🔻محمد قوچانی: رادیکالیسم تهمت اصولگرایان به اصلاحطلبان نیست، صفتی است که امثال علویتبار خود انتخاب کردهاند/پیشنهاد گفتوگو از سوی حاکمیت به موسوی خوینیها داده شد اما او گفتوگو به عنوان نماینده اصلاحات را نپذیرفت/ نامه موسویخوینیها اقدام شخصی و یا اقدام تشکیلاتی برای مرزبندی است
🔹محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی کارگزاران و سردبیر روزنامه سازندگی درباره نامه اخیر موسویخوینیها و دفاع حجاریان و علویتبار از رادیکالیسم در سرمقاله روزنامه سازندگی نوشت:
🔻دفاع از رادیکالیسم به عنوان تفکری ریشهمحور از چندی پیش در دستور کار روشنفکران سیاسی جناح چپ رادیکال قرار گرفته است. مشهور ترین آنها سعید حجاریان نظریهپرداز سیاسی است که در گفتوگویی با روزنامه همشهری به صراحت از اصلاحطلبانی چون خاتمی و بهزاد نبوی و به اشاره از سازمانهای سیاسی مثل کارگزاران و اتحاد ملت انتقاد کرد و نقد آنان بر رادیکالیسم را نادرست خواند.
🔻علیرضا علویتبار نیز در مصاحبه با روزنامه همشهری به صراحت میگوید: "اصلاحطلبانی که رادیکال نیستند، از جبهه اصلاحات بیرون بروند." جملهای که یادآور شرط شهروندی در کشور در سال ۱۳۵۳است که موکول به عضویت در حزب رستاخیز بود!
🔻اگر دعوت کرباسچی از خاتمی به بازسازی جبهه اصلاحات و انتقادات صریح کارگزاران از عارف را عبور از خاتمی قلمداد کنیم، انتقادات صریح حجاریان از خاتمی را چه میتوان نام گذاشت؟!
🔻اختلاف میان چپ رادیکال و راست مدرن در جبهه اصلاحات اختلاف تاکتیکی و حتی راهبردی نیست. اختلافی گفتمانی است که در بیرون از لایههای تشکیلاتی و سیاسی این جبهه قابل ردیابی است.
🔻حلقه چپ مدرن رادیکال نه تنها با کارگزاران که با حزب اتحاد ملت هم در حال مرزبندی است چون آن را جانشین شایستهای برای حزب مشارکت نمیداند.
🔻انتقادات حجاریان از خاتمی و تحریک بهزاد نبوی به سبب گرایش به کارگزاران به سبب آنکه از روحانی انتقاد نمیکند، بخشی از این تسویه حساب ایدئولوژیک است.
🔻رادیکالیسم تهمتی نیست که از سوی اصولگرایان به این اصلاحطلبان زده میشود. رادیکالیسم صفتی که خود آنها مانند علیرضا علویتبار برای مرزبندی با اعتدالیون انتخاب کردهاند.
🔻در میانه عصر اعتدال [دولت روحانی] در حالیکه گفتوگو برای سران اصلاحات مانند خاتمی و عبدالله نوری به هر علتی گشوده نبود، چراغ سبزی به موسوی خوینیها برای گفتوگو داده شد. متاسفانه موسویخوینیها به نمایندگی از جبهه اصلاحات حاضر به انجام این ماموریت تاریخی و گفتوگو با حاکمیت نشد اما اکنون قرار گرفتن به عنوان نماینده چپ رادیکال عبور از جایگاهی است که خوینیها میتوانست در غیاب دیگر سران اصلاحات آن مسئولین را انجام دهد.
🔻گفتوگوی انتقادی علنی بیش از آنکه برای دستیابی به یک نتیجه ملی باشد، در خوشبینانهترین حالت یک اقدام شخصی و در رادیکالترین صورت یک اقدام تشکیلاتی برای مرزبندی است.
🔻مشهور است موسوی خوینیها یکی از اعضای مجلس خبرگان بود که به رهبری آیتالله خامنهای [در سال ۶۸] رای نداد، هر چند که پس از رهبری آیتااله خامنهای، ایشان موسوی خوینیها را به عنوان مشاور سیاسی انتخاب کردند.
این عماریون
20.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #موشن_گرافیک|قسمت هشتم، مرگ بهتر از درمان
این عماریون
عادل الجبیر: برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی، اقدامات خصمانه ایران را بیشتر میکند
وزیر مشاور در امور خارجه سعودی:
🔹ایران برخی گروههای تروریستی در سوریه و جهان را به سلاح مجهز میکند.
🔹در صورتی که تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود، اقدامات خصمانه ایران بیشتر خواهد شد.
🔹ایران به دنبال نابودی لبنان، سوریه، عراق و یمن است.
🔹عربستان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا یمن را نجات دهد.
این عماریون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نخستین ویدئو از بازگرداندن متهم به فساد اقتصادی ۶۰۰ میلیارد تومانی به کشور
این عماریون
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌼◁(3)#حیثیت بالای علمی امام رضا علیه السلام را باید مهمترین عامل گسترش شیعه در ایران به حساب آورد، زیرا عصر امام رضا علیه السلام عصر شکوفایی مجدد علوم اسلامی و ورود افکار بیگانه در جامعه اسلامی و شکلگیری مکاتب فکری گوناگون بود.
📃در پی ترجمه متون خارجی که در بیتالحکمه و جندیشاپور انجام شده بود، اصطکاک فرهنگی جهان اسلام و غرب ایجاد شد
─┅═༅𖣔3⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
☄✍{5}#تاثیرات علمی و #فرهنگی
🌼◁(1)#هر تمدنی که می خواهد درخششی داشته باشد، باید در عرصه های علمی خود را نشان دهد، یعنی به جز جنبه های سخت افزاری در عرصه های نرم افزاری نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و این مهم میسر نمی شود مگر با مجاهدات علمی که در زمان امام رضا علیه السلام این مسأله در ایران به شدت و حدت قابل توجهی رواج یافت و مورد تقلید و پیروی دوستداران اهل بیت قرار گرفت و چنان آثاری بر جای نهاد که بعد از آنکه مأمون پایتخت را به بغداد منتقل کرد،
☄ذیل همین تأثیرات مثبت و مقهور دانش بی کران حضرت، اقدام به تأسیس دارالحکمه کرد.
─┅═༅𖣔1⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌼◁(4) #علی رغم گرایش عقلی برخی افراد در نتیجه کتب عقلی یونانی و سریانی و ...و بی نیاز دیدن خود از سرچشمه ی معرفتی وحی، اما امام رضا علیه السلام با حرکت علمی همراه با عقلانیت و استفاده از فرصتها در مباحث و دانش سرشار خود و با احاطه علمی بر مبانی ادیان و مذاهب دیگر، تحول عظیمی در تاریخ اسلام ایجاد کرد.
─┅═༅𖣔4⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌼◁(6)#به دنبال پذیرش ولایتهدی از سوی امام رضا علیه السلام که البته به اجبار هارون رخ داد، امام علیه السلام این چالش را تبدیل به فرصت کرده و با نگاهی آیندهگرایانه پایههای تمدن اسلامی را مستحکم کرد و این تمدن را تا ایران گسترش دادند تا متصل به حکومت امام عصر (عج) در آخرالزمان شود.
─┅═༅𖣔6⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌼◁(5) #عمدهترین مؤلفه و پیشزمینه حرکت امام علیه السلام در راستای نهضت علمی مسلمین، آموزههای دینی مربوط به کتاب و سنت بوده است.
☄امام با تکیه بر اصول علمی و معارف کلیدی، نهضت علمی را به اوج خود رساند. امام رضا علیه السلام در راستای روشن ساختن افکار عمومی مسلمین و شیعیان، به تنقیح و تبیین معارف دینی و تشکیل جلسات مناظره پرداخت و راه و رسم تحقیق و تحصیل علم را به مردم و اهل علم معرفی فرمود و آنها را از خطر انحراف نجات داد.
─┅═༅𖣔5⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌼◁(7) از این جهت راهبرد اولیه امام رضا علیه السلام در امتسازی، تشکیل امتی واحد جهت زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) است.
☄بنابر این میتوان گفت
🌀✍[1] #گام اول امت سازی در ایران با #هجرت امام رضاعلیه السلام شکل گرفت.
─┅═༅𖣔7⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌀✍[2] #امتسازی لایه دومی دارد که در هجرت علویان، امامزادهها و مؤمنانی بود که به دستور جوادالائمه علیه السلام به سمت ایران آمدند ایجاد شد.
☄از این جهت هجرت دوم علویان در عصر امام جواد علیه السلام شکل گرفت و باعث شد ایرانیان با فرهنگ تشیع بیشتر آشنا شوند و اگر مسائلی باقی مانده با هجرت دوم رفع شود و به این ترتیب سطح تعالیم بالاتر برود.
─┅═༅𖣔9⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌀✍[3]#امتسازی سوم، در زمان خواجه نصیرالدین #طوسی تحقق یافت. او در زمان حمله مغولها، آنها را مدیریت کرد. از قدرت مغولها استفاده کرد و بنیعباس را در سال ۶۵۶ هجری منقرض کرد. بزرگان مغول را دعوت به تشیع کرد، با شیعه شدن آنها زمینه را فراهم کرد تا جامعه ایران تغییر فرهنگی را بپذیرند.
☄یعنی نظام خلافت و سنیگرایی را کنار گذارند و نظام ولایی و تشیع را بپذیرند.
لذا جامعه ایران شیعه شدند. تا آن زمان مکتب فقهیشان بر اساس اهل سنت است، اما قلباً محب اهلبیت هستند، اما در زمان خواجه نصیر_ در فقه و نگاه فکری_ شیعه میشوند
─┅༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌼◁(13)#بنظر تمام این رویدادها در پرتو حرکت تمدنی امام رضا علیه السلام به ایران صورت گرفت.
☄اگر هجرت امام رضا علیه السلام به جامعه ما انجام نمیشد، ایران اسلامی هیچ گاه با تفکرات ولایی آشنا نمیشد تفکری که به ما میآموزد عبور از چالشها و تهدیدات و نیز زمینهسازی تشکیل تمدن اصیل اسلامی به امامت امام عصر (عج) تنها در پرتو آموزههای وحی و عترت حاصل میشود و اگر اکنون دشمنان توانایی براندازی این نظام اسلامی را ندارند به دلیل همین تفکرات ولایی است؛ تفکری که متأسفانه برخی کشورهای اسلامی به حقیقت آن پی نبرده اند.
─┅༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅┅─
─┅═༅🍃🌸🍃༅═┅─
🌼◁(2) #شیعه بر مبنای تعالیم امامان خود به ویژه امام رضاعلیه السلام فضایی را برای تضارب آرا و بیان دیدگاه های علمی بدون خوف از دستگاه حکومتی فراهم آورد که در نتیجه این رویکرد پیشرفت های عظیم علمی حاصل شد و دانشمندان بزرگی نظیر ابن سینا، ابوریحان بیرونی، رازی، علمایی چون شیخ صدوق، سید مرتضی، سید رضی در دوران دولت ارزشمند شیعی آل بویه پدید آمدند و تمدن مسلمانان و به ویژه ایرانیان را با تأسی به آن امام همام به اوج رساندند.
─┅═༅𖣔2⃣𖣔༅═┅─