🔰روزنامه شرق یادداشتی نوشته که خلاصه اش این است: «در شرایط حساس کنونی برای اینکه بهانه دست آمریکا ندهیم تا مذاکرات را به هم نزند، نه تنها نباید #موشک شلیک کرد، بلکه حتی فرماندهان نظامی تهدید زبانی هم نداشته باشند. چون همان ممکن است ابزار بهانهجویی حقوقی دشمن بشود. » بعد هم توصیه کرده فهرستی از نباید کردها، نباید زدها و نباید گفتها را باید به نظامیان داد!
🔰این البته منطق همیشگی #غربگرایان بوده و هیچ اختصاصی به شرایط حساس کنونی! ندارد. همین منطق غلط که همیشه دست بالا با #غرب است و این ما هستیم که باید خود را با اراده آنان تنظیم کنیم خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد.
🔰جهت اطلاع غربگراها؛
🔺آمریکا بدون هیچ بهانه ای از برجام خارج شد
🔺بدون هیچ بهانه ای کمپین فشار حداکثری را راه انداخت
🔺بدون هیچ بهانه ای تصمیم گرفت فروش نفت ایران را به صفر برساند (که کور خواند)
🔰آمریکا هیچ وقت برای جنایت هایش منتظر بهانه نمی ماند. اما سیاست تنش زدایی و بهانه به دست آمریکا ندادن، برای غربی ها از دولت روحانی کاراکتر فروشنده بدهکار و مشتاقی ساخت که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می بیند!
وزارتخارجه در «خسارتمحض» مسولیتی نداشت؟
▪️پاسخ به یک شبهه سادهسازانه درباره بیانات امروز رهبر انقلاب
🔹عبدالله عبداللهی نوشت:
بلافاصله بعد از بیانات امروز رهبر معظم انقلاب درباره نحوه تعیین سیاستهای کشور در حوزه سیاست خارجی و تاکید ایشان مبنی بر اینکه وزارت خارجه در این زمینه تنها تصمیمگیر نیست، برخی نوشتند که رهبر معظم انقلاب بدینوسیله مسئولیت کامل برجام و هر آنچه در سیاست خارجی این ۸ سال اتفاق افتاده را برعهده گرفتند لذا یا نقدها به برجام و دستگاه دیپلماسی دولت روحانی از اساس غلط است و یا نوک پیکان به سمت دولت نیست چرا که وزارت خارجه فقط مجری بوده است.
🔹اما این برداشت، یک مغلطه آشکار و یک ساده سازی عجیب است؛ علت آنکه رهبر معظم انقلاب نفرمودند وزارت خارجه هیچکاره است، بلکه وزارت خارجه تصمیمگیرّ تنها نیست و از قضا چنین نکتهای نه تنها عجیب نیست بلکه یک امر بدیهی و روشن در امور حکمرانی در دنیاست.
🔹همانطور که رهبری نیز اشاره کردند، دستگاههای بالادستی (که شورای عالی امنیت ملی مهمترین آنهاست) بر مبنای فاکتورهای مختلف مثل اقتصاد، فرهنگ، امورات نظامی، اجتماعی و دیپلماتیک، نهایتاً سیاستگذاری میکنند.
🔹لذا اولاً وزارت خارجه بخشی از این روند تصمیمگیری است(کما اینکه یک عضو ثابت دارای حق رای در شورای عالی امنیت ملی وزیر خارجه است) اگرچه منطقاً همهی تصمیمگیری با او نیست.
🔹ثانیاً ماهیت و تفکر و توان دستگاه دیپلماسی قطعاً در معادلات این تصمیمگیری موثر است و ثالثاً و از همه مهمتر اینکه وزارت خارجه به عنوان «مجری» میتواند این سیاستها را محقق و یا به کلی آن را معکوس کند.
🔹کما اینکه در موضوعی مانند برجام مشاهده شد که سیاستگذاری کلان انجام شد، خطوط قرمز تعیین شد تا کشور به «توافق خوب» برسد، اما مجری به نحوی عمل کرد که هیچ یک از خطوط قرمز محقق نشد و نتیجه آن شد که کشور با یک «خسارت محض» مواجه شد که حاصل آن شدیدترین تحریمهای تاریخ علیه کشور بود.
🔹اما وقتی همین سیاستها در میدان و توسط فردی مانند حاج قاسم پیگیری میشد کاملا محقق میگشت. به نحوی که سیاست مقابله با داعش و حفاظت از مرزها و منافع ایران اسلامی کاملاً تحقق یافت و کشور آن را جشن گرفت.
🔹لذا ماهیت دولت و وزیر و وزارت خارجه در این سیاستگذاریها موثر است (تفاوت برخی تاکتیکها و رویکردها در دولتهای مختلف گواه روشن این امر است) و ثانیاً «اجرا» بخش مهمی از این پروژهی مربوط به دستگاه روابط خارجی است که میتواند باعث افتخار شود و یا خسارت محض را نصیب کشور کند.
نامزدهای مدنظر جبههٔ اصلاحات چه کسانی هستند؟
آذر منصوری، سخنگوی جبههٔ اصلاحات ایران فهرست افرادی که توسط حداقل 10 عضو مجمع عمومی جبههٔ اصلاحات ایران برای ارزیابی نامزدی ریاستجمهوریشان در جبهه اصلاحات ایران به دبیرخانهٔ مجمع پیشنهاد شدهاند را نام برد
1- جواد ظریف (37 پیشنهاد)
2- اسحاق جهانگیری (35 پیشنهاد)
3- مصطفی تاجزاده (32 پیشنهاد)
4- مسعود پزشکیان (25 پیشنهاد)
5- محمدرضا عارف (21 پیشنهاد)
6- محسن هاشمی (20 پیشنهاد)
7- محمد شریعتمداری (19 پیشنهاد)
8- مصطفی کواکبیان (15 پیشنهاد)
9- محمد صدر (13 پیشنهاد)
10- محمود صادقی (12 پیشنهاد)
11- شهیندخت مولاوردی (11 پیشنهاد)
12- زهرا شجاعی (11 پیشنهاد)
13- عباس آخوندی (11 پیشنهاد)
14- صادق خرازی (10 پیشنهاد)