منظور از «توقيفی» بودن اسمای الهی چیست؟
پاسخ اجمالی:
قرآن در سوره «اعراف» مشركان را به خاطر تحریف نام هاى خداوند تهديد کرده است؛ چراکه آنان نام بت هاى خود را از نام خداوند مى گرفتند. به اين خاطر نبايد نام هايى را كه خدا براى خود نپذيرفته و شایسته مقام او نیست و مخصوص ممکنات است و یا نامهایی که معنای آن را نمی دانیم بر خداوند نهاد. به همين دليل بسيارى از دانشمندان معتقدند كه «اسماء الله»؛ (نام هاى خدا) توقيفى است؛ يعنى تنها اسماء و صفاتى را مىتوان براى خدا برگزيد كه در آيات و روايات معتبر آمده باشد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
بر تو باد خواندن قرآن؛ زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و پردهاى در برابر آتش و موجب ايمنى از عذاب.
📚 بحار الأنوار، ج٩٢، ص١٧، ح١٨
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
وجود و ویژگیهای آن .mp3
4.55M
🔹اصل وجود محدود نیست ، یگانه است ، ماده نیست و مقابل ندارد...
🔸بیان ویژگیهای وجود ، بدون استفاده از اصطلاحات منطقی و پیچیده
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
#عقاید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
21.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱سخنرانی به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) هیئت منتظران
تفاوت های انسان ها در زیبایی، سلامت و توانایی ها و... چگونه با #عدل_الهی در آفرینش سازگار است؟!
پاسخ اجمالی:
اولا: یکی از لوازم و ویژگی های نظام احسن، وجود تفاوت در استعداد و توانایی ها و ظاهر مخلوقات است. اگر انسان ها همانند بودند، هرگز زندگی اجتماعی که کمال محسوب می شود، ادامه نمی یافت و مشکلات عدیده ای را در پی داشت. چرا که افراد انسان باهم يك پیکر بزرگ را تشكيل مىدهند كه هر دسته بلكه هر فردى رسالت خاصى را بر عهده دارد، و متناسب آن دارای ویژگی هایی است.
خداوند جهان آفرینش را به بهترین وجه خلق کرده است. به عبارتی، نظام آفرینش همان نظام احسن است؛ چنانکه در آیه 7 سوره سجده ميخوانیم: (خدا کسى است که هر چه را آفريد، به نيکوترين وجه آفريد)؛ «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ».
ثانیا: در ميان افراد بشر يك سلسله تفاوتهاى مصنوعى نیز وجود دارد كه یا نتيجه مظالم و «ستمگرى» بعضى از انسانها نسبت به بعض ديگر است، یا حاصل «سبک زندگی» انسان و نحوه تعامل او با طبیعت و سایر انسان ها است. مسلما اين تفاوت ها را به حساب دستگاه آفرينش نمى توان گذارد.
ثالثا: هیچکدام از تفاوتهای طبیعی، مانع رشد و کمال نمی گردند. در قیامت نیز بر اساس توانایی انسانها حکم خواهد شد. از دید قرآن آنچه سعادت ابدی را در پی دارد تقوا و عمل صالح می باشد و آنچه به اقتضای حکمت الهی سبب فضیلت و برتری برخی از افراد شده، وسیله امتحان است و مسئولیّت ایشان را سنگین تر خواهد کرد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🔸 امامـ عـلــے عليهالسلامـ
نفسهاى خود را با حسابرسى به بند كشيد؛ و با مخالفت كردن با آن، زمامش را در اختيار گيريد.
🍂
📚 غرر الحکم، حدیث ۶٧٩۴
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈