تحلیل انتخابات عمدتا معطوف به کنش ها و رفتار سیاسی احزاب و گروه های سیاسی مطرح در جامعه است و به توصیف و تبیین دال مرکزی جناح های سیاسی (مثل جناح اصول گرا و اصلاح طلب) و تلاش هر یک از جناح ها برای غیریت سازی و طرد جناح رقیب پرداخته میشود، اما در این نوشتار با استفاده از روش اسنادی، جنبه جامعه شناختی موضوع مورد مطالعه قرار میگیرد. منظر جامعه شناختی بر این مبنا استوار است که آنچه توانسته افراد را تشویق کند تا در انتخابات شرکت کرده و رأی دهند، شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی افراد رأیدهنده است ؛ چراکه بین شرایط اجتماعی افراد و گرایش سیاسی آنان، رابطه ای مستقیم وجود دارد. از این رو، نگارنده سعی دارد به رفتار انتخاباتی بدنه جامعه یعنی مردم در نحوه انتخاب و گزینش نمایندگان مجلس شورای اسلامی بپردازد و برای تحلیل این موضوع از سه الگوی جامعه شناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی و روان شناسی سیاسی بهره گرفته میشود.
منبع : مطالعات راهبردی، پاییز 1394 - شماره 69 , صفری شالی، رضا , استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمیتعداد بازدید : 1190 تاریخ درج : 1398/11/30
رأی دهی تحت تأثیر عوامل مختلفی شکل و جهت میگیرد. در این پژوهش، نقش عامل رفتار انتخاباتی کاندیداها (در دوره مبارزات انتخابی) بر ترجیحات رأی دهی یا عملکرد رأیدهندگان مورد بررسی قرار گرفته است. از بین صورت های مختلف این عامل، مبارزات انتخاباتی متکی بر بسیج بیرونی، نقش اساسی تری دارد. یافته ها گویای آن است که متغیرهای ١. معرفی کاندیدا از سوی گروه فعال در انتخابات؛ ٢. تعداد گروه های حمایت کننده از هر کاندیدا؛ و ٣. تعداد ابزارهای تبلیغاتی کاندیدا که در دوره مبارزات انتخاباتی از آن بهره گرفته، تأثیری بارزی بر ترجیحات رأیدهندگان در انتخابات دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در شهر تهران داشته است. به عبارت دیگر، سه شاخص اساسی بسیج بیرونی، عملکرد رأیدهندگان را در سطح بالایی از معناداری توضیح میدهد. در حالیکه دو شاخص عمده بسیج درونی؛ یعنی ١. سطح تحصیلات رأیدهندگان، ٢. کیفیت مبارزات انتخاباتی کاندیدا از حیث موضوعات و دیدگاه های سیاسی اقتصادی که اعلام کرده، نقش چندانی در ترجیحات رأی دهی نگذارده است
معیارهای انتخاب و خصوصیات نماینده از نگاه مردم، منتج به نتایج قابل توجهی شده و نکته قابل توجه آن است که این انتظارات در کلان شهرها، در مقایسه با شهرهای کوچک و روستاها تا حدودی متفاوت است، به طوری که نوع انتظارات مردم روستا و یا شهرهای کوچک، بیشتر از جنس اقتصادی و پاسخ گویی به نیازهای روزمره آن ها و در عین حال مذهبیبودن فرد نماینده است. به عبارت دیگر، مطالبات آن ها بیشتر مادی است و اما در کلان شهرها، نوع مطالبات مردم در این مبادله بیشتر از نوع سیاسی و دارای تنوع بیشتر است. برای مثال، دامنه مطالبات از اقتصاد تا تعامل با سایر کشورها، برقراری آزادی بیان و تدوین قوانین و مقررات مرتبط با مسائل بنیادیتر و یا لایه های درونیتر جامعه است.
نتیجه گیری
از منظر جامعه شناختی، آنچه میتواند افراد را تشویق کند در انتخابات شرکت کرده و به نامزد مورد نظر رأی دهند، شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی افراد رأیدهنده است؛ چراکه بین شرایط اجتماعی افراد و گرایش سیاسی آنان، رابطه ای مستقیم وجود دارد. بنابراین، اگر بخواهیم تحلیل درست و واقع بینانه از انتخابات مورد نظر داشته باشیم، باید شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی افراد رأیدهنده را مورد مطالعه قرار دهیم. در این دیدگاه، فرد به تنهایی معنایی ندارد و انگیزه های وی تأثیر چندانی در رفتار انتخاباتی از خود نشان نمیدهد، بلکه فرد باید در درون فرهنگ و اجتماع خاص خود مورد مطالعه قرار گیرد. در مجموع، میتوان گفت مردم بر اساس محاسبات خود و بر طبق انتخاب عقلانی و گزینش شده به پدیده انتخابات نگاه میکنند و در صورت لحاظ و برآورده شدن انتظاراتشان از نظام و جامعه، پا به عرصه انتخابات میگذارند. از این رو، مهم ترین عوامل مؤثر در رفتار رأیدهندگان در انتخابات (خصوصا انتخابات مجلس شورای اسلامی) شامل موارد زیر می شود: ١. حوزه جغرافیایی سکونت؛ ٢. عضویت در گروه های اجتماعی؛ ٣. خانواده؛ ٤. عضویت در گروه های قومی و مذهبی؛ ٥. وابستگیهای حزبی؛ ٦. ویژگیهای روانی و شخصی فرد؛ ٧. تبلیغات و نقش وسایل ارتباط جمعی.
تأکید بر آراء تأثیرگذار مردم به عنوان عامل کلیدی و مهم ادامه حیات سیاسی و راه استمرار نظام سیاسی از سوی جناح های سیاسی، نکته ای است که ضمن بلوغ سیاسی انتخابات در دهه چهارم انقلاب، میتواند با مشارکت سیاسی حداکثری مردم و افزایش اعتماد عمومی ضامن بقای توفیقات انقلاب باشد. تأسی و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حق الناس بودن آرای مردم و فراهم سازی امکانات لازم برای تأثیر اراده ناشی از رأی مردم در بالارفتن و پایین آمدن از نردبان قدرت، بارها در نظر گروه های سیاسی مورد تأکید قرار گرفته است که این مهم میتواند ضمن هم افزایی مثبت، ناامیدی و سرخوردگی دشمنان مردم و نظام را سبب شود. از این رو، برای افزایش مشارکت در انتخابات باید به مواردی متعددی از جمله موارد ذیل توجه داشت:
- دعوت از نخبگان جامعه (که دارای مقبولیت عمومی هستند) در صدا و سیما و مصاحبه با آن ها در خصوص اهمیت مشارکت در انتخابات و بیان مضرات عدم مشارکت در انتخابات.
- یکی دیگر از عواملی که باعث حضور فعال و پرشور مردم در انتخابات میشود، حضور نامزدهای انتخاباتی از گروه ها و طبقات و احزاب فعال و ریشه دار در جامعه است. آشنایی مردم با تجربه، اقدامات و خدمات نامزدها در طول سال های گذشته و اهداف و انگیزه های آنان و رقابت و مباحثه صادقانه (به دور از تهمت، توهین و تحقیر و...) از طریق فضای گفتگو فراهم میشود و این فضا میتواند منجر به مشارکت پرشور و باانگیزه در انتخابات گردد.
- در جامعه، افراد و طبقات مختلف مردم و به خصوص جوانان، گرایش های سیاسی متفاوتی دارند. حضور نامزدها که انگیزه های سیاسی متفاوتی دارند، این اقشار را به سوی صندوق های رأی و انتخاب فرد مورد نظر میکشاند.
- مردم باید به طرق مختلف از جریان انتخابات، اهداف و نتایج آن در جامعه آشنایی لازم را داشته باشند. رسانه ها و مطبوعات عمومی باید این اطلاع رسانی و آگاهی را بین مردم بسط دهند و مردم را با اهداف مشارکت و پیامدهای مثبت آن در کشور آشنا سازند.
- مطبوعات و رسانه های عمومی میتوانند مردم را با اهداف و انگیزه و خدمات اجتماعی نامزدهای مختلف آشنا سازند و با ایجاد فضای رقابتی عادلانه، در انتخاب فرد اصلح و شایسته در انتخابات نقش داشته باشند.
- شفاف سازی و ایجاد فضای صادقانه برای گفتگو در کشور، حضور چهره های مطرح و خوش نام به عنوان نامزد انتخاباتی، تنوع نامزدها از نظر گرایش سیاسی، تبیین اهداف مشارکت در انتخابات، نقش مطبوعات و رسانه های عمومی در انتخابات و فضای رقابتی، عملکرد صحیح و قانونی روابط عمومی دستگاه های اجرایی از طریق اطلاع رسانی دقیق و شفاف و اصلاح قانون انتخابات (خصوصا در مورد عدم احراز صلاحیت ها).
- ایجاد اعتماد، همبستگی و تعهد سیاسی و اجتماعی (اعتمادسازی) بین اقوام، مذهب و گروه های مختلف در کشور، آگاه سازی (شرح اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام، عملکرد صحیح و ایجابی احزاب و خودداری از انجام اعمال سلبی و تخریب گرایانه، وجود کاندیداها از طیف ها و سلایق گوناگون فکری، سیاسی و معتقد و ملزم به چارچوب فکری و عملی جمهوری اسلامی ایران، برخورد بیطرفانه رسانه ملی با کاندیداها و جناح ها و نداشتن جهت گیری به نفع شخص یا جناح خاص، اقناع آحاد جامعه در خصوص تأثیر این دوره از انتخابات و نیز مؤثربودن رأی آن ها و ایجاد فضای رقابتی سالم توسط مطبوعات از عوامل مؤثر در افزایش مشارکت در انتخابات می باشند.
💢قدیری ابیانه: حضور در پای صندوق رای چونان جهاد در برابر دشمن است
🔹کارشناس مسائل سیاسی و رسانه:وقتی دشمن شاهد مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق رای باشد دیگر برای ضربه زدن به کشور برنامه ریزی نمیکند و به تبع این وضعیت، هزینههای ما برای خنثی کردن توطئههای دشمن کاهش مییابد، پس باید بدانیم کسی که پای صندوق رای میرود تا به نماینده خود رای بدهد چونان کسی است که برای دفاع از کشور عازم جبهه حق علیه باطل میشود.
حضور معجزه آسای مردم ایران در ۴۵ امین جشن تولد انقلاب اسلامی ایران ، نشانه ای است از بلوغ آخر الزمانی و تکمیل کننده ی حرکت جهانی ملت ها در حمایت از مردم غزه بود.
همه آمده بودند هر چند گله ها داشتند.
با این تجمعات باید بیش از پیش منتظر ظهور منجی عالم بشریت باشیم.
كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
عقلانیت یعنی
در ۴۵ سال هیچگاه گلوله اول را شلیک نکردیم
اما به هر تعرضی پاسخ محکم دادیم
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 65)
🌷 امام صادق (ع) فرمود:
هر گاه سه نفر يا بيشتر از شیعیان جمع شوند، به همان تعداد از فرشتگان حاضر می شوند، تا اگر آنها دعاى خيرى كنند، فرشتگان آمين بگويند و اگر از شرى پناه جويند، فرشتگان دعا كنند تا خدا آن شر را از آنها برگرداند و اگر حاجتى بخواهند، نزد خدا شفاعت كنند و قضاى آن را از خدا بخواهند.
و هر گاه سه نفر از منكرين (ولايت) يا بيشتر جمع شوند، ده برابر آنها از شياطين حاضر می شوند تا اگر سخنى بگويند، شياطين هم مانند سخن آنها را بگويند و اگر بخندند، شياطين هم بخندند، و هر گاه از اولياء خدا بدگوئى كنند، شياطين هم بدگوئى كنند.
پس هر كدام از شیعیان كه گرفتار آنها شود، وقتی در اين مطالب وارد شدند، بايد برخيزد و شريك و همنشين شيطان نشود، زيرا در برابر غضب خدا چيزى ياراى مقاومت ندارد و #لعنت خدا را چيزى برنمی گرداند.
سپس امام صادق (ع) فرمود: و اگر نتواند برخیزد، بايد در دلش حرفهای آنها را انكار كند و بعد برخيزد هر چند به اندازه زمان کوتاه دوشيدن گوسفند و يا شترى باشد.
📖 ما اِجْتَمَعَ ثَلاَثَةٌ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَصَاعِداً إِلاَّ حَضَرَ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ مِثْلُهُمْ فَإِنْ دَعَوْا بِخَيْرٍ أَمَّنُوا وَ إِنِ اِسْتَعَاذُوا مِنْ شَرٍّ دَعَوُا اَللَّهَ لِيَصْرِفَهُ عَنْهُمْ وَ إِنْ سَأَلُوا حَاجَةً تَشَفَّعُوا إِلَى اَللَّهِ وَ سَأَلُوهُ قَضَاءَهَا وَ مَا اِجْتَمَعَ ثَلاَثَةٌ مِنَ اَلْجَاحِدِينَ إِلاَّ حَضَرَهُمْ عَشَرَةُ أَضْعَافِهِمْ مِنَ اَلشَّيَاطِينِ فَإِنْ تَكَلَّمُوا تَكَلَّمَ اَلشَّيْطَانُ بِنَحْوِ كَلاَمِهِمْ وَ إِذَا ضَحِكُوا ضَحِكُوا مَعَهُمْ وَ إِذَا نَالُوا مِنْ أَوْلِيَاءِ اَللَّهِ نَالُوا مَعَهُمْ فَمَنِ اُبْتُلِيَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِهِمْ فَإِذَا خَاضُوا فِي ذَلِكَ فَلْيَقُمْ وَ لاَ يَكُنْ شِرْكَ شَيْطَانٍ وَ لاَ جَلِيسَهُ فَإِنَّ غَضَبَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَقُومُ لَهُ شَيْءٌ وَ لَعْنَتَهُ لاَ يَرُدُّهَا شَيْءٌ ثُمَّ قَالَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُنْكِرْ بِقَلْبِهِ وَ لْيَقُمْ وَ لَوْ حَلْبَ شَاةٍ أَوْ فُوَاقَ نَاقَةٍ .
📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۱۸۷
✅ آیا دولت در قبال #تقوای مردم تکلیفی دارد؟
🌺 امام خامنه ای:
مسئله نيازهاى مادى مردم با نيازهاى معنوى مردم، بايد با هم ديده شود؛ يعنى دولت اسلامى فقط به شكم و مسكن و آسايش و آرامش ظاهرى زندگى مردم اكتفا نمى كند؛ به اخلاق آنها، به دين آنها، به صراط مستقيمى كه جوانهاى آنها بايد بروند، به آموزش و پرورش آنها، به رشد علمى آنها، به رشد دينى و #تقوائى آنها هم اهميت مى دهد. اين جور نيست كه ما بگوئيم آن ديگر كار دولت نيست؛ نه، دولت #بايد بسترهاى لازم را براى سريان و جريان انديشه ى درست و اخلاق فاضله در كشور به وجود بياورد. اين خود در عين اينكه يك كار فرهنگى است، يك كار سياسى هم هست. (09/ 04/ 1386)
✍️ شرح: تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات
╭━━⊰✨﷽✨⊱━
نکات تفسیری سوره مبارکه «نور» صفحه ۳۵۲ قرآن مجید [۱] و [۲]
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ سیاست شیطان، نفوذ تدریجی و گام به گام است.
«خُطُوٰاتِ الشَّیْطٰانِ» (از همان گام اوّل مواظب باشیم.)
«لا تَتّبعوا خُطوات الشیطان»
🌸✨
2️⃣ در مسیر زندگی انسان، فریب و فحشا وجود دارد؛ ولی راه توبه و نجات نیز باز است.
«وَ لَوْلاٰ فَضْلُ اللّٰهِ»
✨🌸
3️⃣ خداوند حکیم، به مقدار لیاقت و ظرفیّت افراد، خیر و سعادت نازل میکند.
«یُزَکِّی مَنْ یَشٰاءُ»
🌸✨
4️⃣ در کمک کردن، بستگان اولویّت دارند.
«أُولِی الْقُرْبیٰ»
✨🌸
5️⃣ در پیمودن مراحل کمال، بلند همّت باشید و به حداقل اکتفا نکنید.
ابتدا کلمه «عفو» آمده، در مرحله بالاتر «صفح» آمده است.
«وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا»
🌸✨
6️⃣ کسی که دیگران را ببخشد؛ به بخشش الهی نزدیکتر است. (عفو و گذشت وسیله ی جلب مغفرت الهی است)
«أَلاٰ تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللّٰهُ لَکُمْ»
✨🌸
7️⃣ مسألهی گواهی دادن اعضای بدن در قیامت، بارها در قرآن مطرح شده است.
در سورهی فصّلت میخوانیم:
«حَتّٰی إِذٰا مٰا جٰاؤُهٰا شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصٰارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِمٰا کٰانُوا یَعْمَلُونَ»
هنگامی که به دوزخ رسند؛ گوش و چشم و پوست بدن آنان به گناهانی که انجام داده اند؛ گواهی دهند.
در سورهی یس میخوانیم:
«الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلیٰ أَفْوٰاهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنٰا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمٰا کٰانُوا یَکْسِبُونَ»
در آن روز بر دهان کافران مهر خموشی زنیم و دستهایشان با ما سخن گویند و پاهایشان به آنچه کردهاند گواهی دهند.
🌸✨
8️⃣ گواهی دادن، به درک و شعور نیاز دارد.
بنابراین اعضای بدن آنچه را انجام میدهند درک میکنند؛ گرچه ما نفهمیم.
«تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ»
✨🌸
9️⃣ در قیامت، بر تمامی گفتار و رفتار گواه آورده میشود.
«بِمٰا کٰانُوا یَعْمَلُونَ»
🌸✨
🔟 آیه ۲۶ یک اصل کلّی را مطرح میکند؛ که در انتخاب همسر باید دقّت کرد و اصل را بر ایمان و پاکدامنی گذاشت؛ نه زیبایی و ثروت.
بنابراین معنای آیه این نیست که اگر مردی یا زنی خوب بود حتماً همسرش نیز خوب بوده و مشمول مغفرت و رزق کریم شود؛ زیرا قرآن، ملاک ورود در بهشت را ایمان و تقوا و عمل صالح میداند و لذا با اینکه حضرت نوح و لوط، طیّب بودند؛ امّا همسرانشان از خبیثات و دوزخیاند.
✨🌸
1️⃣1️⃣ در روایات میخوانیم:
اجازه گرفتن برای ورود به خانه دیگران سه مرتبه باشد تا اهل خانه فرصت جمع و جور کردن خود را داشته باشند و برای نجات غریق و مظلوم و مورد آتش سوزی، اجازه لازم نیست.
🌸✨
2️⃣1️⃣ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هرگاه میخواست وارد منزلی شود؛ برای اجازه گرفتن، روبروی در خانه نمیایستاد تا نگاه مبارکشان به داخل خانه نیفتد.
✨🌸
3️⃣1️⃣ از مواضع تهمت دوری کنید.
«لاٰ تَدْخُلُوا... ذٰلِکُمْ خَیْرٌ »
🌸✨
1️⃣4️⃣ باز بودن در خانه، دلیل جواز ورود نیست.
«لاٰ تَدْخُلُوا»
✨🌸
1️⃣5️⃣ از هر کاری که موجب شکستن حریم حیا و حجاب میشود؛ دوری کنید.
«تَسْتَأْنِسُوا»
🌸✨
1️⃣6️⃣ وارد شونده باید سلام کند؛ هر که باشد.
«تُسَلِّمُوا عَلیٰ أَهْلِهٰا» (سلام کردن لازم نیست از کوچکتر به بزرگتر باشد. )
پاورقی __________________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی