بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت سوم :
سپس فرمودند: منظور از نعیم آب و غذا نیست.منظور، ولایت ما اهل بیت (علیهم السلام) میباشد.
اگر کسی حق آن نعمت را درست ادا کرد، بقیه نعمتها را هم خدا قبول میکند. الشُّکرُ الْوَلَایة - و شکر نعمت ولایت به این است که ما ولایت اهل بیت(علیهم السلام) را قبول کنیم.(بحارالانوار/ج24/ص60)
جریان نزول رحمت الهی : خداوند سبحان، رحمان و رحیم است و بسیار شنیدهاید که فرموده: رحمتم، سبقت دارد.
رحمت، مهربانی و بخشندگی نیست، رأفت و جود، امر دیگری است، بلکه رحمت یعنی وجود بخشی، لذا فرمود: وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ - و رحمت من همه چیز را فرا گرفته است.(سوره اعراف بخشی از آيه 156)؛
چنان که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، راز و نیاز با خدای خود را در دعای کمیل چنین آغاز مینماید: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ - خدایا از تو درخواست میکنم، به رحمتت که همهچیز را فرا گرفته است.
رحیم، یعنی: این رحمت الهی وجود بخشی استمرار دارد، و نسبت به هیچ موجودی، لحظهای توقف و انقطاع ندارد، و گرنه نیست میشوند؛ اما یک استمرار ویژهای نیز برای مؤمنان دارد که مراتب وجودی آنها را در دنیا و نیز در آخرت بهشت، ارتقا میبخشد و این ارتقا توقف ندارد؛ قُرب یعنی همین.
اما، رحمت الهی، وجود بخشی و ارتقای مراتب وجودی نیز مانند هر فیض و نعمت دیگری، از مجرایش به مخلوقات، بندگان و مؤمنان میرسد؛ که سر چشمه این مجرا، وجود مقدس حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله میباشد، چنان که فرمود: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ - و ما تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.(سوره انبیاء آیه 107)
اگر چه نعمت خلقت نیز مستثنای از این قاعده جریان رحمت نمیباشد، اما در این آیه، بحث از رسالت است که مأمور هدایت میباشد. بسیار فرق است بین رشد یک بذری که درخت میشود، یا نطفه حیوان یا انسانی که یک موجود جاندار میشود؛ با ارتقای وجودی انسانی که هدایت میشود و به رشد، کمال و قُرب الهی میرسد.
پس، ولایت الهی که خاص مؤمنان می باشد اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا و سبب می گردد تا بندگانش را از ظلمات به نور خارج سازد و با ارتقای مراتب وجودی، هستی میبخشد يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ، در پیامبر رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ جریان و تجلی یافت؛ و البته که این وجود بخشی، هدایت و رحیمیت، منقطع نمیگردد و در اولی الامر الهی جریان مییابد، لذا فرمود: (ادامه دارد...)
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت چهارم :
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ.
امیرالمؤمنین علیه السلام: بنابراین، وقتی خداوند سبحان، بندهاش را قابل هدایت، هستی بخشی و ارتقای مراتب وجودی بداند، او را مشمول رحیمیت خود میسازد و بذر معرفت، محبت و مودت مولی الموحدین، امیرالمؤمنین، امام علی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در دلش میکارد و دیگر اوست که باید با مودت = ظهور و بروز دادن معرفت و محبت، آن را پرورش دهد، تا خداوند نعیم، آن را به شجره طیبه کاملی مبدل نماید.
پس، آیا به ویژه در این شبهای قدر، قدر نعمت بزرگ ولایت و امامت که ما داده شده است، و بالتبع قَدر خود را ندانیم؟! قدر گواهی دادن به ولایت ایشان أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيًّا وَلِيُّ ٱللَّٰهِ را ندانیم؟! قدر مودت به ایشان و اهل عصمت علیهم السلام را که آن بشارت بزرگ خداوند متعال به واسطه تمامی انبیا علیهم السلام بوده است و اجر نتیجه رسالت ومیوه هدایت میباشد را ندانیم؟! نعمت بزرگی که خودش به ما عطا نموده، اما اگر قدر بدانیم، خودش شاکر آن میگردد: ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ - اين همان چيزى است كه خداوند بندگانش را كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند به آن نويد مى دهد! بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوست داشتن نزديكانم اهل بيتم؛ و هر كس كار نيكى انجام دهد، بر نيكىاش مىافزاييم؛ چرا كه خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.(سوره شوری آیه 23)
پس، در این شبهای عزیز قدر، قدر نعمت بزرگ ولایت و امامت اهل بیت علیهم السلام را که به ما هدیه داده است، بدانیم؛ قدر خود را که در زمره پیروان و دست کم دوستداران آن حضرت قرار گرفتهایم را بدانیم، از این نعمت محافظت بنماییم، تا خداوند متعال که اجر بندهاش را ضایع نمیکند، شاکر ما باشد و در دنیا و آخرت، رستگار گردیم.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.(پایان)
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک
تلفیق سنت و دین و ترکیب دو بهار
نوروز یعنی روز نو که نشانگر زندگی نو و حیات جدید است، و شاید کلمه عید هم به معنای معاد باشد و به قول ادبا مصدر میمی از عود، به معنی بازگشت یا اسم زمان و مکان از آن باشد، به معنی باز گشتن به همان مکان و زمان اول خود. زیرا گیاهان، درختان و طبیعت دوباره به همان حالت و مکانی که در گذشته که بوده اند باز میگردند، و عبارتی نو میشوند. که یاد آور معاد، و تذکر به انسان است که او نیز باید این چنین باشد، یعنی زندگی جدید و نوینی را شروع و کینهها، آلودگیها، بد اخلاقیها، ناراحتیها، دشمنیها و...
را دور بریزد و به جای آن خوش بینی، پاکی، خوش اخلاقی، خوشحالی و شادمانی، درستی و ... را جای گزین آن کند به عبارتی هم خانه تکانی ظاهری«مدبر اللیل و النهار » و هم خانه تکانی« مقلب القلوب و محول حول والاحوال» باطنی کند و این آن چیزی است که سنت و دین را با هم آمیخته میکند، چون بعضی سنتهای خوب در شمار اموری هستند که اسلام به آنها تاکید دارد مثل: نظافت و خانه تکانی که در سنت عید است. و اسلام آن را از ایمان میداند و مهر محبت و دید و باز دید با یکدیگر به خصوص با خویشاوندان در نوروز، که دراسلام تحت عنوان صله رحم از آن یاد، و بر آن تاکید شده که در نوروز به اوج خود میرسد. و این باعث از بین بردن کینهها و کدورتها میشود و اسلام نیز آن را موجب پاکی عمل، رشد مال و دارایی، رفع بلا، آسانی حساب، تاخیر در مرگ، نگهداری از گناه، ذلت دشمن، حسن خلق، محبوبیت بین اهل و عیال، طولانی شدن عمر و موجب افزایش حسنات می داند. و بعضی از نماد های سفره عید مانند آب که نشانه پاک بودن زندگی وزنده بودن هرچیزی به ان است و در قرآن هم بر همین تاکید شده«وجعلنا من الماء كل شي حي» و آیینه که نشانه یک رویی و صداقت و عدم رياست كه اسلام از آن نهي كرده، یا ماهی که نشانگر حرکت، تحرک و پویایی و عدم ایستایی است و اسلام نیز انسان را در گرو اعمال و پویاییش می داند« کل نفس بما کسبت رهینة»، يا سكه که نماد دارایی ومال و اقتصاد است كه در اسلام نیز برآن تاکید شده« ان لیس للانسان الا ما سعی»، و سیر که نماد میکروب زدایی و مناعت طبع است که اسلام بر تهذیب درون وتطهیر برون و عزت ومناعت طبع تاکید دارد، و سیب که نماد زایش، باروری و تندرستی خانواده از گزند آسیب وبیماری است که اسلام هم سلامت را یکی از نعمت هایی می داند که قدر آن ناشناخته است و سماق که نماد صبر و برد باری و تحمل دیگران است که در اسلام به آن توصیه شده است «تواصوا بالصبر» و همچنین سمنو که نماد فزونی نعمت و برکت زندگی است و سنجد که نماد عشق انسان ها به یکدیگر است مورد تاکید دین است به گونه ای که پیامبر(ص) دین را جز حب و دوستی نمی داند« هل الدین الا الحب» و این ها همان خواسته ها و تاکیدات دین است.
علاوه بر آن، بر اساس برخی محاسبات ریاضی و نجومی جریان غدیر سال دهم هجری در روز ۲۷ اسفند بوده و پیامبر نیز در سرزمین غدیر سه روز جهت بیعت گرفتن درنگ کرده پس نوروز سال دهم هجری همزمان با غدیر است بنابراین نوروز در واقع تلفیق دو عید نوروز و غدیر، و تلفیق سنت و مذهب است. و به عبارتی عید دوم مکمل همان عید اول است، چرا که دین نزد خداوند اسلام است و بس. چون بر اساس آیات قرآن همه ادیان به اسلام ختم می شود و دین زردشت هم به اسلام ختم شده است و بهار امسال هم همزمانی دو بهار، بهار طبیعت و بهار قرآن،که ترکیبی است مبارک، و جای دو تبریک دارد. بنا براین ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، این عید مبارک باستانی را که متقارن است با ماه پرفیض و پر برکت رمضان را
خدمت همه مردم ایران، خاصه خانواده های معزز شهداء ،ایثار گران وجانبازان ، مسلمانان، استادان، همکاران، دانشگاهیان، دانشجویان ، دانشجو معلمان، فرهنگیان، معلمان تبریک گفته و
از خداوند منان سلامتی، سربلندی، سعادت، سروری، سیادت، سرافرازی، سرفرازی آرزو می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مراد از مضطر در آیه امن یجیب کیست؟
سخنران شهید کافی
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 داستان جالب عقاب عمل در دنیا
سخنران از زبان شهید کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 داستان کوتاه و آموزنده
با نوای شهید شیخ احمد کافی
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ماجرای شهید کافی و یکی از کارخانه دارن مشهور اصفهان
مکافات عمل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔یا صاحب الزمان علیه السلام
سخنران شهید کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ موضوع چراغ راه
سخنران شهید کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گناه
سخنران شهید کافی
🔴 باید عقبماندگیهای دهه ۹۰ را جبران کنیم
♦️رییسجمهور نوشت:در سی ماه فعالیت دولت سیزدهم، نه تنها سرمایهگذاری و تکمیل پروژههای نیمهتمام متوقف نشد، بلکه ایران به کارگاه سازندگی، پیشرفت و امید تبدیل شد. هر چه تلاش از دولت در سال ۱۴۰۲ دیدید، در سال جدید بیشتر خواهد شد. همه باید در کنار هم، عقبماندگیهای دهه ۹۰ را جبران کنیم