🔰قطعیتها و ابهامات بحران سوریه
🔹پیچیدگی، درهمتنیدگی و سرعت وقوع تحولات و رخدادهای سیاسی از خصایص سیاست، امنیت و جنگ در دوره کنونی است. این مختصات سبب شده است تا همواره غباری از ابهام و پیشبینی ناپذیر بودن بر آن رویدادها سایه بیفکند. بحران و جنگ در سوریه که اندکی پس از اعلام آتشبس در لبنان آغاز شد، از این منظر برای کارشناسان شگفتانگيز بود. شاید مهمترین پرسش در این باره این باشد که روند ترتیبات امنیتی و نتیجه آن چگونه شکل خواهد گرفت و به چه سمتی پیش خواهد رفت؟ در این باره چند نکته اساسی را باید مدنظر قرار داد؛
🔻۱ـ اهمیت سوریه و ژئوپلیتیک آن برای همه مسئولان و فرماندهان جبهه مقاومت و نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی، مسجل و آشکار است؛
🔻2ـ به طور طبیعی سرنوشت درگیری را طرفی که شروع کرده است، تعیین نمیکند. شرایط میدان را آن نیرویی که مشروعیت و استقامت دارد، تعیین میکند؛ اما مشکلات اقتصادی سوریه، سبب شده است موضوع استقامت بین بدنه دفاع مردمی و امنیتی تحتالشعاع قرار گیرد؛
🔻3ـ سازمان رزم اضلاع مختلف جبهه مقاومت و فرماندهان آن، فعالتر و منسجمتر از بحران قبلی در سوریه و البته با تجربه بیشتر در میدان حاضر شدهاند؛ اما انگیزه و توان ارتش سوریه، مهمترین عنصر تعیینکننده است؛
🔻۴ـ صحنه تاکتیکی جنگ کاملاً سیال است و هر لحظه به نفع طرفهای مختلف در حال تغییر است. این خصلت و ماهیت حقیقی جنگها به شمار میآید؛
🔻5ـ ارتش سوریه طی هفت، هشت سال گذشته در حد فاصل ادلب تا حلب و تا حماة در وضعیت آتشبس بوده و طولانی شدن دوره آتشبس، چنین نیرویی را در لحظه عملیات تهاجمی گروه تروریستی که با حمایت قوی وارد صحنه شده، دچار ضعف میکند؛
🔻۶ـ یک تجربه قبلی مهم وجود دارد؛جبهه مقاومت طی چند دهه گذشته در هیچ جنگی پای نگذاشته، مگر آنکه با همه دشواریها از آن با نصرت و فتح خارج شده باشد، مشروط بر همراهیهای حداکثری جغرافیای جنگ.
🔸تجربه جنگهای پيشين و از جمله نبرد جاری در منطقه نشان میدهد، سرنوشت جنگ لزوماً در میدان جنگ و جنگيدن معین نمیشود؛ بلکه ضرورت دارد به الزامات فرامیدانی آن نیز توجه کرد. اراده و هماهنگیهای سیاسی و همراهیهای اجتماعی جغرافیای جنگ با اضلاع گوناگون جبهه مقاومت در این زمینه اجتنابناپذیر است. کل آنچه اکنون در سوریه جریان دارد، جدای از آنکه میتواند منشأ داخلی نیز داشته باشد، یک پروژه خطرناک آمریکایی و صهیونیستی است. اولویت اصلی و قطعی و نیز دشمن حقیقی را باید از این منظر دید و تحلیل کرد و باید به هر نحو ممکن در برابر این پروژه مخاطرهآمیز ایستاد.
🔰فعالیتهای نامولد و سودهای کوتاهمدت!
🔹پول و نقدینگی خود را در کجا سرمایهگذاری کنیم که بیشترین سود را کسب کنیم؟ این، یکی از پرسشهایی است که همیشه ذهن دارندگان نقدینگی را مشغول کرده است. پاسخ به این پرسش اگر در چارچوب ملاحظات اقتصاد کلان باشد، میتواند نجاتبخش شود و چنانچه صرفاً در چارچوب منافع فردی تعریف شود، امکان ورشکستگی همه اقتصاد را فراهم میکند.
🔸سرمایهگذاری در بازارهای نامولد، مانند طلا و دلار اگرچه ممکن است سودهایی را در کوتاهمدت ایجاد کند؛ اما در بلندمدت اثرات منفی بر کل اقتصاد خواهد گذاشت و فرزندان و نسلهای بعدی را با چالشهای کلان اقتصادی مواجه میکند. ضمن اینکه منطبق با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما، برکت و رشد جامعه در تلاش و سعی نهفته است، نه در فعالیتهایی که ارزش اقتصادی ندارند. لازم است به ابعاد فرهنگی تولید و رشد اقتصادی با نگاه به ذهنیتهای فردی و اجتماعی توجه کرد و نسبت به تقویت فرهنگ سهمآفرینی در رشد اقتصادی کشور بهجای نگاه سهمخواهی حساس بود. مردم ما باید مسئولیت خود را در اقتصاد بپذیرنند و با رفتار اقتصادی صحیح تقویتکننده زیرساخت اجتماعی برای حمایت و پشتیبانی تولید و مانعزدایی از آن باشند.
🔹اما بخش مهمتر این آسیبشناسی، ترک فعلها در حکمرانی اقتصادی است.
🔸بالاخره انسانها غالباً منفعتطلب و ریسکگریز هستند. وقتی فعالیتهای نامولد بدون محدودیت و موانع، سود بیشتری از تولید داشته باشند و تورم به معنای کاهش ارزش پول ملی، به صورت مزمن اقتصاد را فرا گرفته، مشارکت مردمی به جای حرکت به سمت تولید، به سمت فعالیتهای نامولد حرکت میکند. بنابراین، دولت باید تلاش کند در گام اول هر چه سریعتر تورم را در سطوح حداقل قرار دهد و سپس با ابزارهایی که در اختیار دارد، مانند مالیات و رصد معاملات سوداگرایانه، رقیب فعالیتهای تولیدی در کشور به شدت تضعیف شود و فعالیتهای فاقد ارزش، پرهزینه شوند تا زمینه حضور مردم در تولید ایجاد شود.
🔹بنابراین، مهار تورم با فعالیتهای فاقد ارزش اقتصادی ارتباط مستقیم دارند و دولت و مردم باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند. چه اینکه در اقتصاد ایران، حجم نقدینگی کمتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته است، اما آزادی کامل فعالیتهای سفتهبازانه و به تبع اینها هجوم نقدینگی به فعالیتهای نامولد، از عوامل تورمهای بالا در اقتصاد است.
🔰 دولت در اجرای قانون حجاب اهتمام داشته باشد
🔺حجه الاسلام محمدی لائینی امامجمعه ساری:
🔹قانون حجاب زودتر به مقامات اجرایی برای اجرایی شدن ابلاغ شود، مقامات اجرایی اهتمام لازم در اجرا و اهمیت این قانون را به خرج دهند.
🔹ما باید مدیون حجاب حضرت فاطمه زهرا(س) باشیم که در این رابطه هر توهین عملی، گفتاری و ... در فضای مجازی زیبنده نیست
🔰 نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه: کسانی که قانون مترقی عفاف و حجاب را زیر سؤال میبرند، غضب حضرت زهرا (س) را برای خود میخرند
حجه الاسلام غفوری امامجمعه محترم کرمانشاه با اشاره به اهمیت قانون عفاف و حجاب، اظهار داشت:
🔹کسانی که این قانون مترقی را زیر سؤال میبرند، بدانند که غضب حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را برای خود میخرند.
🔹این قانون که با اصلاحات و تکمیل لازم تصویب و ابلاغ شده است، به قیمت خون این شهدای مظلومی است که امروز روی دست مردم در حال تشییع است و وظیفه همه ما است که برای اجرای آن، گامهای مؤثر برداریم.
🔹حجتالاسلام غفوری با بیان اینکه نگاه این قانون به حرکت نرم فرهنگی و فرهنگسازی حجاب است، اظهار داشت: لازم است قانون را دقیق بخوانیم و اگر کسی این قانون را مطالعه نکرده است، نباید به حرف چند فرد غربزده که خودشان با اساس اسلام زاویه دارند، اکتفا کند و بر اساس آن اظهار نظر نماید.
🔹امامجمعه کرمانشاه افزود: اگر خواهان جلب رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) هستیم، باید به موضوع عفاف و حجاب توجه ویژه داشته باشیم. این توجه باید بر پایه برنامهریزی اصولی، منطقی و عقلانی باشد؛ همانگونه که این قانون بر همین اساس نوشته و تصویب شده است. همه باید همت کنیم تا این قانون، به نحو مطلوب و با یاری خداوند متعال، اجرا شود و انشاءالله رضایت حضرت زهرا (س) را جلب کنیم.
🔹ایشان تأکید کرد: اجرای دقیق قانون عفاف و حجاب، نهتنها یک وظیفه دینی، بلکه اقدامی برای حفظ بنیان خانواده، عفت عمومی و ارزشهای جامعه اسلامی است.
🌷🇮🇷🇵🇸
#حدیث_تربیتی
🔰پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
إنَّ أَشْبَهِكُم بى، اَحْسَنُـكُم خُلْقاً
شبیهترین شما به من، خوش خلق ترین شماست.
پیامبر نازنین ما، خوش ُخلقترین مردم
بودند.
از همه صبورتر، مهربانتر،
دلسوزتر و باگذشتتر بودند.
وقتی خوش اخلاق هستی، شبیه
پیامبر میشوی.
همیشه شبیه پیامبر بمان.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۵۱
🔰 امام جمعه اصفهان: معنی ندارد که از اجرای قانون حجاب بترسیم.
🔺حجه الاسلام میر دامادی، امام جمعه اصفهان با بیان اینکه معنی ندارد از اینکه قانون حجاب را اجرا کنیم بترسیم، گفت:
🔹این افتخار نیست که یک زن با سر برهنه از خانه بیرون بیاید؛ این ننگ، عقده حقارت و نشناختن شخصیت خود است.
🔹او ادامه داد: از چه کسی میترسید؟ ما که در مقابل آمریکا جهانخوار ایستادهایم، آیا میترسیم در کشور خودمان یک حکم اسلامی را احیا کنیم؟ چرا از خودمان ضعف نشان میدهیم و کوتاه میآییم؟
🔹در هر مسالهای ضعف نشان دهیم ما مغلوب و دشمن غالب میشود. امروز حالت انفعال به خود گرفتهایم و دشمن فعال است.
🔰نقش زنان در تقویت روحیه مقاومت اسلامی با الگوگیری از حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت زینب سلام الله علیها:
🔸زنان در تاریخ اسلام همواره نقشهای مهمی را ایفا کردهاند، به ویژه در عرصههای مقاومت و مبارزه با ظلم و ستم. حضرت زینب و حضرت فاطمه (سلاماللهعلیهما) به عنوان دو شخصیت برجسته و الگوهای بینظیر، نه تنها در زمان خود، بلکه در تاریخ معاصر نیز الهامبخش زنان مسلمان در جهت مقاومت و ایستادگی هستند. زنان مسلمان با الگوبرداری از حضرت فاطمه و حضرت زینب (سلاماللهعلیهما) می توانند مفهوم فداکاری و ایثار را در زندگی فردی و یا اجتماعی خود به کار برند. حضرت فاطمه سلام الله علیها با فداکاریهای خود در حمایت از پدرش، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، و همچنین در دفاع از حقانیت اهل بیت علیهم السلام نشان دادند که همیشه باید از حق و حقیقت دفاع نمود. حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان حجتی بر اهل بیت علیهم السلام و یک بانوی مؤمن و فداکار، الگویی برای زنان در راستای تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم است.
حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا و پس از آن، با شجاعت و دلیری، نقش کلیدی در دفاع از حق ایفا نمودند. حضرت زینب با مدیریت و رهبری خانواده و بازماندگان، به زنان مسلمان آموختند که در شرایط سخت، باید ایستادگی کنند و از حق دفاع نمایند. زنان مسلمان با الهام از سیره این دو بزرگوار می توانند نقش های مهمی در چهارچوب شرع ایفا نمایند.
زنان مسلمان می توانند با عزمی راسخ و با الهام از این دو بزرگوار به نقش آفرینی های گوناگون بپردازند. زنان با تأسیس سازمانها و نهادهای خیریه، می توانند به کمک رسانی نیازمندان و مظلومان بپردازند. این فعالیتها نه تنها به بهبود وضعیت اجتماعی کمک میکند، بلکه به تقویت روحیه مقاومت نیز منجر میشود.
یکی از مهمترین نقشهای زنان در مقاومت اسلامی، آموزش و آگاهی بخشی به نسلهای جدید است و زنان می توانند در راستای تبیین مواضع حق و حقیقت نقش پررنگ و مواضع اثرگذاری داشته باشند. زنان با تکیه بر آموزههای حضرت فاطمه و حضرت زینب (سلاماللهعلیهما) به آموزش ارزشهای اسلامی و تشریح مفهوم مقاومت در برابر دشمنان اسلام برای قشر نوجوانان و جوانان بپردازند.
این آموزشها شامل آموزش مفاهیم فداکاری، ایثار و ایستادگی میشود.
همچنین زنان در عصر حاضر با استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی، میتوانند به ترویج فرهنگ مقاومت و مبارزه با ظلم پرداخته و حضوری فعال در عرصه سایبر داشته باشند و تجربیات خود را بدون آشکارسازی هویت و در قالب عمومی به اشتراک بگذارند. این فعالیتها به ایجاد آگاهی جمعی و بیداری در همه جوامع کمک میکند. زنان با برگزاری مراسمها و برنامههای فرهنگی می توانند، به ترویج فرهنگ عاشورا و ارزشهای آن نیز بپردازند. این فرهنگ، نه تنها به یادآوری فداکاریهای اهل بیت می باشد، بلکه به تقویت روحیه مقاومت در جامعه اسلامی نیز کمک میکند.
زنان همچنین با تأسیس گروهها و نهادهای فرهنگی، به حفظ هویت اسلامی و ترویج آموزههای اهل بیت علیهم السلام کمک میکنند. این فعالیتها به تقویت پیوندهای فرهنگی و اجتماعی در میان مسلمانان میانجامد.
آری، زنان مسلمان با الگوبرداری از حضرت زینب و حضرت فاطمه (سلاماللهعلیهما)، می توانند در عرصههای مختلف مقاومت اسلامی نقش مهمی ایفا نمایند. فداکاری، شجاعت و ایستادگی این دو بزرگوار، الهامبخش زنان آزاده مسلمان است. با آموزش و آگاهی بخشی به نسلهای جدید و ترویج فرهنگ عاشورا، زنان میتوانند در حفظ هویت اسلامی و تقویت رویکرد ایستادگی مؤثر باشند. به این ترتیب، نقش زنان نه تنها به تاریخ گذشته محدود نمیشود، بلکه در آینده نیز ادامه خواهد یافت و به عنوان یک نیروی مؤثر در نبرد حق و باطل باقی خواهد ماند.
✍زینب حیدری
ما را به دیگران معرفی کنید.
🌷🇮🇷🇵🇸🌷
💠 جهاد تبیین | عفاف، حجاب، خانواده
🆔https://eitaa.com/tabeen_hejab
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ شایعه فرار بشار اسد به فرانسه یا ایران و ... صحت ندارد
رضازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: علی لاریجانی دیروز در دمشق با بشار اسد دیدار داشته و خبر خروج خانواده بشار از سوریه نیز غلط است
مصاف با ترس و دروغ
چند کلمه درباره تحولات سوریه
پیداست که فرم درگیری ها در منطقه در حال تغییر است و اسراییل و امریکا در کنار همه متحدان ضد مقاومت خود در اندیشه ‘یک انتقام منطقه ای از ۷ اکتبر’ هستند. مسلحین وارد صحنه شده اند، بقیه هم وارد خواهند شد.
چیزی که امریکا به آن فکر می کند دور کردن بحران از اسراییل و نزدیک کردن آن به ایران است. به تعبیر دقیق تر، پروژه های امنیتی و نظامی ضد مقاومت در حال ترجمه به زبان ژئوپلتیک است. سرزمین مقاومت باید از دست برود یا تغییر شکل پیدا کند.
فرض بنیادین این صحنه این است که مقاومت در منطقه باید هر چه بیشتر تضعیف شود اما نه صرفا با اقدام اسراییل چرا که اسراییل هم ضعیف شده و تاب جنگیدن بیش از این ندارد. نیروهای جدیدی در حال ظهورند که برخی محصول سرمایه گذاری غرب و برخی دیگر فرصت طلبانی هستند که زمان را مناسب دیده اند.
سوریه قلب مقاومت است و مقاومت برای حفظ آن باید با همه توان بایستد؛ و خواهد ایستاد. فعلا ترکیب اعتماد بیهوده به توافق آستانه، نارضایتی اجتماعی، ضعف ارتش و درگیری مقاومت در جبهه های لبنان و فلسطین عرصه را تنگ کرده اما این پایان کار نیست.
دو گروه در این لحظات بسی خطرناکند. یکی آنها که می گویند تنها راه تسلیم است و دیگر کسانی که خیال می کنند مقاومت تسلیم شده است. گروه اول بر ترس تکیه دارد و گروه دوم بر دروغ. انتهای داستانی را که هنوز تازه شروع شده من نمی دانم برخی چگونه اینقدر با قاطعیت روایت می کنند.
فعلا باید ایستاد و جنگید: هم در میدان و هم در مقابل سیل دروغ! جنگ دشوار است و نتیجه آن نامعلوم. از این دشوارتر هم شاید بشود. اما وظیفه معلوم است: هم در میدان و هم در مقابل سیل دروغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ داستان قاسم معتمد
سخنرانی کوتاه و شنیدنی حجت الاسلام کافی