۳ـ مصونیت از خطا
اگر وحى، تعلیم و برنامهى زندگى اجتماعى انسان بر اساس برنامههاى کلان آفرینش و هدف خلقت باشد، روشن است که تکوین و آفرینش هرگز در کار خود خطا نمىکند. بدین رو، راه وحى، همان راه خلقت و فطرت انسان است. چنانکه خداوند نیز مىفرماید: «ما ترى فى خلقِ الرحمنِ مِنْ تفاوُتٍ.» در آفرینش خداى مهربان، تفاوتى نمىبینى.
وحى هم به لحاظ مبدأ (خدا) و هم به لحاظ رسانه(رسول) معصوم است؛ بر خلاف عقل، علم و تجربههاى بشرى که همچون رودخانههایى مىمانند که در مسیر خود گل و لاىهاى بسیارى را مىآورند. گاه نیز آب از سرچشمه گلآلود است.
۴ـ جامعیّت
وحى، جامع نگرشها، گرایشها و برنامههایى است که انسان را به کمال نهایى خود مىرساند. وحى در جامعیّت خود، رقیب و مخالفى ندارد. هم بنا به مضامین قرآنى و هم بنا بر آزمونهایى که وحى به اجرا گذاشته است، چنین جامعیّتى را در جایى دیگر نمىتوان سراغ گرفت. آیاتى همچون «لا رطبٍ و لا یابسٍ الا فى کتابٍ مبین» و «فیه تبیان کل شىءٍ» پرده از این ویژگى شگفت وحى قرآنى برمىدارد.
۵ـ استظهار به پشتیبانى عقل و علم
اگر آنچه از آسمان فرود مىآید، نیازى به تأیید عوامل زمینى ندارد، امّا تأییدات عقلى و علمى، اطمینان بشر را به وحى آسمانى بیشتر مىکند. خداوند مردم را به تعقّل دعوت مىکند و عالم را برتر از جاهل مىشمارد، عقل و علم نیز از همهى امکانات خود براى تأیید وحى سود مىبرند. البته هرگز نمىتوان عیار وحى را با محک عقلى بشرى یا علوم جزئى سنجید.
23.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چرا باید به اعتقادات اهمیت بدهیم؟
#موشن_گرافیک
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓️کدام یک از کتب آسمانی تحریف شده اند؟ آیا انجیل تحریف شده؟
✅️ قرآن كريم از تحريف تورات و انجيل صريحا سخن نگفته است، اما آیاتی در قرآن وجود دارد که می توان از آنها نتیجه گرفت برخی از اهل کتاب قسمت هایی از تورات و انجیل را که باب میلشان نبوده تغییر می دادند که در نهایت منجر به تحریف لفظی و معنوی آن دو کتاب گردیده است. از جمله آیاتی که به تحریف کتاب های مقدس توسط اهل کتاب اشاره دارند عبارت اند از:
🔸۱. در آیه ۷۵ سوره بقره میخوانیم: «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ»؛ (شما چگونه انتظار داريد كه اين قوم به دستورات آیین شما ايمان بياورند با اينكه گروهى از آنان سخنان خدا را مى شنيدند و پس از فهم و درک آن را تحريف مى كردند، در حالى كه علم و اطلاع داشتند؟!). این آیه بیشتر به تحریف معنوی دلالت دارد، اما کسی که به تحریف معنوی دست می زند اگر زمینه تحریف لفظی برایش فراهم شود الفاظ را نیز به نفع خود تغییر می دهد؛ چنانکه در مورد سرگذشت بسیاری از پیامبران این تغییر را داده اند و داستان هایی بر خلاف آنچه قرآن بیان می کند نقل کرده اند و حتی گاهی توهین به پیامبران نیز شده است.
🔹اگر یهود به جای تحریف به دنبال واقعیت بودند انتظار مى رفت كه در ابتدای ظهور اسلام پيش از ديگران به نداى اسلام لبيك گويند؛ چرا كه آنها برخلاف مشرکان، اهل كتاب بودند و علاوه بر آن صفات پيامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) را نيز در كتاب هاى خود خوانده بودند، ولى قرآن مى گويد: با سابقه بدى كه آنها دارند انتظار شما مورد ندارد، چرا كه گاهى صفات و روحيات انحرافى يك جمعيت، سبب مى شود كه با تمام نزديكى به حق از آن دور گردند. آنها به جای ایمان به پیامبر اسلام صفات او را از کتاب های خود محو می کردند؛ چنان که در شأن نزول آیه نیز آمده است که بزرگان يهود می گفتند: صفات محمد(ص) را كه در تورات آمده براى مسلمانان بازگو نكنيد تا در پيشگاه خدا دليلى بر ضد شما نداشته باشند.
🔸۲. در آیه ۷۸ سوره آل عمران نیز آمده است: «و إنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ»؛ (در ميان آنها [يهود] كسانى هستند كه به هنگام تلاوت كتاب [خدا]، زبان خود را چنان مى گردانند كه گمان كنيد [آنچه را مى خوانند،] از كتاب [خدا] است، در حالى كه از كتاب [خدا] نيست! [و با صراحت] مى گويند: آن از طرف خداست! با اينكه از طرف خدا نيست، و به خدا دروغ مى بندند در حالى كه مى دانند.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف
من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم
به وسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد.
📚 الدعوات، ج١، ص٢٠٧
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓️فدک اگر غنیمت بوده است چطور پیامبر آن را فقط به حضرت زهرا سلاماللهعلیها بخشیدند مگر غنیمت برای همهی مسلمانان نیست؟!
🔶اول: غنیمت، یا اموالی است که با جنگ کردن با کفار به دست مسلمانان میافتد و این اموال «جز یک پنجم آن» برای همهی مسلمانان است.
🔺 یا اموالی است که بدون جنگ و درگیری به دست مسلمانان میافتد که به این اموال«فی» گفته میشود، خواه مالکانش آن را رها کرده باشند، مانند زمینهای یهودیان بنینضیر در مدینه، و یا خود آنان به حکومت اسلامی داده باشند، مثل فدک.
🔷 دوم: طبق آیات قرآن و روایات، غنیمتی که با جنگ و درگیری به مسلمانان میرسید برای همهی مسلمانان است و فقط یک پنجم آن برای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و اهل بیتش علیهمالسلام است.
🔻 همانطور که خدا در قرآن میفرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ؛و بدانید که هر چه غنیمت و فایده به دست بیاورید، خمس آن برای خدا و رسول و خویشان او و یتیمان و فقیران و در راه سفر ماندگان ( خاندان او) است».
🔺 اما در «فی» تمام اموالی که به دست مسلمانان میافتد برای پیامبر و اهل بیتش است بنابر آیه قرآن که فرمود: «مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ؛ آنچه را که خدا از اموال کافران دیار به رسول خود غنیمت داد آن متعلق به خدا و رسول و (ائمه) خویشاوندان رسول و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان (ایشان) است».
🔻 امام رضا علیهالسلام نیز فرمود: هنگامي كه آيه "و آتِ ذالقربي حقه" نازل شد، پيامبر به فاطمه فرمود: فدك از اموالی است كه بدون جنگ گرفته شده است و به من اختصاص دارد، و سپس آن را در اختيار حضرت زهرا قرار داد.
🔺 ابان بن تغلب گويد: به امام صادق علیهالسلام گفتم: آيا پیامبر فدك را به فاطمه داد؟ امام فرمود: فدك از طرف خداوند براي فاطمه بود.
💎 نتیجه اینکه، فدک اموالی بود که بدون جنگ به پیامبر رسید و بنابر آیات و روایت اموالی هم که بدون جنگ به پیامبر و مسلمانان برسد فقط برای پیامبر است. پیامبر هم آن را به دخترش حضرت زهرا سلاماللهعلیها بخشید و آن هم به دستور خدا بود.
🔶 سوم: بر فرض اینکه فدک با جنگ و درگیری به دست مسلمانان میرسید و جز غنائم خیبر بوده باشد، باز یک پنجم غنائم خیبر میبود که سهم پیامبر و اهل بیتش بود. پس پیامبر چیزی از حق دیگران به حضرت زهرا سلاماللهعلیها نبخشیده است بلکه حق خود او را به حضرت بخشیده، هر چند که آن هم به دستور خود خدا بوده است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
17.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ اعتقاد صحیح چیست و چگونه میتوان آن را کسب کرد ؟
#موشن_گرافیک
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
بیان عقاید ۱۵.mp3
11.88M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه پانزدهم
( آیا قرآن تحریف شده است؟)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓️عوامل دینگریزی چیست؟
✅️ اینکه چرا عدهای دینگریز میشوند، دلائل زیادی ذکر شده است که در اینجا به چهار مورد اشاره میکنیم:
1️⃣عملکرد منفی دینداران، کسانی که دین را به طور دقیق و منطقی نپذیرفتهاند؛ بلکه از روی تقلید و یا احساسات متدین شدهاند، رفتار متناقض با آموزههای دین توسط برخی دیندارن، میتواند این افراد را از دین گریزان کند.
2️⃣ طبیعت بشر، بعضی از کسانی که حالت دینگریزی دارند تکلیفهای دینی را برای خودشان سنگین میبینند؛ مثلاً دین در مورد معاشرت، در مورد محرم و نامحرم، در مورد نماز خواندن تکالیفی دارد. برای عدّهای انجام اینگونه تکالیف سنگین است. اینها با دین عنادی هم ندارند؛ اینطور نیست که از دین بدشان بیاید ولی از انجام امور دینی گریزان هستند.
3️⃣ دنیاگرایی، توجه زیاد به دنیا و دنیاپرستی نیز میتواند یکی از علل بیتوجهی عدهای به دین باشد.
4️⃣ جهل ، که بسیاری افراد در اثر تبلیغات گسترده ضد دین، تحت تأثیر حرفهای بیپایه و اساس قرار میگیرند و به خاطر ندانستن حقیقت ، دین گریز میشوند (البته در حدیث آمده که گناه جاهلان امت بر گردن عالمان امت است! و این امر مسوولیت افراد آگاه را سنگین میکند)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💢 روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، در جمع اصحاب دو بار فرمودند:
«خدايا! برادرانم را به من نشان بده».
اصحاب گفتند:
مگر ما برادران شما نيستيم؟!
فرمود: «نه. شما اصحاب من هستيد.
برادران من، مردمانى در آخرالزمان هستند.
با اینكه مرا نديدهاند، به من ايمان آوردهاند.
پایداری آنها به دينشان، بیشتر و سختتر از کسی است که در شبِ تاريك با دستش، درخت پر خار را بتراشد
و يا مثل کسی که آتشی پر دوام را با کف دست نگه دارد.
آنان، چراغهاى تاريكىاند.
خداوند، ايشان را از هر فتنه تاریکی، نجات میدهد».
📚 بصائر الدرجات، ج۱، ص۸۴.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
652.4K
❓چرا مستقیم در بهشت خلق نشدیم و برای رسیدن به کمال ، اول به دنیا آمدیم؟
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا شانس در اسلام جایگاهی دارد؟
شانس، اگر به معنای واقعه اتفاقی و تصادفی باشد، دین اسلام آن را تایید نمیکند.
زیرا از نظر اسلام هیچ رویدادی اتفاقی و تصادفی نیست بلکه همه امور جهان طبق قانون علت و معلول انجام می شود.
ما چون علت یک پدیده را نادیده میگیریم و یا از آن بی اطلاع هستیم آن را شانسی و تصادفی تلقی می کنیم.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
30.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ آیا خدا وجود دارد ؟
#موشن_گرافیک
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓چرا در قرآن آیات متشابه و مجمل وجود دارد؟
🔹پاسخ کوتاه:
📖قرآن حامل حقایق و معارف عمیقى است که در قالب الفاظ متداول بیان شده است.
محدودیت الفاظ باعث شده برخى از آیات، متشابه و مجمل شوند.التمهید فی علوم القرآن/ج3/ص19؛
همچنین خداوند می خواهد پایبندی مردم را در مراجعه به معصومین که آگاهترین مردم به محتوای قرآن و احکام الهی اند را بیازماید."
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
بیان عقاید ۱۶.mp3
13.63M
💠 دوره بیان #عقاید
°جلسه شانزدهم
(خاتمیت پیامبر/اثبات امامت)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓قرآن در سوره اعراف آیه ۳۴ میفرمایید:
" ولکل امه اجل فاذا جاء اجلهم لایستاخرون ساعه و لا یستقدمون ، برای هر قوم وامتی، زمان رسید، نه ساعتی از آن تاخیر می کنند و نه بر آن پیشی می گیرند."
برخی از افراد می گویند: از این آیه استفاده می شود که هر امتی پایانی دارد و منظور از امت دین و مذهب است بنابراین مذهب اسلام نیز باید پایانی داشته باشد و این با جاودانی بودن دین اسلام نمی سازد . چرا که با سرآمد و پایان این ، دین جدیدی و پیامبر جدیدی خواهد آمد.
🔹پاسخ: با توجه به کتابهای لغت که واژه امت را معنا نموده اند و نیز با توجه به آیات قرآن که شصت و چهار بار این واژه در قرآن آمده است می توان فهمید که امت به معنای جمعیت و گروه است نه به معنای مذهب ویا چیزی دیگر واگر می بینیم که به پیروان مذهب امت گفته می شود، به خاطر آن است که آنها نیز برای خود گروهی هستند.
بنابراین معنای آیه مذکور این است که هر جمعیت و گروهی، سرانجام و پایانی خواهند داشت، یعنی نه تنها تک تک مردم، عمرشان پایان می پذیرد ، بلکه امتها هم می میرند و متلاشی می شوند و منقرض می گردند ، اصولا در هیچ موردی امت به معنای مذهب به کار نرفته است و به این ترتیب آیه مورد بحث هیچ گونه ارتباطی به مسئله خاتمیت ندارد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓قرآن در سوره احزاب آیه چهلم می فرماید: محمد (ص) خاتم انبیاء است. (و خاتم النبیین)
می دانیم که بین "نبی" و "رسول" تفاوت است. در این آیه خاتم پیامبران بیان شده است ، نه خاتم رسولان. بنابراین چه اشکالی دارد که بگوییم بعد از پیامبر اسلام (ص) پیامبری وجود ندارد ولی رسول ممکن است وجود داشته باشد؟
پاسخ 👇
تفاوت نبی و رسول .mp3
1.09M
❓تفاوت نبی و رسول چیست؟
آیا خاتمالنبیین ، خاتمالمرسلین هم هست؟
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
16.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا بینظمی های جهان، دلیل بر خالق بینظمی هاست؟!
#موشن_گرافیک
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓جنبه های اعجاز قرآن کریم چیست که کسی نمی تواند کلامی مانند آن بیاورد؟
#اینفوگرافیک
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا عزاداری فاطمیه مخالفت با وحدت مسلمانان است؟
1️⃣ وحدت مسلمانان به معنای چشمپوشی از عقاید مذهب حق و راستین شیعه دوازدهامامی نیست.
2️⃣ از عناصر اساسی و محوری وحدت، مسئله امامت و پیروی از خاندان رسول خداست. حضرت زهرا سلاماللهعلیها میفرماید: «جَعَلَ اللّه ُ... إطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّةِ و إمامَتَنا أماناً لِلفُرقَةِ»؛ «خدا اطاعت از ما را رشته سامان ملت و امامت ما را مايه ايمنى از تفرقه قرار داده است».
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈