سپس به آنان حمله کرد، و به هر کس که مىرسید او را با شمشیرش بر خاک مىافکند، این در حالى بود که تیرها از هر سو مىبارید و بر بدن امام(ع) مىنشست و مىفرمود :
📜《یا أُمَّةَ السُّوءِ! بِئْسَما خَلَّفْتُمْ مُحَمَّداً فی عِتْرَتِهِ، أَما إِنَّکُمْ لَنْ تَقْتُلُوا بَعْدی عَبْداً مِنْ عِبادِ اللَّهِ فَتُهابُوا قَتْلَهُ، بَلْ یُهَوِّنُ عَلَیْکُمْ عِنْدَ قَتْلِکُمْ إِیَّاىَ، وَ ایْمُ اللَّهِ إِنّی لَأَرْجُوا أَنْ یُکْرِمَنِی رَبِّی بِالشَّهادَةِ بِهَوانِکُمْ، ثُمَّ یَنْتَقِمُ لی مِنْکُمْ مِنْ حَیْثُ لا تَشْعُرُونَ》
♦️اى بدسیرتان! شما در مورد خاندان پیامبر(ص) بد عمل کردید.
آرى! شما پس از کشتن من از کشتن هیچ بندهاى از بندگان خدا هراسى ندارید، چرا که با کشتن من قتل هر کس برایتان آسان خواهد بود. به خدا سوگند! من امیدوارم که پروردگارم شما را خوار و مرا به شهادت (در راهش) گرامى بدارد. آنگاه از جایى که گمان نمىبرید انتقام مرا از شما بگیرد.
حصین بن مالک سکونى فریاد برآورد و گفت :
(اى پسر فاطمه! چگونه خداوند انتقام تو را از ما بگیرد؟)
امام(ع) فرمود :
📜《یُلْقی بَأْسُکُمْ بَیْنَکُمْ وَ یَسْفِکُ دِماءَکُمْ، ثُمَّ یَصُبُّ عَلَیْکُمُ الْعَذابَ الْأَلیمَ》
♦️نزاع و اختلاف در میانتان مىافکند و خونتان را مىریزد آنگاه شما را به عذاب دردناک گرفتار مى سازد.(۱۰)
امام(ع) همچنان مىجنگید تا آن که زخمهاى بسیارى بر بدن مبارکش وارد شد.
هنگامى که دشمنان، امام را آماج تیرها قرار دادند تیربه گلوى امام(ع) اصابت کرد و فرمود :
📜《بِسْمِ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، وَ هذا قَتیلٌ فی رِضَى اللَّهِ》
♦️به نام خداوند و هیچ حرکت و نیرویى جز از جانب خدا نیست و این شهیدى است در راه رضاى خدا!(۱۱)
📜《فَبَیْنَا هُوَ وَاقِفٌ إِذْ أَتَاهُ حَجَرٌ فَوَقَعَ عَلَى جَبْهَتِهِ فَأَخَذَ الثَّوْبَ لِیَمْسَحَ الدَّمَ عَنْ جَبْهَتِهِ فَأَتَاهُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ثَلَاثُ شُعَبٍ فَوَقَعَ عَلَى قَلْبِهِ》
♦️در همان حال که حضرت(ع) ایستاده بودند، سنگى از دشمن آمد و به پیشانى حضرت(ع) اصابت نمود، امام(ع) پیراهن را بالا زد تا خون پیشانى را باز دارد که تیرى سه شاخه و زهر آلود آمد و بر قلب مقدس امام(ع) نشست.
امام (دعاى قربانى خواند) و فرمود :
📜《بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلى مِلِّةِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)》
♦️به نام خدا و به یارى خدا و بر آیین رسول خدا(ص).
آنگاه سرش را به آسمان بلند کرد و عرض کرد :
📜《إِلهی إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقْتُلُونَ رَجُلًا لَیْسَ عَلى وَجْهِ الْأَرْضِ ابْنُ نَبِىٍّ غَیْرَهُ》
♦️خداى من! تو آگاهى که اینان کسى را مىکشند که در روى زمین پسر پیامبرى جز وى نیست.
سپس تیر را بیرون کشید و خون همچون ناودان جارى شد.(۱۲)
حضرت(ع) دست را از خون پر کرد و آن را به سر و صورت کشید و فرمود :
📜《هکَذا وَاللَّهِ أَکُونُ حَتّى أَلْقى جَدّی رَسُولَ اللَّهِ وَ أَنَا مَخْضُوبٌ بِدَمی، وَ أَقُولُ : یا رَسُولَ اللَّهِ(ص)! قَتَلَنی فُلانٌ وَ فُلانٌ!》
♦️آرى، به خدا سوگند! مىخواهم با همین چهره خونین به دیدار جدّم رسول خدا صلى الله علیه و آله بروم و بگویم :
اى رسول خدا(ص)!
فلان و فلان مرا شهید کردند.(۱۳)
امام(ع) بر روی مرکب نشسته بود و بر نیزه خود تکیه کرده بودند که در این لحظه تاب و توان امام(ع) رفت و از اسب به زمین افتاد ولی به زحمت مجدد برخاست.
امام باقر(ع) می فرماید :
📜《لَقَد قُتِلَ بِالسَّیف وَ السَّنان وَ بِالحِجارَةِ وَ بِالخَشَبِ وَ بِالعَصا وَ لَقَد أوطئوه الخِیل بَعدَ ذلک》
جدّم ابی عبدالله را با شمشیر، با نیزه، با سنگ، با چوب، با عصا کشتند، و بعد هم اسب بر بدن او تاختند.(۱۴)ر ظهر عاشورا وقتی حضرت زینب کبری(س) دید دشمن امام حسین(ع) را محاصره کرده و بدن صد پاره ی امام(ع) داخل گودال افتاده، رو به مدینه کرد و با صدایی غم انگیز، ندبه کنان خطاب به پیامبر اکرم(ص) عرضه داشت :
📜《وامُحَمّداه، صَلّيٰ عَلَيْكَ مَليكُ السَّماء، هَذا حَسَينٌ(ع) بِالعَراءِ، مُرَمَّلٌ بالدِّماء، مُقَطَّعُ الأعضَاءِ..》
♦️وامحمّداه! درود فرشتگان آسمان بر تو، اين حسين(ع) است كه عريان بر خاك افتاده و به خون آغشته شده و اعضايش از هم جدا شده است!(۱۵)
📝شعر :
نه سید الشهدا بر جدال طاقت داشت،
نه ذولجناح دگر تاب استقامت داشت،
کشید پا ز رکاب آن خلاصه ایجاد،
به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد،
هوا ز جور خالف، چون قیرگون گردید،
عزیز فاطمه(س) از اسب سرنگون گردید،
https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
بلند مرتبه شاهی زصدر زین افتاد،
اگر غلط نکنم، عرش بر زمین افتاد!
👤مقبل کاشانی
📚منابع :
۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۱۶
۲)معالی السبطین مازندرانی، ج۲، ص۱۷
۳)بحارالانوار مجلسی، ج ۴۵، ص۴۹
۴)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۱۰
۵)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹
۶)معالی السبطین مازندرانی، ج۲، ص۲۰
۷)وقعه الطف یوسفی غروی، ص ۲۶۰
۸)بحارالانوار مجلسی، ج ۴۵، ص۴۷
۹)المصباح کفعمی، ص۶۲۲
۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج ۴۵، ص۵۲
۱۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۱۱
۱۲)اللهوف ابن طاووس، صص۱۲۰-۱۲۱
۱۳)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۴
۱۴)بحارالانوار مجلسی، ج ۴۵، ص۹۱
۱۵)مناقب آل ابی طالب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۱۳
➖️➖️➖️➖️➖️➖️➖️➖️
https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
➡️ ادامه قسمت قبل
🏴 میعادگاه عُشاق و مراتب عاشقی (قسمت۸)
چگونه عبارتِ⬇️
👈 "ندیدم جز زیبایی"، دلیلی بر عارفه و عالمه بودن زینب کبری (س) است؟
🎤 سخنران: استاد صادقزاده
✍️ تکمیل و ویرایش: اتاق فکر اندیشکده [۱]
🌄 امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث شریفِ "حقیقت نور" می فرماید:
"نورٌ یَشرُقُ مِن صُبحِ الازلِ فَیَلوحُ علی هَیاکِلِ الماهیات"
[نور از صبح ازل، بر هیاکل ماهیات و مخلوقات میتابد] و به هر چیزی "بود" و وجود، میدهد.
⬅️ اگر در شب، لامپ مکانی خاموش شود، همدیگر را نمیبینیم. ما به چه واسطهای همدیگر را میبینیم؟
به واسطهی⬅️ "نور" است.
🌄 اگر "نور" نباشد و "ظلمت" محض باشد، ما هستیم، اما دیده نمیشویم.
آنچه که ما را آشکار کرده است و میبینیم و همدیگر را میشناسیم "نور" است.
لذا خدا با نوری که (فلاسفه عارف مسلک و عرفا، آن را صادر اول یا مخلوق اول می نامند) در انسان کامل و معصومین قرار داده است، ⬅️ تمام حقایق، موجودات و مخلوقات آشکار شدهاند و همهی آنها، دیده میشوند.
🌄 اگر دیدهی و دل عارف، حقیقت بین باشد، ⬅️ به محض اینکه چشم خودش را به هستی باز کند، خواهد گفت:
"ما رأيت إلا جَمیلا..."
در عالَم فقط نور است و از ظلمت، "بودی" نیست... "نور" ظلمت را از بین برده است.
☀️ حضرت زینب س، در آن "نهایت مقام توحید" بود و دید که هستی را فقط "نور" گرفته است و اصلا از "ظلمت" خبری نیست.
ظلمت که بر امام حسین ع غلبه نکرد، اصلا نمیتواند غلبه کند!
در کربلا یک ظهوری از جلال و قهر الهی بود، آنجا زینب کبری دید که دست خود خدا که نور است و دست خود امام حسین علیه السلام در کار است.
اصلا در کربلا دست خود اباعبدالله الحسین در کار بود...
او خودش صحنهی کربلا را اداره میکرد و در این زمینه حرفها هست...
🌄 حضرت زینبی که فرمود:
"ما رأيت إلا جَمیلا" خودش نیز جمیل است، که جمیل میبیند.
زشتی که نمیتواند⬅️ جمال ببیند.
لذا حضرت زینب س، در کربلا خودش را هم زیبا دید و دیگر زیبایی ها را هم دید.
فلم انظر بعینی غیر عینی، یا به تعبیر دیگر بفرمائید او امام حسین و امام زمان علیهما السلام را دید.
امام حسین و امام زمان در کربلا یکی هستند، حکایتگر همان نور انسان کاملی است که در حدیث حقیقت نور از قول امام علی ع بیان شده است.[۲]
🌄 عجب مطلبی است که در سال ۶۱ هجری امام زمان ارواحنا فداه در کربلا دیده شد!
معشوق و عشق و عاشق هرسه اینجا یکی است.
چون وصل در نگنجد، هجران چه کار دارد
امام حسین علیه السلام خود حکایتگر عشق مطلق بود، اینجا آمد و آن را عیان کرد.
ادامه دارد⬅️
--------------------------
۱. 📚 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"
۲.نوری اساس "فلسفه اشراق" و توسط شیخ شهید "شهاب الدین سهروردی"، بنا نهاده شد و ملاصدر از نور به وجود تعبیر کرده است
https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️هاشمی رفسنجانی:
جام زهر(قطعنامه ۵۹۸) جزء افتخارات من و آقای روحانی است
🔹آیت الله خامنه ای :
اینها خیال نکنند پذیرش قطعنامه حرف اونها روسبزکرد
حرف اونها به معنای نشانه ننگی بر پیشانی اونها هست تا ابد
به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸
https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
31.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جانباز سید علی موسوی ( سید بلبلی )
حفظ آثار دفاع مقدس اصفهان
استاد مطهري (ره) مي گويد «مردي بود كه اتفاقاً در همان ايام محرم به او خبر رسيد كه پسرت در فلان جنگ به دست كفار اسير شده است ، جوانش بود معلوم نبود چه به سرش مي آيد گفت: من دوست نداشتم كه زنده باشم وپسرم چنين سرنوشتي پيدا كند . خبر رسيد به اباعبدالله كه براي فلان صحابي شما چنين جرياني رخ داده است . حضرت او را طلب كردند از او تشكر نمودند كه تو چنين وچنان هستي . پسرت گرفتار است يك نفر لازم است برود آنجا پولي وهديه اي ببرد و به آنها بدهد تا اسير را آزاد كنند . كالاهايي و لباسهايي در آنجا بود كه مي شد آنها را تبديل به پول كرد فرمود اينها را مي گيري و ميروي در آنجا تبديل به پول مي كني وبچه ات را آزاد مي كني تا حضرت اين جمله را فرمود او عرض كرد: اكلتني السباع حيّاً اِن فارقُتكَ . درنده هاي بيابان زنده زنده مرا بخورند اگر من چنين كاري بكنم پسرم گرفتار است باشد مگر پسر من از شما عزيزتر است؟!»
حماسه حسيني . استاد مرتضي مطهري ، ج ۱ ، ص ۳۷۷
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
➡️ ادامه قسمت قبل
🏴 میعادگاه عُشاق و مراتب عاشقی (قسمت۸)
چگونه عبارتِ⬇️
👈 "ندیدم جز زیبایی"، دلیلی بر عارفه و عالمه بودن زینب کبری (س) است؟
🎤 سخنران:استاد علامرضا صادقزاده
✍️ تکمیل و ویرایش: اتاق فکر اندیشکده [۱]
🌄 امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث شریفِ "حقیقت نور" می فرماید:
"نورٌ یَشرُقُ مِن صُبحِ الازلِ فَیَلوحُ علی هَیاکِلِ الماهیات"
[نور از صبح ازل، بر هیاکل ماهیات و مخلوقات میتابد] و به هر چیزی "بود" و وجود، میدهد.
⬅️ اگر در شب، لامپ مکانی خاموش شود، همدیگر را نمیبینیم. ما به چه واسطهای همدیگر را میبینیم؟
به واسطهی⬅️ "نور" است.
🌄 اگر "نور" نباشد و "ظلمت" محض باشد، ما هستیم، اما دیده نمیشویم.
آنچه که ما را آشکار کرده است و میبینیم و همدیگر را میشناسیم "نور" است.
لذا خدا با نوری که (فلاسفه عارف مسلک و عرفا، آن را صادر اول یا مخلوق اول می نامند) در انسان کامل و معصومین قرار داده است، ⬅️ تمام حقایق، موجودات و مخلوقات آشکار شدهاند و همهی آنها، دیده میشوند.
🌄 اگر دیدهی و دل عارف، حقیقت بین باشد، ⬅️ به محض اینکه چشم خودش را به هستی باز کند، خواهد گفت:
"ما رأيت إلا جَمیلا..."
در عالَم فقط نور است و از ظلمت، "بودی" نیست... "نور" ظلمت را از بین برده است.
☀️ حضرت زینب س، در آن "نهایت مقام توحید" بود و دید که هستی را فقط "نور" گرفته است و اصلا از "ظلمت" خبری نیست.
ظلمت که بر امام حسین ع غلبه نکرد، اصلا نمیتواند غلبه کند!
در کربلا یک ظهوری از جلال و قهر الهی بود، آنجا زینب کبری دید که دست خود خدا که نور است و دست خود امام حسین علیه السلام در کار است.
اصلا در کربلا دست خود اباعبدالله الحسین در کار بود...
او خودش صحنهی کربلا را اداره میکرد و در این زمینه حرفها هست...
🌄 حضرت زینبی که فرمود:
"ما رأيت إلا جَمیلا" خودش نیز جمیل است، که جمیل میبیند.
زشتی که نمیتواند⬅️ جمال ببیند.
لذا حضرت زینب س، در کربلا خودش را هم زیبا دید و دیگر زیبایی ها را هم دید.
فلم انظر بعینی غیر عینی، یا به تعبیر دیگر بفرمائید او امام حسین و امام زمان علیهما السلام را دید.
امام حسین و امام زمان در کربلا یکی هستند، حکایتگر همان نور انسان کاملی است که در حدیث حقیقت نور از قول امام علی ع بیان شده است.[۲]
🌄 عجب مطلبی است که در سال ۶۱ هجری امام زمان ارواحنا فداه در کربلا دیده شد!
معشوق و عشق و عاشق هرسه اینجا یکی است.
چون وصل در نگنجد، هجران چه کار دارد
امام حسین علیه السلام خود حکایتگر عشق مطلق بود، اینجا آمد و آن را عیان کرد.
ادامه دارد⬅️
--------------------------
https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
💢 برگزاری آزمون استخدامی برای نیروهای پرورشی و خدماتی/ آزمون مجدد برای استخدام آموزگار ابتدایی
👤وزیر آموزش و پرورش:
🔹مراحل ارزیابی تکمیلی جذب آموزگاران ابتدایی در حال طی شدن است. پیشبینی ما این است که بخشی از ظرفیت خالی میماند؛ به عنوان مثال در تهران جمعیت ظرفیت آقایان خالی میماند و خانمها جذب میشوند؛ بنابراین در حال مشورت با سازمان اداری و استخدامی هستیم که برای ظرفیت باقیمانده نیرو جذب کنیم؛ بر همین اساس مجدداً آزمون استخدامی برای جذب آموزگار ابتدایی خواهیم داشت.
🔹با توجه به نیاز آموزش و پرورش به نیروهای پرورشی و نیروهای خدمتگزار مدارس، آزمون استخدامی برای جذب نیروهای پرورشی و خدماتی نیز برگزار خواهد شد.
🟢https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
🔻کدام خوراکیها رکورددار تورم شدند / حذف محصولات پروتئینی از سفرهها
🔹بر اساس دادههای جدید مرکز آمار ایران، در تیر ماه تورم نقطه به نقطه «خوراکیها و آشامیدنیها» ۳۷ درصد بوده و در بین انواع خوراکیها نیز گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «گوشت قرمز، سفید و فرآوردههای آنها» با تورم نزدیک به ۸۰ درصد، رکورددار تورم هستند. همچنین گروه روغنها و چربیها پرچمدار تورم سالانه به حساب میآید.
🔹افزایش قیمت گوشت قرمز باعث شده، مردم مرغ را جایگزین گوشت کنند اما با افزایش چشمگیر قیمت مرغ و عبور آن از ۱۱۰ هزار تومان، سرانه مصرف مرغ با افت شش کیلوگرمی به ۲۶ کیلوگرم کاهش یافت. ماهی هم که عموما به دلیل قیمتهای بالا هیچ وقت جایگزین گوشت و مرغ نبوده، اما کنسرو تن ماهی که محصول مهمی در سبد خانوار اقشار ضعیف بود نیز حالا با افزایش قیمت چشمگیر، حدود ۶۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. بنابراین به نظر میرسد جای خالی محصولات پروتئینی در سفره مردم هر روز محسوستر میشود