📚 خمس سنوات
💠 سؤال: آیا #حق_سنوات #خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از #مخارج_سال زیاد بیاید سر #سال_خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟
✅ جواب: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا #قانون_کار از طرف #کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در #مؤونه نشود، متعلق خمس است.
#احکام_خمس #خمس_سنوات
🆔 @leader_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
مقاومت اسلامی.mp3
3.48M
#مقاومت_اسلامی
#بیست_سوم_مرداد
🌼حجت الاسلام امیر صالحی
🌸کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🌺🌹🌺
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
41.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روز_مقاومت_اسلامی
#جهاد_ابتدایی
#جهاد_دفاعی
حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
⚘امروز جمعه ۲۴ ذیحجه؛ روز مباهله گرامی باد⚘
1- روز عید بزرگ مباهله
2- سالروز بخشش انگشتر در رکوع و نزول آیه ولایت"انما ولیکم.. "
(آیه 55 مائده)
3- سالروز نزول آیه تطهیر و صدور حدیث شریف کساء در جریان مباهله
4- سالروز نزول سوره مبارکه انسان (هل اتی) در شان پنج تن آل عبا علیهم السلام می باشد.
این روز بزرگ به محضر قلب عالم امکان امام زمان ارواحنا له الفداء و مقام معظم رهبری وشیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام در سرتاسرجهان تبریک و تهنیت باد.💕
اعمال
۱-غسل
۲-دورکعت نماز مثل نماز عید فطر
۳-خواندن دعای مباهله
۴-هفتاد بار استغفار
۵-صدقه دادن
۶-زیارت امیرالمومنین
۷-زیارت جامعه کبیره که از همه مناسب تر است ....
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت میکند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذیالحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.
این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
#حکم_شرعی
موضوع: طریق اداء حق دیه در نزاع های زمان کودکی
🏵سوال:
در دوران کودکی بین خواهر و برادر یا والدین و فرزندان (به علت شوخی یا...) درگیری ایجاد می شود که سبب خراش و خونریزی می گردد. لطفاً بفرمایید: الف) آیا با حلالیت طلبی حق دیه حلال می شود؟
ب) آیا می توان با اهداء هدیه ای به او (بدون این که بگوییم این هدیه به عنوان دیه است) حق دیه را مصالحه نمود
🌺آیت الله بهجت:
مي توانند ديه را ببخشند يا مصالحه كنند.
🌺آیت الله خامنه ای:
1. اگر مجنی علیه حق خود را ببخشد، کفایت میکند.
2. اگر به سبب جنایت دیه بر عهده شخص جانی آمده باشد می تواند به میزان مبلغ دیه به مجنی علیه پرداخت کند و لازم نیست به مجنی علیه بگوید که بابت دیه می باشد.
🌺آیت الله شبیری زنجانی:
الف) بله، مشروط به این که حلال کننده، مقدار واقعی دیه را احتمال بدهد.
ب) اگر دیه شرعی پرداخت شود و قصد ادای دین کند هرچند گیرنده وجه آن را نداند کفایت می کند.
🌺آیت الله صافی گلپایگانی:
الف) با بیان مورد حلالیت بطلبند، کفایت می کند و دیه ساقط می شود.
ب) اگر به مقدار دیه هدیه می دهند گفتن لازم نیست و اما اگر بخواهند به کمتر مصالحه کنند باید مقدار جنایت را تعیین کنند.
🌺آیت الله مکارم شیرازی :
با حلالیت طلبیدن دیه ابراء می شود ولی حلالیت طلبیدن بدون ذکر علت کافی نیست و اگر هدیه معادل خسارت وارده باشد، بری ءالذمّه می شوید.
🌹پی نوشت:
سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها
http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/1461
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑
نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی میلرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام).
روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که:
«نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد.
طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد.
سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد.
بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.»
همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز.
شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است.
نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده.
شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده.
اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد.
اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده.
دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل میکند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کردهاند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣
ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد..
اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که میلرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بیخبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانههای غیرواقعی بودن آن خبر است.
وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد.
وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفیگری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بیاعتبار که ناقلش تنها خودشانند!
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢.
2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛
همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛
همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛
الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩.
@javadheidari110
🔻۲۵ذیالحجه؛ سالروز نزول سوره انسان در شأن اهلبیت«علیهمالسلام»
@abolhasanmahdavi
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
📚 استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس
#احکام_بورس #رانت_اطلاعاتی
🆔 @leader_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
💢 نظر مراجع عظام تقلید در خصوص نذریهای محرم
❓ امسال با وجود کرونا از لحاظ شرعی میتوانیم نذر خود را به چیز دیگری از قبیل مواد خام غذایی و یا لوازم بهداشتی تبدیل کنیم؟
📜 پاسخ مراجع به این سوال بدین شرح است🔻
🔹 مقام معظم رهبری:
اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی باتوجه به شرایط کنونی میتوان حتی به تعداد کم، نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند و آسایشگاهها فرستاد.
🔹 آیتالله سیستانی:
فرد میتواند مواد خام نذر خود را از قبیل برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند.
🔹 آیتالله مکارم شیرازی:
در صورتی که صیغه نذر خوانده باشد، تغییر نذر جایز نیست و میتواند با رعایت ضوابط غذا را پخته و در ظروف یکبار مصرف بین مردم تقسیم کنند و یا هزینه آن را در اختیاز نهادهای حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آنها طبق نذر عمل نمایند.
🔹 آیتالله وحید خراسانی:
نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد میتواند مقدار کمی از نذر خود را پخته ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند.
🔹 آیتالله نوری همدانی:
اگر نذر محدود به زمان خاص نیست. میتوان به تاخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلا نذر کرده روز عاشورا این نذر اجرا گردد و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجرا گردد و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.
اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجرا نذر به تاخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد، نذر را اجرا میکند.
#حکم_شرعی
#نذر
#محرم
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚 خمس نفقه و هدیه
#حکم_شرعی
#خمس_نفقه
#خمس_هدیه
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🖤حکم ازدواج زانیه(زن شوهردار) با زانی بعد از فوت همسرش
سؤال: آیا زن شوهرداری که زنا کرده می تواند بعد از فوت همسر، و سپری شدن عده ی وفات با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟
امام خمینی(ره)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود.
تحریرالوسیله، 1408 ه.ق، ج 2، ص 281، م 22
استفتائات، ج 3، ص 297 و 298، س 12 و 14
آیت الله اراکی(ره)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار یا زنی که در عده ی طلاق رجعی است، بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
المسائل الواضحه، 1414 ه.ق، ج 2، ص 86، م 2412، توضیح المسائل، 1379، ص 444، م 2412
آیت الله بهجت (ره)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
جامع المسائل، 1385، ج 3، ص 571، م 3
آیت الله تبریزی(دام ظلّه)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابراحتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 2، ص 339، م 1263، توضیح المسائل، 1383، ص 368، م 2412
آیت الله خوئی(ره)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
توضیح المسائل، 1422 ه.ق، ص 430، م 2412، العروة الوثقی مع تعلیقه، ج 2، ص 600، م 19
آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
توضیح المسائل، 1425 ه.ق، ص 480، م 2362، منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 3، ص 61، م 180
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
هدایة العباد، 1420 ه.ق، ج 2، ص 435، م 24 و 25، جامع الاحکام، 1382، ج 2، ص 49
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی نمی شود. لذا اگر بعد از طلاق یا فوت زوج و انقضای عدّه با هم ازدواج کرده اند عقد آن ها صحیح است و تمام احکام زن و شوهری بر آن مترتب می شود و فرزندان آنها حلال زاده هستند، ولی اگر عقد واقع نشده است احتیاط این است که با هم ازدواج نکنند.
جامع المسائل، ج 2، ص 450 س 1263
العروة الوثقی مع تعلیقات، 1380، ج 2، ص 705، م 19
آیت الله گلپایگانی (ره)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
مجمع المسائل، 1412 ه.ق، ج2، ص 209، س 587 هدایة العباد، 1417 ه.ق، ج 2، ص 343، م 1186
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
در صورتی که ازدواج کرده باشند ازدواج آن ها را بر هم نمی زنیم، ولی اگر ازدواج نکرده باشند می گوییم احتیاط کنند. و فرقی بین علم و جهل و دخول از طرفین نیست.
استفتائات، ج 3، ص 241، س 3
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
توضیح المسائل، 1383، ص 477 476، م 2394، 2399
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
منهاج الصالحین، ج 3، ص 302 م 1263
#حکم_شرعی
#ازدواج
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110