ی است که در آن تمام چرخشهای مالی در سطح صنعت، خدمات و کشاورزی جهان با سیاستگذاری جهانی آمریکا شکل میگیرد و آنچه آینده مالی جهان را تشکیل خواهد داد همین عمل و کارگری دیگر ملل برای رشد سرمایههای این نظام مالی جهانی است، به همان شکل که آرکوئیلد در تفکیک کشورها به دو قسمت تولیدکننده اطلاعات (آمریکا) و تولیدکننده انرژی (کشورهای دیگر، بخصوص جهان سوم) این موضوع را نظریه پردازی کرده است و بدین سان، جهان طبقهبندی میشود. از اینرو طبقهبندی جهانی مانند اتحادیه اروپا، اُپک، خاورمیانه بزرگ (جدید)، اتحادیه آمریکای جنوبی و مانند آن، همه با سرمایه آمریکایی و سیاستگذاری حاکم بر آن صورت میگیرد و هر کشوری که در جغرافیای کره زمین در این طبقهبندی وارد نشود، محور شرارت شناخته میشود؛ زیرا چرخش مالی جهان به نفع سلطهگران با محوریت آمریکا را دچار اختلال میکند. پس از فروپاشی شوروی (سابق) و به وجود آمدن خلأ قدرت در مناطق تحت نفوذ آن، آمریکا، که خود را پیروز جنگ سرد میدانست، با طرح ایجاد دموکراسی و ترویج آن طی سالهای گذشته، سعی نموده است تا بر مناطق تحت نفوذ شوروی (سابق) مسلط شود و منابع انرژی آنها را تحت کنترل خود درآورد و در برنامهای تحت عنوان جاده ابریشم واشنگتن با دستاویز قراردادن کمکهای سیاسی-اقتصادی و ترویج اصلاحات و دموکراسی، مانع گسترش قدرت و نفوذ کشورهایی مثل چین، روسیه یا هند در این مناطق شود؛ زیرا این کشورها نیز تهدیدهای بالقوهای برای سیاستهای واشنگتن در عرصه جهانی قلمداد میشوند. (3)
آمریکا به دنبال تفوق و سلطه خود بر جهان است و سعی میکند حتیالمقدور این مهم را به نحو یک جانبهگرایانه به اتمام برساند. بدین منظور، در سطح منطقه و جهان، نیازمند حذف رقبا و دشمنان خود است. این کشور، بخصوص پس از حوادث 11 سپتامبر، ریشه اصلی مشکلات خود را در منطقه خاورمیانه و اسلام سیاسی یافت، به گونهای که با پیروزی انقلاب اسلامی، مطرح و روز به روز به روز تأثیرات آن بر معادلات جهانی افزایش مییابد. پاتریک سیل، روزنامهنگار انگلیسی، میگوید: قرن 21 با اقدامات و حملات هدفمند یک امپراتوری جدید مرکب از آمریکا و اسرائیل به حاکمیتهای عربی و استقلال آنها شروع شده و در یک ماهیت استعماری نوین، به دنبال تغییر نقش ژئوپلیتیک خاورمیانه و غارت ثروت نفتی آن با ایجاد دموکراسی به روش اسلحه میباشد. (4)
در سیاست آمریکا، ایران به عنوان محور اسلام سیاسی مطرح است و باید وارد طرح خاورمیانه بزرگ (به عنوان عمدهترین راهکار اجرایی-منطقهای استعمار فرانو و اقتصاد برنامه ریزی شده) گردد وگرنه مورد تهدید قرار خواهد گرفت. علاوه بر ابعاد اقتصادی و سیاسی این جریان استعماری، میتوان گفت این جریان، حتی در مسائل علمی-ژنتیکی نیز خود را نشان داده است. امروزه اکتشافات علمی و نوآوریهای صنعتی تا آنجا پیشرفت کردهاند که میتوانند در ژنها و هستههای سلولی موجودات تغییراتی ایجاد کنند و به پیدایش گیاه، جانور و حتی انسانی جدید (پدیده شبیهسازی یا تحقق دنیای به نژادی) منجر شوند و بشر در حال ورود به دوره جدیدی از دانش و فناوری یا زیست فناوری است؛ آن چنان که جری ریفکین، جامعه شناس آمریکایی، معتقد است: شرکتهای چند ملیتی با اتکا به این دانش در پی دستیابی و تغییر در طبیعت و خلق موجودات جدید گیاهی، حیوانی و انسانیاند که حاصل آن، نیل به ثروت و قدرت است. این تحولات اگر چه در نگاه اول، غرورآفرین و افتخارآمیز است، اما از نگاهی دیگر، حاوی تهدیدها و خطرات بالقوه فراوانی برای آینده بشریت است. به تعبیری، همانگونه که نفت، مواد معدنی و فلزات تجارت اصلی در عصر استعمار کهنه و جدید بودهاند، ژنها یکی از اصلیترین منابع تجارتی در قرن جدید خواهد بود و این تجارت ژنتیکی بیش از آنکه انگیزه انسانی داشته باشد، ناشی از میل به سوداگری است.
در بعد مذهبی نیز میتوان گفت این جهان استعماری کاملاً جدید با استفاده ابزاری از مذهب، علیرغم همه تلاشهایی که برای ترویج جدایی دین از سیاست و ترویج سکولاریسم انجام داده، بر آن است تا استیلا و سیطره یکی از فرقههای نوظهور افراطی و بنیادگرای پروتستانیزم مسیحی و صهیونیزم مسیحی را بر کل جهان عملی سازد. آنها معتقدند تاریخ بشر در طی نبردی در آخرالزمان به نام آرماگدون یا هرمجدون به پایان میرسد که نقطه اوج آن، ظهور دوباره حضرت مسیح (ع) است و برای ظهور دوباره مسیح (ع)، باید اقدامات و شرایط پیش از ظهور را فراهم کرد. آنها با به کار گرفتن اصطلاح قوم برگزیده معتقدند در عصر حاضر، رسالت ایجاد حکومت خدا بر روی زمین را بر عهده دارند. در واقع، آنها با تحریف مفاهیم دینی و سوءاستفاده از عقاید مذهبی جامعه آمریکا، با شیطنتی خاص در پی منافع و اهداف نامشروع خود و ترسیم آیندهای با تسلط کامل صهیونیسم بینالملل بر سایر ملتها و مذاهب جهان هستند.
همچنان که گذشت، این جریان، که در ابعاد گ
وناگون اقتصادی، سیاسی، علمی و حتی مذهبی خود را نشان داده، دارای پیامدهای مهم و خطرناکی است که مقیاس تأثیر و نفوذ این پیامدهای جهانی بوده و نتایجی از قبیل افزایش چشمگیر محرومیت کشورهای فقیر دنیا، افزایش دهشتناک نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی، بیثباتی اقتصادی جهان، بالارفتن بیسابقه سطح سواد برای سرمایهداران و زرسالاران به دنبال خواهد داشت. با نگاهی به ابعاد گسترده و همه جانبه این جریان استعماری، میتوان ویژگی عمده و وجه تمایز این نوع جریان استعماری را با استعمار کهن و نو به این شکل بیان نمود که در استعمار کهن، استعمارگران در مستعمرات حضور مستقیم و فیزیکی داشتند. در استعمار نو، حاکمان وابسته و سلاطین و پادشاهان مجری سیاستهای استعمارگران و تأمین کننده منافع و اهداف آنان بودند و بقای خود را صدر گرو فرمانبرداری و تأمین خواستهها و اعمال سیاستهای آنها میدانستند. در این مقطع، فرمانروایان در واقع، فرمانبردارانی مسلوب الاختیار بودند و در هر دو مقطع، مردم و نقش آنها هم در معادلات سیاسی کشورها، محلی از اعراب نداشت، هرچند در برخی کشورها در مواقعی، انگیزههای استقلال طلبانه و آزادیخواهانه با انگیزههای سیاسی یا مذهبی مردم بروز میکرد. اما در استعمار فرانو، استعمارگران با عبور از حاکمان وابسته، با ترفندها و سیاستهای خاص خود، تحولات را از طریق مردم به دست خود مردم کشورها، ولی در جهت مطامع و اهداف استعماری خودشان، با شعارهای عوامفریبانه دنبال میکنند. در این فرایند جدید، دیگر نه حضور مستقیم استعمار و نه عوامل دستنشانده او، بلکه مردم کشورها، مجری خواستهها و سیاستهای پنهانی استعمارگرانند. به این جمله از سخنرانی جورج بوش در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دقت کنید: «با تلاشهای ما، آتش در افکار مردم روشن میشود، این آتش کسانی را که قدرت آن را درک کنند، گرم میکند و کسانی را که با پیشرفت مبارزه میکنند، میسوزاند و یک روز آتش آزادی به تاریکترین زوایای جهان ما خواهد رسید. هدف ما کمک به دیگران برای یافتن و بلند کردن صدای خودشان است؛ اینکه آزادیِ خودشان را به دست آورند و سرنوشتشان را خودشان به دست گیرند... ما با استناد به حوادث و شعور همگانی به یک نتیجه رسیدهایم و اینکه بقای آزادی در سرزمینمان به موفقیت آزادسازی دیگر سرزمینها بستگی دارد.»
ب. ویژگیها:
1. اولویت سلطه فرهنگی بر سیطره نظامی؛
2. توجه به کانونهای سرمایهداری جدید در جهان سوم برای تحقق استعمار؛
3. کمرنگ کردن نقش دولتها؛
4. از بین بردن نظم داخلی کشورها از طریق ایجاد شورشهای جمعی؛
5. از میان برداشتن امنیت فردی و اجتماعی؛
6. یکنواخت کردن دنیا؛
7. ترویج عناصر فرهنگ بیگانه از طریق جاذبههای تولید رسانهای (ماهواره، اینترنت، سینما و مانند آن)؛
8. وابستگی اقتصادی و گسترش بازار مصرف؛
9. گسترش فرایندهای فردگرایانه (به انزواکشاندن افراد و کمرنگ کردن مشارکت اجتماعی)؛
10. کنترل شدید و زمینهسازی جاسوسی گسترده؛
11. ایجاد نابرابری افزونتر و ایجاد بحرانهای اجتماعی و فرهنگی و از خود بیگانگی فردی؛
12. استفاده از حربههای تبلیغاتی و فنون خاص نفوذ.
ج. موانع و چالشها:
استعمار فرانو در صدد اثبات برتری خود به طور جدی و فراگیر و تهدید معرفتی- ساختاری صاحبان است. ولی یک سؤال عمده مطرح است و آن اینکه آیا تحولات عمده چند دهه اخیر و ایجاد این حس بیدارگری در میان ملل جهان، به ویژه مسلمانان، اجازه تحقق این استعمار فرانو، با پیامدهای بسیار زیانبار آن را خواهد داد؟
هر چند امروزه طبقه زرسالار و قدرت طلب جهانی در پرتو وقایع یازدهم سپتامبر موفق به اجرای بخشی از برنامهها و اهداف خود، به ویژه در منطقه خاورمیانه شد، ولی روشن است که یک جانبهگرایی آمریکا و شکلگیری امپراتوری جدید مرکب از آمریکا و اسرائیل و برخی دیگر از قدرتهای جهانی با موانع و چالشهای عمدهای مواجه است. علاوه بر برخی مخالفتهای اروپا با اقدامات یک جانبهگرایانه آمریکا و طرح مباحثی از قبیل ضرورت شکلگیری قطب جدیدی از قدرتی متشکل از کشورهای روسیه، هند و چین، بسیاری از مسائلی را که آمریکا و همپالگیهای خود در مناطق گوناگون به وجود آوردهاند و از آنها به عنوان فرصتهایی برای تحقق اهداف پیدا و پنهان خود نام میبرند، تبدیل به تهدیدها و بحرانهایی شده است که روز به روز بر دامنه مشکلات داخلی و خارجی آنها میافزاید.
ساموئل هانتینگتون، نظریهپرداز مشهور آمریکایی، که نظریه برخورد تمدنها را مطرح کرده، چندی پیش در گفتگویی با روزنامه فرانسوی لوپوین، اظهار داشته است: «آمریکا با اشغال افغانستان و عراق، با دست خویش کانونهایی برای گسترش جهانی برخورد اسلام و غرب ایجاد کرده است که در درجه اول، خود این کشور نخستین ضربه را از این بابت خواهد خورد.»
وی در این گفتگو، که به تبیین اوضاع و احوال حاکم بر نظام بینالملل پ
رداخته است، تمدن اسلامی را عمدهترین مانع جاهطلبی جهانشمول غرب میداند و میگوید:
«پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979میلادی در ایران را میتوان نقطه آغازی در جنگ پنهان میان تمدنهای غربی و اسلامی در نظر گرفت. امروز تمدن اسلامی مهمترین بلوک ایدئولوژیکی است که سر راه تمدن غرب، قد علم کرده و این تمدن را مجبور کرده است از جاهطلبیهای جهانشمولش دست بردارد. غرب باید این نکته را درک کند که با وجود تمدن اسلام، دیگر قادر نیست مانند بعد از جنگ جهانی دوم، بر جهان تسلط یابد. ما باید این واقعیت را بپذیریم که تمدن اسلام بدون توجه به ارزشهای غرب، عملاً در صحنه جهانی مطرح است و هر روز بیشتر تقویت میشود.» (6)
قدرتطلبان جهانی برای تحقق استعمار فرانو، همه تلاشها و برنامههای عوامفریبانه خود را با شعارهای منافقانه متوجه افکار عمومی ملتها نمودهاند تا حضور مستکبرانه خود را موجه جلوه دهند، ولی امروزه ملتها آنها را بزرگترین تهدید امنیتی خود میدانند. فرانسیس فوکویاما، نظریهپرداز آمریکایی ژاپنیالاصل و صاحب نظریه پایان تاریخ، در مقالهای که در ششم ژانویه در نشریه نیویورک تایمز با نام پیشبینی دوباره آینده آسیا به چاپ رساند، آورده است: «جنگ عراق به طور بیسابقهای آمریکا را در انزوا قرار داد و بخش بزرگی از دنیا را متقاعد ساخت که ایالات متحده و نه تروریسم، بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی است.»
واقعیت این است که امروزه تهدیدات فزاینده برای قدرتطلبان جهانی در نقاط گوناگون جهان، که موطن اصلی آنها افکار عمومی ملتهاست، در حال شکلگیری است و به انحای گوناگون در برخی مواقع، خود را نشان داده که یک نمونه آن مخالفتهای عمومی با فرایند جهانیسازی است که توسط مردم در همه جای دنیا خود را نشان میدهد. البته حس بیداری اسلامی در جهان، نقطه اصلی و کانون موانع و چالشهای فراروی قدرتطلبان جهانی شده است.
ابزار سلطه و ویژگیها:
1. ایجاد حکومتهای منتخب ملی و وابسته به نظام سلطه جهانی؛
2. استفاده از زور نرمافزاری (قدرت نرم)؛
3. قلمرو زدایی؛
4. حذف مفهوم استقلال؛
5. تحمیل قراردادهای یک سویه بینالمللی (تسلط بر نظام بینالملل)؛
6. هویتزدایی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی (از ملل تحت سلطه)؛
7. فتح آمریکای شمالی صرفاً از طریق ایدئولوژی ممکن است؛
8. طرح آمریکای شمالی به عنوان کعبه پیوریتنها؛
9. مهاجرت مقدس؛
10. عدم مشروعیت مبارزه ضد سلطه.
دوره تاریخی:
پس از جنگ جهانی دوم و به شکل بزرگ در انتهای قرن بیستم.
تفاوت اساسی با دوره قبل:
1. اشغال ملتها و اشغال جامع و پایدار کشور به جای اشغال حاکمیت یا سرزمین؛
2. مخفی بودن اشغال و رزمآرایی دشمن؛
3. هزینه نکردن حیثیتی و عدم جایگذاری خاطره تلخ توسط استعمارگران؛
4. حل تعارض و مقابله ملتها با دولتهای دست نشانده.
اهداف و منافع:
1. نفت؛
2. منافع تجاری (تولید، توزیع و مصرف)؛
3. ژئوپلیتیک؛
4. فرهنگی؛
5. سیاسی- اعتقادی.
جریان مقابله:
1. دین و روحانیت؛
2. سنتها و فرهنگ ملی؛
3. نخبگان دارای هویت ملی و بومی.
علل زوال:
1. تغییر شرایط جهانی، مثل شرایط تولید و مراحل اقتصاد جهانی؛
2. بیداری نخبگان و ملتها و هویتیابی آنها در ابعاد گوناگونی.
د. راهکارهای مقابله با استعمار فرانو:
پروفسور حمید مولانا، استاد و مدیر بخش ارتباطات بینالملل دانشگاه آمریکایی واشنگتن دی سی، در سخنرانیاش در مرکز تحقیقات رسانهها، راهکارهای مقابله با استعمار فرانو را اینگونه بیان کرد:
الف. در حوزه عمومی:
1. اصل قرار دادن تفکر جهان شمولی اسلامی به جای فرورفتن در گرایشهای ملی؛
2. توجه به عدالت به مثابه جهت اصلی در حرکتهای اقتصادی و اجتماعی؛
3. حرکت در جهت مردم سالاری اسلامی و تبیین تفاوتهای آن با دموکراسی؛
4. حرکت در جهت عمران و رفاه عمومی و مبارزه با فقر و بیسوادی.
ب. در حوزه رسانهها:
1. دوراندیشی در حوزه رسانه و داشتن راهبرد؛
2. توانایی تدبیر و اراده برای عملیکردن این راهبرد؛
3. داشتن پایوران سازمانی و متصدیان دانا و بصیر؛
4. تحقیق و پژوهش و تولید اطلاعات و دانش بومی؛
5. حرکت به سوی یک انقلاب علمی و داشتن الگوی رسانهای اسلامی؛
6. نگرش به حوادث و احتیاجات منطقه از دیدگاه بومی و تجزیه و تحلیل مبتنی بر آن. (7)
واقعیت آن است که در این تقابل سرنوشتساز و تاریخی استعمار فرانو و نهضت بیداری اسلامی، دنیای اسلام میتواند با اتحاد و یکدلی و تمسک به حبلالمتین قرآن و با عترت و بهرهگیری به موقع از ظرفیتهای آشکار شده جهان اسلام برای بازتولید قدرت و عظمت و اقتدار ملت اسلامی، برای همیشه نویدبخش پایان سلطهگری و استکبار استعمارگران باشد؛ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «قدرت طلبان با ورود به مرحله استعمار فرانو، تلاش میکنند با تبلیغات و اغواگری، چهرهای رنگین از مستکبران جهان را در افکار عمومی ملتها ترسیم کنند و آنان را ج
ذب خود سازند؛ اما ملتها میدانند که چهره واقعی آمریکا و انگلیس و دیگر قدرتطلبان همان چهره کریه و نفرتآوری است که در عراق و در زندانهای ابوغریب و گوانتانامو آشکار شده است. مردم کشورهای اسلامی منتظر فرصت هستند تا نفرت عمیق خود را از ایالات متحده آمریکا و عواملش آشکار کنند و این واقعیات نشان میدهد که دوران استکبار رو به پایان است و در این مرحله، ملتهای بااراده و آگاه میتوانند نقش تاریخی ایفا کنند که در این میان، ملت باهوش و استعداد و باتجربه ایران میتواند محور کلی حرکت عظیم جهانی بر ضد استکبار قرار گیرد.» (8)
اکنون آمریکا و غرب مستکبر به این جمعبندی رسیدهاند که کانون بیداری و ایستادگی در برابر نقشه حاکمیت آنان بر همه جهان، کشورها و ملتهای مسلمان و به ویژه در منطقه خاورمیانه است و اگر با ابزار اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی و سرانجام نظامی نتوانند در چند سال آینده، نهضت بیداری اسلامی را مهار و سرکوب کنند، همه محاسبات آنان برای حاکمیت مطلق بر جهان و سیطره بر مهمترین منابع نفت و گاز، که تنها وسیله محرکه ماشین صنعتی و برتری مادی آنان بر همه بشریت است، به هم خواهد ریخت و کلان سرمایهداران غربی و صهیونیست، که بازیگر پشت صحنه همه دولتهای مستکبرند، از اوج اقتدار تحمیلی خود ساقط خواهند شد. (9)
پینوشتها:
گرفته شده از مجموعه مفالات همایش استعمار فرانو، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ـ قم، ص593.
کارشناس ارشد علوم سیاسی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
1 ـ سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان، 11 آذر 1383.
2 ـ امپریالیسم و عقب ماندگی، ص 67.
3 ـپگاه حوزه، ص 11 و 14.
4 ـ صبح صادق، ص 3.
5 ـ صبح صادق، ص 3.
6 ـ همان.
7 ـ صبح صادق، ص 3.
8 ـ سخنرانی مقام معظم رهبری، دی 1383.
9 ـ همان.
این عماریون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ محکم مجلس به برخی ادعاهای امروز رئیسجمهور
🔹 نمایندگان مردم در خانه ملت، در پاسخ به آدرس غلط روحانی به مردم در موضوع مالیات؛ ۵ درصد مالیات اصناف و واحدهای تولیدی را به جهت آسیب دیدن در ایام کرونا برای سال آینده در لایحه بودجه کم کردند.
دروووغ بسته!!!
اصلاح طلبان بوق دستشون گرفتند که آی دیدید انقلابیها دروغ میگفتند و تونستیم غنی سازی ۲۰ درصد رو شروع کنیم و اون بتن ریزیها توی قلب راکتور همش کشک بود!
اولا شما توی قلب راکتور اراک بتن ریختید و الان غنی سازی توی تاسیسات فردو داره انجام میشه!
ثانیا ظرفیت غنی سازی چقدر کم شده؟ اون همه سانتریفیوژ که نابود کردید و اون همه مواد اولیه که دو دستی تقدیم اربابتون کردین الان کجاست؟ یادتون رفته آقای روحانی برای جارو کردن سایتهای هستهای میخواست از پاستور کارگر بفرسته؟
#سرطان_اصلاحات
#جریان_تحریف
🔴 ترامپ: امروز مدارک پیروزیمان را نشان خواهم داد
🔹رئیس جمهور آمریکا: هیچیک از ما نمیخواهیم که پیروزیمان توسط دموکراتها و رسانههای جعلی ربوده شود.
🔹 ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما این دزدی را متوقف خواهیم کرد.
🔹 چه کسی باور میکند که جو بایدن ۸۰ میلیون رأی آورده باشد. ۸۰ میلیون رأی کامپیوتری!
🔹 دموکراتها سالهاست که در انتخابات تقلب میکنند و جمهوریهان ضعیف سکوت میکنند.
🔹 امروز من مدارکی را نشان خواهم داد که ثابت میکند ما در انتخابات پیروز شدیم.
🔹 ایالتهای میخواهند که بار دیگر آرا را بررسی کند. کاری که مایک پنس باید انجام دهد این است که نتایج را به ایالتها ارجاع دهد.
🔹 اگر پنس امروز کاری نکند روزی غمانگیز برای آمریکا خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فوری
سخنرانی بزدلانه امروز ترامپ در بین هوادرانش از پشت شیشه ضد گلوله
بعد از تهدید جدی سردار قاآنی این حال و روز آمریکاست😂
📽 اعتراف حسن روحانی به خروج اقلام اساسی و مورد نیاز مردم از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی در یکسال گذشته :
طوری اینکار را کردیم که قابل تحمل باشد...آرام...آرام...هیچکسی نفهمید!
🍏 بسته سلامت امروز؛ برخی از مواد غذایی ممنوعه برای افرادی که زخم معده دارند
🔸پیاز خام
🔸فلفل دلمه ای خام
🔸گوشت های پر چرب
🔸انواع فست فود
🔸پرتقال ترش
🔸نوشیدنی هایی مثل قهوه و چایی تلخ
⛔ دوره «صبر استراتژیک»، ۳ سال نبود؛ ۷ سال بود!
🔻«کیهان» نوشت:
🔹هنگامی که دولت آمریکا رسما از برجام خارج شد، جماعت منفعل، ادعا کردند «ترامپِ دیوانه» قصد جنگافروزی دارد و بنابراین باید صبر پیشه کرد؛ آنها نام غلطانداز «صبر استراتژیک» را برای انفعال و پایبندی یکطرفه به تعهدات برجامی گذاشتند
🔹 این دوره تقریبا سهساله و به یک معنا هفتساله! به سر آمده است
🔹 آن معطلی مزمن، در حالی بود که تحریمها از فردای اجرای برجام، توسط دولت اوباما و سپس ترامپ رو به تزاید گذاشت؛ ویزا، سیسادا، آیسا، کاتسا، مصادره پیاپی اموال ایران و... اما با روی کار آمدن مجلس انقلابی و تقویت ساخت درونی قدرت، ورق برگشته و اقتدار بازدارنده کشور در حال تقویت است.
🔴 سلبریتیها ملزم به پرداخت مالیات شدند
🔻احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس:
🔹️بر اساس پیشنهاد بنده در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، سلبریتیها هم مشمول پرداخت مالیات در سال آینده شدند.
🔹️بر این اساس سلبریتیها با درآمد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان ملزم به پرداخت مالیات در سال آینده هستند.
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام خدمت بزرگواران
محور کنفرانس:
اجرای طرح استعماری کشف حجاب
توسط رضا شاه
حجاب، مسئله ای فطری است که از دیرباز در فرهنگ ملی و باستانی ما وجود داشته است. بی حجابی و کشف حجاب، از سال های بسیار دور مورد توجه استعمار جهانی بود؛ زیرا آنها فرهنگ ریشه دار ملت های اسلامی را هدف قرار داده بودند.
تاریخ واقعی کشف حجاب در ایران به سال های پیش از عصر رضاخان، به 60 الی 70 سال قبل از کودتای رضا خان باز می گردد.
یعنی اگر بخواهیم بطور دقیق این مسئله را بررسی کنیم سابقه کشف حجاب به اوایل دوره قاجار و رویارویی مستقیم با کشورهای غربی باز می گردد که بطور مثال می توان از سفر نامه ابوالحسن ایلچی به اروپا در سال 1224 یاد کرد که در آن کتاب صراحتا به رابطه آزاد زن و مرد و حضور آزاد زنان در مجامع مردان در غرب بدون حجاب و آرزوی نویسنده سفرنامه برای رسیدن کشور ایران به چنین وضعیتی اشاره شده است.
ولی اجرای آن، در دی ماه ۱۳۱۴ صورت گرفت.
۱
رضاخان و اعلام رسمی کشف حجاب
در سال های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۴ خورشیدی، بی حجابی علنی تا حدی رواج یافته بود. چنان که عده ای از زن های طبقات مرفه اروپایی از طرف رضاخان اجازه داشتند در منزل لباس اروپایی به تن کنند و حتی عده ای از آنها بدون حجاب در خیابان ها حاضر شوند. حتی توافق شده بود که اگر شخصی از مراجع و علما مانع این کار شد، شهربانی و مأموران حکومتی در مقابل، از زنان بی حجاب حمایت کنند.
سرانجام انتظار غربی ها به سر رسید. رضاشاه به اتفاق ملکه و دو دخترش که بی حجاب بودند و لباس اروپایی به تن داشتند، در دانش سرای مقدماتی حضور یافت و با اعطای دیپلم به محصلان و معلمان، کشف حجاب را به طور رسمی اعلام کرد. این در حالی بود که آثار شرم و حیا از رخسار بسیاری از زنانی که به اجبار در مراسم شرکت کرده بودند، آشکار بود و حتی عده ای از زنان، تا پایان مراسم رو به دیوار ایستاده بودند و اشک می ریختند.
۴
حجاب در فرهنگ ملت های جهان
لاروس در دایرة المعارف خود درباره حجاب در ملت های پیشین می نویسد: «عادت زن های #یونان_قدیم بر آن بود که به حجاب اهمیت می دادند و حتی پیرزنان هم محجبه بوده اند. قدیم ترین نویسندگان یونانی می نویسند که حجاب زنان فینقی، سرخ بوده و زنان شهر ئیب، حجاب مخصوصی داشته اند که به جز دو چشم، همه بدنشان را می پوشانیده اند.
#رومیها نیز آن گونه در حجاب اهتمام داشتند که قابله ها و دایه ها هم از خانه خود بیرون نمی رفتند مگر با چادر و روی پوشیده و در زیر چادر هم عبایی بلند و سرتاسری می پوشیدند»
پوشش سر در عصر #ایرانی_ترکی:
در عصر ایرانی ـ ترکی، یعنی حکومت های غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان، زنان از نوعی مقنعه و چادر استفاده می کردند که تمامی سر را می پوشاند. معمولاً پیشانی، چانه و دهان را نیز پنهان می کرد و روی این مقنعه و روی پیشانی، نواری بسته می شد. نوع دیگری از این مقنعه تقریبا همچون چادر هم سر را می پوشاند و هم ادامه آن شانه ها و تقریبا تمامی بدن را پنهان می کرد. این سرپوش ها اکثرا به رنگ سفید، سبز و گاه قرمز بود.
بازتاب پوشش زنان عصر صفوی در سفرنامه
شارون فرانسوی، درباره پوشش سر زنان عصر صفوی در سفرنامهاش آورده است: «پوشش سر زنان، چارقد سفیدی است که تا سر شانه می رسد و چادر سفید بلندی که فقط چشم ها از پشت آن پیداست و جلو صورت را با پارچه مُشبّک دست باف یا توری می بندند. در منزل هم زنان سر خود را می پوشانند و تا روی سینه آنها پوشیده است».
در سفرنامه الئاریوس نیز در این باره آمده است: «زنان هنگامی که از خانه خارج می شوند، صورت خود را با تور سفید می پوشانند و چادرشان تمام بدن آنها را فرا می گیرد و فقط چشمان آنها باز است.» این توصیف ها، اهمیت پوشش را از نگاه غربیان تیزبین نشان می دهد..
۲
رضاخان و سفر ترکیه
مهم ترین عامل پیدایش و اجرای کشف حجاب، سفر رضاشاه به ترکیه بود. اگرچه رضاشاه فکر تجددگرایی را از اوایل سلطنت در سر می پروراند، ولی سفر به ترکیه این فکر را تقویت کرد. شاه ایران در سفر چند روزه خود، از مناطق گوناگونی بازدید کرد. نوع لباس و شیوه فعالیت زنان در جامعه و شیوه تعلیم و تربیت دختران ترک، نظر او را جلب کرد. شاه تصور می کرد تمام این تغییرات و پیشرفت های ترکیه، حاصل فعالیت مساوی زنان و مردان بوده است و مایل بود به پندار خود، برای جبران عقب ماندگی های ایران، چنین وضعی در ایران نیز پدید آید. ازاین رو، کشف حجاب زنان در ایران را می توان ره آورد سفر او به ترکیه دانست.
۳
واکنش آیت الله #مرعشی_نجفی رحمه الله در برابر کشف حجاب
در زندگی نامه آیت الله مرعشی نجفی رحمه الله آمده است که ایشان با شجاعت تمام، در برابر رئیس پلیس قم که سعی داشت در حرم مقدس حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام ، حجاب زنی را به زور از سرش بردارد، ایستادگی کرد و سیلی محکمی بر گوش او نواخت. این شخص، آیت الله نجفی را تهدید به قتل کرد، ولی فردای آن روز قسمتی از سقف بازار بر سرش ریخت و در دم کشته شد. این واقعه سبب شد مقام و منزلت آیت الله مرعشی نجفی نزد مردم دوچندان شود.
۶
پی آمدهای کشف حجاب در جامعه
پی آمدهای #اجتماعی_فرهنگی:
آن دسته از زنان که حجاب را به نام ترقی رها کردند،
بین خود و نسل گذشته و فعلی که به حفظ آداب و رسوم جامعه خود مقید بودند، مانعی به وجود آوردند.
این نسل جدید و تجددخواه، اوقات فراغت خود را بیشتر در سینماها و سالن های نمایش می گذراندند تا خلأ ناشی از ناپیوستگی با جامعه گذشته را پر کنند.
بنابراین، #سست شدن بنیان خانوادگی
و #پیوندهای زناشویی و در نتیجه، افزایش میزان #طلاق و در پی آن، گسترش #فساد و بحران های #اخلاقی و روانی، از پی آمدهای منفی کشف حجاب به شمار می آمد.
۷