مگه داشتی؟! (گفت🗣 و شنود👤)
گفت🗣: سفر آقای رئیسجمهور به آمریکا🇺🇸 چه آبی از لب😋 و لوچه🤤 مدعیان اصلاحات🥰🥳👹🤑🤡👨🎤🕺 سرازیر کرده و چه قندی🍭 توی دلشان🫀 آب کرده است!
گفتم👤: سفر رئیسجمهور چیز جدید و تازهای نیست. همه
رؤسای جمهور برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل🇺🇳 به نیویورک🇺🇸 میروند. اگر مقر سازمان ملل🇺🇳 در کشور دیگری هم بود میرفتند. چه ربطی به آمریکا🇺🇸 دارد؟!
گفت🗣: 🗞روزنامه سازندگی تاکید کرده که ایشان باید در این سفر با ترامپ و کاملا هریس ملاقات و گفتوگو کند!
گفتم👤: از لج شهید رئیسی است که درخواست ملاقات آنها را نپذیرفت و با روی دست گرفتن عکس شهید سلیمانی خواستار محاکمه ترامپ و بایدن و سایر قاتلان آن شهید شده بود.
گفت🗣: از خون شهید سلیمانی و خونهای به ناحق ریخته ۴۱ هزار زن و مرد و کودک مظلوم غزه🇵🇸 خجالت نمیکشند که پیشنهاد مذاکره با قاتلان آنها را میدهند؟!
گفتم👤: از یارو پرسیدند؛ غیرتت کجا رفته؟ گفت؛ مگه داشتم که بره؟!
1.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پزشکیان: ایران برای همۀ ایرانیان است
🔹کرۀ زمین هم برای همۀ مردم جهان است که در این کره زندگی میکنند.
🔹کشورهایی که ادعای حقوق بشر میکنند، اگر واقعا جان انسانها برایشان ارزش دارد چرا اتفاقاتی که برای مردم فلسطین رخ داده را نمیبینند و فریاد نمیکشند.
🔹در سخنرانی سازمانملل خواهم گفت اگر راست میگویید و از انسانیت حرف میزنید در عمل نشان بدهید که همۀ انسانها را میبینید
نامۀ بسیج دانشجویی به وزیر بهداشت: بازگشت دانشجویان متخلف مانع وفاق است
🔹۳۴ مرکز بسیج دانشجویی با ارسال نامهای خطاب به وزیر بهداشت، تاکید کردند: بسیج دانشجویی اگرچه با بازبینی احکام انضباطی دانشجویان موافق است اما بازگشت دانشجونماها و مماشات با آنها مانع تحقق شعار دولت چهاردهم است؛ چرا که با وجود دانشجونماها، هرگز دانشگاه به وفاق نمیرسد.
4.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺محسن رضایی: به بنیصدر گفتیم عراق اماده حمله شده، گفت عراق حمله نمیکند مگر اینکه شما پاسدارها جنگ درست کنید!
🔹بنی صدر ۱۰ روز قبل از حمله صدام در شورای دفاع گفت ۱۰ هزار دلار دادم به یک نفر برایم اطلاعات جمع کرده که قرار است ارتش عراق به ایران حمله کند!
نقاشیهای ۱۷۰۰ ساله در دل خاک فیروزآباد
🔹مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از کشف نقاشیهایی به قدمت بیش از هزار و ۷۰۰ سال پیش در محوطۀ آرامگاهی شهر گور در فیروزآباد خبر داد و گفت: این نقاشیها بر روی بدنۀ تابوت ساسانی در حین عملیات ساماندهی ترانشه آرامگاهی شهر گور مشاهده شد.
🔹این نقاشیها با استفاده از رنگدانههای معدنی روی بستر گچی اجراشدهاند
عراقچی: میتوانیم در سفر نیویورک شروع جدید مذاکرات هستهای را داشته باشیم
🔹وزیر خارجه دربارهٔ ارسال پیام به ایران ازسوی آمریکا گفت: رابط ما سوئیس است و آمریکاییها دیدگاههای خودشان را از آن طریق بیان میکنند. در رسانهها هم گفتند که به ایران پیام فرستادهاند و پیامشان نکتهٔ ویژهای نداشت.
🔹عراقچی دربارهٔ مذاکرات هستهای گفت: من چندروز بیشتر از رئیسجمهور در نیویورک میمانم و ملاقاتهای بیشتری با وزرای خارجهٔ کشورهای مختلف خواهم داشت. میتوانیم در همین سفر شروع مجددی از مذاکرات هستهای را داشته باشیم.
🔹شرایط بینالمللی شروع دوبارهٔ مذاکرات هستهای را سخت کرده و باید قبول کنیم که نسبت چند سال قبل تحولات عمدهای در صحنهٔ بینالمللی رخ داده و موضوع اوکراین و غزه خیلی تأثیرگذار بوده. شرایط آسانی نیست و امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم حداقل شروع مجددی برای مذاکرات را در این سفر داشته باشیم
💫آیا حکومت اسلامی حق قیمتگذاری روی کالاها را ندارد؟
یکی از مباحث جدی این ایام که محل منازعه فکری دو جریان اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرال است، بحث قیمتگذاری است. سوال این است که آیا حکومت اسلامی حق دارد به یک فروشنده تکلیف کند که کالای خود را به چه قیمتی بفروشد؟
لیبرالها برای آزادسازی قیمتها از مداخله دولت، به ادبیات شرعی و دینی هم متوسل می شوند و میگویند تسعیر یا تعیین قیمت در هر شرایطی حرام است و اقتضای مالکیت خصوصی این است که هر کس مختار باشد کالای خود را به هر قیمتی که میخواهد، به فروش برساند.
قبل از نقد این ادعا، طرح یک مقدمه، ضروری است.
در اندیشه اقتصاد اسلامی ما یک مفهوم مهم با عنوان «مالکیت الهی» داریم. وقتی میگوییم مالکیت اصلی و واقعی ازآن خداست، این یک حرف تشریفاتی نیست. امتداد عملی این سخن آن است که پذیرش مالکیت خصوصی در اسلام، بدین معنی نیست که انسان مالک، بتواند هر کاری که نفسش اراده میکند، با مایملک خود انجام دهد. چنانکه انسان مالکیت تام جسم خود را هم ندارد و اجازه ندارد به خود آسیب بزند و حتی تکالیفی نسبت به جسم خود دارد، درباره مال هم همین است. اگر خدای متعال برای جسم انسان برنامه دارد و انسان مکلف است این جسم تحت مالکیت خود را طبق برنامهای که از سوی خدای متعال ارائه شده اداره کند، مال که در نسبت با جسم در مرتبه نازلتری قرار دارد و تبعیتش از برنامه الهی بدیهیتر است.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بحث مفصلی که پیرامون «آزادی اقتصادی» دارند، میفرمایند «اگر آزادى فعّالیّتهاى اقتصادى را اینجور معنا کنیم که آن کسانى که قدرت فعّالیّت و مانور اقتصادى دارند اینها آزادنند هرچه خواستند تولید کنند، هر جور خواستند عرضه کنند، هروقت خواستند توزیع کنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف کنند، این یقیناً نظر اسلام نیست».
ایشان در جایی دیگر میفرمایند «در اقتصاد جامعه اسلامى اگرچه مردم در فعّالیّتهاى اقتصادى میدان باز و وسیعى دارند و آزادىهاى زیادى دارند و هرکسى این حق را دارد که فعّالیّت و تلاش اقتصادى بکند، امّا در کنار این حق و اختیار براى مردم، یک اختیار و حقّى هم براى دولت اسلامى و قدرت حاکم بر جامعه اسلامى قرار داده شده است و آن حقّ کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق براى حاکم اسلامى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاستهاى دولت تلاش اقتصادى را شروع کنند و انجام بدهند این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغى، به فساد منتهى خواهد شد و همان وضعى پیش خواهد آمد که در دنیاى سرمایهدارى هست».
بنابراین، در اندیشه اسلامی، آزادی در برخورد با مال، اطلاق ندارد و اعمال مالیکت انسان بر ال خود، تحت ضوابطی صورت می گیرد که از سوی حکومت اسلامی تعیین می شود.
حال سوال اینجاست که در رابطه با قیمتگذاری، آن ضوابط اسلامی چیست؟
امیرالمومنین علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی میفرمایند: «وَ لْیَکُنِ الْبَیعُ بَیْعاً سَمْحاً بِمَوازینِ عَدْل وَ اَسْعار لا تُجْحِفُ بِالْفَریقَیْنِ مِنَ الْبایِعِ وَ الْمُبْتاعِ فَمَنْ قارَفَ حُکْرَةً بَعْدَ نَهْیِکَ اِیّاهُ فَنَکِّلْ بِه وَ عاقِبْهُ فى غَیْرِ اِسْراف»؛ باید معاملات با شرایط آسان صورت گیرد؛ با موازین عدل و نرخهایى که نه به فروشنده زیان برساند و نه به خریدار! و هرگاه کسى پس از نهى تو از احتکار، به چنین کارى دست بزند، او را کیفر کن! و در مجازاتش بکوش، ولى زیاده روى نکن.
این مفهوم «نرخی که نه فروشنده زیان ببیند و نه خریدار» بسیار حیاتی است؛ به نحوی که مولای متقیان، این مفهوم را از مصادیق «عدالت» ذکر کردهاند.
مرحوم حجت الاسلام سید عباس موسویان، رئیس فقید شورای فقهی بانک مرکزی، در همین موضوع یک مقاله مهم علمی نوشتهاند که مستند آن، کتاب «البیع» حضرت امام خمینی(ره) است.
آقای موسویان در این مقاله با استناد به ادله فقهی، استدلال کردهاند که «1. در شرایط عادی، کسی حق قیمت گذاری ندارد و قیمت را بازار تعیین میکند؛ 2. در شرایط احتکار، انحصار و تبانی، محتکر و انحصارگر به عرضه کالا موظف میشود؛ 3. در صورت امتناع محتکر و انحصارگر از قیمت عادلانه، به کاهش قیمت وادار میشود؛ 4. در صورت امتناع از قیمت عادلانه، برای او قیمت تعیین میشود؛ 5. در موارد تعیین قیمت، با مراجعه به دیدگاه کارشناسی، قیمتها به گونهای (عادلانه) تعیین میشود که به هیچیک از فروشنده و خریدار اجحاف نباشد».
بنابراین، این ادعای لیبرالهای مذهبی و غیرمذهبی که حکومت اسلامی حق قیمتگذاری روی اجناس مردم را ندارد، نه تنها باطل، بلکه خلاف عدالت است و اگر در جامعه اسلامی، دولت بخواهد قیمتها را رها کند، همان وضعیتی پیش میآید که حضرت آقا فرمودهاند، یعنی ظلم و فساد و بغی و طغیان.