💬پرسش: دختری که به سن_تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف_جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه_مبارک رمضان هم نمی تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می رسد، چه حکمی دارد؟
✅پاسخ:
🔹آیت الله خامنه ای: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود، بلکه قضای روزه های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است.
🔹آیت الله مکارم: انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به قدرى ضعف پيدا کند که تحمّل آن بسيار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد.
🔹 آیت الله سیستانی: چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان میشود یا میترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری میشود؛
امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العادهای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل میکند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل میشود.
و اگر آنان میتوانند با استفاده از راههای معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است.
📗 منبع: رساله مصوّر، جلد دو، صفحه ٢٣٨، سؤال ۴۴٣
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
احکام روزه
۱۰ فایل
استاد امیر صالحی
مشاهده در روزبرگ:
http://www.atf.morsalat.ir/podcast/vdz8a3rvj94mnpk6
روزبرگ را از کافه بازار یا مایکت نصب کنيد:
dte.bz/rooz
#روزبرگ
#احکام
#احکام_روزه
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚 تردید در قصد اقامت ده روز
💠 سؤال: کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب: اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد.
#احکام_روزه
#روزه_مسافر
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠 استفاده از قطره در بینی و چشم در حال روزه
🔹آیت الله خامنه ای: به طور کلی استفاده از قطره برای چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد و حتی اگر تلخی آن احساس شود ولی از ورود چیزی به حلق باید جلوگیری شود.
🔹آیت الله مکارم شیرازی: ريختن دوا در چشم برای روزه دار مکروه است. امّا اگر یقین دارید به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد.
🔹آیت الله وحید خراسانی: اگر خودش به حلق برسد روزه را باطل میکند ولی اگر بو یا مزه ی آن به حلق برسد روزه را باطل نمیکند ولی مکروه است.
🔹آیت الله سیستانی: مسأله ۱۹۵۹. ریختن دارو در چشم و گوش، روزه را باطل نمیكند، هرچند مزه آن به گلو برسد و امّا اگر دارو را در بینی بریزد، چنانچه نداند به حلق میرسد یا نه و قصد رساندن آن به حلق را هم نداشته باشد، روزه را باطل نمیكند، ولی اگر فرد آب یا چیز دیگر را از طریق بینی وارد حلق و مری نماید، آشامیدن صدق نموده و روزه را باطل میکند.
🔺 استفتاء از سایت مراجع عظام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚 چگونگی محقق شدن قصدِ اقامت ده روز
💠 سؤال: مراد از روز در اقامت ده روز چیست؟ برای محقق شدن قصد ده روز، آیا همین که از طلوع خورشیدِ روز اول تا غروب خورشیدِ روز دهم بمانیم، کافی است یا باید تا روز یازدهم اقامت داشته باشیم؟
✅ جواب: مراد از روز، فاصلۀ بین طلوع و غروب خورشید است؛ اگر کسی بین طلوع و غروب خورشید وارد محل اقامت شود، باید قصد کند که ده شبانه روز (240 ساعت) در آنجا بماند اما اگر در فاصلۀ غروب تا طلوع خورشید وارد محل شود، باید قصد کند که تا غروب روز دهم در آنجا اقامت داشته باشد.
#احکام_مسافر
#اقامۀ_ده_روز
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬 آیا می توان سه وطن شرعی داشت؟!
✅ پاسخ:
طبق نظر آیت الله خامنه ای داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکانها زندگی می کند.
💠 نکته:
بطور کلی کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می شود، اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است.
🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: ym9z27p
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🤔 در چه زمینه ای سوال داری؟
📍اگر در موضوعات #احکام_شرعی، #اعتقادی ، #اخلاقی و #روانشناسی، #قرآنی و #حدیثی پرسشی داری، کافی است سوال خود را از طریق درگاه های معرفی شده با کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی مطرح و راهنمایی بگیری:
✅ #آنلاین (ماه رمضان۲۴ ساعته _ کارشناس آقا و خانم)
✅ #آفلاین (۲۴ ساعته)
✅ #تلفنی (ساعت ۸ تا ۲۰ _ کارشناس آقا و خانم)
✅ #پیامکی (۲۴ ساعته)
🟢 جهت طرح سؤال از درگاه های پاسخگویی ذیل استفاده کنید:
۱. اپلیکیشن پاسخگو: mmps.ir/app.pasokhgoo
۲. وب پاسخگو: mmps.ir/my.pasokhgoo
۳. ربات بله : ble.ir/pasokhgoo_ir_bot
۴. تلفنی : ۰۹۶۴۰۰
۵. پیامک: 30009640 (فقط احکام شرعی) www.30009640.ir
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال های ما در پیام رسان ها:
پاسخگو|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
🍀 #پرسش_کلید_دانایی 🍀
مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
‼️ افطار عمدی روزه
🔷 س ۶۵۷۵: نظر شریف جنابعالی درباره شخصی که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزهاش را افطار کرده، چیست؟ آیا فقط قضا بر او واجب است یا اینکه کفّاره هم باید بدهد؟
✅ ج: اگر به سبب بیاطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل میکند ـ مثل اینکه نمیدانست خوردن دارو نیز مانند سایر خوردنیها روزه را باطل میکند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزهاش باطل است و باید آن را قضا کند ولی کفّاره بر او واجب نیست.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
‼️ مکروهات روزه
🔷 برخی از مکروهات روزه عبارت است از:
۱. هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن )
۲. بوییدن گیاه خوشبو؛ (عطر زدن مکروه نیست)
۳. خیس کردن لباسی که بر تن است؛
۴. مسواک کردن با چوب تر؛
۵. کشیدن دندان و هر کاری که به سبب آن از دهان خون بیاید؛
۶. چشیدن غذا و مانند آن؛
۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛
۸. ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزه آن به حلق برسد؛
۹. نشستن زن در آب؛
۱۰. لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود؛
۱۱. مضمضه زیاد برای روزهدار مکروه است.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۸۷۸
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚 افطار روزه به تصور ضرر
💠 سؤال: در ابتدای تکلیف به توصیه پدر و مادرم و با تصور این که بنیه ضعیفی دارم و روزه برایم ضرر دارد، روزه ها را افطار کردم و تا ماه رمضان سال بعد هم قضا نکردم، آیا علاوه بر قضا کفاره هم بر عهده من می باشد؟
✅ جواب: اگر مطمئن بودید یا حداقل می ترسیدید که روزه برای شما ضرر داشته باشد، کفارۀ عمد واجب نیست ولی باید قضای روزه ها را بگیرید و برای هر روز، کفارۀ تأخیر بپردازید (به ازای هر روز ۷۵۰ گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر موادّ غذایی به فقیر بدهید).
#احکام_روزه
#افطار_روزه
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
‼️ غذای باقی مانده بین دندانهای روزهدار
🔷 س ۶۵۷۷: در یکی از روزهای ماه رمضان روزه گرفتم ولی دندانهایم را مسواک نزدم، و بدون این که باقیمانده غذاهای لابلای دندانها را عمداً ببلعم، خودبخود بلعیده شده است. آیا قضای روزه آن روز بر من واجب است؟
✅ ج: اگر علم به وجود باقی مانده غذا در بین دندانهایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشتهاید و فرو رفتن آن هم عمدی و با التفات نبوده، قضای روزه بر شما واجب نیست.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
‼️ ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان
🔷 س ۶۵۷۶: دعاهایی مخصوص ماه رمضان به صورت دعای روز اول و روز دوم تا آخر ماه وارد شده است، قرائت آنها در صورت شک در صحّتشان چه حکمی دارد؟
✅ ج: به هر حال اگر قرائت آنها به قصد رجاء ورود و مطلوبیت باشد، اشکال ندارد.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110