🔺🔺 برگ 2️⃣ 🔺🔺
متأسفانه در نتیجهٔ توافق #ترکمانچای قوم تالش به ۲ قسمت تقسیم شد. تالش شمالی وارد اتحاد جماهیر شوروی شد و در نهایت جزو جمهوری آذربایجان شد. بدون توجه به مرزهای دوران شوروی در این سالهای جدید نهتنها شهر آستارا بلکه شهرها و روستاهای دیگری نیز بودند که در بین آنها تقسیماتی انجام گرفته است. در ادامهی این مراحل رابطهٔ ما با برادرانمان در آنطرف مرز یعنی ایران محدودتر شده است. این در واقع نتایجی مهمی را در بر میگیرد که شامل کاهش افرادی است که در شمال تالشستان و #قفقاز از زبان فارسی استفاده میکنند. ذکر این نکته اهمیت دارد که قوم تالش همچنان گذشته تاریخی خود را به یاد دارد. در اینجا به ۶ نکته اساسی خواهم پرداخت.
۱. تالش در واقع هویت خاص خود را دارد، نام تالشستان با ایران مرتبط است؛ مانند نامهای لرستان، کردستان و بلوچستان و غیره که در #ایران قرار دارند. در ج.آذربایجان نام تالشستان به این دلیل که ممکن است افراد مورد تعقیب قرار بگیرند ممنوع شده است. در واقع با محکومکردن ایجاد استان تالش در ایران حدود ۲۰سال پیش، در ج.آذربایجان یک دوره حساسیت بالا ایجاد کرد. در واقع این نکته نشان میدهد که در پارلمان ایران صحبتکردن دربارهٔ تالش مشکلاتی ایجاد میکند. هنگامی که نمایندگانی با اصالت تالشی در پارلمان ایران درباره قومیت تالش میتوانند صحبت کنند اما در ج.آذربایجان چنین چیزی ممکن نیست. توجه داشته باشید که تالشها مانند ایرانیان به هویت خود افتخار میکنند. در واقع، امروزه نام تالش صرفاً بهعنوان منطقهٔ جنوبی ج.آذربایجان یاد میشود و به هویت تالشی توجه نمیشود. در کشور ج.آذربایجان یک سازمان با نام تالش وجود ندارد و حتی در شورای محلی نیز از این نام استفاده نشده است و از مناطق تالشنشین نیز با نام خان لنکرانسکی یاد میشود و هویت تالش بهکلی انکار میشود.
۲. تالشها از زبان خویش محروم هستند. در ج.آذربایجان، زبان تالشی در تمام محلههایی که بهعنوان زبان روزمره استفاده میشد حذف شده است. با وجود اینکه حدود ۲۰سال پیش زبان تالشی یک زبان معمول در بین خانوادهها بود امروزه مراحل جذبکردن تالشها در هویت جمهوری آذربایجان باعث شده است که در مناطق تالشنشین نیز از زبان تالشی استفاده نشود. زبان تالشی در مدارس آموزش داده نمیشود. علیرغم اینکه دولت جمهوری آذربایجان گفته است که در مدارس امکان آموزش زبان تالشی وجود دارد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمیدهد. با این وجود در دانشگاه حتی یک کرسی درباره زبان و ادبیات تالشی، تاریخ #تالش یا مردمشناسی تالش وجود ندارد. میتوان گفت تالشها دومین قومیت از نظر جمعیت در جمهوری آذربایجان هستند که حق تدریس به زبان مادری از آنان سلب شده است و این درحالی است که حق تدریس به زبانهای دیگر مانند روسی، عبری و گرجی به رسمیت شناخته شده است اما زبان تالشی بهکلی سرکوب میشود و این در حالی است که به زبان عبری و روسی توجه ویژه میشود. در جمهوری #آذربایجان رسانههای مربوط به تالشها را بهویژه زمانی که بخش خصوصی بخواهد آنها را حمایت کند، محدود میکنند. در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ تعدادی از خبرنگاران تالش دستگیر شدند. در سال ۲۰۲۰ یک روزنامهنگار دیگر به نام فخرالدین عباسف دستگیر و زندانی شد. بهصورت کلی تمام رسانههایی که به مسائل تالشها بپردازد بهشدت سرکوب میشود.
۳. جمعیت تالشهای جمهوری آذربایجان بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر است. این غیر از تالشهایی است که در کشورهای دیگر آواره شدهاند و میخواهند برگردند. در تمام آمارها این جمعیت انکار میشود و جمعیت آنها کمتر از ۱۰۰هزار نفر ذکر میشود. تحقیقات مستقل آمریکاییها نشان میدهد فقط در پنج شهر جنوبی بیش از ۵۰۰ هزار نفر تالش زندگی میکنند و این نصف جغرافیای تالشستان را در برمیگیرد.
۴. تاریخ و فرهنگ تالشها انکار میشود. امروز در ج.آذربایجان هر موفقیت فرهنگی به نام آذربایجان نوشته میشود و هویت ترکی را برجسته میکنند. تمام مباحث تاریخی و ادبی تالشها مانند داستانها، افسانهها و اشعار ترکیزه میشوند و تاریخ تالش به نام تاریخ ترکی جعل میشود. موسیقی و هنرهای تالشی در ج.آذربایجان بهعنوان موسیقی و هنرهای ترکی از آن یاد میشود.
۵. برای تالشها محدودیت دینی نیز ایجاد کردند. در ج.آذربایجان محدودیتهای سنگین سیاسی در زمینۀ آزادی ادیان انجام میشود. بهخصوص در درجهٔ اول مردمانی که ایرانی هستند یعنی تالشها و تاتها بهشدت سرکوب شدهاند. حداقل در سال گذشته صدها نفر در مناطق مختلف با ادیان متفاوت در ج.آذربایجان بازداشت شدند.
🔻🔻 ادامه🔻🔻
🔺🔺 3️⃣ 🔺🔺
۶. به تالشها در حوزهٔ سیاسی اجازه مشارکت نمیدهند. پس از فروپاشی #شوروی بهسرعت ج.آذربایجان اعلام شد و در باکو در ۱۹۹۲ «حزب مردمی تالش» ایجاد شد که پس از مدتی از ثبت رسمی با این نام محروم شد. در نتیجه، نام آن را به حزب «برابری ملت آذربایجان» تغییر دادند؛ اما طولی نکشید که بعد از دستگیری رهبر جمهوری تالش مغان در سال ۱۹۹۳ حزب از هم پاشید. امروز در شرایط تمامعیار ملیگرایی ترکی، ایجاد خودمختاری مناطق تالش بهصورت رسمی از نظر سیاسی دشوار شده است و به همان اندازه هم تقاضای مردم تالش است. هرگونه گروهی بهعنوان حامی مردمان تالش در ج.آذربایجان بهعنوان جاسوسهای ایران شناخته میشوند؛ از جمله نوروزعلی محمداف که دستگیر و کشته شد. همچنین فخرالدین عباسزاده نیز دستگیر و زندانی شد. فشار و سرکوب ج.آذربایجان نسبت به افرادی که برای حقوق تالشها تلاش میکنند هر روز افزایش مییابد.
امروز تالشها در رژیم جمهوری آذربایجان سرکوب میشوند اما در چنین شرایطی ما همچنان به مبارزه خودمان ادامه میدهیم تا بتوانیم خودمختاری تالشستان را بازگردانیم. قطعا حمایتهای بینالمللی و نهادهایی چون دانشگاه تهران، مجلس ایران و رسانهها و بالاترین سطوح سازمانهای بینالمللی برای این مقصود لازم است و خوشبختانه هر روز موج حمایتهای مردمی و بینالمللی و بیداری مردم تالش بیشتر شده است و رسیدن به هدف نزدیک است.
© به نقل از کانون ایرانشناسی دانشگاه تهران از تلگراف
🔴 فرمانده سابق سنتکام : حملات به نیروهای وابسته به ایران بازدارنده بود
🔹 ژنرال جوزف ووتل، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام، مدعی شد واشنگتن موفق شده است از حملات نیروهای طرفدار ایران به پایگاه های آمریکایی در سوریه و عراق جلوگیری کند.
🔸 ووتل در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که آمریکا بسیاری از حملات نیروهای متحد با ایران را تحمل کرد، اما این حملات پس از یک سری حملات آمریکایی کاهش یافت.
🔹 وی افزود: ایران «دید که در این زمینه ضعیف است و متوجه شد که با ادامه این حملات و به خطر انداختن جان تعداد بیشتری از آمریکاییها در منطقه، چیزهای زیادی از دست خواهد داد».
🔸 ووتل هشدار داد که خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر حضور در سوریه تأثیر خواهد داشت.
🔹 وی توضیح داد که نیروهای آمریکایی در سوریه بیشترین پشتیبانی خود را از پایگاههای آمریکایی در عراق میگیرند و اگر این پایگاهها حذف شوند، حفظ پایگاه ها در سوریه بسیار دشوار خواهد بود یا باید راههای جدیدی برای حمایت از نیروهای آمریکایی در سوریه پیدا کرد.
🔸 ووتل «بهترین رویکرد برای ایجاد وضعیت باثباتتر» در خاورمیانه را روابط دیپلماتیک و باز کردن روابط و ارتباطات بین بخشهای مختلف منطقه دانست.
▪️معرفی سلاح
اسلحه #تکتیرانداز M24 SWS ساخت آمریکا
مدل M24a2
کالیبر 7.62 میلیمتری
مهمات مصرفی 7.62×51 #ناتو
خشاب 4+1 تیری
مکانیسم گلندنی
طول لوله 558 میلیمتر
طول 1310 میلیمتر
اپتیک لئوپلد مارک 4 LR
سرعت دهانه 790 متر بر ثانیه
برد مؤثر 800 متر
4.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید
فیلمی از انهدام تانک آمریکایی آبرامز در جنگ اوکراین منطقه بردیچی
▪️معرفی تسلیحات
#موشک_ضد_تانک مافوق صوت 9M123 Khrizantema ساخت روسیه
لقب ناتو AT-15
وزن موشک 46 کیلوگرم - 54 کیلوگرم همراه با لوله پرتاب
دارای سره جنگی HEAD با وزن 8 کیلوگرم برعلیه اهداف زرهی و سره جنگی ترموباریک باوزن 6 کیلوگرم برعلیه تجمعات و سنگرهای دشمن
دارای چاشنی ضربتی
طول 2057 میلیمتر
موتور سوخت جامد
هدایت راداری ACLOS و سوار بر پرتو لیزر SACLOS این سیستم هدایت دوگانه اجازه می دهد تا دو موشک به دو هدف جداگانه به طور هم زمان شلیک شود ، یک موشک توسط لیزر و دیگری توسط رادار هدایت می شود
حداکثر سرعت 400 متر بر ثانیه
برد 400 تا 6000 متر
توانایی نفوذ در زره 1100 تا 1250 میلیمتر
ازاین موشک همچنین برعلیه اهداف هوایی که درارتفاع پایین پرواز میکنند استفاده میشود
پلتفرم پرتاب BMP-3 و بالگرد Mil Mi-28
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید
فیلم جالبی از تیربار کُرد
ساخت روسیه
مختصات فنی تیربار KORD کرد
كالیبر 12.7 میلیمتری
مهمات مصرفی 12.7×108
وزن تیربار نمونه 6P50 بدون مهمات 25.5 كیلوگرم
طول تیربار 1580 میلیمتر
سرعت دهانه 820 تا 860 متر بر ثانیه
برد هدفگیری اهداف زمینی 2000 متر
برد هدفگیری اهداف هوایی 1500 متر
نواخت تیر 600 تا 750 تیر در دقیقه
ظرفیت قطار فشنگ 50 تیر
این سلاح به سفارش ارتش روسیه در 1990 طراحی و در سال 1998 ترسایی جایگزین مسلسل اناسوی شد.
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۱۵):
💥 مشخص کردن بهترین ها در عمل هدف از آفرینش (۲):
● آیه: وَ هُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كَانَ عَرْشُهُ عَلَي الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ (7)
● ترجمه: او كسى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش (حكومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار.
● تفسیر:
- مراد از شش روز در آيه، شش مرحله و دوران است. زيرا در ابتداى آفرينش، خورشيدى نبود تا شب و روزى باشد.
- كلمه ى «عَرش» به سقف و مكان مسقّف و داربست و همچنين به تختِ بلند و بزرگ پادشاهان اطلاق مى شود و گاهى به عنوان كنايه از قدرت بكار رفته است. مثلاً مى گويند: فلانى بر تخت نشست، يا آنكه فلانى را از تخت پائين كشيدند، يعنى قدرتش از بين رفت.
- سؤال: اين آيه، هدف خلقت را آزمايش انسان مى داند، «ليَبلوَكم» ولى آيات ديگر امور ديگرى را بيان كرده اند، چگونه است؟
- پاسخ: هدف ها در طول يكديگر و به صورت مرحله اى است، چنانكه شخمِ زمين براى كشت است و كشت براى گندم و گندم براى نان و نان براى انسان. آيات قرآن نيز مراحلى را براى هدف خلقت انسان بيان كرده است:
الف: آفرينش براى آزمايش است. «لِيَبلوَكم»
ب: آزمايش، براى جدا كردن خوبان از بدان است. «لِيميز اللّه الخبيث من الطيّب».
ج: جدا كردن خوبان از بدان، براى جزا و كيفرِ متناسب است. «لتُجزى كل نفس بما كسبت».
د: جزا و كيفرِ متناسب، براى عمل به وعده بوده است. «وعداً علينا».
- حضرت على عليه السلام فرمود: آزمايش خداوند براى دانستن نيست، بلكه آزمايش او براى بروز عكس العمل از انسان است، تا اگر عملش خوب بود، پاداش گيرد و اگر بد بود، كيفر بيند.
- در روايات، «احسن عملا» به «احسن عقلا و اورع عن محارم اللّه و اسرع فى طاعة اللّه» و در بعضى روايات به «ازهد فى الدنيا» تفسير شده است،
چنانكه امام صادق عليه السلام مى فرمايد: حُسن عمل، يعنى عملِ همراه علم، اخلاص و تقوى، نه عمل زياد.
■ تفسیر نور، قرائتی، ذیل آیه.
🔴اولین پسر خاخام معرف صهیونیستها در ۸۸ سالگی از همسر۵۶ سالهاش به دنیا آمد
🔹فرزند آوری خوبه یا بد...؟؟؟
خودشون در ۸۸ سالگی بچهدار میشن ولی رسانهها و دنیا مخصوصا کشورهای اسلامی و علیالخصوص ایران را پر کردند از اینکه جمعیت دنیا زیاد شده و باید زاد و ولدها را کم کنی
و جالبه سازمان صهیونیسی بهداشت جهانی به خانمهای ایرانی القاء می کنند بعد از ۳۵ سالگی بارداری خطرناکه
در بررسی گزارشها و شکایتهای دریافتی، کمیته از توضیحات و گزارشهای نهادهای ذیربط داخلی مانند سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندانها، سازمان قضایی نیروهای مسلح، قوه قضاییه، دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی، وزارت کشور، وزارت دادگستری، استانداریها، حقوقدانان و وکلا، برخی سازمانهای مردم نهاد، مجامع علمی و پژوهشی، کارشناسان و ... بهرهمند شد؛ در مورد تشخیص علل و عوامل منجر به جانباختن برخی افراد در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، گزارش نهادهای فنی و تخصصی مانند وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی در بررسی ادله مربوطه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
فوت مرحومه خانم امینی
ساعت ۱۸:۳۰ روز سهشنبه مورخ ۰۶/۲۲/ ۱۴۰۱، خانم مهسا امینی به دلیل عدم رعایت قانون حجاب، از سوی پلیس امنیت عمومی جهت ارائه آموزش لازم در این زمینه، به سالن اداره اجتماعی و آموزش بانوان منتقل شد؛ برابر تصاویر ضبط شده از دوربینهای مستقر در محل، خانم مهسا امینی در ساعت ۱۹:۳۰ بدون هیج مشکل جسمی در سالن اداره اجتماعی و آموزش بانوان پلیس امنیت عمومی حاضر شد؛ بعد از ۲۶ دقیقه و در ساعت ۱۹:۵۶ بهصورت ناگهانی دچار کاهش هوشیاری میشود و به روی زمین میافتد، بلافاصله پزشکیار مستقر در یگان بر بالین وی حاضر و پس از دقایقی (هفت دقیقه و ۱۰ ثانیه) عوامل اورژانس نیز در سالن حضور یافته و با انجام اقدامهای نجاتبخش اولیه، وی را به نزدیکترین بیمارستان (کسری) انتقال میدهند؛ با وجود تمام تلاشهای کادر درمان بیمارستان طی ۶۲ ساعت بستری خانم امینی، متاسفانه به علت نارسایی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در ساعت ۱۴:۳۵ روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ فوت میکند؛ در پی انتقال خانم مهسا امینی به بیمارستان، سازمان پزشکی قانونی بلافاصله در اجرای دستور دادستان تهران جهت رسیدگی ویژه به این پرونده، نسبت به اعزام تیم تخصصی و معاینه دقیق ایشان در بیمارستان اقدام و با دریافت خبر فوت، پیکر متوفیه به سالن تشریح مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران منتقل و نسبت به معاینه ظاهری و کالبدگشایی اقدام میشود؛ در رسیدگی به این پرونده، تمامی معیارها و شاخصهای تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام میشود؛ سازمان پزشکی قانونی در گزارش کارشناسی خود که در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ منتشر شد، اعلام کرد «فوت خانم مهسا امینی ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»
در گزارش کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره فوت خانم مهسا امینی نیز که در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ارائه شد، تاکید شد که «با توجه به محتویات پرونده، اعلامات مکتوب دستگاههای ذیربط، توضیحات مسئولین مربوط، بازبینی فیلم کامل دوربینهای مداربسته پلیس امنیت عمومی، صورت جلسات معاینه محلی و تحقیقات میدانی بازرسی ویژه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، اظهارات حاضرین در صحنه و سالن اداره آموزش پلیس امنیت عمومی، تعدادی از شهروندان، کسبه و رانندههای خودروهای مسافربر مستقر در محل، بررسی مستندات و ملاحظه مدارک، هیچگونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی در مواجهه، انتقال و استقرار مرحومه خانم امینی در محل پلیس امنیت عمومی صورت نگرفته است؛ با توجه به گزارش پزشکی قانونی کشور (مبتنی بر سوابق بیمارستانی، انجام معاینه ظاهری، کالبد گشایی، نمونهبرداری، انجام آزمایشهای تخصصی) اعلام میدارد فوت نامبرده بر اثر برخورد فیزیکی، ضرب و شتم یا اصابت هر گونه ضربه به وی نبوده است».
کمیته ویژه جهت راستیآزمایی نتیجه تحقیقات به عمل آمده درباره فوت خانم مهسا امینی، جلسات تخصصی تشکیل داده و مدارک پزشکی بیمارستانی، نتایج سیتی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیبشناسی مربوط به خانم مهسا امینی را بررسی کرده است؛ نتایج بررسیهای کمیته ویژه، یافتههای سازمان پزشکی قانونی مبنی بر اینکه فوت خانم امینی ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده، تایید میکند.
در صورتی که در ساعات اولیه این حادثه اطلاعرسانی مناسبی انجام میشد و اطلاعات بههنگام و دقیق از جزئیات این حادثه منتشر میشد، میتوانست باعث روشنگری و تنویر بهتر افکار عمومی شود و زمینه شایعات و روایتسازی جعلی و نامعتبر رسانههای ضدایرانی از این واقعه و فرصت سوءاستفاده از این حادثه را کاهش دهد.
بررسی وضعیت جانباختگان و مصدومین
بررسی کمیته ویژه نشان میدهد که متاسفانه در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۲ نفر از مردم جان خود را از دست دادند؛ بررسیهای کمیته ویژه با ملاحظه اسناد مربوطه، حاکی از این است که جانباختگان در قالبهای زیر دستهبندی میشوند:
• ۹۰ نفر از جانباختگان افرادی بودند که ضمن حمل و استفاده از سلاح (سرد یا گرم) در اقدام تروریستی، درگیری و حمله به مقرهای نظامی و انتظامی، زیرساختهای حیاتی و یا افراد مجری قانون کشته شده اند.
• ۱۱۲ نفر از جانباختگان، رهگذرانی بودند که در جریان ناآرامیها توسط اغتشاشگران و به وسلیه سلاحهای غیرمجازی که توسط سازمان نیروهای مجری قانون استفاده نمیشوند و یا با هدف کشتهسازی عامدانه و آگاهانه، برای فضاسازی منفی علیه نظام توسط تروریستهای مسلح جان خود را از دست داده اند.
در جریان اغتشاشات، ۷۹ نفر از نیروهای مجری قانون و مردم توسط خشونت طلبان یا با اقدامات تروریستی به شهادت رسیدند که به شرح زیر است:
• ۲۵ نفر از جانباختگان مربوط به حوادث تروریستی شیراز (۱۳ نفر) و ایذه (۷ نفر) و سایر شهدای مردمی (۵ نفر) هستند که بر اثر حملات تروریستی یا به دست اغتشاشگران به شهادت رسیدهاند.
• ۵۴ نفر از نیروهای مجری قانون نیز در نتیجه خشونت گسترده اغتشاشگران و تروریستها به شهادت رسیدند.
کمیته ویژه نتوانست آمار مشخصی از تعداد مصدومین از مردم به دست آورد که میتواند دلایلی از جمله عدم مراجعه به مراکز درمانی، مراجع قضایی و یا آسیب دیدگی جزئی داشته باشد. با وجود این، در مواردی که افراد مصدوم و یا آنهایی که ادعای مصدومیت داشتهاند و به مراجع ذیصلاح مانند کمیته ویژه بررسی ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، نیروهای مجری قانون و یا مراجع قضایی مراجعه کردهاند، بررسیهای لازم در جهت جبران خسارت و پرداخت دیه و هزینه درمان مصدومان صورت گرفته است که به آنها اشاره خواهد شد.
در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، تعداد قابل توجهی از نیروهای مجری قانون مجروح شده و آسیب دیدند. اطلاعات دریافتی کمیته ویژه از فراجا نشان میدهد که تا زمان تهیه این گزارش، حدود ۵۲۰۰ نفر از نیروهای فراجا دچار مجروحیت و مصدومیت شدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به استعلام کمیته ویژه با ارسال گزارشی اظهار کرد در جریان ناآرامیها تعداد قابل توجهی از کارکنان سپاه و بسیج توسط اغتشاشگران مجروح شدند که تعداد ۱۵۴۰ نفر از آنان به علت جراحات شدید غیرقابل جبران جسمی مانند قطع نخاع، نابینایی، شکستگی اعضا و ... دچار آسیب جدی شدند و برای آنها پرونده تشکیل شد.
بررسی خسارات وارده به اموال و اماکن عمومی و خصوصی
در جریان ناآرامیهای خشونتآمیز، اماکن و اموال عمومی و خصوصی متعددی به آتش کشیده شده و یا به غارت رفت از جمله به مراکز غیرنظامی اداری و خدمات عمومی مثل بانکها، خودروهای خودپرداز، آمبولانسها (علیرغم حمل بیمار)، وسایل حملونقل عمومی، خودروهای پلیس، خودروهای آتشنشانی و اماکن دینی، تهاجمات نظاممند و گستردهای شد و بسیاری از این مراکز دچار تخریب و آتشسوزی شدند. براساس بررسیهای کمیته ویژه تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ افزون بر ۲۰/۰۰۰ میلیارد ریال شامل ۱۰۹۶۷۸۴۳ میلیون ریال خسارت به اموال دولتی، عمومی و خصوصی و ۹۰۶۶۳۵۱ میلیون ریال خسارت به اماکن دولتی، عمومی و خصوصی وارد شده است.
بررسی وضعیت بازداشتشدگان
بررسیهای کمیته ویژه نشان میدهد که در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ برای حدود ۳۴ هزار نفر پرونده تشکیل شد (تشکیل پرونده به مفهوم بازداشت نیست) که وضعیت آنان به شرح زیر است:
• به واسطه تأکید حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر انجام تحقیقات فوری درباره فوت خانم مهسا امینی و دستور رئیس محترم قوه قضاییه مبنی بر بررسی دقیق و موشکافانه موضوع و همچنین دستورالعمل دادستان محترم کل کشور و مصوبات شورای امنیت کشور درباره چگونگی رسیدگی به مسائل بازداشتشدگان، بسیاری از افرادی که در بازداشتگاه حضور داشتند در همان مراحل اولیه با صدور قرارهای متناسب آزاد شدند. بدین ترتیب، بیش از ۹۰ درصد از افراد تحت قرار از همان ابتدا وارد زندان نشده و با قرارهای تأمین مناسب خارج از زندان به سر میبردند و متعاقباً بسیاری از آنان با صدور قرارهای منع تعقیب، تعیینتکلیف شدند. با مشاهده مستندات و گزارشهای موجود، محرز شد که در همان روزهای اولیه با هدف تعیین تکلیف هرچه سریعتر بازداشتشدگان و رسیدگی به شکایات احتمالی، ضابطین و مسئولان ذیربط قضایی به طور ۲۴ ساعته در بازداشتگاهها حاضر شدند. در واقع، در ایام ناآرامیها عملاً کمتر از ۳۰۰۰ نفر در بازداشتگاه به سر میبردند.
• با موافقت عفو گسترده مقام معظم رهبری در بهمن ماه ۱۴۰۱، پروندههای کیفری تشکیل شده برای ۲۲ هزار نفر از متهمان و محکومان مرتبط با ناآرامیهای سال ۱۴۰۱، چه افراد تحت بازداشت و چه افرادی که با قید وثیقه یا سایر قرارهای متناسب آزاد شده بودند در هر مرحلهای که بود اعم از اینکه حکم آنها صادر شده و یا در جریان رسیدگی قرار داشت، مختومه و از سابقه کیفری آنها رفع اثر شده است.
• بررسیهای کمیته ویژه نشان میدهد که تا زمان تهیه این گزارش، تنها ۲۹۲ نفر از افراد به دلیل ارتکاب اعمال خشن مجرمانه از جمله ایراد خسارت گسترده، تحریق و مبادرت ورزیدن به جرائم امنیتی و اقدامات تروریستی همچنان در زندان به سر میبرند که برای ۱۵۸ نفر از آنان احکام محکومیت به حبس صادر شده و برای بقیه نیز کیفرخواست صادر گردیده و پرونده آنان در فرایند رسیدگی قضایی قرار دارد.
اقدامات صیانتی، مسئولیتپذیری و جبران خسارت
بررسیهای کمیته ویژه نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران در جریان ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ اقداماتی گستردهای را در جهت مسئولیتپذیری و جبران خسارت انجام داده است. به عنوان اولین اقدام، به محض اطلاع از واقعه پیش آمده برای خانم امینی و با توجه به دستورات صریح رؤسای قوای سهگانه برای رسیدگی فوری به این حادثه، پرونده قضایی و تیمهای تحقیقاتی تخصصی برای روشن نمودن تمامی ابعاد واقعه و کشف حقیقت تشکیل شد.
دادستان وقت کل کشور در تاریخ ۶ مهرماه ۱۴۰۱ درباره نحوه رسیدگی به پرونده متهمان دستگیر شده در جریان ناآرامیها دستور ویژهای را خطاب به دادستانهای سراسر کشور، ابلاغ کرد. در این دستور، دادستان کل کشور ضمن تاکید بر رعایت موازین قانونی و رسیدگی سریع و دقیق تمامی پرونده ها، تاکید کرد «افرادی که فاقد هرگونه سابقه کیفری هستند و در پرونده آنان نیز سند، مدرک، گزارش شاهد صحنه و گزارش مأموران انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی یا قرائن اطمینانآور وجود ندارد و کمیته کارشناسی به عدم نقش آنان در ناآرامیها اظهارنظر کرده است، با توجیه و ارشادات لازم آزاد شوند». دادستان وقت کل کشور همچنین تاکید کرده است «افرادی که باعث شهادت و یا مجروحیت حافظان امنیت و مردم شدهاند؛ کسانی که اقدام به تخریب، تحریق اموال و اماکن خصوصی، عمومی، ادارات، بانکها، پمپ بنزینها، عابربانکها و ... کردهاند؛ افرادی که به مقرها و مکانهای نظامی، انتظامی و امنیتی حمله کردهاند؛ اراذل و اوباش دارای سوابق مجرمانه و فعالان در فضای مجازی که نقش برجسته در تهییج، تشویق و سازماندهی اغتشاشگران داشتهاند، اگر پرونده اتهامی آنان دارای مستندات، مدارک و شواهد کافی است تا زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم قطعی در بازداشت باشند و محاکمه آنان با دقت و سرعت و قاطعیت پیگیری و از دادگاه صدور احکام لازم درخواست شود». در بخش دیگری از این دستور آمده است که «در مورد دانشجویان بازداشتی، با نظر کارشناسی حراست و رئیس دانشگاه مربوطه تصمیمگیری شود و دانشجویانی که در ناآرامیها و برهم زدن امنیّت عمومی در داخل و یا بیرون از دانشگاه نقش داشتهاند، متناسب با نقش و پرونده شخصیت آنان با قرار وثیقه آزاد و یا تحت قرار بازداشت موقت باشند و سایر دانشجویان بازداشتی متناسب با نقش و پرونده شخصیت آنان، با قید کفالت یا وثیقه آزاد شوند».
از آغاز اغتشاشات به نیروهای تامینکننده امنیت و نظم عمومی دستور رسمی داده شد که از بهکارگیری سلاحهای کشنده و گرم اجتناب کنند که از جمله میتوان به ابلاغیههای زیر اشاره کرد
• ستاد کل نیروهای مسلح در مورخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ طی ابلاغیهای «تاکید کرد که استفاده نیروهای مقابله کننده با اغتشاشگران از سلاح گرم جنگی ممنوع است و صرفا باید با استفاده از تجهیزات و ابزار ضدناآرامی به مقابله با اغتشاشگران بپردازند. در مواقع بسیار نادر و ضروری نیز فقط استفاده از سلاحهای غیرکشنده مانند پینتبال و لانچر پرتاب گاز مجاز است».
• فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مورخ ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ ابلاغیهای را مبنی بر «عدم استفاده و اجتناب کامل از حمل و استفاده از هرگونه سلاح گرم در مقابله با ناآرامی ها» صادر کرد.
• فرماندهی فراجا نیز ابلاغیهای را در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱ مبنی بر «ممنوعیت استفاده از سلاحهای گرم از هر نوع برای مقابله با اغتشاشگران و کنترل آشوبهای خیابانی و تاکید بر استفاده از سایر تاکتیکها و تجهیزات پلیسی در اختیار در مدیریت تجمعات و ناآرامیهای خیابانی» صادر کرد.
وزیر کشور در مورخ ۳ مهرماه ۱۴۰۱ طی ابلاغیهای به فرماندهی فراجا تاکید کرد که «در مواجهه با زنان حاضر در تجمعات غیرقانونی لازم است تا علاوه بر رعایت جدی حدود و ضوابط، برخوردها مبتنی بر رافت اسلامی و پرهیز از اقدامات قهری غیرضروری و با بهرهگیری حداکثری از نیروهای زن باشد». همچنین، تاکیداتی در ارتباط با برخورد توام با مراعات با دستگیرشدگان زن و استفاده از بازداشت و ارجاع به مرجع قضایی به عنوان آخرین چاره صورت گرفته است.