاب میگذرد و حاکمیت قانون و حساسیت اخلاقی باید بیشتر باشد شاهد سکوتی نسبی هستیم که ممکن است به علامت رضا تعبیر شود!
🔺چگونه عدهای بدون اطلاع از اصل ماجرا و قبل از اعلام رسمی مراجع ذیربط به صحنه میآیند و ادعا میکنند که "کار، کار خودشان است" و "آنها از مسمومسازی دختران رضایت دارند"؟!
🔺آقای عبدی آیا قصد دارد پرونده سیاه دوستان اصلاحطلب خود در ماجرای اسیدپاشیهای اصفهان را تکرار کند و بدون اینکه هیچ چیز ثابت شود؛ قضیه را به گردن انصار حزبا... و یا قشر متدین ایرانی نسبت بدهد؟!
🔺(در ماجرای اسیدپاشیهای اصفهان، تحلیلهای امنیتی نشان میداد کل قضیه صرفا توسط یک فرد و با انگیزه شخصی انجام میشود؛ به هر روی عامل ماجرا هرگز شناسایی نشد و علیرغم دستگیر چند نفر و بازجوییهای کاملا تخصصی اما متأسفانه مجرم فعلا گریخته است. نظیر چنین پروندههایی در فضای امنیتی و پلیسی کم نیست.)
در ماجرای مسمومیت مدارس دخترانه باید متوجه چند مسئله بود.
🔺ابتدا اینکه این کار توسط هیچ گروه رسمی در فضای ایران مورد تأیید نیست و همه آنرا محکوم کردهاند.
🔺ثانیا باید متوجه سکوت معقول دستگاه امنیتی بود و دانست که هرگونه اعلام خبر در این قضیه ذیل مصالح امنیتی پرونده قرار دارد و بسا که مثل ماجرای بمبگذاری در یک هیئت عزاداری در شیراز در دهه ۸۰؛ حتی شخص وزیر اطلاعات هم مجبور باشد به گونهای سخن بگوید که عاملان قضیه فریب بخورند و زودتر در تور امنیتی قرار گیرند.(البته فروض دیگری مثل تمارض نیز مطرح است)
🔺و ثالثا نظام جمهوری اسلامی که طی ۴۴ سال گذشته همواره با مردمش روراست بوده و از ماجرای حادثه غیر عمد هواپیمای اوکراینی تا برخورد با فساد برادر رئیسجمهور و برکناری گزینه جانشین رهبری؛ همواره حقیقت را به مردم گفته است چرا در این قضیه نباید حقیقت را بگوید؟!
🔺آیا عقل سلیمی در نزد آنها که میگویند "کار خودشان است" بوده که چنین شکیات ضعیفی را مطرح میکنند؟!
🔺معالوصف باید اذعان کرد که بدتر از اقدام دشمنانهی مسموم کردن دختران؛ متصف کردن این رفتار به متدینین جامعه و نظام اسلامی است. آنهم از سوی کسانی که پرونده رفتارهای فردی و جمعی آنها مشحون از جاسوسی، خدمت به دشمن، دروغ سال ۸۸، پونز فرو کردن در پیشانی دختران بدحجاب، مصادره کردن عینکهای آفتابی در دهه ۶۰، بازجوییهای خشن و فتنهگری است.
🔺لذاست که باید این افراد را همتراز و بلکه بدتر از عاملان پرونده مسمومسازی تلقی کرد و اکنون که آشکارها و صراحتا شناسایی شدهاند؛ در وهله اول با اینان بعنوان عوامل سیاسی_رسانهای عملیات مسمومسازی برخورد قضایی و امنیتی صورت گیرد.
🔺گفتنیست، آقای فاضل میبدی، از عناصر اصلاحطلب که قبل از عبدی اعلام کرده بود کار کثیف مسمومسازی توسط یک گروه تندروی مذهبی انجام شده؛ به تازگی اظهارات خود را تکذیب کرده و اینطور گفته است که یکی از دوستانم چنین حرفی را مطرح کرده بود و من به خبرنگار تأکید کردم که باید خبر را از همان شخص پیگیری کند!
🛑 رسانه باشیم | صفر تا صد ماجرای مسمومیت دانش آموزان / اتهام زنی، فراخوان تجمع و بی نظمی بستری برای اخلال در کشف عوامل و تداوم آشوبگری بیگانه/ شلوغکاری برای فرار مجرم است
🔺 در جنگ ترکیبی و فتنه صهیونیستی، آمریکایی با پادویی جریانهای تکفیری، سعودی، نفاق، سلطنت طلبها و تجزیه طلبها علیه ایران، عملیاتهای مشترک میدانی و رسانه ای متعددی از چند ماه قبل طراحی و اجرا می شود.
🔺مهسا امینی در حادثه ای از دنیا میرود و اسم رمز آشوب و کشف حجاب و کشتار می شود، یک گروه تروریستی در شاهچراغ، یک تیم مسلح در ایذه و شهادت کیان پیر فلک، یک خبر دروغ از مدرسه ای در اردبیل درباره کشته شدن دانش آموزی که وجود خارجی نداردو واکنش سلبریتیها، افتادن نیکاشاکرمی از پشت بام و سقوط یک دختر مست از مهمانی شبانه در یک گودال و... همه و همه با اتهام زدن هماهنگ رسانه های ضد ایرانی و چند رسانه داخلی به نظام همراه می شود تا در عین عملیات میدانی علیه مردم، کاری کنند تا همان مردم به جای خشم و مقابله با دشمن و عوامل دشمن، مقابل یکدیگر قرار بگیرند!!
🔺مردم در ۲۲ بهمن نشان دادند که هوشیارند اما طراحی عملیات مسمومیت دانش آموزان آن هم در کشوری که طی ۴۰ سال اخیر مدارس و دانش آموزان دختر آن ۴ برابر رشد داشته است، نشان داد دشمن همچنان بر اشتباه خود پافشاری می کند!
🔴 ماجرا چیست؟
🔹آنچکه محتمل است ماجرای مسمومیت های سریالی با آنکه در تعداد کمی از مدارس کشور اتفاق افتاده اما ریشه ای از جنس خرابکاری و ضد امنیتی دارد. آن هم با توجه به اسناد علنی دعوت به خرابکاری در مدارس و دانشگاه ها توسط ضد انقلاب، هم در رسانه و فضای مجازی هم در میدان! عوامل خرابکار احتمالا وابسته به نفاق با هدایت سرویسهای خارجی اقدام به ایجاد نا امنی می کنند، رسانه های خارجی اقدام به اتهام زنی به نهاد دین و مذهب و نظام می کنند و دقیقا چند رسانه و شخص معلوم از جریان سیاسی موسوم به اصلاح طلبها در اقدامی هماهنگ با اتهام زنی های مشابه عملا تلاش می کنند تا دشمن را از مهلکه نفرت عمومی اندکی نجات داده و نفرت داخلی از خودی ها ایجاد کنند!
🔹گرچه با فراگیر شدن موضوع در رسانه ها بسیاری از موارد بی نظمی در مدارس شیطنت دانش آموزان و شوخی با موضوع و برخی نیز تلقین و ترس با عوامل محیطی معمولی مثل بوی شوینده ها و میوه ها نیز گزارش شده و موارد خرابکارانه تعداد محدود تری دارند.
🔹وظیفه مردم در این شرایط جنگ ترکیبی، توجه به این نکته است که نباید اجازه بدهند بوق های تبلیغاتی قوه ادراک و تصمیم گیری آنها را با اختلال مواجه کنند. باید بدانند که از این نا امنی ها دشمن سود می برد و با توهین به شعور مخاطب در رسانه هایش این اتفاقات را به داخل کشور ربط داده و عملا این را می گوید: ما یقین دارم که مردم ساده لوح هستند و هر دروغی را باور می کنند!
🔹«خرابکاری شرافتمندانه» یکی از شعارهای دشمن در ایام اخیر بود، همان توجیهی که ابر قدرتهای حامی این براندازان برای انداختن بمب اتم و شیمیایی بر سر مردم ژاپن و ایران و... از آن استفاده می کردند. همان اعتقاد داعش که کشتن را فضل می دانست. بنا براین مردم به جای قرارگرفتن در سناریوی دشمن، اینبار هم باید هوشمندانه وحدت و یکپارچگی خود را بیش از پیش نشان دهند وبدانند هر تریبون و رسانه ای که به نظام و مردم اتهام زنی می کند یا دعوت به آشوب می نمایند هدفی جز گسترش تهدید و خطر ندارد.
🔹دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نیز باید با سرعت و دقت بیشتر عوامل مرتبط با این خرابکاری های کثیف را شناسایی و پشت صحنه آن را به مردم گزارش دهند، گرچه سکوت نسبی آنها برای فاش نشدن نوع پیگیری و تعقیب دشمن نیز تا حدود زیادی قابل درک است. گرچه دستگاه قضایی نیز در این میان نباید به چند تریبون سیاسی اجازه بدهد به خاطر منافع سیاسی خود با دروغ و اتهام زنی بی سند به جریانهای دینی هم تولید نفرت کنند و هم عوامل اصلی را با این اتهام
زنی های بی اساس پوشش بدهند!
🔺 اما رسانه های داخلی! نباید با منفعل شدن دربرابر حملات رسانه ای خارجی عملا شبیه آنها موضع بگیرند. رسانه های داخلی باید با صداقت و اخلاص تمام بدور از روشهای عملیات روانی دشمن مردم را در جریان حقیقتها قرار دهند و تردید نکنند که دلهای مردم پذیرای حقیقت است تا تزویر و دروغ و حقه بازی های نارسانه های سعودی و انگلیسی.
فرازی ازوصیت نامه بسیجی شهید میرموسی قاسمی
ولادت : هستم مهر ۱۳۴۳ در مرند
شهادت : چهارم آبان ۱۳۶۲ در بانه
قسمت اول
برادران و خواهران حزب اللهي، خدا ما را خلق نكرده كه روزها كار كنيم و شب ها بخوابيم و نسبت به مملكت و ناموس بي تفاوت باشيم، بلكه بر هر فرد مسلمان واجب است كه از دين مقدس اسلام دفاع كند و نگذارد به اسلام وقرآن آسيبي برسد. انسان مسلمان نبايد در مقابل ظالمان و متجاوزان سكوت كند. مسلمان بايد تلاش و مجاهده كند و از دشمن نترسد. مسلمان فقط از خدا مي ترسد و از او ياري مي طلبد، چون قدرت خدا مافوق تمام قدرتها مي باشد، خدا بر همه چيز قادر است.
اي مردم و اي مسلمانان جهان نگذاريد به كتاب آسماني لطمه وارد كنند زيرا قرآن امانتي است در دست ما، بايد از امانت خوب نگهداري كنيم و زير بار ظلم نرويم. اي امت مستضعف جهان قيام كنيد و بر عليه مستكبران قدم برداريد چون حتماً به رهبري امام پيروزيد و از امام امت اطاعت كنيد و به فرمان او گوش دهيد و بدانيد سخن امام سخن الله است و هميشه در خط امام كه خط الله است حركت كنيد و هر كس در مقابل امام و انقلاب ايستاد با او مبارزه كنيد .
شهدا را با صلواتی یاد کنیم
🔴 امام خوب فهمیده بود. «مصدق مُسلِم نبود.»
♦️ دورهی چهاردهم مجلس شورای ملی وقتی رحیمیان از نمایندگان قوچان ماده واحدهای را به مجلس تقدیم کرد که در آن قید شده بود، چون قرارداد نفتی ۱۹۳۲ در زمان دیکتاتوری بسته شده است باید مختومه اعلام گردد، اولین کسی که با آن مخالفت کرد کسی نبود جز محمد مصدق و دلیل خود را چنین نوشت: «چون قراردادها و عقود بینالمللی با حضور دوطرف انجام میگیرد و چون این قراردادها نوعی عقد دوطرفه است، نمیتوان آن را یکطرفه لغو کرد.» خیلی نگذشت که همین آقای دکتر مصدق شد طرفدار ملی شدن صنعت نفت. [۱]
♦️مرحوم نواب صفوی تمام اعضای جبههی ملی را در خانهی حاج محمود آقایی جمع کرده بود. دکتر فاطمی به نمایندگی دکتر مصدق هم حضور داشت. همه با قتل رزمآرا موافق بودند. نقل است که همگی پشت قرآن را هم امضا کردند، ولی وقتی نواب محکوم شد و مصدق را با او روبرو کردند، گوشهایش را میگیرد و میگوید من ایشان را نمیشناسم. وقتی هم مجلس تصویب کرد که چون خیانت رزمآرا به مملکت محرز است، پس قاتل باید آزاد شود، مصدق گفت: «من با آزادی خلیل طهماسبی مخالفم».
♦️ رفتند پیش مصدق که آقا شما مسلمانید اقلا تولید مشروبات الکلی را ممنوع کنید. مصدق بهانه آورد که روزانه شش هزار تومان از مشروبات الکلی درآمد داریم. گفتند: شما ده شاهی بر قیمت هر کیلو شکر اضافه کنید، بودجهاش تامین میشود. به ملت هم بگویید قطعا با روی خوش استقبال میکنند، اما مصدق این کار را نکرد اصلا اعتقادی به این کارها نداشت. [۶]
♦️ ماه مبارک رمضان، مجلس شورای ملی مملکت اسلامی پشت تریبون رفت. سخنرانیاش که تمام شد، لیوان آب کنار دستش را برداشت و خورد. صدای اعتراض نمایندگان بلند شد. با خونسردی گفت: «اهل عوامفریبی نیستم.» امام خوب فهمیده بود. «مصدق مسلم نبود.»
🗓14 اسفند سالروز فوت مصدق
🔴 شکست در عین پیروزی
♦️ما باید فکر این معنا باشیم که خدمت بکنیم خدمتی که برای ما سرمایه باشد برای آن جهان .زدن و پیروز شدن و فتح کردن و همه اینها اگر آن بعد معنوی اش نباشد، همه اش شکست است، بلکه آنهایی که بیشتر در نظر مردم پیروزند، شکسته ترند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
📚 صحیفه امام،جلد 19، صفحه201
👈 بیانات امام خمینی(ره) در دیدار با رئیس جمهور ،نخست وزیر،رئیس مجلس شورای اسلامی و...
📆 مورخ:1364/01/01
اللهم عجل لولیک الفرج
🌴درختكاري از ديدگاه احاديث و روايات
🌺در قرآن، حيات مجدد طبيعت بعد از مرگ ظاهري؛ از نعمتهاي الهي و نشانههاي خداوند براي اهل ايمان در دمیدن حیات در کالبد مرده، شمرده شده و يا به عنوان مثالي براي برپايي قيامت و معاد از آن ياد شده است. در اين مطلب به مناسبت 15 اسفند روز ملي درختكاري، بخشي از روايات مربوط به جايگاه و اهميت درختكاري در منابع ديني ارايه مي شود.
🌹كاشت درخت و آزاد كردن بنده
❤️حضرت اميرالمومنين (ع) يك هزار بنده را از دسترنج خود در راه خدا آزاد كردند، به اين گونه كه نهال درخت مي كاشتند بعد آن را مي فروختند و از پول آن بنده مي خريدند و در راه خدا آزاد مي كردند و به آنان چيزي از مال خود ميبخشيد كه نيازي به مردم نداشته باشند. (ارشاد القلوب- ج1، ص: 253)
🌹كاشت درخت و وقف آن
❤️بعضي از غلامان، به حضرت امير (ع) خبر دادند كه آب چشمهاي در يكي از باغها ميجوشد و مانند گردن شتر از آن چشمه آب بيرون آيد، سه مرتبه فرمود؛ وارثهاي آن چشمه را مژده دهيد، سپس حضرت چند گواه طلب كرد و آنان را گواه گرفت كه اين چشمه را در راه خدا وقف كردم تا پايان دنيا و فرمود: اين كار را كردم تا خدا آتش را از چهره من دور كند. معاويه خواست همان نخلستان را از حضرت امام حسن (ع) به دويست هزار دينار خريداري كند حضرت فرمود؛ چيزي از آن را نميفروشم زيرا پدرم آن را در راه خدا وقف كرده است. (ارشاد القلوب- ج1، ص: 253)
🌹كاري حلالتر از درختكاري نيست
❤️مردي از امام صادق (ع) پرسيد: شنيده ام زراعت مكروه است؟ امام صادق (ع) فرمودند: [اين گونه نيست بلكه] زراعت كنيد، درختكاري كنيد به خدا قسم كاري از آن پاكتر و حلالتر نيست! (كافي ج 5)
🌹بهرهمندي ثواب
❤️رسول اكرم (ص) در ضمن حديثي ميفرمايند: كسي كه درختي بكارد، مادامي كه يك نفر از بندگان خدا از آن درخت استفاده ببرد اجر و ثواب شامل او ميشود. (مستدرك الوسائل ج 13، ص 460 )
🌹درخت دنيا و بهشت
❤️رسول خدا (ص) در اين رابطه فرمودند: كسي كه درختي بكارد خداوند نيز براي او در بهشت درختي ميكارد. پيامبر اكرم (ص) در جاي ديگر مي فرمايند: كسي كه درختي بكارد يا چاهي حفر كند يا زمين مرده اي را زنده كند، پس از جانب خدا و رسول (ص) پاداش نصيب او ميشود.(من لا يحضرالفقيه، ج 3، ص 240)
❤️امام حسن (ع) نيز فرمودند: نخل و درخت براي خانواده درختكار، بركت است و براي بازماندگان پس از آنان نيز اگر شكرگزار خداوند باشند نيز بركت است.(كنزالعمال، ج 12، ص 339، حديث 35306)
🌹ثواب به اندازه ميوههاي درخت
❤️رسول اكرم (ص) فرمودند: هر كسي كه درختي بكارد و درخت ميوه دهد، خداوند به اندازه ميوه هاي آن درخت به او ثواب ميدهد. (مستدرك الوسائل،ج13، ص 460)
🌹درخت و صدقه جاريه
❤️رسول اكرم (ص) فرمود: هر كسي چيزي بكارد، هيچ انسان و يا مخلوقي از آن نميخورد، مگر اينكه براي كسي كه آن را كاشته صدقه ميباشد. (گلهاي جاويدان، هزار كلمه قصار، ص 341)
❤️پيغمبر اكرم (ص) نيز فرمود: اگرشخصي از اين عالم رحلت كند، كارهاي او كه در اين دنيا انجام ميداده همه قطع و بريده ميشود، مگر سه چيز كه بعد از فوت او از آن بهره ميبرد و بر حسناتش افزوده ميشود: اول صدقه جاريه، يعني آن كارهايي كه انجام داده و آثارش باقي است و مردم از آن بهرهمند ميشوند، مانند: مسجد ساير بناهاي خير يا حفر قنوات و غرس اشجار يا احداث راه براي عبور مردم و امثال اينها كه مادام كه آثارش باقي است و مردم از آن بهرهمند ميشوند، ثواب در نامه عمل آن كس ثبت ميكند. (ارشاد القلوب- ص 52)
❤️امام صادق (ع) فرمود: شش چيز است كه مومن پس از مرگ خود از آن سود ميبرد، فرزند صالح كه برايش آمرزش خواهد، قرآني كه خوانده شود، چاه آبي كه بكند و درختي كه بكارد و صدقه آبي كه جاري سازد و روش نيكي كه از آن پيروي شود. (امالي شيخ صدوق- ص 169)
🌹شصتهزار درخت
❤️حضرت علي (ع) در بيست و پنج سال خانهنشيني ، به حفاري قنات و درختكاري مشغول بودند و شصت هزار نخل كاشتند. (مقدمه نخج الفصاحة،چاپ دوم،ص 84)
🌹 نهال هاي بهشتي
❤️از ابو ايوب انصاري از رسول خدا (ص) روايت شده كه فرمود: شبي كه به معراج رفتم و در آسمانها سير داده شدم، ابراهيم خليل الرحمن (ع) عبورش به من افتاد و گفت: به امت خود امر نما كه از نهال هاي بهشت (در زمين آن) بسيار بنشانند، زيرا زمين بهشت، پهناور و خاك آن پاكيزه است حضرت فرمود؛ به ابراهيم گفتم: نهال هاي بهشت چيست؟ گفت: گفتن لا حول و لا قوة الا باللَّه. (طرائف الحكم يا اندرزهاي ممتاز، ج2، ص: 377)
🌴به یاد هر شهیدی از فامیل یا آشنایان، درختی را غرس کنیم.
🌳 تاکید رهبرمعظم انقلاب بر توسعه فضای سبز برای جلوگیری از ریزگردها
♦️امام خامنهای پس از کاشت نهال، در سخنانی روز و مراسم درختکاری را رسمی #مبارک در سراسر کشور دانستند و با اشاره به اهمیت و برکات گیاهان، جنگلها و مراتع در حفظ هوا و آب، زیبا و تماشایی کردن فضای زندگی و تولید محصولات مفید برای بشر، خطاب به مسئولان تأکید کردند: مسئولان باید مانع از بین رفتن درختان موجود در شهرها شوند.
♦️ایشان افزودند: در تهران، باغها و باغستانهایی وجود دارد که برخی به دنبال دستاندازی به آنها هستند اما باید جلوی این کار که ضربه به زندگی و #آسایش شهری است، گرفته شود.
♦️رهبر انقلاب اسلامی مسئولان دستگاههای مربوط از جمله وزارتخانههای جهاد کشاورزی و نیرو را به جدی گرفتن مسئله آبخیزداری در خصوص کاشت درخت و فضای سبز توصیه کردند و گفتند: اجرای این سیاست میتواند از عواملی باشد که مانع بروز #ریزگردها و سیلابها شود. ۹۶/۱۲/۱۵