پیش از این در یادداشت هایم این مضمون را آورده بودم که آحاد جامعه به ویژه #نخبگان این حق را دارند که در رابطه با دین و #نهاد_متکفل_شناخت_و_تبلیغ آن (#روحانیت_و_حوزه_های_علمیه) سؤال و انتقاد داشته باشند. حوزه و روحانیون به دور از هیاهو و توجیه موظف به پاسخگویی هستند.
امید است نوبت چهارم #شوکران زمینه این امر را ایجاد کند.
پ.ن: به کارگیری تعبیر #فقیه_نواندیش (اگر عنوان یک جریان فکری باشد) برای #استاد_علیدوست صحیح نیست.
محتوای کتب ایشان بیشتر به جریان سنتی فقه نزدیک است.
#شوکران
#گفت_و_گو
#تحول_حوزه_علمیه
#صدا_و_سیمای_کارآمد
https://eitaa.com/amin_asadpour
به مناسبت #شهادت_امام_باقر (علیه الصلوة و السلام) روایتی را تقدیم می نمایم:
کتب إبو جعفر (علیه الصلوة و السلام) فی رسالة إلی بعض خلفاء بني امیة:
... و من ذلک ما ضیع الجهاد الذی فضله الله تعالی علی الاعمال ... أول ذلک الدعاء إلی طاعة الله تعالی من طاعة العباد و إلی عبادة الله من عبادة العباد و إلی ولایة الله من ولایة العباد ... و لیس الدعاء من طاعة عبد إلی طاعة عبد مثله... (الکافی ج ۵، ص ۳، باب فضل الجهاد حدیث ۴)
امام باقر (علیه الصلوة و السلام) در نامه ای به خلیفه که در آن اشتباهات و خطایای خلیفه را می شمارند، آورده اند:
از جمله آن اشتباهات، ضایع گذاردن جهاد است. جهادی که خداوند متعال آن را بر اعمال برتری داده است. ... اولین شرط آن خواندن مردمان از طاعت بندگان به طاعت خدا است و از پرستش بتان به پرستش خدا، و از سر پرستی بندگان به سرپرستی خدا. ... نه خواندن از طاعت بنده ای به طاعت بنده ای همانند خود او.
#فقه_سیاسی
#سیره_اجتماعی_ائمه
#سیره_سیاسی_امام_باقر(ع)
فارغ از حواشی #تجمع_فیضیه و نحوه برگزاری آن، سخنرانی انتقادی #استاد_رحیم_پور_ازغدی را که مشتمل بر مطالبات جدی و به حق #امامین_انقلاب_عظیم_اسلامی است، مطابق با جریان غالب و حاکم بر حوزه های علمیه می دانم.
اگر حوزه به ندای #تحول_خواهان دهه های گذشته همچون #امام_راحل ، #شهید_مطهری ، #شهید _بهشتی ، #مقام_معظم_رهبری ، #امام_موسی_صدر و ...
گوش فرا میداد امروز وضعیت بهتری داشتیم. نگذارید دهه های آینده مارا نیز این چنین قضاوت کنند.
#انتقاد_شهید_مطهری نسبت به وضعیت اجتهاد در حوزه های علمیه بسیار تند تر است.(البته اگر ایشان را آشنا با مسائل حوزه علمیه بدانند)
به این عبارت ایشان توجه کنید:
«اساسا رمز اجتهاد در تطبیق دستورات کلی با مسائل و حوادث متغیر است. مجتهد واقعی آن است که این رمز را به دست آورده باشد. توجه داشته باشد که موضوعات چگونه تغییر می کند و بالتبع حکم آنها عوض می شود و الا تنها در مسائل کهنه و فکر شده فکر کردن و حد اکثر یک علی الاقوی را تبدیل به علی الاحوط کردن هنری نیست و این همه جار و جنجال لازم ندارد.» (گفتار اصل اجتهاد در اسلام، مجموعه آثار ج ۲۰ ص ۱۸۰)
#فقه_اکبر
#فقه_فعال
#فقه_اجتماعی
#فقه_سکولار
#فقه_منفعل
«توحید کانونی ترین مفهوم دعای عرفه سیدالشهداء، بلکه #منظومه_معرفتی_اسلام است. توحید زیربنایی ترین مبنای اعتقادی و ایمانی است. توحید، تنها صراط مستقیم سلوک انسان است. توحید تنها راهبر و هدایتگر انسان است. توحید بلندترین خواست و مسئلت انسان سالک است. توحید نهایت کمال و غایت حرکت انسان است... .
به فرازهایی از دعای عرفه سید الشهداء توجه فرمائید: الهی علمت باختلاف الآثار و تنقلات الأطوار أن مرادک منی أن تتعرف إلی فی کل شیء حتی لاأجهلک فی شیء
خداوندا از طریق پدیده های گوناگون و حالات مختلفی که بر روزگار می گذرد، دانستم که می خواهی در همه چیز خود را به من بشناسانی به طوری که در هیچ چیز به تو جاهل نباشم.
الهی حققنی بحقائق #أهل_القرب و اسلک بی مسلک #أهل_الجذب.
خداوندا آن حقایقی که اهل قرب به آن رسیده اند، مراهم به آنها برسان و به آن راهی ببر که اهل جذبه رفته اند.
أنت الذی أشرقت الانوار فی قلوب أولیائک حتی عرفوک و وحدوک.
تو در دل اولیا و دوستانت نور تاباندی تا تو را شناختند و به یگانگی ات رسیدند.
أنت الذی أزلت الأغیار عن قلوب أحبائک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجئوا إلی غیرک. إلهی أغننی بتدبیرک عن تدبیری و باختیارک عن إختیاری.
تو هستی که بیگانگان را از دل دوستدارانت بیرون کردی تا جز تورا دوست نداشته باشند و به غیر تو پناه نبرند.خدایا مرا از تدبیر و اختیار خودم با تدبیر و اختیار خودت بی نیاز گردان.
ماذا وجد من فقدک و ما الذی فقد من وجدک
آنکه تورا از دست داد چه یافت؟ و آنکه تو را یافت چه ندارد؟...» (بخشی از گفتار زیست توحیدی در پرتو دعای عرفه سیدالشهداء ۹۷/۵/۲۹)
#توحید
#فقه_اکبر
#روز_عرفه
#زیست_توحیدی
#دعای_عرفه_سیدالشهداء
#التماس_دعا
به مناسبت #میلاد_امام_هادی(علیه_السلام) روایتی از ایشان تقدیم می کنم:
روی عن علی بن محمد #الهادی (علیه السلام) أنه قال:
لولا من یبقی بعد غیبة قائمکم (عجل الله تعالی فرجه) من العلماء الداعین إلیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین لضعفاء عباد الله من شباک إبلیس و مردته و من فخاخ النواصب، لما بقی أحد الا ارتد عن دین الله.
و لکنهم الذین یمسکون أزمة قلوب ضعفاء الشیعة کما یمسک السفینة سکانها. اولئک هم الافضلون هند الله عز و جل.
از امام هادی چنین روایت شده است که فرمود:
اگر پس از غیبت امام قائم (عج) علمائی نبودند که به سوی او فرابخوانند و به سوی او هدایت کنند و از دین او به وسیله حجت های خدا دفاع کنند، و بندگان مستضعف خدا را از دام ابلیس و اعوانش برهانند و از بند دشمنان ناصبی اهل بیت رهایی بخشند، همه مردم از دین خدا دست کشیده و مرتد می شدند.
لکن علما کسانی هستند که زمام قلب های شیعیان ضعیف ما را در دست داشته و همچون ناخدای کشتی که سکان آن را در دست دارد.
این گروه همان شخصیت های برتر در نزد خداوند عزیز و جلیل هستند. (الاحتجاج، ج ۲، ص ۴۵۵)
#عالم_عامل
#علماء_ابرار
#علماء_مردمی
#تکلیف_دوسویه
#حوزه_علمیه_کارآمد
#آماده_سازی_عصر_غیبت
#مبارزه_فرهنگی_امام_هادی
#سیره_اجتماعی_امام_هادی
این #عقل_بی_آرام را می بر که نیکو میبری
وین جان خون آشام را می کش که زیبا می کشی
تو جان جان ماستی مغز همه جان هاستی
از عین جان برخاستی ما را سوی ما می کشی
ماییم چون لا سرنگون و ز لا تومان آری برون
تا صدر الا کش کشان لا را به الا می کشی...
(کلیات شمس؛ ترجیع بند بیست و هشتم بند دوم)
https://eitaa.com/amin_asadpour