🔹دلیل قرآنی راهپیمایی...
📖«ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»
(سوره توبه، آيه ۱۲۰)
هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
✅ آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
امام حسین ع_۲۰۲۴_۰۲_۱۳_۱۱_۳۵_۳۲_۰۵۲.mp3
3.6M
🌱 قرآن، مبنای رفتار و گفتار ...
#میلاد_امام_حسین (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓مگر شیطان به دلیل اینکه به انسان سجده نکرد از بهشت طرد نشد؟
پس چطور در بهشت آدم را فریب داد؟
🔹بر اساس آیه 13 سوره مبارکه اعراف «قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» خداوند متعال به شیطان فرمود: از این جایگاه فرود آى! تو نمیتوانی در آن جایگاه تکبّر کنى، پس بیرون شو که قطعاً تو از خوار شدگانى. بنابراین شیطان بعد از جریان تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شد و از درگاه خداوند رانده شد.
🔸شیطان قبلا در بهشت نبود بلکه در درگاه الهی و در جمع مقربان درگاه خداوند بود، چون بهشت جایگاه مؤمنان و بندگان مطیع خداوند در آخرت است و دو ویژگی دارد: ۱- ابدی است ۲- در آن تکلیف نیست. پس اخراج از آن ممکن نیست. لذا اخراج شیطان از بهشت به معنای تنزل از مقام و مرتبهای بود که در نزد خداوند داشت.
مرحوم علامه در تفسیر آیه 13 سوره اعراف میفرماید: جمله «فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» تاکیدی برای جمله «فَاهْبِطْ مِنْها» است چرا که «هبوط» همان خروج است اما با یک تفاوت: هبوط، خروج از مقام و نزول به درجهای پایینتر است، و همین معنا خود دلیل بر این است که مقصود از هبوط فرود آمدن از مکان بلند نیست، بلکه مراد فرود آمدن از مقام و مرتبه بلند است.
🔹برخی تصور کردهاند که مراد از جنت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتی است، در صورتی که طبق احادیث و دلیلی که بیان شد، باغی از باغهای دنیا بوده است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
ادب دعا_۲۰۲۴_۰۲_۱۵_۱۴_۳۸_۴۷_۹۷۷.mp3
3.17M
🌱 ادب دعا در صحیفه سجادیه
#میلاد_امام_سجاد (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓این که گفته میشود بعضی چیزها تکوینی و بعضی چیزها تشریعی است به چه معناست؟
🔹اگر رابطهی عِلّی و معلولی بین دو چیز باشد به آن رابطهی تکوینی میگویند؛ مثلا رابطه بین حرارت و آتش اثر تکوینیِ آتش است یا مثلاً اثر دارو بر بیماری فرد؛
🔸اما گاهی این رابطه قراردادی است؛ مثلاً گفتهاند که هرکس از سرعت فلان بیشتر برود جریمهاش میکنیم، این تشریع است.
در خارج اتفاقی نیفتاده که بگوییم مثلا رابطهی علی و سببی است بین تند رفتن و آن جریمه! بلکه قرارداد کردند.
در نتیجه به آن که اعتباری است، میگویند تشریع و آن که حقیقی است، تکوین میباشد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
سخن لغو_۲۰۲۴_۰۲_۱۷_۱۹_۱۷_۲۰_۷۶۳.mp3
2.5M
🌱 از سخن بیهوده دوری کنید ...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا خدا فرزندان را به خاطر گناه والدین مجازات میکند؟
🔹هیچ کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمیگیرد و براى انسان بهره اى جز سعى و تلاش او نیست.
« سوره نجم آیات ۳۸ و ۳۹ »
🔸گناه والدین ممکن است راه سعادت فرزندان را ناهموار کند،اما اختیارشان را سلب نمیکند.
✍پس اگر در انجام وظیفه کوتاهی نکنند نه تنها مجازاتی ندارند، بلکه مشکلاتی که بخاطر والدین متحمل شده اند نیز جبران خواهد شد. « بحار/ج52/ص313 »
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
مخالفت ثروتمندان_۲۰۲۴_۰۲_۱۹_۰۹_۰۲_۲۰_۶۴۹.mp3
2.16M
🌱 ثروتمندان ، مخالفان پیامبران
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓️آیا ایمان آوردن مشرکان با توجه به آیه ۴۸ سوره نساء سودی دارد؟
🔹اسلام آوردن مشرک در حقیقت توبه او از شرک است. آیات توبه، گناه شرک را هم در بر مىگیرد. عدم عفو مشرک ، نپذیرفتن توبه وى نیست، بلکه مقصود آن است که برخى از گناهان بر اثر رحمت خدا و انجام اعمال صالح بخشیده مىشوند ، ولى شرک فقط با توبه بخشیده میشود . در صدر اسلام کسانى که به اسلام ایمان می آوردند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، اسلام آنان را مى پذیرفت، مشرک بودند و در واقع اسلام آوردن آنان پس از توبه، همه گناهان شان حتى شرک را از بین می برد.
🔸امام صادق (علیه السلام) : مقصود از قابل آمرزش بودن همه گناهان بجز شرک بخشش بدون توبه است ؛ زیرا مشرک هم اگر از شرک توبه کند، بخشیده مىشود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈