╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
نکات تفسیری سوره مبارکه «انبیاء» صفحه ۳۲۸ قرآن مجید [۱] و [۲](قسمت اول)
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ نماز و زکات در میان کارهای خیر، جایگاه ویژهای دارند.
«فِعْلَ الْخَیْرٰاتِ وَ إِقٰامَ الصَّلاٰةِ وَ إِیتٰاءَ الزَّکٰاةِ»
🌸✨
2️⃣ نماز و زکات، دو رکن اساسی در همه ادیان بوده است.
«إِقٰامَ الصَّلاٰةِ وَ إِیتٰاءَ الزَّکٰاةِ»
✨🌸
3️⃣ بدون نماز و زکات، انسان به درجه بندگی خدا نمیرسد.
«إِقٰامَ الصَّلاٰةِ وَ إِیتٰاءَ اَلزَّکٰاةِ وَ کٰانُوا لَنٰا عٰابِدِینَ»
🌸✨
4️⃣ خداوند، اولیای خودش را نجات میدهد.
«نَجَّیْنٰاهُ»
✨🌸
5️⃣ در منطقه گناهخیز نمانید.
«نَجَّیْنٰاهُ»
🌸✨
6️⃣ گاهی انجام یک گناه، سبب ارتکاب گناهان دیگری میشود.
«الْخَبٰائِثَ»
✨🌸
7️⃣ بدتر از گناه، اصرار بر گناه و استمرار آن است.
«کٰانَتْ تَعْمَلُ الْخَبٰائِثَ»
🌸✨
8️⃣ اگر قدرتی بر تغییر جامعهی فاسد ندارید؛ به فکر نجات خود از آنجا باشید.
«فَنَجَّیْنٰاهُ...»
✨🌸
9️⃣ بلاها، بازتاب افکار و اعمال خود انسانهاست.
«إِنَّهُمْ کٰانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْنٰاهُمْ»
🌸✨
🔟 باید احترام پدر، حتّی در ترتیب ذکر نام او با فرزند رعایت شود.
«دٰاوُدَ وَ سُلَیْمٰانَ»
✨🌸
1️⃣1️⃣ همه موجودات از جمله کوهها و پرندگان بهرهای از شعور دارند و به تسبیح خداوند مشغولند.
«یسبّحن»
🌸✨
2️⃣1️⃣ اختراعات، الهاماتی الهی است.
«عَلَّمْنٰاهُ»
✨🌸
3️⃣1️⃣ حضرت داود مبتکر صنعت زره سازی است.
«عَلَّمْنٰاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ»
🌸✨
1️⃣4️⃣ انبیا نیز اهل کار و فن و حرفه بودهاند.
«صَنْعَةَ لَبُوسٍ»
✨🌸
1️⃣5️⃣ بادها نیز شعور دارند و فرمان خداوند و اولیای او را درک و اجرا میکنند.
«تَجْرِی بِأَمْرِهِ»
پاورقی ____________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
نکات تفسیری سوره مبارکه «انبیاء» صفحه ۳۲۸ قرآن مجید [۱] و [۲](قسمت دوم)
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ آنچه از روایات و تفاسیر، پیرامون ماجرای مطرح در این آیه بدست میآید این است که:
گوسفندانی شبانه وارد تاکستان شخصی میشوند و آن را ضایع و خراب میکنند؛
صاحب درختان انگور، شکایت به نزد حضرت داود علیه السلام میبرد و حضرت برای جبران خسارت، حکم به تحویل تمام آن گوسفندان به صاحب باغ میکند؛ امّا فرزند ایشان، حضرت سلیمان، راه حلّ دیگری به پدر پیشنهاد میدهد و آن اینکه؛
گوسفندان در اختیار شاکی قرار گیرد تا او از منافع آنها استفاده کند و باغ به صاحب گوسفندان تحویل گردد تا او به ترمیم آن بپردازد و بعد از جبران خسارت، هر یک مال اصلی خود را باز پس گیرند.
🌸✨
2️⃣ بدیهی است که هر دو پیامبر بدنبال راهی برای جبران خسارت بودند» لیکن پدر (حضرت داود علیه السلام)
آن را در تحویل گوسفندان میدانست؛ ولی فرزند ( حضرت سلیمان علیه السلام) میخواست به وسیله منافع گوسفندان آن را تدارک کند.
✨🌸
3️⃣ خداوند میفرماید:
✨« اگر چه ما به هر دو، علم و حکمت عطا کردیم؛ ولی در این مورد داوری سلیمان بهتر بود.»
پاورقی ____________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
💢روز مبارزه با خشونت و افراطیگری
🔹از ادعا تا عمل فاصلهها بسیار است. مبارزه با خشونت و افراطیگری نیز از آن گزارههایی است که برخی فقط مدعی آن هستند و برخی هم در عمل آن را انجام دادهاند. چه آن زمانی که ویرانگریهای گروههای تکفیری در بلاد اسلامی عراق و شام گریبانگیر ملت مظلوم و مسلمان منطقه بوده است و چه آنگاه که دولتهای استعماری و استکباری با بهانههای گوناگون در این منطقه حضور پیدا کرده و به ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسانی دست زدند یا حتی زمانی که برخی عمال و معاندان در داخل کشور حوادث تلخی، چون فتنه ۸۸ یا جریانهای پاییز ۱۴۰۱ را رقم زدند؛ در همه این قضایا نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داعیهداران مبارزه با ظلم و جنایت و هرگونه خشونت و افراطگرایی به شمار میروند.
🔸خبر تلخ و جانکاه شهادت ۱۱ نفر از افسران و سربازان فراجا در شهر راسک سیستان و بلوچستان یک بار دیگر همگان را بر آن داشت تا عمیقاً به این موضوع بیندیشند که آیا زمان آن فرا نرسیده است که دیگر با اظهارات و موضعگیریهای رادیکالی و دروغها و تهمتها و... فضای اجتماعی جامعه را متشنج نکرده؛ بلکه سعی کنند به اتحاد و هم بستگی ملی بیشتر در برابر تروریسم، در برابر استکبار و دشمنان روی آورند؟!
🔹امروز وظیفه رهبران، اندیشمندان و پیروان ادیان این است که ارزشهای دینی را بیش از پیش تقویت کرده و نسبت به مشترکات ادیان توجه و تأکید کنند؛ چه آنکه اشتراکات ادیانهای ابراهیمی بسیار بیشتر از بعضاً اختلافات موجود در آن است. ترویج فرهنگ «گفتوگو»، «تعامل» و «ارتباط» میتواند زمینهساز افزایش صلح و دوستی باشد. نخبگان سیاسی و رهبران احزاب و گروههای اجتماعی و سلبریتیها نیز باید توجه داشته باشند که تأکید بر اشتراکات سیاسی و اغماض در سلایق گوناگون سیاسی میتواند یکی از راههای مبارزه با افراطیگری باشد.
🔸همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم بارها تأکید کردهاند: «اگر کسی مبانی و اصول اسلام و انقلاب و ولایت فقیه را قبول داشته باشد حتی اگر سلیقه متفاوتی هم داشته باشد باز برادر و همراه محسوب میشود.» بنابراین، همه گفتمانهای فکری و سیاسی باید بر این اصول اساسی تأکید کنند و اختلافنظرهای احتمالی پیرامون برنامهها، ایدهها، روندها و روشها را مبنای کینهتوزی یا افراطیگری قرار ندهند. حسن ختام اینکه به امید روزی که جهانی عاری از افراطیگری و خشونت برای همگان با ظهور قطب عالم امکان و منجی بشریت حضرت صاحبالزمان (ارواحنا فداه) محقق شود.
🏴بغضی که تا ظهور مهدی(عج) در سینه ها می ماند
▪️«شیخ مفید» اظهار کرده است: و آنگاه که دفن پایان یافت و دستها را از خاک قبر تکان داد، اندوه چون سیلی بر او هجوم آورد و اشکها بر صورت مبارک فرو ریخت، ناچار به قبر پیامبر(ص) روی کرده، همه دردی که بر دلش میگذاشت را با ایشان در میان نهاد و گفت: یا رسولالله! سلام من و سلام دخترت فاطمه بر تو باد؛ همان دخترت که حبیبه و نور خوابیده است و خداوند خواست که به سرعت به تو ملحق شد.
▪️یا رسولالله ! از فراق دختر برگزیده تو صبر و شکیبایی بر مصیبت، سنت بازمانده از خود شماست.
▪️من تو را به دست خود به قبر نهاده و به خاک سپردم در حالی که سر شما بر روی سینه من بود، جان سپردی.
▪️در قرآن بهترین سخن آمده: «انالله و انا الیه راجعون»
▪️یا رسولالله! آن امانتی که به من سپرده شده بود، باز پس گرفته شد و زهرا از دست من رفت و نزد تو آرمید.
▪️یا رسولالله! چقدر این آسمان نیلگون و زمین تیره در نظر من زشت شده است. غم و اندوه من، ابدی و ماندگار شده است و شب من با بیخوابی میگذرد. این غم از قلب من خارج نمیشود تا زمانی که خداوند مرا در آن خانهای که تو در آن هستی، وارد نماید. در دلم دردی است که گویی زخمی چرکین دارد و اندوهی دارم که مانند آتش برافروخته است، چه زود بود که بین ما جدایی افتد. از این فراق تنها به خدا شکایت میبرم.
▪️دخترت به زودی تو را از اینکه امت تو پشت به پشت هم دادند تا حق او را پایمال نمایند، آگاه خواهد کرد! سرگذشت او را با اصرار جویا شو و گزارش حال را از وی بخواه! زیرا چه بسیار غم وغصههایی که در دل او جمع شده بودند و او در دنیا راهی برای گفتن آن نیافت. اما او آنها را برای تو خواهد گفت و خداوند که بهترین حکمکنندگان است، داوری خواهد کرد.
▪️سلام من بر شما باد، سلامی برای وداع، نه از سر خستگی و ملامت! اگر بروم، از ملامت و خستگی نیست و اگر بمانم به علت بدگمانی «به وعدههای الهی» نیست که به یقین میدانم خدا به صابرین وعده ثواب داده است.
▪️آنگه آهی از سر درد کشید و بعد اضافه فرمود: ناگزیر صبر و شکیبایی مبارکتر و نیکوتر است. به راستی اگر بیم چیرگی ستمکاران نبود و قبر تو آشکار نمیشد، در کنار قبر تو برای همیشه میماندم و برای این مصیبت بزرگ، نظیر مادری داغ دیده، ناله و فریاد میکردم.
▪️بعد باز هم با رسول خدا (ص) سخن گفت: خداوند میبیند که دختر تو مخفیانه دفن میشود! حق وی را به زور خوردند و او را از ارثش باز داشتند. در صورتی که از زمان تو تا به حال چندان مدتی نگذشته و یاد تو کهنه نشده است.
▪️یا رسولالله! صلوات خدا بر تو و سلام و خشنودی خدا بر فاطمه اطهر باد.
▪️مدائنی هم گفته است: چون امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (ع) از دفن دختر پیامبر (ص) فراغت یافت. بر سر قبر او ایستاد و این دو بیت را انشاء کرد: « لکل اجتماع من خليلين فرقة وکل الذي دون الفراق قليل / و انّ افتقادي فاطمه بعد احمد دليل علي ان لا يدوم خليل» یعنی برای هر دوستی جدايی و فراقی است و اين دوریها و فراق است که پایان ناپذير است. فقدان فاطمه بعد از رحلت پيامبر(ص) تنها دلیل برای کوتاه بودن دوستی ها است.
🇮🇷
🌹پیام امام(ره) در تسلیت شهادت و تجلیل از شخصیت شهید دکتر مفتح
♦️جناب حجت الاسلام دانشمند محترم آقاى مفتح و دو نفر پاسداران عزیز اسلام به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت بار یافتند، و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامى را افروخته تر و جنبش قیام ملت را متحرکتر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره ها براى اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود.
🌹نقش شهیدمفتح در قبل و بعد از انقلاب
♦️امام خامنهای(حفظه الله):«مرحوم شهید مفتّح علاوه بر اینكه یک روحانی برجسته و فداكار و روشنفكر و آشنای به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت كه در تعداد معدودی از فضلای آن زمان این خصوصیت دیده میشد.
♦️آن، «قدرت ارتباطگیری با نسل جوان و دانشجویان و كسانی بود كه مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یك روحانی و یك عالم به دین بشنوند».
♦️لذا هم در دوران قبل از انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب، میدان كار این مرد روحانی بزرگوار، غالباً منطقهی جوانان بخصوص دانشجویان بود؛ هم در مساجدی كه ایشان حضور پیدا میكرد و هم در سخنرانیهایی كه در محیط كار خود داشت.»
🌹شهید بیتظاهر اما پر حضور و پر اثر/ ۲۷ آذر ۱۳۵۸ شهادت #شهیدمفتح
♦️رهبرمعظم انقلاب: آن عزیز در زندگیش کمنمود و کمتظاهر اما پرحضور و پرتحرک بود. اسمش کمتر برده میشد اما آثارش خیلی جاها بود. یکی از آنها دانشگاه بود و یکی از آنها حوزه.
♦️ آنها که یاد آن عزیز را گرامی داشتند و با او انس گرفتند میدانند که حضور شهید مفتح در سالهای تاریک اختناق در پایگاههای مقاومت و معرفت و فرهنگ انقلابی، یعنی مساجد، یک حضور نمایان و کمنظیر بود، هر جا او بود پایگاه بود. همان وقتها #مسجد_قبا معروف بود، #مسجد_جاوید معروف بود، که آثار شهید مفتح بود.
♦️اسم خود این عزیز کمتر آورده میشد. با اینکه آنها از برکات او بودند. حالا هم همانجور است، هفتهی «وحدت حوزه و دانشگاه» معروف است. مفتح لابهلای یادهای این هفته گم میشود، یادش فراموش میشود. این جزو افتخارات اوست که آثارش از اظهاراتش از منیتهایش همیشه بیشتر و مشهودتر بوده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹جملهای که شهید مطهری درباره شهید مفتح به رهبرمعظم انقلاب گفت
♦️ برخورد شدید شهید مفتح با ضددینهای دانشکده الهیات
🗓سالگرد شهادت شهید مفتح
مقصود_از_وحدت_حوزه_دانشگاه_581931209198666694.mp3
3.09M
🔴صوت گزیده| مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه چه چیزهایی است و چه چیزهایی نیست
♦️سخنرانی حضرت آقا در سال 64 به مناسبت شهادت شهید مفتح
🇮🇷
🌹طرح|خصوصیات برجسته «شهید مفتح» به روایت رهبرمعظم انقلاب
🗓 ۲۷ آذر سالروز شهادت آیتالله دکتر محمد #مفتح
🇮🇷
🔴27 آذر 1377: درگذشت دانشمند و واعظ برجسته، حجت الاسلام محمدتقی فلسفی/ تصویری از منبرهای پرمخاطب مرحوم فلسفی پیش از انقلاب
🌹دومی نداشت
♦️رهبر معظم انقلاب: «ايشان در آن زمان مباحثى را مطرح كردند - من يك وقت به خود آقاى #فلسفى هم گفتم - كه باب جديدى در منبر بود. اصلاً اين چيزها معمول نبود در منابر دينى مطرح شود؛ مثل عدالت اجتماعى در اسلام. ايشان گشايندهى راه جديدى در فنّ و هنر منبر بودند. از لحاظ اين فنّ و هنر، ما كسى را مثل آقاى فلسفى نديديم و نشنيديم.
♦️ حتّى تا همين آخر هم كه ايشان يك پيرمرد نود ساله شده بودند، هيچ كس نبود كه آدم بتواند بگويد چون آقاى فلسفى نمىتوانند منبر بروند، آن شخص جايگزين ايشان شود؛ يعنى واقعاً ايشان درجهى دو نداشتند؛ تا بقيهى افراد فاصله داشتند؛ پهلوان منبر و استاد و مبتكر در اين كار بودند.
♦️مسألهى زن، جوان، كودك و مسائل روانشناسى را ايشان وارد منبر كردند؛ آن هم نه به شكل خطابههاى خشك، بلكه با همان قالبى كه منبر مىطلبد؛ يعنى يك آيهى قرآن، بعد تبيين مطلب و استنباط آن از آيه، بعد احياناً يك يا دو روايت در كنار آن، بعد ذكر يك داستان و يك حرف خوشمزه و ظريف.» 31/01/1378
🇮🇷