eitaa logo
این عماریون
376 دنبال‌کننده
238.2هزار عکس
64.6هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال تحلیلی درباب مسائل سیاسی واجتماعی https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 شعری از رهبر ادیب و فرزانه انقلاب اسلامی خدا کند که کسی حالتش چو ما نشود ز دام خال سیاهش کسی رها نشود خدا کند که نیفتد کسی ز چشم نگار به نزد یار چو ما پست و بی بها نشود جواب ناله ی ما را نمی دهد “دلبر” خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود شنیده ام که از این حرف، یار خسته شده خدا کند که به اخراج ما رضا نشود مریض عشقم و من را طبیب لازم نیست خدا کند که مریضی من دوا نشود ز روزگار غریبم گشته است معلوم شفای ما به قیامت بجز رضا نشود…
🔰 والیبال نشسته مردان ایران، با اقتدار قهرمان پارالمپیک شد 🔸مسابقات والیبال نشسته پارالمپیک ۲۰۲۴ با برگزاری دیدار نهایی در سالن نورث پاریس آرنا به پایان رسید. 🔸ملی‌پوشان کشورمان در دیدار نهایی، با پیروزی ۳ بر ۱ برابر تیم ملی بوسنی به مقام قهرمانی رسیدند. @Kayhan_online
🔻مصرف بنزین در روزهای گذشته به ۱۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده اما رکورد مصرف همچنان با ۱۵۲ لیتر در روز به اسفند ۱۴۰۲ برمی‌گردد که البته در آن دوره نه صفی شکل گرفت و نه سوخت‌رسانی دچار اختلال شد؛ به نظرتون این صف بنزین ناشی از چیه ... 👤 سید مرتضی موسوی‌نژاد @Kayhan_online
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟ 🖋عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود. 🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود. 🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند. 🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند. کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند. 🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند. 🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد. @Kayhan_online
📰 نگاهی به صفحه اول سایر روزنامه‌های کشور @kayhan_online