8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حمام گنجعلی خان؛
یکی از از یادگاریهای دوره صفویه است. این حمام بخشی از مجموعه گنجعلی خان محسوب میشود که بهواسطه معماری و تزیینات، شهرت خاصی در میان گردشگران دارد. حمام در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مورد مرمت قرار گرفت و پس از آن بهعنوان موزه مردمشناسی آغاز به کار کرد مجسمههای مومی در جاهای مختلف حمام وجود دارد که افرادی از طبقات مختلف جامعه در دوران قدیم را نشان میدهند حمام تاریخی گنجعلی خان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
معمار و طراح حمام گنجعلی خان، شخصی به نام استاد سلطان محمد، معمار یزدی بود. همچنین، به نظر میرسد این اثر تاریخی توسط علیمردان خان، پسر گنجعلی خان تکمیل شده و بهشکل امروزی خود درآمده است. حمام گنجعلی خان ۲۶ متر طول، ۳۰ متر عرض و حدود ۱,۳۰۰ متر مربع زیر بنا دارد که از سردری با معماری منحصربهفرد، ورودی بهشکل دالان، رختکن، حوض و خزینه برخوردار است. استادکاران و هنرمندان برجسته ایران کهن در زیباسازی و طراحی این اثر تاریخی از نقاشیهای بسیار ظریف، خوشرنگترین کاشیهای موجود، نورپردازی محوطه حمام، تزیینات گچبری زیبا و چشمنواز و خطاطیهای دلنشین استفاده کردهاند.
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دریاچه زریوار (در زبان فارسی) یا زریبار (در زبان کردی) در مریوان از جمله نقاط گردشگری استان کردستان است.
آب دریاچه زریوار از چشمههای جوشانی که در کف آن قرار دارد و همچنین از آب باران و برف، تأمین میشود. این تالاب به دلیل شرایط مناسبی که دارد پذیرای گیاهان و جانوران گوناگون است و فعالیتهای پرندهنگری و ماهیگیری در آن رونق دارد. تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچههای آب شیرین جهان بهشمار میرود و شرایط کلی یک تالاب بینالمللی را دارد.
دور تا دور دریاچه با کوههایی زیبا از درختان و مراتع احاطه شدهاست که جلوهای منحصربهفرد به این دریاچه میدهند.
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
متأسفانه گاه این رفتارها یا گفتارها که اغلب از تنبلی و برای توجیه است شنیده میشود. میگویند: روزه میگیریم ولی نماز را قبول نداریم، یا نماز میخوانیم اما حجاب را قبول نداریم، یا همه را قبول داریم اما خمس را قبول نداریم. و حتی برخی میگویند: این را که درقرآن آمده قبول داریم و آن را که حضرت رسول اکرم (ص) فرموده قبول نداریم آیه را قبول داریم، ولی حدیث را قبول نداریم.
چنین افرادی خواسته یا ناخواسته دین خدا را تجزیه میکنند و مصداق آیه ذیل میگردند:
إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبيلاً - بىگمان كسانى كه به خدا و پيامبرانش كفر مىورزند و مىخواهند ميان خدا و پيامبرانش جدايى افكنند و مىگويند: به بعضى مىگرويم و به بعضى كفر مىورزيم و مىخواهند ميان آن دو راهى پيش گيرند.(سوره بقره آیه 150)
الف) - اولین نکته بسیار مهم و حایز اهمیت این است که به خود و سایرین متذکر شویم: اگر خدایی ناکرده واجبی را ترک نموده یا حرامی را مرتکب میشویم، دست کم نگوییم قبول نداریم. چرا که در صورت اول انسان دچار معصیت شده است، اما گاهی ممکن است انسان با بیان قبول ندارم، یکی از ضروریات دین را رد کند، که در این صورت وارد جرگه کفر می شود. پس اگر کسی خدایی ناکرده یکی از ضروریات دین مانند نماز، روزه، حجاب، خمس و را ترک میکند، نگوید قبول ندارم و بداند این از عمل شیطان است که گناه را نزد انسان زینت میدهد و فرد گمان میکند که اگر گفت قبول ندارم، خیلی حرف مهمی زده، توجیه مناسبی برای عصیانش آورده و یا آدم بزرگی شده است!
ب) - کسی که روزه میگیرد، یا برای خدا روزه میگیرد و یا برای خودش یا هر علت دیگری به غیر از اطاعت خدا. در هر حال اگر روزه برای اطاعت امر خدا نباشد، فقط یک نوع ریاضت یا رژیم غذایی است و هیچ ارزش دیگری و از جمله ارزش عبادی ندارد و فرقی نمیکند که روزه بگیرد یا نگیرد و یا در زمان دیگری و به نحو دیگری این رژیم غذایی را بر خود تحمیل نماید. اما اگر مسلمان است و برای خدا روزه میگیرد، دقت کند همان خدایی که فرمود روزه بگیرید، فرمود اقامه نماز کنید.
وقتی خداوند متعال با حضرت موسی (ع) سخن گفته و به او میفرماید که من الله هستم، پس تومرا عبادت کن نه هوای نفس یا دیگران را،بلا فاصله نحوه عبادت رانیز بیان نموده و میفرماید نماز بخوان.(ادامه دارد...)
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري-من خداى يكتايم،معبودى جز من نيست، عبادت من كن و براى ياد كردن من نماز به پا كن.(سوره طه آیه 14)
خداوند متعال نماز را بر همه بندگانش واجب فرمود و در قرآن کریم بیش از 60 آیه مستقیماً به نماز و ضرورت اقامه نماز تصریح وتأکید نموده است و به مسلمانان نیز مؤکداً فرمود:
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتينَ - بر همه نمازها مخصوصاً نماز وسطى - نماز ظهر مواظبت كنيد و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پا خيزيد.( سوره بقره آیه 238)
ج) - دقت شود که اسلام یعنی تسلیم امر خدا بودن. پس اگر کسی بگوید: من این را قبول دارم اما آن را قبول ندارم، این را به این شکلی که خودم میپسندم انجام میدهم، یا به نظر من این لازم است اما آن لازم نیست و او تسلیم هوای نفس خودش است و نه تسلیم خدا و عبادت و بندگی خودش را میکند و نه عبادت خداوند متعال را.
د) - خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم، اشاراتی به وضعیت اسفبار دنیوی و اخروی کسانی دارد که دین خدا را مسخره می کنند. و یکی از مصادیق مسخره کردن دین، مسخره بازی درآوردن در دین و دینداری است. لذا مجدداً تأکید میگردد که اگر کسی در انجام واجب یا ترک حرامی کوتاهی و اهمال دارد، سعی کند دست کم بر این معصیت خود نبالد، ضروریات را منکر نگردد، دین خدا را تجزیه نکند و بداند که بخشش خدا نیز اگر چه بر اساس رحمت واسعهاش گسترده است، اما طبق اراده، مشیت، حکمت، نظام، علم و فرمایشات خودش تعلق میگیرد، نه طبق آن چه ما می خواهیم یا بر او دیکته میکنیم. فرمود: کفر و شرک و نفاق را نمیبخشم، هدایت و نجات به ظالمین نمیرسد، افترا زنندگان به خدا و قرآن نجات نمییابند، گناه کبیره بدون توبه بخشیده نمیشود و حضرت امیر (ع) فرمود: بزرگترین گناه، آن گناهی است که صاحبش آن را کوچک شمارد.
لذا چنین نیست که کسی نماز نخواند و بگوید خدا بخشنده است، یا روزه نگیرد و بگوید خدا بخشنده است، یا واجبات را ترک کند و محرمات را انجام بدهد و بگوید خدا بخشنده است، این مسخره کردن است. اگر قرار بود چنین باشد، نه پیامبری ارسال مینمود و نه امر و نهی میکرد و نه حساب و کتاب و بهشت و جهنمی قرار میداد و نه با تبیین بایدها و نبایدها هدایت مینمود، بلکه میفرمود: بروید هر کاری دلتان میخواهد بکنید که من بخشنده ام! همین خداوند بخشنده، عواقب بسیار بدی را برای کسانی که نسبت به نماز اهمال دارند بیان فرموده است، چه رسد به کسانی که اصلاً ترک نماز میکنند و یا خدایی ناکرده رد میکنند:
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ - پس واى بر آن نمازگزاران (4)
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتهِِمْ سَاهُونَ - کسانی كه از نماز خود غفلت مىورزند در نماز سستی می کنند یا سبک میشمارند (5)
الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ - کسانی كه ريا مى كنند.(6)(سوره ماعون آیه 4 تا 6)
ھ) - در هر حال بدیهی است کسانی که نماز نمیخوانند، لذت نماز و راز و نیاز با پروردگار عالم، آن طور که او فرموده و نه آن طور که نفس امر میکند را نیز نچشیدهاند و بیتردید اگر یک بار این واجب را به جا آورده و لذتش را بچشند، ترک نخواهند نمود.إن شاء الله (پایان)
#وصیت_شهید 🍃
یک پیام دارم که هرگز به خداوند تکلیف معین نکنید !
که مثلاً بشود و یا نه فقط شعارتان در ظاهر و باطن این باشد که الهی رفتم به قضای تو و تسلیما لامرک هر چه از خدا رسد آن نیکوست در کل هر چه آن ده آن به ...
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
نکات تفسیری سورهی مبارکه «شعراء» صفحه ۳۶۹ قرآن مجید [۱] و [۲]
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ انسانی که خدایی نیست؛ به درهم فرعون چشم دارد؛
«لَنٰا لَأَجْراً»
ولی همین که خدایی شد؛ تمام هستی نزد او کوچک است و جانش را به راحتی فدا میکند.
چنانکه در آیهی ۵۰ میخوانیم:
«لاٰ ضَیْرَ إِنّٰا إِلیٰ رَبِّنٰا مُنْقَلِبُونَ»
🌸✨
2️⃣ کافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار میدهد.
ساحران در پیروزی خود شک داشتند و در آیات قبل میگفتند:
«إِنْ کُنّٰا نَحْنُ الْغٰالِبِینَ»
ولی در حضور فرعون، با خودشیرینی و تملّق گفتند:
«بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ» و به پیروزی تظاهر میکردند و به اصطلاح جنگ روانی راه میانداختند.
«إِنّٰا لَنَحْنُ الْغٰالِبُونَ»
✨🌸
3️⃣ ساحران همین که اژدها شدن عصا را دیدند؛ فوراً ایمان آوردند.
در روایات آمده است:
« هنگامی که امام زمان علیه السلام نیز ظهور کند؛ متخصّصان شرق و غرب به حضرت ایمان خواهند آورد؛ چون آنان عظمت کار را بهتر از دیگران درک خواهند کرد.»
🌸✨
4️⃣ باطل، در برابر حقّ تاب مقاومت ندارد.
«تَلْقَفُ مٰا یَأْفِکُونَ»
✨🌸
5️⃣ قدرِ زر، زرگر شناسد؛
قدرِ گوهر گوهری.
(ساحرانی که کارشناس بودند معجزه را از سحر بازشناختند و چنان تحت تأثیر قرار گرفتند که بیاراده به سجده افتادند؛ با اینکه فرعونیان نیز حضور داشتند؛ ولی ایمان نیاوردند.)
«فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ»
🌸✨
6️⃣ جلو سوء استفاده را باید گرفت؛ برای این که فرعونیان، «ربّ العالمین» را به معنای انحرافی تفسیر نکنند؛ ساحران گفتند:
«رَبِّ مُوسیٰ وَ هٰارُونَ»
✨🌸
7️⃣ ایمان به معاد، افق روشن برای آینده است.
«إِنّٰا إِلیٰ رَبِّنٰا مُنْقَلِبُونَ»
🌸✨
8️⃣ کسی که ایمانش بر اساس شناخت باشد؛ متزلزل نمیشود.
«لاٰ ضَیْرَ إِنّٰا» (ساحران که معجزه را شناختند؛ در برابر تهدیدات فرعون استقامت کردند.)
✨🌸
9️⃣ هم سِحر گناه است و هم در استخدام فرعونها در آمدن.
«خَطٰایٰانٰا»
🌸✨
🔟 حسن عاقبت، بزرگ ترین سعادت است.
کسانی که تمام عمرشان در انحراف بودند؛ با جرقّهای در یک لحظه دگرگون شده
«إِنّٰا إِلیٰ رَبِّنٰا مُنْقَلِبُونَ»
و از اوّلین مؤمنان شدند.
«کُنّٰا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ»
✨🌸
1️⃣1️⃣ یا جامعه فاسد را اصلاح کنیم و یا از آن فاصله گرفته و هجرت کنیم.
«أَسْرِ»
🌸✨
2️⃣1️⃣ خداوند بندگان خود را از مهلکه نجات میدهد.
«أَسْرِ بِعِبٰادِی»
✨🌸
3️⃣1️⃣ طاغوتها دست به شایعه پراکنی و تبلیغات منفی در شهرها میزنند.
«فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِی الْمَدٰائِنِ حٰاشِرِینَ»
🌸✨
1️⃣4️⃣ بغض و خشم نسبت به طاغوتها و تبرّی از آنان، لازمهی ایمان به خداست.
«وَ إِنَّهُمْ لَنٰا لَغٰائِظُونَ»
✨🌸
1️⃣5️⃣ کاخها ابدی نیست؛ ظلم کلید زوال قدرت است.
« فَأَخْرَجْنٰاهُمْ...»
پاورقی __________________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی