eitaa logo
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
1.3هزار دنبال‌کننده
242 عکس
110 ویدیو
11 فایل
این کانال فضایی است برای به اشتراک گذاشتن تأملات پراکنده بنده در ارتباط با دین فرهنگ جامعه ذیل گفتمان انقلاب عظیم اسلامی. ارتباط با بنده جهت نقد و بررسی مطالب @a_asadpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
نو اصیل؛ روایتی از سیر تطور اندیشه امام خمینی(ره) و شکل‌گیری نظریه ولایت‌فقیه 🎙#پادکست | قسمت چهارم
کتاب شریف مصباح الهدایه إلی الخلافه و الولایه سومین (پس از شرح دعای سحر و تعلیقه بر فوائد رضویه) اثر عرفانی حضرت امام خمینی (ره) است. این کتاب که تألیف آن در تاریخ ۱۳۰۹/۱۲/۲۴ پایان پذیرفته، مربوط به محور انسان شناسی دانش عرفان است و امام تقریر ویژه‌ای از انسان شناسی عرفانی با تمرکز بر نگرش اجتماعی ارائه نموده اند. به نظر می رسد خاستگاهِ معرفتیِ اندیشه اجتماعی و سیاسی ایشان را می بایست در این تقریر جست‌وجو نمود. در قسمت چهارم پادکست به عباراتی از این کتاب استناد شده است. https://eitaa.com/amin_asadpour
کشف‌الأسرار، ورود در فقه.mp3
37.7M
نو اصیل؛ روایتی از سیر تطور اندیشه امام خمینی(ره) و شکل‌گیری نظریه ولایت‌فقیه 🎙 | قسمت ششم موضــوع: کشف‌الاسرار؛ ورود در فقه گفت‌وگو با حجت‌الاسلام امین اسدپور؛ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم ؛ صدای مدرسه نـگاه ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
امام خمینی(ره) پس از انتشار گسترده جزوه اسرار هزار ساله و چاپ کتاب شیعیگری احمد کسروی، در زمستان ۱۳۲۲ دو ماه درس‌های خود را تعطیل نموده و به نگارش کتاب کشف اسرار می پردازند. این کتاب که اولین کتاب امام از جهت انتشار است، در بهار ۱۳۲۳ با تیراژ بالا به چاپ می‌رسد و پاسخ رسمی حوزه علمیه قم به شبهات مطرح شده در دهه ۲۰، تلقی می شود. در قسمت ششم پادکست به زمانه و زمینه نگارش این کتاب پرداخته ایم. در تصاویر بخشی از مقدمه کتاب را بخوانید. https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم / نکته‌ای قرآنی از جزء اول قرآن پرونده رمضانی حوزه نیوز برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد. 📎 متن کامل @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
🎬 فیلم / نکته‌ای قرآنی از جزء اول قرآن #نکات_قرآنی پرونده رمضانی حوزه نیوز برای ماه مبارک رمضان است
مستندات : عن ابی جعفر (ع) قال: لکلّ شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان (کافی ج ۲ ص ۶۳۰) آیه منتخب از جزء اول: الذین آتینهم الکتابَ یتلَونه حقَّ تلاوته، اولئک یومنون به و من یکفُر به فاولئک هم الخاسرون (بقره ۱۲۱) تطبیق الذین آتینهم الکتاب به مصداق اتمّ که ائمه هدی باشند روایت امام صادق(ع) قال: هم الائمه. (کافی ج۱ ص۲۱۵) قتاده: یعنی یهود و نصاری یا یاران رسول خدا قرآن مایه هدایت مؤمنین و متقین آیه ۲ و ۹۷ سوره بقره هدیً للمتقین و هدیً و بشری للمومنین قرآن مایه خسران برای ظالمین اسراء ۸۲ و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لا یزید الظالمین الا خساراً مراد از حق تلاوت: تطبیق هایی در روایات آمده است در جامع‌ترین تطبیق امام صادق طبق روایت ارشادالقلوب ج۱ ص ۷۸ می فرماید: یرتّلونَ آیاته و یتفقّهون فیه و یعملون باحکامه و یرجون وعده و یخافون وعیدَه و یعتبرون بقصصه و یاتمرون باوامره و یتناهون عن نواهیه. ما هو والله حفظ آیاته و درسَ حروفه و تلاوت سوره و درس اعشاره و اخماسه، حفظوا حروفه و اضاعوا حدوده و انّما تدبّرُ آیاته و العملُ باحکامه. https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
26.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 آیات و نکات | یکی از امیدبخش‌ترین آیات نورانی قرآن کریم آیه شریفه ۱۸۶ از سوره بقره از امیدبخش‌ترین آیات نورانی قرآن است که قرب حضرت حق را با عباد تأکید می کند. «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور، پژوهشگر قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد. 📎 متن کامل @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
🎬 آیات و نکات | یکی از امیدبخش‌ترین آیات نورانی قرآن کریم آیه شریفه ۱۸۶ از سوره بقره از امیدبخش‌تر
مستندات : آیه منتخب از جزء دوم: وَ اذا سَاَلک عبادی عنّی فانّی قریب اُجیبُ دعوهَ الداعِ اذا دعانِ فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی لعلّهم یرشُدون (بقره ۱۸۶) مرحوم علامه در المیزان می فرمایند: احسن بیان لما اشتمل عليه من المضمون و ارقّ اسلوب و اجمله فقد وضع اساسه علی التکلم وحده دون الغیبة و نحوها و فیه دلاله علی کمال العنایه بالامر. (ج۲ ص ۲۹) و نیز می فرمایند: قد کرّر فیها علی ایجازها ضمیر المتکلم سبع مرّات و هی الآیه الوحیده في القرآن علی هذا الوصف. (ج۲ ص ۲۹) قرار گرفتن این آیه در میان آیات مربوط به ماه مبارک رمضان و احکام روزه، هر چند معنای آیه را محدود نمی‌کند اما تناسب این ایام و احکام را با دعا و مناجات می رساند. چرا که روح و اصل و اساس عبادات توجه و درک حضور و خشوع در برابر حق است و این امور در مقام دعا و مناجات حاصل است از اینرو رسول اکرم(ص) فرمود: الدعاء مخّ العباده (بحارالانوار ج ۳۷ ص ۳۰۰) https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نکته‌ای قرآنی از جزء سوم قرآن کریم پرونده رمضانی حوزه نیوز برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد. 📎 متن کامل @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
🎬 نکته‌ای قرآنی از جزء سوم قرآن کریم #نکات_قرآنی پرونده رمضانی حوزه نیوز برای ماه مبارک رمضان است ک
مستندات : آیه منتخب از جزء سوم: یُوتی الحکمةَ مَن یشاءُ و مَن یوتَ الحکمة فقد اُوتِیَ خیراً کثیراً و ما یذَّکَّرُ الّا اُولوا الالباب (بقره ۲۶۹) قرار گرفتن این آیه در میان آیات مربوط به انفاق، هر چند معنای آیه را محدود نمی کند، اما این نکته را می رساند که معنای حکمت قابل انطباق با فعل سنجیده و حساب شده است و انفاق یکی از مصادیق حکمت به شمار می رود. امام خمینی(ره) در تقریرات فلسفی خود حکمت را چنین تعریف می نمایند: از حد اعتدال قوه علم حکمت تعبیر می‌کنند و نامش حکمت است و من یوتَ الحکمة فقد اوتیَ خیراً کثیراً (تقریرات فلسفه ج۳ ص ۳۵۸) ونیز می فرمایند: انسان لازم است ... قوه علم را طوری تربیت کند که نفسش را مشتاق علوم اعلی و ابقی نماید، نه طالب علمی باشد که در دنیا و آخرت فایده ندارد و اگر جلوگیری نکرد و علمی را آموخت، خالی از فایده ... در نظرش عالی جلوه می کند... آخوند ملاصدرا می فرماید: این همان حکمت است که قرآن فرمود: ومن یوتَ الحکمةَ فقد اوتی خیراً کثیراً بعید نیست که قرآن روی اصطلاح حرف نزده باشد، بلکه مراد همان حکمت که در لسان نوع مردم است باشد. البته حکیم در تفاهم عرفی آن کسی را گویند که کارش از روی اتقان و سنجش باشد، یعنی کسی که امر معاد و معاش و رفتار و کردار خود را روی میزان اتقان و احکام بنا گذاشت و عقایدش را با موازین متقنه تحصیل نمود صاحب حکمت است. (تقریرات فلسفه ج ۳ ص ۳۶۲ و ۳۶۳) https://eitaa.com/amin_asadpour