↔️ ادامه بسته صد و بیست و چهارم قرآنی
📖 پیام سه
نکات تفسیری سوره مبارکه «مائده» صفحه ۱۲۴ قرآن مجید [۱]
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ شکار آنگاه حلال است که برای تغذیه باشد؛ نه تفریح و لغو.
«مَتٰاعاً لَکُمْ»
🌸✨
2️⃣ ایمان به قیامت و محاسبهی اعمال، عامل بازدارندهی از گناه است.
«وَ اتَّقُوا اللّٰهَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»
✨🌸
3️⃣ ماههای حرام عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم که جنگ در آنها ممنوع است.
🌸✨
4️⃣ مسجد و مسلخ، وسیلهی قوام دین و دنیای مردم است.
«اَلْکَعْبَةَ... اَلْهَدْیَ وَ الْقَلاٰئِدَ»
امام صادق علیه السلام فرمود:
«جَعَلها اللّه لدینهم و معیشتهم»
✨🌸
5️⃣ اگر جامعهای ثبات داشته باشد؛ زمینه خداشناسی در آن رشد میکند.
«قِیٰاماً... لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّٰهَ...»
🌸✨
6️⃣ تشویق و تهدید باید در کنار هم باشد. «شَدِیدُ الْعِقٰابِ، غَفُورٌ رَحِیمٌ» (انسان باید میان بیم و امید باشد و به خاطر خلاف یا شکستن حُرمت کعبه به کلّی مأیوس نشود و به خاطر رفتار و کردار خوب نیز مغرور نشود)
✨🌸
7️⃣ چون علم الهی فراگیر است؛ پس کتمان یا آشکار سازی، نزد او یکسان است.
«یَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ وَ مٰا تَکْتُمُونَ... »
🌸✨
8️⃣ ملاک در ارزشها، حقّ وباطل است؛ نه کثرت و قلّت.
«وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ»
✨🌸
9️⃣ «اکثریّت»و فراوانی، فریب دهنده است؛ مواظب باشیم.
«أَعْجَبَکَ» (اکثریّت، نه نشانه حقّانیّت است و نه نشانه ی برتری)
🌸✨
🔟 منطقِ «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» قرآنی نیست.
«وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ»
✨🌸
1️⃣1️⃣ رستگاری علاوه بر عقل و خرد، به تقوای الهی نیاز دارد.
«فَاتَّقُوا اللّٰهَ یٰا أُولِی الْأَلْبٰابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
🌸✨
2️⃣1️⃣ دانستن هر چیزی، نه لازم است و نه مفید، بلکه باید سراغ دانشهای مفید رفت.
«لاٰ تَسْئَلُوا» (حسّ کنجکاوی باید تعدیل شود ونباید در پی اطلاعاتی رفت که سبب ایجاد کدورت، مشکلات و اختلال در نظام جامعه میشود. )
✨🌸
3️⃣1️⃣ خداوند به بندگانش مهلت توبه میدهد.
«غَفُورٌ حَلِیمٌ»
🌸✨
4️⃣1️⃣ دین را باید از خرافات و بدعتها پاک نمود.
«مٰا جَعَلَ اللّٰهُ»
✨🌸
5️⃣1️⃣ ریشه احکام الهی مصالح واقعی است؛ امّا خرافات، ریشه در جهل و بیعقلی دارد.
«لاٰ یَعْقِلُونَ»
🌸✨
6️⃣1️⃣ اگر اکثریّت جامعه اهل تعقّل باشند؛ بدعتها رشد نمیکند.
«أَکْثَرُهُمْ لاٰ یَعْقِلُونَ»
پاورقی ___________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
*سطل ماست پر ظرفیت!*
کسی گوسفندی ذبح کرده بود و علاوه بر گوشت و پوست و کله پاچهش، از فضولاتش هم برای کود دادن به باغچهش استفاده کرده بود و داشت به این فکر میکرد که این گوسفند دیگه چی داره که ازش استفاده کنه
کله بریده گوسفنده به صدا درآمد و گفت: چند تا "بع بع" میکنم اونو بزار آهنگ موبایلت!
حتما کلیپ ماست پاشی را همهی شما دیدید.
کاری که پیش از همه توسط اقشار مذهبی تقبیح شد. (بماند که برانداز اگه آمر به معروف را چاقو چاقو هم بکنه اسمش میشه خرابکاری شرافتمندانه!) اما مگه دشمن از این سوژه عالی دست بر میدارد؟ از همه ظرفیتش برای دشمنی استفاده میکند.
اول گفتند: «ماست پاش اسید پاش میشود»
بعد گفتند: «وقتی از ماست استفاده صلح آمیز نمیکنید چطور مطمئن باشیم از انرژی هستهای استفاده صلح آمیز میکنید؟»
اما چیزی دیدم از همه عجیبتر! یه استوری که با درج عکسی از یک مداح نوشته بود:
«فردی که ماست ریخته بود شناسایی شد؛ مداحی که قبلاً مسئول ستاد نماز جمعه بوده است!»
آنچه در همهی این موارد مشترک است، استفاده از "تکنیک تداعی" برای راهبرد منفورسازی (یا اهریمن سازی) است.
با توجه به اینکه اقدام به ریختن ماست بر سر دیگری (به هر انگیزه که باشد) عمل منفوری است، ارتباط دادن آن به هیأت و عزاداری و نماز جمعه و انرژی هستهای و... موجب میشود تا قبح عمل، به این مقوله ها نیز سرایت کند و آنها نیز منفور شوند. (تکنیک تداعی)
البته این پایان کار نیست! منفور کردن یک فرد یا نهاد یا هر مقوله دیگری، در حقیقت مشروعیت بخشیدن به هرگونه اقدام خشونتبار بر علیه آن مقوله است.
برای نمونه باید بدانید پس از بمباران اتمی ژاپن توسط آمریکا که به نابودی صدهزار ژاپنی از جمله زن و کودک بی گناه و محیط زیست آنها انجامید، بیش از ۹۵ درصد آمریکاییان از آن حمایت کردند!! چرا؟ چون قبلاً رسانههای آمریکایی وظیفه خود را در جهت اهریمن سازی ژاپن به خوبی انجام داده بودند!