eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
388 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💠وضو یا غسل و شک در طهارت نجاست سابق 💬سوال: کسی که یکی از اعضای وضو یا غسلش نجس بوده، اگر شک دارد که آن عضو، قبل و یا در حین انجام غسل یا وضو پاک شده یا نه، چه تکلیفی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر در حین وضو یا غسل شک کرد باید آن قسمت را تطهیر نموده و سپس وضو و غسل را تکمیل نماید ولی در وضو باید موالات یعنی پشت سر هم بودن کارهای وضو به هم نخورد ولی اگر بعد از وضو یا غسل شک کرد باید بعد از تطهیر بدن غسل را تکمیل نماید و در وضو مجدداً وضو بگیرد. [1] 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه یقین به نجاست داشته باید یقین به طهارت کند و در صورت شک، نجاست همچنان باقی می باشد. [2] 🔹 آیت الله سیستانی: به شک خود اعتنا نکند. [3] 🔹 آیت الله وحید خراسانی: اگر إحتمالِ توجه در حالِ غسل یا وضوء نمی دهد غسل یا وضوئش باطل است. [4] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر احتمال می دهد در حین وضو ملتفت بوده است تا وضوی صحیح بگیرد، وضویش صحیح است. [5] 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: کسی که اعضای وضو یا غسلش نجس بوده اگر شک داردکه در حین انجام وضو یا غسل پاک شده یانه نجس حساب می شود لیکن اگر زیر دوش حمام غسل کرده باشد یا موضع نجس وضو را زیر شیر آب کر گرفته باشدکه که آب کر به تمام بدن جاری شده است و عین نجس هم نمانده باشد بدنش پاک شده و وضو و غسلش نیز صحیح است. [6] --------------- 📚 پی نوشت: ◀️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI. ◀️ [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. ◀️ [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020. ◀️ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ◀️ [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. ◀️ [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611560. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 سوال: ابتدا و انتهاى نیت روزه به طور عادى چه زمانى است؟ 💠 پاسخ : 🔶 نیت براى روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح است. 🔷 براى روزه غیر معین (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. ♦ نیت روزه مستحبى، از اول شب شروع شده و تمام روز - تا موقعى كه به اندازه نیت كردن به مغرب وقت مانده باشد - ادامه دارد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️شرایط واجب شدن روزه ‌ 🔷 شرایط واجب شدن روزه عبارت است از: ۱. بلوغ؛ ۲. عقل؛ ۳. قدرت؛ ۴. بی هوش نبودن؛ ۵. مسافر نبودن؛ ۶. حایض و نفساء نبودن؛ ۷. ضرر نداشتن روزه؛ ۸. حرجی نبودن روزه. 📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۷۸۷ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️ مشقت داشتن روزه به جهت کار 🔷 اشخاصی که به جهت کارشان ناچار به افطار هستند تا حرجی نشده [به سختی شدید نیفتادند]، نمی توانند افطار کنند و باید عنوان حرج حاصل شود تا مجوز افطار داشته باشند. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 سوال: حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟ ✅ پاسخ: 👈آیات عظام: امام، بهجت و سبحانی: اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خودداری کرد، ولی اگر جنبه دارویی دارد یا عضو را بی حس می کند و یا درد را کاهش می دهد، تزریق آن اشکالی ندارد. [1] 👈آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مغذی یا مقوی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و انواع سرم ها خودداری کند؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد. [2] 👈آیات عظام: سیستانی و صافی گلپایگانی: به طور کلی تزریق آمپول روزه را باطل نمی کند (خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن). [3] 👈آیت الله مکارم شیرازی: تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم هایی که در رگ تزریق می شوند، روزه را باطل می کند. [4] ---------------- 📚 منابع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1576؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2869؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌م 1494 و احکام جوانان، م 294. [2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 767 و استفتا. [3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1،‌ قبل از م 999؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 473. [4]. مکارم، توضیح المسائل، م 1339. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬پرسش: دختری که به سن_تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف_جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه_مبارک رمضان هم نمی‌ تواند قضای آن را به جا آورد تا این‌که ماه رمضان سال بعد فرا می‌‌ رسد، چه حکمی‌‌ دارد؟پاسخ: 🔹آیت الله خامنه ای: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌‌ شود، بلکه قضای روزه‌ های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آن‌ها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آن‌ها جایز است. 🔹آیت الله مکارم: انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به قدرى ضعف پيدا کند که تحمّل آن بسيار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد. 🔹 آیت الله سیستانی: چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان می‌شود یا می‌ترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری می‌شود؛ امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العاده‌ای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل می‌کند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل می‌شود. و اگر آنان می‌‌توانند با استفاده از راه‌‌های معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است. 📗 منبع: رساله مصوّر، جلد دو، صفحه ٢٣٨، سؤال ۴۴٣ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
احکام روزه ۱۰ فایل استاد امیر صالحی مشاهده در روزبرگ: http://www.atf.morsalat.ir/podcast/vdz8a3rvj94mnpk6 روزبرگ را از کافه بازار یا مایکت نصب کنيد: dte.bz/rooz کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 تردید در قصد اقامت ده روز 💠 سؤال: کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 استفاده از قطره در بینی و چشم در حال روزه 🔹آیت الله خامنه ای: به طور کلی استفاده از قطره برای چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد و حتی اگر تلخی آن احساس شود ولی از ورود چیزی به حلق باید جلوگیری شود. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: ريختن دوا در چشم‏ برای روزه دار مکروه است. امّا اگر یقین دارید به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد. 🔹آیت الله وحید خراسانی: اگر خودش به حلق برسد روزه را باطل میکند ولی اگر بو یا مزه ی آن به حلق برسد روزه را باطل نمیکند ولی مکروه است. 🔹آیت الله سیستانی: مسأله ۱۹۵۹. ریختن دارو در چشم و گوش، روزه را باطل نمی‌كند، هرچند مزه آن به گلو برسد و امّا اگر دارو را در بینی بریزد، چنانچه نداند به حلق می‌رسد یا نه و قصد رساندن آن به حلق را هم نداشته باشد، روزه را باطل نمی‌كند، ولی اگر فرد آب یا چیز دیگر را از طریق بینی وارد حلق و مری نماید، آشامیدن صدق نموده و روزه را باطل می‌کند. 🔺 استفتاء از سایت مراجع عظام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 چگونگی محقق شدن قصدِ اقامت ده روز 💠 سؤال: مراد از روز در اقامت ده روز چیست؟ برای محقق شدن قصد ده روز، آیا همین که از طلوع خورشیدِ روز اول تا غروب خورشیدِ روز دهم بمانیم، کافی است یا باید تا روز یازدهم اقامت داشته باشیم؟ ✅ جواب: مراد از روز، فاصلۀ بین طلوع و غروب خورشید است؛ اگر کسی بین طلوع و غروب خورشید وارد محل اقامت شود، باید قصد کند که ده شبانه روز (240 ساعت) در آنجا بماند اما اگر در فاصلۀ غروب تا طلوع خورشید وارد محل شود، باید قصد کند که تا غروب روز دهم در آنجا اقامت داشته باشد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 آیا می توان سه وطن شرعی داشت؟! ✅ پاسخ: طبق نظر آیت الله خامنه ای داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکانها زندگی می کند. 💠 نکته: بطور کلی کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می شود، اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: ym9z27p کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110