🔸چرا رهبر انقلاب از #دولت_مردمی تمجید کردند؟
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🔶 اول: چون بعد از پیامبر نگذاشتند دین در مسیر اصلیش حرکت کند و کسی که جانشین بر حق پیامبر بود، یعنی حضرت علی علیه السلام به حکومت نرسید و کسانی که به حکومت رسیدند منع کردند که احادیث پیامبر نقل بشود و احکام خودشان را به مردم نشان دادند نه آن طوری که پیامبر فرموده بود.
🔻 ولی باز تعداد محدودی که به پیروی از جانشین برحق ایشان یعنی حضرت علی علیه السلام دستورات دین را انجام دادند و به این خاطر نماز مسلمانان دو صورت شد.
🔺 یکی نماز امام علی علیه السلام و یاران محدودش که نماز را همانطوری که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میخواندند، انجام دادند. و عده دیگر نماز مخالفین حضرت که برای اینکه با حضرت علی علیه السلام مخالفت کنند شیوه نماز خواندن خود را تغییر دادند.
🔷 دوم: بعد از 25 سال هم که حضرت علی علیه السلام به حکومت رسید هر کاری کرد که به مردم بفهماند نماز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این است که من انجام میدهم، مردم قبول نکردند و گفتند: سنت خلیفه قبل را نمیشود تغییر داد حضرت فرمود چرا پس خلیفه قبل سنت پیامبر را تغییر دادند؟!
🔻 ولی مردم قبول نکردند و اینطور شد که مسلمانان یک عده طبق سنت پیامبر و حضرت علی علیه السلام عمل کردند و یک عده هم طبق سنت خلفا عمل کردند و نماز را آنگونه انجام دادند و به این خاطر مسلمانان به دو صورت نماز میخوانند.
🔶 سوم: روایاتی که درباره طریقهی نماز خواندن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در منابع شیعه و حتی اهل سنت آمده با هم اتفاق دارند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بدون دست به سینه نماز میخواندند یعنی اینگونهای که ما شیعیان نماز میخوانیم.
🔻 مثلا در حدیثی ابی حمید ساعدی تمام اعمال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به هنگام نماز از اوّل تکبیر الاحرام تا آخر سلام نماز ذکر نمود، اما هیچگونه عملی مثل بستن دستها را در نماز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ذکر نکرده است، بلکه ذکر کرده که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم بعد از تکبیر دستها را پایین آورده و به دو پهلو چسباندند.[1].
🔻 همچنین در منابع دیگراز اهل سنت و در منابع شیعیان به فراوانی روایاتی وجود دارد که اهل بیت علیهم السلام اینگونه که الان شیعیان نماز میخوانند نماز میخواندند.
🔻 مانند حماد بن عیسی از امام صادق علیه السلام خواستند تا نماز صحیح و کامل را به او آموزش دهد، در این روایت امام علیه السلام همان نمازی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میخواندند را به حماد بن عیسی آموزش داد و حالت گذاشتن دست روی دست دیگر را ذکر نکرده و اگر این عمل سنت بود، امام حتما آنرا بیان میکرد.
🔶 چهارم: اگر به شما بگویند رفتار و ویژگیها پدربزرگ خود را بیان کنید، شما بهتر و درستتر میتوانید رفتار و ویژگیهای پدربزرگتان را بیان کنید یا همسایگان و غریبهها؟! مسلما شما بهتر و دقیقتر میتوانید رفتار پدربزرگتان را بیان کنید. حالا به نظر شما فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درستتر و دقیقتر سنت و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را انجام میدهند یا دیگران؟!
📚1ـ سنن بیهقی، ج 2، 72، 73، 101، 102؛ سنن ابی داود، ج 1، 194.
📚2ـ شیخ صدوق، امالی، ص 413، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
نگویید جا مانده ایم...😔😔😔😔
صلیالله علیک یا اباعبداللهالحسین(ع)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✳️سجده سهو در نماز مستحبی
❇️آیا در نمازهای مستحبی نیز احکام سهو و سجده آن جاری است؟
🔹پاسخ:
نمازهاى مستحب سجده سهو ندارد، يعنى اگر كارى كند كه در نمازهاى واجب سجده سهو دارد، در نمازهاى مستحب سجده سهو لازم نيست، همچنين سجده و تشهد فراموش شده در نمازهاى مستحب قضا ندارد.
📎#احکام_نماز
📎#سجده_سهو
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
روش های #تربیت_در_قرآن
🔹با بیان حجتالاسلام امين فرید
✅ جلسه نهم: روش مقایسه
روش مقایسه .mp3
2.31M
🎙 دوره
روشهای #تربیت_در_قرآن
🔹با بیان حجتالاسلام امين فرید
✅ جلسه نهم: روش مقایسه
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🔴آیت الله بهجت رحمة الله علیه:
خداوند متعال می فرماید:
و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا/مائده۳۲
هر کس یکی را احیا کند، گویا همه مردم را احیا کرده است.
منظور از حیات در این آیه شریفه، نجات دادن از ضلالت و گمراهی در دین است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
#سوال
⁉️ چرا امام حسین(ع) در کربلا برای رفع تشنگی از خداوند طلب باران نکرد؟
#پاسخ
🔶 نکته اول: پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام ملزم بودند که در تمام کارها و زندگی روزمره خود از علم و قدرت عادی استفاده کنند. در برخورد با دوستان، دشمنان، برآوردن نیازهای زندگی و ... از علم و توانایی که از طریق عادی به دست آمده، استفاده میکردند و در برخورد با ستمکاران از راه های معمولی استفاده میکردند و دست به اعجاز و کار خارقالعاده نمی زدند.
🔺بدون شک ائمه اطهار علیهم السلام قدرتهای فوق بشری و الهی را داشتهاند و میتوانستند از آنها استفاده کنند و دشمنان را در دم نابود کنند؛ امام باقر علیه السلام در این رابطه فرمود: «اسم اعظم 73 حرف است و در پیش "آصف بن برخیا" یک حرفش بود که با به کار بردن همان یک حرف در یک لحظه تخت بلقیس را آورد، و پیش ما (امامان) 72 حرف از اسم اعظم است».
👈 امام حسین علیه السلام نیز با اینکه مستجاب الدعوه و دارای اسم اعظم الهی بود، و میتوانست به اذن الهی همه دشمنان را از این طریق نابود کند، نیز می توانست از زمین چشمه گوارا بجوشاند یا از آسمان باران بباراند (با اذن خدا) و خود و اصحابش را سیراب نماید، ولی این کار را نکرد، چون مشیت الهی بر این نبود که در حادثه کربلا، معجزه جریان یابد و حضرت طبق مشیت الهی عمل کند.
💠 نکته دوم: آزمایش، یکی از سنتهای الهی است که در آیات بسیاری بیان شده، که غیر قابل تغییر بوده، در مورد همه انسانها از جمله پیامبران و امامان علیه السلام جاری است. یکی از این آزمونها سختی و مصیبت و گرسنگی و تشنگی است. کربلا نیز صحنه آزمون الهی است. آزمون حسین و یاران او از یک طرف و دشمنان از طرف دیگر. برای چنین صحنهای باید ابزار آزمایش آماده باشد تا با صبر و شکیبایی در مقابل این مصیبت و آزمون الهی، به پاداش عظیم صابران دست یابند و اجر و پاداش مصیبت دیدگاه در راه خدا را دریافت کنند.
🌐 نکته سوم: اگر بنا باشد ائمه اطهار علیهم السلام با علم لدنی و علم غیب که از خداوند دریافت می کردند، زندگی کنند و با دیگران برخورد نمایند و نیازهای خود را برآورده کنند، دیگر امامت، مقام با ارزشی محسوب نمی شد و اصولاً نمیتوانستند الگوی ما باشند، بلکه امامان با زحمت بسیار و تلاش و کار و ... زندگی خود را فراهم میکردند و بر مشکلات چیره میشدند و در این راه مشکلات بسیاری را تحمل میکردند.
❇️ نکته چهارم: مسئله اصلی در روز عاشورا تشنگی نبود تا با رفع آن مشکل حل شود. یاران امام علیه السلام در شب عاشورا از فرات آب آورده، غسل کرده و نوشیده بودند؛ اما در روز عاشورا سپاه دشمن میخواست با قرار دادن آنان در موقعیت کم آبی و تشنگی، آنها را به تسلیم وادارد. مسأله اصلی در آن صحنه، مبارزه با ظلم یا تسلیم شده بود، که یکی به شهادت میانجامید و دیگری به ذلت، و بودن یا نبودن آب در آن اثری نداشت .
✳️ نکته پنجم: از طرف دیگر تشنگی در روز عاشور و منع سپاهیان دشمن برای آبرسانی به زنان و فرزندان سبب رسوا شدن آنها و آشکار شدن چهره خشن و غیر انسانی و قساوت آمیز آنان بود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✳️ دوره تبیین #عبرتهای_تاریخ
🔸فصل اول «ویژگی یاران»
° جلسه چهارم
💠 حجتالاسلام امین فرید
قیس بن سعد در مقابل معاویه.mp3
6.69M
✳️ دوره تبیین #عبرتهای_تاریخ
🔸فصل اول «ویژگی یاران»
° جلسه چهارم
💠 حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌷امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) :
💐 دیروز که گذشت و به فردا هم اطمینان نیست امروزت را با اعمال صالح غنیمت شمار.
📚 شرح غرر ، ج۲ ، ص۵۷
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💠 احکام و آداب روز اربعین
🤔❓اعمال روز اربعین چیست؟
💠✍️ اعمال اربعین عبارتند از: 1. غسل قبل خواندن زیارت اربعین 2. خواندن زیارت اربعین
1. مستحب است قبل خواندن زیارت اربعین غسل کنند (طبق نظر برخی مراجع به امید ثواب انجام دهد).
2. زيارت امام حسین در اين روز مستحب است از حضرت عسكرى عليه السلام روايت شده كه فرمود: علامات مؤمن پنج چيز است: که یکی از آنها زيارت روز اربعین است.
#روز_اربعین
🤔❓ آیا زیارت اربعین باید در روز اربعین انجام شود یا روزهای قبل و بعد هم مانعی ندارد؟
🌺✍️ زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است و انجام آن قبل یا بعد از روز اربعین، مانعی ندارد؛ هر چند ثواب زیارت وارد شده برای زمان خاص، مختص به همان زمان میباشد.
#پیاده_روی_نمادین
🤔❓ پیاده روی به حرم دیگر ائمه یا امامزادگان (علیهم السلام) در روز اربعین به صورت نمادین، چه حکمی داره؟
🌱✍️ به عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد، مخصوصا اگر موجب بزرگداشت ارزشهای اسلامی شود.
#روزه_اربعين
🤔❓ روزه گرفتن در روز اربعين چه حكمي دارد؟
🍀✍️ روزه گرفتن در این روز برای افرادی که مسافر نمیباشند مستحب است.
🤔❓ در زمان عادت ماهيانه خواندن زيارت اربعين چه حكمي دارد؟
🌼✍️ خواندن زیارت اربعین اشکال ندارد.
👌 تبصره: اسماء متبرکه را لمس نکند.
#وسایل_حرم
🤔❓ بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک یا گرو نگه داشتن برای برآمدن حاجت چه حکمی دارد؟
🌿✍️ بردن مهر و قرآن و کتاب های دعای حرم و مسجد جایز نیست و چنانچه کسی عمداً یا سهواً برده باشد، باید به جای آن برگرداند.
👌 اگر برگرداندن آن ممکن نیست باید هزینهاش را به حساب همانجا واریز کند.
📚 توضیح المسائل مراجع م 319، 356 ،450، 645، 1748، 2641؛ امام تحريرالوسيلة ج2 ص 118 م 5 و 24 و استفتاءات ج2 ص462 س15 و ص345، س26 و ج3 ص573، س10؛ آقا اجوبه س164، 1453 ،1454و رساله آموزشی ج2 درس66 و 82 و سایت احکام زیارت اربعین؛مکارم جامع المسائل، كليات مفاتيح الجنان، اعمال اربعین ؛ العروة الوثقى ج1، غسلهای مستحبی
📎#احکام_اربعین
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌑قدم قدم تا کربلا
▪️امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
هر کس به قصد زیارت حسین بن على بن ابى طالب علیهماالسّلام از خانه اش بیرون آید، اگر پیاده باشد، خداوند براى هر قدمی که برمیدارد، حَسَنهاى برایش مینویسد و گناهی از او محو میکند و چون به حرم امامحسین علیهالسّلام رسید، خداوند [نامِ] او را جزو رستگاران مىنویسد و چون زیارتش را به پایان بَـرَد، خداوند [نامِ] او را از رهایى یافتگان مىنویسد و چون بخواهد باز گردد، فرشتهاى نزد او مىآید و به او مىگوید: «من، پیامآور خدایم؛ خداوند، به تو سلام مىرساند و مىفرماید: "عمل، از سر گیر که گذشتهات آمرزیده شد.
📚 کامل الزّيارات، ص ۱۳۲
#زیارت_اربعین
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
#سوال
سلام.سوالم اینه که اگر که با توجه به آیه ی قران ،هر چه به مااز مصیبت میرسد از طرف خود ماست و خودمون متهم هستیم ،پس چرا در احادیث وارد شده که "ما اهل بیت آنچه را که از خیر و شر ما )بیماری و سلامتی و فقر و غنا(آنچه را که خدا برای ما قرار داده می پسندیم و جز آن را نمی خواهیم"تضاد نیست؟بالاخره خدا خواسته یا خودمون کردیم؟
#پاسخ
در علل و حكمت گرفتاريها و بلا ها به دو امر مهم اشاره كرديد كه به بيان ديگري مختصرا توضيحي مي دهيم:
🤕 بلا هایی كه به انسان مي رسد مي تواند به دو گونه باشد:
🟠 اول:
نتيجه عملكرد خود انسان است و در واقع مي تواند كفاره گناهان يا عذاب دنيوي يا كاستن از عذاب اخروي در دنيا باشد.
پاداش و كيفر بيشتر بازتاب طبيعي و تكويني اعمال انسانها است كه دامن آن ها را ميگيرد.
🔅قرآن مجيد بين عمل و جزا رابطه تكويني قائل است و ميفرمايد:
«هر مصيبتي كه به شما ميرسد، به خاطر كارهايي است كه انجام دادهايد».
🔅گاهي مصائب جنبة دسته جمعي دارد، چون محصول گناهان جمعي است. از اين رو ميفرمايد:
«فساد در خشكي و دريا به خاطر اعمال مردم آشكار شد تا نتيجه بعضي از اعمالي را كه انجام دادهاند، به آنان بچشاند، شايد بازگردند».
🟠 دوم:
بلاها و مشكلاتي كه در دنيا براي انسان وجود دارد، در لوح محفوظ ثبت شده و بايد به وجود بيايد كه آزمون الهي و امتحان بنده از اين قبيل است:
🔅«ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسيرٌ؛
هيچ مصيبتي (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روي نميدهد مگر اين كه همه آن ها قبل از آن كه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است و اين امر براي خدا آسان است».
⚜هر كه در اين بزم مقربتر است
⚜جام بلا بيشترش مي دهند
اين ابتلائات الهي، وسيلهاي است جهت آزمايش و امتحان انسانها،تا ماهيت و جوهر حقيقي خويش را آشكار سازند، نيز براي پرورش و تكامل جانها است.
🔅« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛
قطعاً همه شما را با چيزي از ترس، گرسنگي، و كاهشي در مال ها و جان ها و ميوهها، آزمايش ميكنيم و بشارت ده به استقامتكنندگان».
🔺البته هر چند ظاهر آيه عام است و همه گرفتاريها را در بر ميگيرد، ولي مثل خيلي از آيات قرآن مجيد داراي استثنائاتي است؛
مانند: بلا ها و مشكلاتي كه براي پيامبران و ائمه و اولياء و مؤمنان واقعي به وجود مي آيد، زيرا با اين كه گناه نكردهاند، ولي به خاطر آزمايش يا ترفيع درجه به گرفتاري مبتلا ميشوند، ولي ميتوان گفت:
💢بيشتر مصيبتها و ناراحتيها معلول گناه است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✳️ دوره تبیین #عبرتهای_تاریخ
🔸فصل اول «ویژگی یاران»
° جلسه پنجم
💠 حجتالاسلام امین فرید
صلح امام حسن مجتبی ع.mp3
7.99M
✳️ دوره تبیین #عبرتهای_تاریخ
🔸فصل اول «ویژگی یاران»
° جلسه پنجم
💠 حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌺امام صادق «علیه السلام»⇩:
🔰 زائر حسین(علیه السلام) به درجاتی میرسد که شهید نمیرسد!
✙↫🌷زائر امام حسین علیهالسلام هنگام بازگشت از زیارت، هیچ گناهی ندارد، و درجاتش چنان بالا رفته که کسی به خاطر خدا در خون غلتیده نیز به آن نمیرسد
(شاید به این دلیل که زائر با زیارتش به ازدیاد یاد حسین علیهالسلام کمک میکند و در نتیجه فرهنگ شهادت را در جان خود و جامعه تقویت میکند.)
📚{کاملالزیارات ص۲۷۹}
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈