شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند. میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزباللهیهای امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند. با اینکه فردوسی اصلاً بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهرهیی دارد، اسفندیار چه چهرهیی دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد؛ در حالی که بر طبق معیارهای سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، میبینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است. فردوسی از اول با نام خدا شروع میکند - «به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد» - تا آخر هم همینطور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید.
البته بعضیها زردشتیمسلکند، بعضیها هم زردشتیمسلک نیستند. آنهایی که زردشتیمسلکند، خوششان میآمد که به زردشتیگری تظاهر کنند و چیزی دربارهی فردوسی بگویند؛ اما حقیقت قضیه که این نیست. این شاهنامهی فردوسی در مقابلمان است. شما خیال میکنید که اگر در شاهنامهی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، اینقدر در جوامع اسلامی جا میافتاد؟ شما میدانید که در این نسلهای گذشته، مردم ما چهقدر دینی بودهاند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمیشد؟ همه جا میخواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمیدیدند.
https://eitaa.com/amin_asadpour
سخنان رهبری در بازدید از نمایشگاه مینیاتور و نگارگرى، در حسینیهى امام خمینى: ۱۳۷۲/۰۶/۱۰
نمیدانم شما آقایان چقدر با شاهنامه مأنوسید. من با شاهنامه مأنوسم. حکمت شاهنامهی حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت اوستایی نیست؛ حکمت قرآنی است. اگر کسی به شاهنامه دقت کند، خواهد دید فرودسی ایران را سروده، اما با دید یک مسلمان؛ آن هم یک مسلمان شیعه. بیان زندگی قهرمانها و پهلوانها و شخصیتهای مثبت مثل رستم و اسفندیار در شاهنامه، در اندیشههای اسلامی ریشه و ظهور و بروز دارد. عکس آن، شخصیتهای منفی مثل تورانیها یا بعضی از سلاطین، مثل کیکاووس شخصیتهایی هستند که در تفکر اسلامی بوضوح کوبیده شدهاند. اما تفکر اوستایی چیست و چیزی که میتواند حکمت اوستایی را به ما نشان دهد، کجاست؟ زمان فردوسی هم بیش از الان نبوده. اینطور نیست که ما خیال کنیم زمان فردوسی تفکر اوستایی آشکارتر بوده؛ خیر، آنوقت هم بیش از آنچه الان ما در اختیار داریم، نبوده است. لذا حکمت قرآنی، همان حکمت ملی بومی و ایرانی ماست.
https://eitaa.com/amin_asadpour
سخنان حضرت آیتالله خامنهای در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم: ۱۳۸۱/۱۱/۰۸
بله؛ من موافقم که از «فردوسی» تجلیل شود، شاهنامه تحلیل شود و حکمت فردوسی استخراج گردد تا همه بدانند که این حکمت، اسلامی است یا غیراسلامی. این بزرگداشتی هم که برگزار شد، اصلاً به دستور و خواست من بود؛ منتها چون اواخر ریاست جمهوریام بود، به آقای مهندس «حجت» گفتم که دنبال نمایید و فردوسی را بزرگ کنید. فردوسی باید هم بزرگ شود. فردوسی در قلّه است. امیدواریم کمکاری - که دوستان اشاره کردند - گریبان ما را نگیرد تا حکمت فردوسی را بیان کنیم. ما هستیم که اسم او را «حکیم ابوالقاسم فردوسی» گذاشتیم؛ دشمنان دین که این اسم را نگذاشتهاند. خوب؛ این حکیم چه کسی است و حکمت او چیست؟ آیا حکمت زردشتی است، حکمت بیدینی است، حکمت پادشاهی است یا حکمت اسلامی؟ این را میشود در آورد. اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریانِ گاهی باریک و پنهان و گاهی وسیع، از روح توحید، توکّل، اعتماد به خدا و اعتماد به حق و مجاهدت در راه حق در سرتاسر شاهنامه جاری است. این را میشود استخراج کرد، دید و فهمید. مخصوصاً بعضی از شخصیتهای شاهنامه خیلی برجسته هستند که اینها را باید شناخت و استخراج ،کرد. من یک وقت گفتم که «اسفندیار» مثل این بچه حزباللّهیهای امروز خودِ ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزباللّهی غیورِ دینخواهِ مبارز وجود دارد. بله؛ این کارها را شما بکنید تا دیگران نکنند. شما که نکردید، دیگران میکنند.
https://eitaa.com/amin_asadpour
سخنان رهبر فرزانه انقلاب در دیدار جمعی از شعرا: ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
اگر بخواهید به لوازم اسوه بودن و الگو بودن عمل کنید، بایستی معرفت دینی و معرفت اسلامی خودتان را عمق ببخشید؛ و این در گذشتهی شعر ما وجود داشته. شما نگاه کنید، شاعران برجستهی ما اغلب - حالا نمیگویم همه - اینجورند؛ از فردوسی بگیرید تا مولوی و سعدی و حافظ و جامی. فردوسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی است. به یک آدم داستانسرا، اگر صرفاً داستانسرا و حماسهسرا باشد، حکیم نمیگویند. این «حکیم» را هم ما نگفتیم؛ صاحبان فکر و اندیشه در طول زمان او را حکیم نامیدند. شاهنامهی فردوسی پر از حکمت است. او انسانی بوده برخوردار از معارف ناب دینی.
https://eitaa.com/amin_asadpour
یادداشت رهبر انقلاب در بازدید از آرامگاه فردوسی : ۱۳۷۵/۰۴/۱۹
خدا را شکر که در حاشیهی زیارت تابستانی مشهد مقدس رضوی علیهآلافالتحیه توفیق بازدید از مقبرهی فردوسی بزرگ و نامدار در شهر تاریخی و پرقصهی توس نیز دست داد. اگرچه در گذشته آن مقبره و برخی یادگارهای تاریخی دیگر موجود در آنجا را دیده بودم، اما این بار هم بخاطر اهتمام به جانب مهمّ فرهنگی و تاریخی آن، و هم بهخاطر کارهای خوب آبادانی و زیباسازی که در آن انجام شده است، و هم نیز به خاطر خبرهای اسفانگیزی که از غارت ذخیرهی کمنظیر موجود در این منطقه به من رسیده بود، آن را با دقّتی بیشتر و با انگیزه و میل و شوری مضاعف نگاه کردم، و اکنون احساس من آن است که دولت موظف است با همّت به کار در این بخش بپردازد و آن چه تاکنون شده بسی کمتر از اندازهی بایسته است.
به امید دنبالگیری و با سپاس از مسئولان و پژوهشگران
سیدعلی خامنهای
https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
🔴اصلاحیه مکان همایش
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔸️همایش دوم
🔷️اندیشه امام خمینی (ره)
با ارائه اندیشمندان علوم انسانی:
🔸محسن قنبریان
🔸️ علی فرحانی
🔸️سید علی موسوی
🔸️مهدی امامی
🔸️امین اسد پور
🔸️علی محمدی
🔸️محمدجواد تاکی
🔸️ مجتبی نامخواه
📌 زمان:پنجشنبه ۴ خردادماه
-ساعت ۱۰ صبح
📍مکان:
قم - خیابان معلم - جنب بوستان کتاب - مرکز همایشهای غدیر
طبقه منفی۲ - سالن کنفرانس علامه طباطبایی
لینک حضور مجازی در همایش
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
🔶️ لینک حضور مجازی در همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی:
https://bbb01.dte.ir/b/c7d-ktw-2rw-dax
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
🔴اصلاحیه مکان همایش 💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم 🔷️اندیشه ام
ضمن گرامیداشت یاد امام راحل بزرگوار و شهدای والامقام پانزده خرداد فایل صوتی ارائه حقیر در نشست جهان فکری امام خمینی(ره) تقدیم می گردد.
بخش هایی از این همایش که به همت دوستان جشنواره علوم انسانی عمار برگزار شد روز گذشته در برنامه ایران فکر از شبکه اول سیما پخش شد.
پیوند این برنامه در نرم افزار کاربردی تلوبیون نیز تقدیم می گردد.
http://www.telewebion.com/episode/0x6dc84b0
https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
677781250_-1300782922.mp3
6.53M
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔸️حجت الاسلام امین اسدپور
🔹️عنوان بحث:امام خمینی از فقه نهضت تا فقه حکومتی
-پنجشنبه ۴ خردادماه
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
هدایت شده از مؤسسه علمی - فرهنگی «اندیشه اسلامی معاصر»
🖌️مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند:
✅نشست علمی (۹)✅
🔹موضوع: امام خمینی(ره)؛ از فقه نهضت تا فقه حکمرانی
👤با حضور: حجت الإسلام و المسلمین استاد امین اسدپور
⏱️زمان: دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲
🔹ساعت ۲۰:۱۵
📍مکان: قم، خیابان رسالت، بین رسالت ۱۹ و ۲۱، پلاک ۳۲۷
📺پخش زنده از طریق: لایو ایتا
@andisheh_eslami_moaser
🔹شرکت برای عموم آزاد است
#نشست_علمی ۹
هدایت شده از عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
«توحید کانونی ترین مفهوم دعای عرفه سیدالشهداء، بلکه #منظومه_معرفتی_اسلام است. توحید زیربنایی ترین مبنای اعتقادی و ایمانی است. توحید، تنها صراط مستقیم سلوک انسان است. توحید تنها راهبر و هدایتگر انسان است. توحید بلندترین خواست و مسئلت انسان سالک است. توحید نهایت کمال و غایت حرکت انسان است... .
به فرازهایی از دعای عرفه سید الشهداء توجه فرمائید: الهی علمت باختلاف الآثار و تنقلات الأطوار أن مرادک منی أن تتعرف إلی فی کل شیء حتی لاأجهلک فی شیء
خداوندا از طریق پدیده های گوناگون و حالات مختلفی که بر روزگار می گذرد، دانستم که می خواهی در همه چیز خود را به من بشناسانی به طوری که در هیچ چیز به تو جاهل نباشم.
الهی حققنی بحقائق #أهل_القرب و اسلک بی مسلک #أهل_الجذب.
خداوندا آن حقایقی که اهل قرب به آن رسیده اند، مراهم به آنها برسان و به آن راهی ببر که اهل جذبه رفته اند.
أنت الذی أشرقت الانوار فی قلوب أولیائک حتی عرفوک و وحدوک.
تو در دل اولیا و دوستانت نور تاباندی تا تو را شناختند و به یگانگی ات رسیدند.
أنت الذی أزلت الأغیار عن قلوب أحبائک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجئوا إلی غیرک. إلهی أغننی بتدبیرک عن تدبیری و باختیارک عن إختیاری.
تو هستی که بیگانگان را از دل دوستدارانت بیرون کردی تا جز تورا دوست نداشته باشند و به غیر تو پناه نبرند.خدایا مرا از تدبیر و اختیار خودم با تدبیر و اختیار خودت بی نیاز گردان.
ماذا وجد من فقدک و ما الذی فقد من وجدک
آنکه تورا از دست داد چه یافت؟ و آنکه تو را یافت چه ندارد؟...» (بخشی از گفتار زیست توحیدی در پرتو دعای عرفه سیدالشهداء ۹۷/۵/۲۹)
#توحید
#فقه_اکبر
#روز_عرفه
#زیست_توحیدی
#دعای_عرفه_سیدالشهداء
#التماس_دعا