eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3.3هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
512 ویدیو
24 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ✅ پرسش : فرق خمس با مالیاتی که به دولت پرداخت می شود چیست؟ 🌺پاسخ :خمس یک واجب الاهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچ‏گونه منافاتى با ندارد. از این رو پرداخت ، نمى‏تواند جایگزین خمس گردد. تعریف های متعددی برای خراج بیان شده است که در حال حاضر از آن می توان به مالیات تعبیر کرد. در گذشته از آن جا که عمده درآمد مردم، از زمین بود، این بر زمین قرار داده شده بود و به انواعی تقسیم می شد. برای نمونه به حدیث زیر توجه کنید: "مصعب بن یزید انصاری می گوید: حضرت علی ما به دریافت خراج چهار روستا ... گماشت و دستور فرمود: از هر جریب زمین کشت انبوه یک درهم و نیم و هر جریب کشت متوسط یک درهم و هر جریب کم محصول دو ثلث درهم و بر هر جریب باغ انگور یا باغ درخت خرما یا مخلوط از انگور و خرما ده در هم بستانم و بابت نخل های تک تکی که از روستا جدا می باشند چیزی نگیرم تا ره گذاران از آنها استفاده کنند و فرمود: از خان ها و دهبان ها که بر اسب های نر سوار می شوند و ... هر یک 48 درهم و طبقه متوسط و کسبه بازار هر یک 24 درهم و طبقه ضعیف هر یک دوازده درهم بگیریم...". مقدار خراج، به نظر حاکم شرع بستگی داشت و نصاب معینی نداشت. خراج را حاکم به خلاف زکات و خمس در امور عام المنفعه؛ مانند بهداشت، تأمین هزینه جنگ و ... استفاده می کرد، اما زکات و خمس مصارف معینی دارند که در و به آنها اشاره شده است. هر چند با نظر ولی فقیه و اجازه ایشان می توان یا سهم امام را در موارد دیگر _افزون بر موارد تعیین شده_ مصرف کرد. ناگفته نماند در حال حاضر، جزیه و خراج مانند گذشته دریافت نمی شود و در هر کشوری شکل جدیدی به خود گرفته است . حاصل آن که در گذشته نیز افزون بر خمس و زکات، مالیات دیگری نیز، از مردم ، برای تأمین هزینه های اداره کشورريال گرفته می شد، بنابراین، در اصل گرفتن مالیات تردیدی نیست. پس اگر درآمد سالیانه مکلف یا محصولات نه گانه ای که زکات به آن تعلق می گیرد به حد خمس یا زکات رسید افزون بر مالیات واجب است این دو را نیز پرداخت کنند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود، واجب است و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از سهمین مبارک محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زائد بر مؤونه سال به طور مستقل، واجب است» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
👆👆 عده ای شبهه کردند که شاه در صدد پیشرفت علم بوده است و می‌خواست نفت را به انرژی خورشیدی تبدیل کند اما امام مخالفت کرده و جلوی شاه را گرفته است و امام با پیشرفت علم کلا مخالفت کرده است؟! اولاً: این کلیپ از دو قسمت صدا تشکیل شده است. قسمت اول ان صدا مشخص نیست که صدای امام خمینی باشد. ثانیاً: هیچ وقت کلیپ تقطیع شده ی یک دقیقه‌ای نمی‌تواند بیانگر دیدگاه و اندیشه‌ی یک فرد باشد. ثالثاً: امام خمینی رحمة الله در بیان دیدگاه و اندیشه ی خودشان نیستند، بلکه صحبت اصلی امام این بوده است: «می گویند صد‌‎ ‌‌میلیون دلار وجه تبلیغات ایشان است که به خارج می دهند برای تبلیغ کردن. تبلیغ چه؟‌‎ ‌‌تبلیغ اینکه این آقا برای ایران لازم است باشد. اگر این برود، کمونیست می شود ایران.‌‎ ‌‌چرا کمونیست می شود ایران اگر این برود؟» «ما حرفمان از اول تا حالا این بوده است که ما یک مملکتی داریم برای خودمان‌‎ ‌‌می خواهیم. ما نمی خواهیم امریکا سرپرست ما باشد. ما نمی خواهیم همۀ منافع این ملت‌‎ ‌‌را امریکا ببرد، همۀ منافع این مملکت را شوروی ببرد. گاز را شوروی ببرد و نفت را‌‎ ‌‌امریکا ببرد». در چنین فضایی و چنین بستری است که امام خمینی در همین سخنرانی و در پاسخ به این سوال که اگر نفت و گاز ایران تمام شود چه کسی پاسخگوست چنین موضع می گیرد: «اینها می خواهند که تمام مخازن ما را ببرند؛ و این ملت بیچاره بعد از اینکه نفتش رفت‌‎ ‌‌و منابعش از بین رفت، بعد چه باید بکند؟ خدا می داند چه باید بکند. این آقا می گوید که‌‎ ‌‌باید از خورشید ما چیز ‌‌[‌‌انرژی‌‌]‌‌ بگیریم! تو چراغ نفتی را نمی توانی روشن کنی؛ شما‌‎ ‌‌می خواهید از خورشید قدرت بگیرید؟! این حرفها چه است؟ این حرفها برای اغفال‌‎ ‌‌مردم است. تمام این صحنه سازی هایی که دارند می کنند برای این است که این مردکه را‌‎ ‌‌نگهش دارند آنها با قدرتهای خودشان».‌  نکته پایانی: وقتی به منظومه ی فکری ایشان رجوع می کنیم، تکیه بر تواناییهای داخلی و اهمیت به علم و تکنولوژی در آثارشان بسیار فراوان است و همچنین سیره‌‌ی ایشان در گرامیداشت دانشمندان نیز بسیار روشن است و در جای جای صحیفه، تاکیدات ایشان برای عدم تکیه بر کشورهای غربی و تکیه بر علم و دانش جوانان انقلابی ایرانی به چشم می خورد. @javadheidari110
📚📏📚📏📚 💢 ✅ پرسش :حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف می­گردد؟ 🌺پاسخ: تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می­نویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. یعنی اگر کسی تقلب می­کند، آن فردی که او را کمک می­کند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🌺جلوتر بودن زن در نماز: ❤حضرت امام: رعايت نكردن مرد بر زن كراهت دارد ولی نماز باطل نيست.1 ❤آیات عظام بهجت، زنجاني، صافی، نوری همدانی: نماز باطل نيست ولی كراهت دارد.2 ❤آیات عظام خامنه ای، وحيد خراسانی: در صورتی كه يك وجب فاصله باشد نمازشان صحيح است.3 ❤آیات عظام مكارم شيرازی، سيستانی: احتياط واجب زن عقب تر بایستد.4 🔎پی نوشت: 1 و 2. رساله مراجع م 886 3. رساله مراجع م 886 و اجوبه س374 4. سایت آیت الله مکارم شیرازی https://makarem.ir و رساله آیت الله سیستانی مسئله873 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 وظیفه مأموم در صورت قرائت اشتباه امام 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🌅احراز رضایت در استفاده از اموال دیگران 🔰سؤال: آیا در استفاده از اموال دیگران شرط است یا به صرف ، می توان در آن مال تصرف کرد؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: علاوه بر لفظ، هر عملی که بر این معنا دلالت داشته باشد نیز کافی است و لازم نیست حتماً لفظ باشد اما صرف احتمال کافی نیست. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
1.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌حکم دعا نویسی (احکام کرونایی) 📽توضیح حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻توصیه‌های آیت‌الله مهدوی جهت بهره‌مندی معنوی از دهه ذی‌الحجه @abolhasanmahdavi
1.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضرر زدن به خود و دیگران (احکام کرونایی) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش:برای رهن خانه چه کنیم تا دچار ربا نشویم؟ 🌺پاسخ: در مورد عمل حقوقی كه به نام رهن منزل مرسوم شده ، 3 حالت وجود دارد كه به بررسی هر یك می پردازیم: حالت اول : صاحب خانه مبلغی را از فردی قرض می گیرد و ضمن آن هم شرط می كند كه خانه اش را به مبلغ كمتری كه در بازار است به او اجاره دهد ، به طوری كه هر چقدر پول پیش، بیشتر باشد ، مبلغ اجارة كمتری بپردازد . یعنی ضمن عقد قرض ، شرطِ اجاره را می آورد . در مورد اینكه آیا این كار شرعی است یا خیر، باید بگوییم كه فقها این كار را حرام می دانند و می فرمایند: « هرگاه در ضمن قرض ، اجاره به قیمت ارزان تر شرط شده باشد ، این از مصادیق قرض با منفعت است. » حضرت امام خمینی (ره) هم در تحریرالوسیله و در گفتار رهن ، مسئلة 10 همین نكته را تأكید كرده و می فرماید: « اگر قرض دهنده ، به گیرنده بگوید ، به تو قرض می دهم به شرطی كه فلان جنس را به كمتر از قیمت به من بفروشی یا اجاره دهی ، شرط زیادی كرده و داخل در شرط زیادت و حرام است ... » در مورد سؤال مطروحه از آیات عظام ، حضرت آیت الله خامنه ای ، آیت الله تبریزی ، آیت الله سیستانی ، آیت الله صافی گلپایگانی ، آیت الله بهجت ، آیت الله مكارم شیرازی ، آیت الله فاضل لنكرانی ، استفتائی به عمل آمد كه بالاتفاق این نوع شرطِ اجارة ضمن قرض را كه امروزه مرسوم شده است را ربوی و حرام دانسته اند. حالت دوم : ابتدا عقد اجاره منعقد می شود ( هرچند به مبلغ كمی باشد) سپس در ضمن عقد اجاره ، شرط شود كه مستأجر فلان مبلغ را به مالك قرض دهد ، در این صورت ربا نشده و حلال است، زیرا ضمن عقد اجاره شرط جائزی ( مثل قرض را ) آورده ایم. [نظر آیات عظام خامنه ای / بهجت / تبریزی / مكارم شیرازی / صافی گلپایگانی / فاضل لنكرانی] حالت سوم : برخی دیگر از جمله حضرت آیت الله سیستانی عمل حالت اول و دوم را كه در بالا آمده جائز نمی دانند و راه صحیح آن را بیع با شرط می دانند ، یعنی اینكه صاحب خانه قسمتی از خانه را به همان قیمت ، كه پول پیش می گیرد، به شخصی بفروشد و مابقی آن را اجاره بدهد و شرط كند كه اگر تا سر سال مثلاٌ پول را ( همان پول پیش را ) به او پس داد قسمت فروخته شده را پس بگیرد. [نظر آیت الله سیستانی] •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی