ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب بزرگوار ایشان و آرزوی قبولی عزاداری ها، غزلی از حافظ که با نگاهی عرفانی به واقعه عاشورا اشاره داشته تقدیم میکنم:
سلیمی منذ حلت بالعراق
الاقی من نواها ما الاقی
الا ای ساروان منزل دوست
الی رکبانکم طال اشتیاقی
خرد در زنده رود انداز و می نوش
به گلبانگ جوانان عراقی
ربیع العمر فی مرعی حماکم
حماک الله یا عهد التلاقی
بیا ساقی بده رطل گرانم
سقاک الله من کاس دهاق
جوانی باز میآرد به یادم
سماع چنگ و دست افشان ساقی
می باقی بده تا مست و خوشدل
به یاران برفشانم عمر باقی
درونم خون شد از نادیدن دوست
الا تعسا لایام الفراق
دموعی بعدکم لا تحقروها
فکم بحر عمیق من سواقی
دمی با نیکخواهان متفق باش
غنیمت دان امور اتفاقی
بساز ای مطرب خوشخوان خوشگو
به شعر فارسی صوت عراقی
عروسی بس خوشی ای دختر رز
ولی گه گه سزاوار طلاقی
مسیحای مجرد را برازد
که با خورشید سازد هم وثاقی
وصال دوستان روزی ما نیست
بخوان حافظ غزلهای فراقی
چندین پیام از مخاطبین عزیز در ارتباط با فرسته قبلی دریافت کردم که وجه عاشورایی دانستن غزل حضرت حافظ برایشان مورد سوال بود. هرچند شرح و توضیح این غزل در این فرسته مختصر ممکن نیست، اما چند شاهد بر ارتباط این شعر با عاشورای سیدالشهدا محضرتان تقدیم می گردد.
۱. در بیت اول حافظ می گوید از زمانی که سلیمی (سیدالشهدا) در عراق ساکن شد، از عشق و محبت او به من رسید. سکنای معشوق در عراق شاهدی بر عشورایی بودن غزل است.
۲. به قرینه وجود ساروان و رکبان (شتر سواران) در بیت دوم متوجه می شویم که کاروانی در عراق به سوی منزل دوست (حضرت حق) در حال حرکت اند.
۳. زنده رود در بیت سوم معنایی باطنی دارد که اشاره به امام حسین است (الامام الماء العذب) و حیات امت به اوست و حافظ توصیه می کند خرد و عقل خود را به امام متصل کن و به مقام عشق و مستی نائل شو و با آوای عراقی (اشاره به لهم دوی کدوی النحل که روایت مناجات و نشاط اصحاب در شب عاشوراست) اصحاب سیدالشهدا (جوانان عراقی) از می ناب امام بنوش.
۴. چنگ نماد پیر طریق است و با اذن او سماع و رقص صوفیانه آغاز میشود. در بیت ششم اشاره به اذن سیدالشهدا برای به میدان رفتن ساقی کربلا و دست افشانی ایشان دارد... .
۵. بیت نهم اشاره به فضیلت و آثار گریه بر سیدالشهدا ست که فرمود أنا قتیل العبرة.
#یا_لیتنی_کنت_معکم
#إن_من_الشعر_لحکمه
#عرفان_ناب_اسلامی
#شعر_عاشورایی
#ادبیات_عرفانی
#عرفان_حافظ
https://eitaa.com/amin_asadpour
#محمد_قوچانی در شماره روز شنبه نشریه #سازندگی در سرمقاله خود، برگزاری هیأت مذهبی با نوحه خوانی #سروش_رحمانی و #مصطفی_محسن_زاده در حسینیه موسوم به ایران را #ظهور_دین_مدنی دانست.
وی با تمجید از #دین_مدنی مانند همیشه به #دین_دولتی و #دین_ایدئولوژیک هجمه می کند.
این در حالی است که ترکیب دین مدنی به همان اندازه مغالطه آمیز است که دین ایدئولوژیک و دولتی.
راز مغالطی بودن این دو ترکیب در این است که با مفاهیم برساخته عصر مدرن و بر پایه نظام ارزشی آن می خواهد دین را تفسیر کرده و در تنگنا قرار دهد.
مفهوم آزادی و نیز مفهوم حق (در چارچوب لیبرالی) قابل تطبیق به واقعه عاشورا نیست. بلکه مفاهیم ارزشی در اسلام چارچوب مفهومی خود را دارد و بر پایه #حکمت_و_انسان_شناسی_اسلامی تعریف می شود و نباید آن را بر پایه #عقلانیت_لیبرالی تفسیر کرد.
در باب مدنیت نیز اسلام #مدنیت_اسلامی خاصی را پی می گیرد نه اینکه خود را در تنگنای هماهنگی با #مدنیت_لیبرالی به مسلخ بیاندازد.
پ.ن۱: تاخیر این فرسته به علت حرمت گذاشتن به #شهدای_حمله_تروریستی_اهواز و توجه به #وضعیت_نابسامان_اقتصادی_کشور بود.
پ.ن۲: اینک در این تفکرم که همین وضعیت امنیتی و اقتصادی و سیاسی کشور حاصل پایه قرار گرفتن عقلانیت لیبرالی است. خواهشاً دین و امام حسین را دیگر لیبرالی نکنید.
پ.ن۳: اگر فرصتی دست دهد در باب پدیده #هیئات_مدرن_یزد و #سیاست_ترویج_رسانه_ای آن به طور مستقل خواهم نوشت.
#عقلانیت_اسلامی
#عقلانیت_لیبرال
#توسعه_لیبرالی
#مدنیت_دینی
#دین_مدنی
https://eitaa.com/amin_asadpour
#نقد_و_بررسی_سند_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
در راستای #امتثال_امر_مقام_معظم_رهبری (حفظه الله) در ارتباط با بررسی سند الگو در #مجامع_نخبگانی_حوزوی طی دو جلسه جداگانه در تاریخ های ۷/۲۸ (جلسه درس کفایه) و ۷/۳۰ (نشستی به همین منظور در مدرسه فقهی امیرالمومنین) مطالبی را به عرض رساندم.
خلاصه ای از مطالب نشست #مدرسه_فقهی_امیر_المومنین که در حضور #استاد_بزرگوارم_آیت_الله_فرحانی و اساتید معظم مدرسه فقهی برگزار شد، تقدیم می گردد:
۱. تأکید بر اهمیت و ضرورت تدوین الگو به عنوان اسناد بالادستی نظام و ابتکار آن توسط رهبر معظم انقلاب
۲. فراخوان رهبری معظم به نخبگان جهت نقد الگو ؛ علی رغم تسرع مسئولین برای ابلاغ آن ؛ نشان دهنده اعتقاد جازم رهبری به نخبگان و جلالت قدر و منزلت آنان است و در ضمن در گیر کردن آنها با تکالیف و مسئولیت های اجتماعی است.
۳. سبک مدیریت رهبری معظم در طول زعامتشان در مسائل علمی و فرهنگی، مدیریتی نهادی و مردمی است نه اداری و بخشنامه ای
۴. مزیت های نسبی سند الگو :
الف) استفاده از ادبیات به روز طراحی استراتژی
ب) در بین اسناد بالادستی نظام جزء معدود اسنادی است که تاکید خاصی به مبانی حکمی و معرفتی دارد
ج) در بحث از مبانی توجه خوبی به امتداد این مبانی به سطح عمل و کنش اجتماعی شده است.
د) در این سند متأثر از مبانی حکمی و اجتهادی امام راحل و علامه طباطبایی ؛ به مسأله تأثیر زمان و مکان در اجتهاد و قوانین مداری و منزلی توجه شده است.
ه) در بخش تدبیر سند تلاش شده است سند ظرفیت و ضمانت اجراپذیری خود را تأمین کند.
۵. ملاحظات و انتقادات :
از مرکز تدوین سند درخواست میکنیم مشروح مذاکرات تدوین و یا گزارش تفصیلی روند تنظیم و تدوین سند را جهت بررسی جامعتر نخبگان منتشر نماید.
اما فعلا بدون در نظر گرفتن ذهنیت مدونین و فقط مستند به متن منتشره ملاحظاتی را مطرح می کنیم:
۱. به رغم توجه به امتداد مبانی فکری در عرصه عمل و حیات اجتماعی در بخش مبانی، در بخش رسالت ، افق و به خصوص تدبیر متاسفانه این امتداد مشهود نیست و متناسب با آنها شاخص های نظامات اسلامی استخراج نشده است و نتیجه این عدم امتداد تجویز نظام های نئولیبرال بوده است. نهایتا ضامن اسلامی شدن آنها اخلاق و معنویت درنظر گرفته شده
۲. عدم توجه به اصالت جامعه و اینکه ساختار های اجتماعی نیز در اندیشه اسلامی دارای حقوق و تکالیف هستند و غایت جامعه سازی اسلامی استخلاف اجتماعی امت اسلامی است. (جامعه خلیفه اللهی)
۳. در اثر عدم توجه به جامعه و ساختار نقش ولی فقیه نیز به گونه امام و امت تصویر نشده است و به ضمانت عدم تعارض با اسلام و جنبه نظارتی تقلیل یافته است.
۴. در بخش تدابیر با وجود ۵۶ بند اما تدبیری که متناسب با اقتضائات ایران امروز باشد یافت نمیشود و غالب آنها تاکید بر همان آرمان ها است.
۵. عدم توجه به تجربیات ۴۰ ساله انقلاب و بعضاً تکرار تجربه های ناموفق گذشته در بخش تدابیر ، درحالی که تجربیات جمهوری اسلامی در طول زعامت امام راحل و نیز زعامت امام حاضر ظرفیت نظریه پردازی و بحث تئوریک جدی دارد.
در پایان باید گفت این انقلاب به رغم همه دشمنی ها و نفوذ ها و خیانت ها از چنان موفقیتی برخوردار است که برای ۵۰ سال آینده خود و طراحی زیر ساخت های تمدنی خود می اندیشد و توان بسیج نخبگانی جامعه خود را دارد.
#سند_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#فقه_اجتماعی
#امتداد_حکمت
#حوزه_سکولار
#حوزه_انقلابی
https://eitaa.com/amin_asadpour
✅ روز پنج شنبه جلسه #هیئت_تحریریه_والعصر با
🔰 حجت الاسلام استاد امین اسدپور
💢 به مناسبت #بزرگداشت_علامه_طباطبایی برگزار شد.
@valasr_103
فیلم کامل این گفت و گو را از لینک زیر ببینید:
https://www.aparat.com/v/5XCTe/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA_%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85_%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%28%D8%B1%D9%87%29
https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
25.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ظرفیت شناسی نظام فکری علامه طباطبایی در تحول علوم انسانی اسلامی
🔰 بیانات حجت الاسلام امین اسدپور از اساتید اصلی مدرسه فقهی امیر المومنین، به مناسبت #بزرگداشت_علامه_طباطبایی
📌 مشاهده فیلم با کیفیت در آپارات 👇👇
🆔 https://www.aparat.com/v/5XCTe
#به_یاد_علامه
#هیئت_تحریریه_والعصر
@valasr_103
#شهید_صدر فقیه گذار حوزه نجف
یادداشتی به مناسبت چهلمین سالروز شهادت آیت الله سید محمدباقر صدر (رض)
https://eitaa.com/amin_asadpour