🔹🔹تفاوت عمیق محبّت با مودّت .
🔸🔸﴿قُلْ لّا اَسئَلُکُم عَلَیهِ اَجراً إِلَّا المَوَدَّةَ فِی القُربیٰ﴾
بگو : من هيچگونه اجر و پاداشى از شما نمیخواهم جز مودّت نزديكانم (اهل بيتم)
⬅️ مراد از #فِیالقُربیٰ در آیه فوق ، ائمهٔ اطهار علیهمالسلام میباشند و اکنون وجود نازنین امام عصر عجل الله است و
خداوند در این آیه به صراحت فرمان به مودّت، نسبت به امام زمان عجل الله را داده است .
🔴🔴 متأسفانه، بعضی مودّت را به محبّت تفسیر میکنند و با سطحینگری و یک محبّت ساده؛ بدون تلاش ، همراهی و زمینهسازی برای ظهور امام، خود را در مرتبهٔ مودّت نسبت به امام زمان عجل الله میپندارند‼️
👈 سؤال : آیا امام فقط به محبّتِ احساسی ما نیاز دارند و یا مودّت و یاری ما را در جهت زمینه سازی ظهور میطلبد؟
👈آیا امروزه فقط حضور در جشن نیمه شعبان کافی است و نباید به فکر راهکاری برای زمینهسازیِظهور بود⁉️
❌ آیا محبّتی احساسی را میتوان مودّت تفسیر کرد؟ و ما وظیفه دیگری در قبال یاری امام زمانمان نداریم❓
🍀 #اهمیت_و_جایگاه_تهذیب
🌼 ﴿ رِجَالٞ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْۚ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلۡمُطَّهِّرِينَ ﴾ . 🔰🔰
⬅️ #مردان_پاكى ، كه مشتاق تهذيب نفوس خود هستند ، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست مىدارد .
✅ لازمهٔ قرار گرفتن در زمرهٔ #یاران امام زمان عجل الله ، داشتن تقوا و ، ورع میباشد و سپس با تهذیب [ کسب اسماء الله ] حاصل میشود و اسماء و صفات الهی در درون انسان متجلّی میشود .
3.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 تمساح با لمس شکم آهو متوجه بچه درون شکم آهو میشه.
حتی حیوانات وحشی هم به بقیه رحم میکنند و کودک کشی نمیکنند.
📌اما صهیونیست ها از حیوانات هم پست ترند و با این وجود چه میکنند مردم #غزه ، چگونه پایمردانه پای اعتقادات و اسلام ایستاده اند
💠 #نماز_صبح
🔸 امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:
کسی که نماز صبح را تا ناپدید شدن ستارگان به تاخیر اندازد، از رحمت خدا به دور خواهد بود.
✨ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَداةَ إِلى أَنْ تَنْقَضیِ الْنُجُومْ
📚 بحارالانوار/ج52/ص15
🔸 اگرنماز صبح در اول وقت خود انجام شود دقیقا در لحظه ای انجام شده است که ملائکه شب جای خود را به ملائکه روز می دهند. و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود.
📚 وسایل الشیعه/ج3/ص156
#داستان واقعی
بچهها را در معرض #چشمزخم قرار ندید.
استاد محمدعلی مجاهدی نقل کردهاند:
یک سال به اتفاق همسر و دختر چهار سالهام عازم مشهد مقدس شده بودیم.
در همان روز ورود به مشهد، بلافاصله پس از عتبه موسی علی بن موسی الرضا _علیهالسلام_، توفیق زیارت آقای مجتهدی را پیدا كردیم.
دخترم لباس عربی چینداری به تن داشت و درحیاط خانه سرگرم بازی بود.
آقای مجتهدی رو به من و همسرم كرده، فرمودند: چرا در حق این كودک معصوم ظلم میكنید؟!
شنیدن جمله عتابآمیز آن مرد خدا، برای ما بسیار سنگین آمد؛ زیرا در حد توانی كه داشتیم، چیزی از دخترمان فروگذار نمیكردیم.
هنگامی كه آن مرد خدا تعجب ما را دید، فرمود: این بچه دارد از بین میرود! طبیعت كودک خیلی لطیف است و تاب چشم زخم ندارد.
از شنیدن این مطلب، تعجّب من و همسرم بیشتر شد؛ زیرا به چشم خود میدیدیم كه دخترمان با شادی كودكانه خود سرگرم بازی كردن است و مشكلی ندارد!
دقایقی گذشت، ناگهان دخترم نقش زمین شد و رنگ چهرهاش تغییر كرد و نفسش به شماره افتاد!
من و همسرم از دیدن این صحنه، به اندازهای دست و پای خود را گم كرده بودیم كه نمیدانستیم چه باید بكنیم.
حضرت آقای مجتهدی آمدند و دخترم را در آغوش گرفتند و در حالی كه ذكری را زمزمه میكردند، بر روی او میدمیدند.
دخترم پس از چند دقیقهای، رفته رفته حالت طبیعی خود را پیدا كرد و باز سرگرم شیطنتهای كودكانه خود شد!
حضرت آقای مجتهدی در حالی كه ما را به صرف میوه دعوت میكردند، رو به همسرم كرده فرمودند: خانم همشیره! لزومی ندارد كه این لباس زیبا را بر تن این كودک كه خود بسیار زیبا است، بپوشانید و بعد او را از میان كوچه و بازار عبور دهید و نظر مردم را به طرف او جلب كنید!
وآنگهی چرا به هنگام بیرون آمدن از خانه صدقه ندادید؟! میدانید كه صدقه، رفع بلا میكند.
آن مرد خدا راست میگفت. هنگامی كه به دیدار او میرفتیم، در بین راه بسیاری از افراد دختر خردسالم را به هم نشان میدادند و سرگرم تماشای او میشدند و ما از این مطلب غافل بودیم كه به دست خودمان داریم برای او درد سر ایجاد میكنیم.
به نقل از کتاب کرامات شیخجعفرمجتهدی (ره)
موکب فاطمه الزهرا
اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ
بسم الله الرحمن الرحیم
نماز شب هفدهم ماه مبارک رمضان
۲رکعت:
رکعت اول حمد + هر سوره ای که بخواهد
رکعت دوم حمد + ۱۰۰توحید
بعد از نماز ۱۰۰لا اله الا الله
مَرْوِيَّةٌ عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و اله فَمَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِالسَّابِعَةَ عَشْرَةَ رَكْعَتَيْنِ فِي الْأُولَى بِالْحَمْدِ وَ مَا بَعْدَهَا وَ فِي الثَّانِيَةِ بِالْحَمْدِ وَ التَّوْحِيدِ مِائَةً وَ يُهَلِّلُ بَعْدَ التَّسْلِيمِ مِائَةً أُعْطِيَ ثَوَابَ أَلْفِ أَلْفِ حِجَّةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ غَزْوَةٍ .
رسول الله صلی الله علیه و اله:
هرکس در شب هفدهم ماه رمضان دو رکعت نماز بخواند رکعت اول حمد و هر سوره ای که بخواهد و رکعت دوم حمد و صدتوحید و بعد از نماز ۱۰۰مرتبه "لااله الا الله" بگوید ثواب یک میلیون حج و یک میلیون عمره و یک میلیون غزوه (جنگ در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و اله) به او عطا شود.
البلد الامین، شیخ کفعمی، ص ۱۷۶
‼️عبرت بگير!
برادرم !
🔹🔸دست توسل به دامن خاتم اوصياء و اولياء امام زمان مهدى موعود حجة بن الحسن العسكرى (ع ) دراز كن كه گردنه هاى سهمگين و هولناك در پيش دارى و آن بزرگوار امير كاروان است.
#علامه_حسن_زاده_آملی قدّسسرّه
قبل از انجام هرکاری یک صلوات برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بفرستیم، ته دلمان بگوییم آقا دستمان را بگیر ...
🎙آیت الله#مصباح_یزدی
موکب فاطمه الزهرا
اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرج
♨️ نذر گناه نکردن ....
✍ فرازی از وصیت نامه شهید تفحص شده از کربلای خانطومان شهید مجید سلمانیان
🔹اگر می خواهید نذری کنید فقط گناه نکنید، مثلا نذر کنید یک روز گناه نمیکنم هدیه به آقا صاحب الزمان(عجل الله فرجه) از طرف خودم.
🔹یعنی از طرف خودتان عملی را برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عجل الله فرجه) انجام می دهید که یکی از مجربترین کارها برای آقا است. 👌
🔹یا اگر میخواهید برای اموات کاری انجام دهید به نیابت از آنها برای تعجیل در فرج آقا امام زمان(عجل الله فرجه) نذر کنید.
ان شاءالله به حق امیرالمومنین(علیه السلام) موفق باشید، شفاعت وعده خداست و شهدا می توانند شفاعت کنند.
#امام_زمان
🥀 #شب_هفدهم_ماه_مبارک_رمضان #شب_سقایت_امیرالمؤمنین_ع چه شبی است؟
🔹شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان، در فضیلت #شب_هفدهم_ماه_مبارک_رمضان مینویسد:
🔅این شب، شب بسیار مبارکی است، در آن شب سپاه رسول خدا (ص) با کافران قریش در منطقه بدر روبرو شدند و فردای آن #جنگ_بدر رخ داد و خداوند، سپاه آن حضرت را بر مشرکین پیروز کرد و آن پیروزی از بزرگترین فتوحات اسلام بود؛ به همین خاطر علما فرمودهاند: صدقه در چنین روزی [روز هفدهم]، همراه شکرگزاری به درگاه حق، بسیار مستحب است و همچنین در شبش غسل و عبادت فضیلت بسیار دارد.
🔅نویسنده گوید: روایات بسیار وارد شده که رسول خدا (ص) در شب بدر به یارانش فرمود: امشب کیست که برود برای ما از چاه آب بیاورد؟ یاران سکوت کرده و هیچ یک اقدام به این کار نکرد!
امیرالمؤمنین (ع) برای پیگیری آب، مشکی برداشت و بیرون رفت؛ آن شب، شبی سرد بود و باد تندی میوزید و تاریکی همهجا را فرا گرفته بود. به چاه آب رسید، چاهی بود بسیار عمیق و تاریک و حضرت دَلوی نیافت تا از چاه آب بردارد به ناچار وارد چاه شد و مشک را پُر کرده بیرون آمد و به جانب اردوی اسلام حرکت کرد.
ناگاه باد سختی وزید که آن حضرت (ع) از سختی آن نشست تا برطرف شد، سپس برخاست و به حرکتش ادامه داد که ناگهان باد سخت دیگری مانند باد اول وزیدن گرفت، آن حضرت (ع) دوباره نشست تا آن باد هم آرام گرفت، چون برخاست و به سوی سپاه اسلام حرکت کرد، باز بادی به همان صورت وزید، آن حضرت (ع) نشست و پس از فرو نشستن باد، خود را به پیامبر (ص) رساند، پیامبر (ص) فرمود: یا ابا الحسن! چرا دیر آمدی؟
امیرالمؤمنین (ع) عرض کرد: سه مرتبه بادی وزیدن گرفت که بسیار سخت بود و مرا تکان داد و دیر آمدنم به خاطر معطلشدن برای فرونشستن بادها بود.
پیامبر (ص) فرمود: یا علی! آیا دانستی آنها چه بودند؟ امیرالمؤمنین (ع) به پیامبر (ص) عرضه داشت: ندانستم؛ پیامبر (ص) فرمود:
#بار_نخست جبرئیل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و #بار_دوم میکائیل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و #بار_سوم اسرافیل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و آنان برای یاری دادن به ما نازل شدند.
🔅فقیر گوید: قول آن کسی که گفته در یک شب برای امیرالمؤمنین (ع) سه هزار و سه محسنات و فضیلت بوده، اشاره به همین شب است و سید حِمیری در مدح آن حضرت (ع) در قصیده خود به این معنا اشاره کرده:
أُقْسِمُ بِاللَّهِ وَ آلائِهِ
وَ الْمَرْءُ عَمَّا قَالَ مَسْئُولٌ
به خدا و نعمتهایش سوگند میخورم
و شخص در برابر آنچه گفت مسئول است
إِنَّ عَلِی بْنَ أَبِی طَالِبٍ
عَلَی الْتُّقَی وَ الْبِرِّ مَجْبُولٌ
بدرستی که علی بن ابیطالب
وجودش بر تقوا و نیکی سرشته شده است
کانَ إِذَا الْحَرْبُ مَرَتْهَا الْقَنَا
وَ أَحْجَمَتْ عَنْهَا الْبَهَالِیلُ
چنین بود، وقتی برق نیزهها تنور جنگ را میافروخت
و پهلوانان از عرصه فرار میکردند
یمْشِی إِلَی الْقِرْنِ وَ فِی کفِّهِ
أَبْیضُ مَاضِی الْحَدِّ مَصْقُولٌ
به سوی حریف میشتافت و در دستش بود
شمشیر بُرّان تیز صیقلی شده
مَشْی الْعَفَرْنَا بَینَ أَشْبَالِهِ
أَبْرَزَهُ لِلْقَنَصِ الْغِیلُ
مانند راه رفتن شیر غران در میان بچههایش
که آنها را از بیشه برای شکار به میدان آورده
ذَاک الَّذِی سَلَّمَ فِی لَیلَةٍ
عَلَیهِ مِیکالٌ وَ جِبْرِیلٌ
علی همان است که در شبی بر او
میکاییل و جبرییل سلام کرد
مِیکالُ فِی أَلْفٍ وَ جِبْرِیلُ فِی
أَلْفٍ وَ یتْلُوهُمْ سَرَافِیلُ
میکاییل همراه هزار فرشته و جبرییل
با هزار فرشته و به دنبالشان اسرافیل
لَیلَةَ بَدْرٍ مَدَدا أُنْزِلُوا
کأَنَّهُمْ طَیرٌ أَبَابِیلُ
در شب بدر برای یاری رساندن نازل شدند
گویا آنان مرغان ابابیل بودند
📚 مفاتیحالجنان
موکب فاطمه الزهرا
اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ و صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ - اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ.
سلام دوستان؛
طاعات و عبادات قبول؛ پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: أَعْرَفُکُمْ بِنَفْسِه، أَعْرَفُکُمْ بِرَبِّه - داناترین شما در خودشناسی، خداشناسترین شما است (الأنوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة ،ج 1،ص:75)
و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه - هر کس خود را شناخت، پس به درستی که خدای خود را شناخته است.(بحارالانوار، ج 95، ص 452)
از مصادیق و موارد خودشناسی، این است که آدمی قَدر = اندازه خود را بشناسد؛ نعمتهایی که خداوند به او عطا نموده را بشناسد و به مقام و جایگاهی که در آن قرار داده شده، علم یابد و واقف گردد و این نعمات را به خود و دیگران، بگوید. تردید ننماییم که اگر خود را نشناسیم، خدا را نخواهیم شناخت و که اگر قدر خود را ندانیم، قدر هیچ کس و هیچ چیز دیگری را نخواهیم دانست؛ و موضوع این نوشتار نیز پیرامون شناخت قدر خود می باشد.
نه حقانیت و عظمت باریتعالی با شناخت و ایمان من کم میشود و نه حقانیت، مقام و جایگاه اهل عصمت علیهم السلام در نظام هستی و نزد معبود، منفعل از معرف و ایمان من و شماست؛ پس همه برای خودمان است. اما این من هستم که متنعم به معرف، ایمان، محبت و مودت شدهام، آیا قدر خود را ندانم؟ این یعنی ناشکری و کفران.
لابد بسیار شنیدهاید که ریا نکنید ریا حرام است ریاکار به جهنم میرود و که درست است، عین آیات قرآن مجید و آموزههای اسلامی در احادیث است و البته که عقل نیز در برابر این دستور انسانساز، تصدیق و تعظیم دارد.
اما، برخی از روی عمد یا سهو، چنین برداشت و القا کردند که کارهای خوب باید پنهان بماند! و البته این جلوگیری از جاری شدن خوبیها و کتمان نعمت های خداوند متعال میباشد.
ریا یعنی: برای فریب مردم، کار یا حالتی را به رؤیت آنان نرسانی و به نمایش نگذاری، نه این که خوبیها و فضیلتها و نعمات الهی را پنهان دارید تا هیچ کس از خوبیها و نعمات و برکات الهی مطلع نگردد!وگرنه نماز جماعت، دعاهای دستهجمعی، یا حتی تألیف یک کتابی که به مردم عرضه میشود نیز باید ریا محسوب گردد!(ادامه دارد...)
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم :
خداوند متعال میفرماید که به هم به صورت پنهان و هم به صورتی علنی انفاق داشته باشید، تا فرهنگ انفاق و خوبیهای به نمایش گذاشته شود و جاری گردد:
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ - آنها كه اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق مىكنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگين مى شوند.(سوره بقره آیه 274)
و فرمود که نعمتهای خداوند متعال بر خودت را برای دیگران بازگو - وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ - (سوره ضحی آیه 11)
از اینرو، به حکم عقل و وحی، بر ما واجب و لازم است که خودشناسی کنیم؛ ببینیم خداوند متعال چه نعمتهای بزرگی به ما ارزانی داشته است؟ قدر خود را بدانیم و قَدر شناس باشیم و در قلب، زبان و عمل شاکر باشیم و آن را به دیگران بازگویی نماییم. پس اگر چنین نمودیم، خداوند متعال بر این نعمات میافزاید، و اگر چنین ننمودیم، ضایع کردن و کفران نعمت است که به طور حتم، در دنیا و آخرت، عواقب نامطلوب و اذیت کنندهای خواهد داشت؛ چنان که فرمود:
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ - و همچنين به خاطر بياوريد هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت: اگر شكرگزارى كنيد، نعمت خود را بر شما خواهم افزود؛ و اگر نا سپاسى كنيد، مجازاتم شديد است.(سوره ابراهیم آیه 7)
بزرگترین نعمت : بزرگترین نعمتی که خداوند متعال به ما لطف فرموده کدام است؟
در روایات آمده که امام صادق علیه السلام، وارد مجلس درس شدند و طلاب مشغول بحث پیرامون این آیه بودند: ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ - سپس شما در آن روز بى شك از بخشش و نعمت خدا در دنيا بازخواست خواهيد شد.(سوره تکاثر آیه 8)
ایشان فرمودند: همین بحث خوب است؛ و پرسیدند: این چه نعمتی است که خدا سؤال میکند؟ گفتند: نعمت آب، خوراک، غذا، نان! حضرت مستقیم و به حالت جدی و ناراحتی نشستند، فرمودند: خداوند اجل و اکرم است از اینکه رزقی به بندهاش بدهد، بعد بیاید بپرسد: مثلا چند لیتر آب مصرف کردی چند تا نان خوردی؟ آیا یک مهماندار کریم و بزرگوار، از مهمانها در حلال حساب میکشد؟ در حرام ممکن است، چون تعدی به مال دیگران است. ولی در حلال پرس و جو نمیکنند. این در شأن یک میزبان عادی نیست چه برسد به خدای بزرگ!(ادامه دارد...)