eitaa logo
این عماریون
385 دنبال‌کننده
230.6هزار عکس
62.3هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال تحلیلی درباب مسائل سیاسی واجتماعی https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ارز حباب دارد! 🔹نرخ ارز یکی از متغیرهای کلیدی اقتصاد ماست. از یک سو افزایش و کاهش آن منجر به گران‌شدن کالاهای وارداتی می‌شود و از طرف دیگر به لنگر اسمی انتظارات تورمی تبدیل شده است. یعنی مردم وقتی می‌بینند نرخ ارز بالا رفته، قیمت‌ها را متناسب با آن بالا می‌برند. بنابراین اگر نرخ ارز جهش کند، حتی با مهار رشد نقدینگی نیز نمی‌توان تورم را مهار کرد. بانک مرکزی پس از روی کار آمدن دکتر فرزین تقریباً توانست به مدت یک سال آرامش را به بازار ارز بازگرداند. حالا اما پس از وقایع منطقه (از طوفان‌الاقصی به این سو) نرخ ارز نسبت به اتفاقات منطقه واکنش نشان می‌دهد. هم‌زمان نوسان‌گیرها و پکیج فروش‌ها نیز فعال شده‌اند تا از آب گل آلود ماهی خودشان را بگیرند. حالا سوال اینجاست که آیا قیمت این روزهای دلار واقعی است یا حباب دارد!؟ 🔸بنابراین توصیه‌ اکید اقتصاددانان منصف این است که مردم در شرایط هیجانی نباید روی ارز ریسک کنند. راه‌های سرمایه‌گذاری بهتری وجود دارد که اگر چه شاید در ظاهر به اندازه‌ی ارز سود ندهد، اما خیالمان راحت است که ریسک کمتری دارد و حتماً محقق می‌شود. نگارنده معتقد است حتی اگر افرادی تا حالا ارز خریده‌اند، اشکالی ندارد. چون تحلیل‌های فاندامنتال نشان می‌دهد نرخ ارز تا آخر سال باید به حدود همین 58 هزار تومان می‌رسید. اما از این به بعد، خرید ارز ریسک دارد و ممکن است منجر به کاهش قدرت خرید دارایی مردم عادی شود. سابقه رفتار نرخ ارز هم نشان داده که در جهش‌های مختلف، همیشه به یک قیمت بالا (مثلاً 20 هزار تومان در سال 1397) نوک زده و دوباره پایین آمده و یک سال در همان پایین مانده است. خصوصاً که فرزین نشان داده می‌تواند این بازار را تحت کنترل نگه دارد.
⭕️شکستی که به زودی از راه می‌رسد 🔹از زمان شروع موشک‌باران حماس و وزیدن طوفان جانانه الاقصی به سمت سرزمین‌های اشغالی، تعداد زیادی از مهاجران یهودی و صهیونیست از تل‌آویو گریخته و دوباره در اروپا مأوا گرفته‌اند زیرا آنچه در این سرزمین دیگر وجود خارجی ندارد، امنیت برای اشغالگرانی است که در دهه‌های اخیر انواع ستم‌ها را بر مردم فلسطین روا داشته‌اند. این روند از سوی تاریخ‌دانان به‌درستی «مهاجرت معکوس» نامگذاری شده زیرا اگر یهودیان در سال 1948 از اروپای ناامن برخاسته از انبوه ضایعات جنگ جهانی دوم گریختند و آسایش را در خاورمیانه و سرزمین فلسطینی‌ها جستند، اینک در تقابل با شعله‌های خشم برحق رزمندگان جنبش‌های مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و «جهاد اسلامی» سریع‌ترین راه نیل به سلامتی را گریز هر چه سریع‌تر از تل‌آویو و حیفا و مستقر شدن مجدد در اروپا می‌یابند. 🔸در همین ارتباط طی ماه‌های اخیر بسیاری از یهودیان متمول ساکن سرزمین‌های اشغالی شامل پزشکان، مهندسان و متخصصان به کشورهایی همچون انگلیس کوچ کرده و آنجا رحل اقامت افکنده‌اند، به‌طوری‌که تل‌آویو این روزها بیشتر به شهر اشباح شبیه است تا محل زندگی عادی و رایج. هر مسافری که به سرزمین‌های اشغالی می‌آید به‌سرعت درمی‌یابد که وحشتی گسترده بر این منطقه حکم می‌راند و جوخه‌های مجهز اسرائیلی از دست اقدامات متهورانه گردان‌های عزالدین قسام (بازوی نظامی حماس) در امان نیستند و گوشه پنهان و امنی می‌جویند.
⭕️جایگاه و نقش انتخابات ایران در سال انتخاباتی جهان 🔹با نگاهی به تقویم سیاسی-اجتماعی کشورهای جهان در سال 2024 ، می توان از این سال، به عنوان بزرگترین سال انتخابات در تاریخ جهان نام برد؛ زیرا مردم بیش از 60 کشور جهان(60 تا 76 کشور) که حدود نیمی از جمعیت کره زمین را در خود جای داده‌اند، در این سال شاهد برگزاری انتخابات ملی و سراسری هستند. این تقویم نشان می‌دهد که در این سال، جمعیت گسترده‌ای از جهان سرگرم رقابت‌های سیاسی انتخاباتی هستند. کشورهایی نظیر روسیه، تایوان، بریتانیا، هند، السالوادور، آفریقای جنوبی، آمریکا و ایران و حتی سازمان منطقه ای و فرادولتی مهمی نظیر اتحادیه اروپا برگزارکننده رقابت‌های ریاست‌جمهوری و یا پارلمانی هستند که نتایج و سرنوشت آنها، پیامدهای بزرگی بر اقتصاد، تجارت و روابط بین‌الملل دارد. 🔸مهم‌ترین ملاحظه‌ مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که مقرر است در 11 اسفند 1402 برگزار شود؛ مسئله‌ی «مشارکت قوی» و حضور گسترده‌ی ملت در پای صندوق‌های رأی می باشد. این تأکید برخاسته از عمق باوری است که معظم‌له به جایگاه مردم در نظام اسلامی دارند. در نگاه ایشان، حضور گسترده‌ مردم در صحنه ها بویژه میدان مهم انتخابات، رمز بقا و تداوم انقلاب اسلامی است؛ چرا که جمهوری اسلامی متکی بر رأی و اعتماد ملت شکل گرفته است. برای تحقق این هدف بزرگ، رخداد همزمان سه گانه «خدمت رسانی، تبیین و امید آفرینی» بسیار تاثیرگذار بوده که باید از سوی مسئولان و دلسوزان انقلاب اسلامی در زمان محدود باقیمانده تا روز سرنوشت انتخابات، مورد توجه و اهتمام جهادی و انقلابی قرار گیرد.
⭕️چهار دلیل عمده افول غیر بازگشت آمریکا 🔹نامزد‌های جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، اغلب هشدار می‌دهند آمریکا در حال افول است و تنها آنها می‌توانند جلوی این روند را بگیرند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین هم می‌گوید که افول ملی در دوره ریاست جمهوری او متوقف شده بود و اگر دوباره انتخاب شود، این توقف بار دیگر، تکرار خواهد شد، اما چهار نشانه غیرقابل انکار وجود دارد که نشان می‌دهد افول آمریکا در چند دهه و به وسیله دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات رو به افزایش بوده است. هیچ رئیس‌جمهوری یا حزبی نمی‌تواند این مشکلات درهم تنیده، ریشه‌دار و ساختاریافته از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را حل کند. مقامات این کشور فقط می‌توانند شرایط را مدیریت کنند و پیامد‌های این وضعیت را کاهش دهند. 🔸اولین دلیل، بدهی غیرقابل کنترل ایالات‌متحده است. ساعت بدهی آمریکا سقوط آمریکا را اجتناب‌ناپذیر نشان می‌دهد که مانند بمبی ساعتی از داده‌ها و شواهد مالی به ویژه در چهار مورد زیر ناشی می‌شود: 1️⃣ کل بدهی‌های بدون بودجه دولت ایالات‌متحده: 2️⃣ افزایش نابرابری درآمد و ثروت: 3️⃣ از دست دادن هویت آمریکایی و میهن‌پرستی: 4️⃣باور عمومی به اینکه نظام سیاسی آمریکا شکسته شده است.
بسمه تعالی ✍پاسخ های زیبای انتخاباتی از منظر ارزشمند قرآن کریم: ✅۱- چرا رای بدهیم؟ - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند ✅۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید ✅۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ . ✅۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن ✅۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند ✅۶- به چه کسی رای بدهیم؟ "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسی رای بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند. _🍃🌸 🌸🍃_
❤️به نام خداوند بخشنده مهربان 🇮🇷
❤️پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» 🌹روبه شش گوشه ترین قبله ی عالم هر صبح 🌹بردن نام حسین بن علی میچسبد 🌹اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ 🇮🇷
🌹🌹اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🇮🇷
🌹 قالَ الإمام موسى بن جعفر الكاظم (عليه السلام) : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِيَةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّبِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُكَ عَنْ دينِكَ.  ♦️حضرت امام موسي كاظم (عليه السلام) فرمود: تمام علم مردم را در چهار مورد شناسائى كرده ام:  اوّلين آن ها اين كه پروردگار و آفريدگار خود را بشناسى و نسبت به او شناخت پيدا كنى.  دوّم، اين كه بفهمى كه از براى وجود تو و نيز براى بقاء حيات تو چه كارها و تلاش هائى صورت گرفته است.  سوّم، بدانى كه براى چه آفريده شده اى و منظور چه بوده است.  چهارم، معرفت پيدا كنى به آن چيزهائى كه سبب مى شود از دين و اعتقادات خود منحرف شوى (يعنى راه خوشبختى و بدبختى خود را بشناسى و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنى).  📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 328 🇮🇷
🌹زندگی امام موسی‌بن جعفر(ع)؛تلاشی جهت تحقق اسلام ناب ♦️امام خامنه ای :این مقطع سی‌وپنج ساله (از ۱۴۸ تا ۱۸۳ هجری) یعنی دوران امامت حضرت ابی‌الحسن موسی‌بن جعفر(علیهماالسّلام) یکی از مهمترین مقاطع زندگینامه‌ی ائمه(علیهم‌السّلام) است. دو تن مقتدرترین سلاطین بنی عباس - منصور و هارون - و دو تن از جبّارترین آنان - مهدی و هادی - در آن حکومت می‌کردند. بسی از قیامها و شورشها و شورشگرها در خراسان، در افریقیه، در جزیره‌ی موصل، در دیلمان و جرجان، در شام، در نصیبین، در مصر، در آذربایجان و ارمنستان و در اقطاری دیگر، سرکوب و منقاد گردیده و در ناحیه‌ی شرق و غرب و شمال قلمرو وسیع اسلامی، فتوحات تازه و غنایم و اموال وافر، بر قدرت و استحکام تخت عباسیان افزوده بود. ♦️جریانهای فکری و عقیدتی در این دوران، برخی به اوج رسیده و برخی زاده شده و فضای ذهنی را از تعارضات، انباشته و حربه‌یی در دست قدرتمداران و آفتی در هوشیاری اسلامی و سیاسی مردم گشته و میدان را بر عَلَم‌دارانِ صحنه‌ی معارف اصیل اسلامی و صاحبان دعوت علوی، تنگ و دشوار ساخته بود... ♦️در این دوران، تنها چیزی که می‌توانست مبارزه و حرکت فکری و سیاسی اهل بیت (علیهم‌السّلام) و یاران صدیق آنان را مجال رشد و استمرار بخشد، تلاش خستگی‌ناپذیر و جهاد خطیر آن بزرگواران بود و توسل به شیوه‌ی الهی «تقیه». و بدین ترتیب است که عظمت حیرت‌آور و دهشت‌انگیز جهاد حضرت‌موسی‌بن‌جعفر (علیه‌وعلی‌ابائه‌التحیّةوالسّلام) آشکار می‌گردد.
🔴مقابله با نمرودهایی که لباس ابراهیمی پوشیده بودند : ♦️در سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام موسی‌کاظم علیه‌السلام و در حالی که دل‌ها در سوگ آن امام بزرگوار داغدار و چشم‌ها در این غم جانکاه اشکبار است، این ستون را به گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در توصیف زندگانی و مبارزات آن حضرت‌(ع) اختصاص می‌دهیم. عمر غالباً کوتاه و پُررنج، اما پُربار و سرنوشت‌ساز امامان بزرگوارمان‌(ع) از جمله امام موسی‌کاظم علیه‌السلام که بقای اسلام ناب محمدی‌(ص) و انقلاب اسلامی حاصل آن است. 👇👇👇 ♦️« آیا زندگی ائمه‌(علیهم‌السّلام) فقط این بود که یک عده شاگرد، یک عده مرید، یک عده علاقه‌مند را دور خودشان جمع کنند احکام نماز و احکام زکات و احکام حج و اخلاقیات اسلامی و معارف و اصول دین و عرفان و این چیزها را به آنها بیان کنند و همین و بس؟ یا نه، غیر از این چیزهایی که گفته شد و روح آنچه که گفته شد، یک چهارچوب دیگری در زندگی ائمه است که آن همان زندگی سیاسی ائمه‌(علیهم السّلام) است... ائمه (علیهم‌السّلام) وقتی احساس کردند که اسلام رو به غربت افتاد و جامعه‌ اسلامی تشکیل نشد، چند هدف را اهداف اصولی خود قرار دادند: یکی تبیین اسلام به شکل درست. اسلام از نظر آن کسانی که در رأس قدرت در طول این سالیان طولانی و درازمدت قرار داشتند، یک چیز مزاحم بود. اسلام پیغمبر، اسلام قرآن، اسلام جنگ بدر و حنین، اسلام ضد تجمل‌پرستی، اسلام ضدتبعیض، اسلام طرفدار مستضعفان، اسلام کوبنده‌ مستکبران، به درد آن کسانی نمی‌خورد که می‌خواستند با ماهیت فرعونی، لباس موسوی بپوشند؛ با ماهیت نمرودی، لباس ابراهیمی بپوشند. مجبور بودند اسلام را تحریف کنند. امکان نداشت که اسلام را از دل مردم، از ذهن مردم یکباره دور کنند؛ چون مردم مؤمن بودند؛ مجبور بودند اسلام را از روح و محتوا و ماهیت خودش عوض کنند و خالی کنند... چرا «منصور» و «مهدی» و «هارون» و «هادی» (خلفای بنی‌عباس و همزمان با حیات طیبه آن امام بزرگوار) هر کدام در برهه‌یی از دوران خود، کمر به قتل و حبس و تبعید او می‌بندند؟ چرا چنانکه از برخی روایات دانسته می‌شود، آن حضرت در برهه‌یی از دوران سی‌وپنج ساله، در اختفا بسر برده و در قرای شام یا مناطقی از طبرستان حضور یافته و از سوی خلیفه‌ وقت، مورد تعقیب قرار گرفته و به یاران خود سفارش کرده که اگر خلیفه درباره‌ من از شما پرسید، بگویید او را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم کجاست؟ چرا ‌هارون در سفر حجی، آن حضرت را در حدّ اعلی تجلیل می‌کند و در سفر دیگری دستور حبس و تبعید او را می‌دهد و چرا آن حضرت در اوایل خلافت‌ هارون که وی روش ملایمت و گذشت در پیش گرفته و علویان را از حبس‌ها آزاد کرده بود، تعریفی از فدک می‌کند که بر همه‌ کشور وسیع اسلامی منطبق است؛ تا آن‌جا که خلیفه به آن حضرت به تعریض می‌گوید: پس برخیز و در جای من بنشین؟ و چرا رفتار همان خلیفه‌ ملایم، پس از چند سال، چندان خشن می‌شود که آن حضرت را به زندانی سخت می‌افکند و پس از سال‌ها حبس، حتّی تحمل وجود زندانی او را نیز بر خود دشوار می‌یابد و او را جنایتکارانه مسموم و شهید می‌کند؟ ♦️اینها و صدها حادثه‌ توجه‌برانگیز و پرمعنی و در عین‌ حال ظاهراً بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی‌بن‌جعفر(علیهم‌السّلام) هنگامی معنی می‌شود و ربط می‌یابد که ما آن رشته‌ مستمری را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه‌ شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم. این رشته، همان خط جهاد و مبارزه‌ ائمه(علیهم‌السّلام) است که در تمام دوران دویست‌وپنجاه ساله (دوران امامت ائمه اطهار علیهم‌السلام تا آغاز غیبت امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و در شکل‌های گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارایه‌ تصویری روشن از معرفت اسلامی است و ثانیاً، تبیین مسئله‌ امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه‌ اسلامی و ثالثاً، تلاش و کوشش برای تشکیل آن‌جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظّم اسلام(صلّی‌اللَّه‌علیه‌وآله) و همه‌ پیامبران؛ یعنی اقامه‌ قسط و عدل و زدودن ‌اندادالله از صحنه‌ حکومت و سپردن زمام اداره‌ زندگی به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند ...». ✍پیام به سوّمین کنگره‌ی جهانى حضرت امام رضا (علیه السّلام) ۱۳۶۸ 🇮🇷
🇮🇷راه جمهوری اسلامی همان راه مستقیم اسلام است ♦️امام خمینی(ره):اکنون پس از گذشت چندین سال از انقلاب اسلامی شکوهمند فشارهای جانکاه قدرتمندان و توطئه های بی امان همه جانبه ستمگران بزرگ و کوچک برای اطفای نور خدا،بحمدالله تعالی با قدرت عظیم روحی و به برکت خون پاک شهدا و جانبازان در راه اسلام،تمام توطئه ها خنثی،و کید ستمگران به خودشان برگشت. و بارقه با عظمت اسلام در جهان رو به گسترش است.وعده خداوند متعال بر امامت و وراثت مستضعفان گویی نزدیک است. ♦️بحمدالله تحلیل های علیل وابستگان به بلوک شرق و غرب بی خبر از اسلام و قدرت ملت های اسلامی، غلط از کار درآمد و جمهوری اسلامی ایران با قدرت عظیم خود که از موهبت های الهی نشات می گیرد، به راه خود که همان راه مستقیم اسلام است به پیش می رود. 📚صحیفه نور ، جلد ۱۹ ، صفحه ۲۶
🔴امام خامنه ای: ♦️دشمنان سعى مى‌كنند انقلاب را از ياد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به ياد مردم مى‌آورد. سعى مى‌كنند امام را از ياد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست
🔴تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام 17 بهمن 1366 ♦️طبق قانون اساسی، روند تصویب قانون در کشور بدین صورت است که پس از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این مصوبات باید به تأیید شورای نگهبان قانون اساسی برسد تا در صورت عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی قانونیت پیدا کند. در صورت عدم تأیید شورای نگهبان، مصوبات به مجلس عودت داده می‌شود تا اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان انجام گیرد اما در پاره‌ای از مسائل، مجلس شورای اسلامی به دلیل ضرورتی که در اجرای قانون مصوب احساس می‌کند بر موضع خود اصرار می‌ورزد. ♦️در سالهای اولیه انقلاب، در برخی موارد، این مسأله پیش می‌آید که طرح های برگشتی از شورای نگهبان با اصرار مجلس برای تصویب آن مواجه می‌شد؛ لذا رییس وقت مجلس در سال 1360 طی نامه‌ای به امام خواستار اعمال ولایت و تنفیذ مقام رهبری در رابطه با قانون کار که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود شد و امام نیز در تاریخ 19/7/1360 طی جوابیه‌ای تصریح کردند که: «... پس از تشخیص موضوع بوسیله اکثریت وکلای مجلس شورای اسلامی، با تصریح به موقت بودن آن، مادام که موضوع محقق است و پس از رفع موضوع، خود به خود لغو می‌شود، مجازند در تصویب و اجرای آن ...» ♦️اما در سال 1366 بار دیگر این بحث بطور جدی مطرح شد و رییس جمهور، رییس مجلس، رییس دیوان عالی کشور و نخست وزیر و مرحوم سیداحمد خمینی طی نامه‌ای به امام خواستار تعیین مرجعی برای حل عملی مسائل و تشخیص ضرورت و مصلحت شدند و امام در جوابیه خود در تاریخ 17/11/1366 دستور تشکیل مجمعی مرکب از فقهای شورای نگهبان، آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، توسلی، موسوی خوئینی‌ها، آقای میرحسین موسوی و وزیر مربوط برای تشخیص مصلحت نظام را صادر کردند. ♦️امام در بخشی از این نامه مرقوم فرمودند: « آقایان توجه داشته باشند که مصلحت نظام از امور مهمه ای است که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می‌گردد. امروز جهان اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران را تابلوی تمام نمای حل معضلات خویش می‌داند. » مجمع مصلحت نظام پس از اصلاح قانون اساسی در سال 1368، در قانون اساسی نیز گنجانده شد. 🇮🇷