eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
408 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استفاده از قطره در بینی و چشم در حال روزه 🔹آیت الله خامنه ای: به طور کلی استفاده از قطره برای چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد و حتی اگر تلخی آن احساس شود ولی از ورود چیزی به حلق باید جلوگیری شود. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: ريختن دوا در چشم‏ برای روزه دار مکروه است. امّا اگر یقین دارید به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد. 🔹آیت الله وحید خراسانی: اگر خودش به حلق برسد روزه را باطل میکند ولی اگر بو یا مزه ی آن به حلق برسد روزه را باطل نمیکند ولی مکروه است. 🔹آیت الله سیستانی: مسأله ۱۹۵۹. ریختن دارو در چشم و گوش، روزه را باطل نمی‌كند، هرچند مزه آن به گلو برسد و امّا اگر دارو را در بینی بریزد، چنانچه نداند به حلق می‌رسد یا نه و قصد رساندن آن به حلق را هم نداشته باشد، روزه را باطل نمی‌كند، ولی اگر فرد آب یا چیز دیگر را از طریق بینی وارد حلق و مری نماید، آشامیدن صدق نموده و روزه را باطل می‌کند. 🔺 استفتاء از سایت مراجع عظام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 چگونگی محقق شدن قصدِ اقامت ده روز 💠 سؤال: مراد از روز در اقامت ده روز چیست؟ برای محقق شدن قصد ده روز، آیا همین که از طلوع خورشیدِ روز اول تا غروب خورشیدِ روز دهم بمانیم، کافی است یا باید تا روز یازدهم اقامت داشته باشیم؟ ✅ جواب: مراد از روز، فاصلۀ بین طلوع و غروب خورشید است؛ اگر کسی بین طلوع و غروب خورشید وارد محل اقامت شود، باید قصد کند که ده شبانه روز (240 ساعت) در آنجا بماند اما اگر در فاصلۀ غروب تا طلوع خورشید وارد محل شود، باید قصد کند که تا غروب روز دهم در آنجا اقامت داشته باشد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 آیا می توان سه وطن شرعی داشت؟! ✅ پاسخ: طبق نظر آیت الله خامنه ای داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکانها زندگی می کند. 💠 نکته: بطور کلی کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می شود، اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: ym9z27p کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🤔 در چه زمینه ای سوال داری؟ 📍اگر در موضوعات ، ، و ، و پرسشی داری، کافی است سوال خود را از طریق درگاه های معرفی شده با کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی مطرح و راهنمایی بگیری: ✅ (ماه رمضان۲۴ ساعته _ کارشناس آقا و خانم) ✅ (۲۴ ساعته) ✅ (ساعت ۸ تا ۲۰ _ کارشناس آقا و خانم) ✅ (۲۴ ساعته) 🟢 جهت طرح سؤال از درگاه های پاسخگویی ذیل استفاده کنید: ۱. اپلیکیشن پاسخگو: mmps.ir/app.pasokhgoo ۲. وب‌ پاسخگو: mmps.ir/my.pasokhgoo ۳. ربات بله : ble.ir/pasokhgoo_ir_bot ۴. تلفنی : ۰۹۶۴۰۰ ۵. پیامک: 30009640 (فقط احکام شرعی) www.30009640.ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال های ما در پیام رسان ها: ‌پاسخگو|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا 🍀 🍀 مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی
‼️ افطار عمدی روزه 🔷 س ۶۵۷۵: نظر شریف جنابعالی درباره شخصی که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزه‌اش را افطار کرده، چیست؟ آیا فقط قضا بر او واجب است یا اینکه کفّاره هم باید بدهد؟ ✅ ج: اگر به سبب بی‌اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند ـ مثل اینکه نمی‌دانست خوردن دارو نیز مانند سایر خوردنیها روزه را باطل می‌کند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزه‌اش باطل است و باید آن را قضا کند ولی کفّاره بر او واجب نیست. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️ مکروهات روزه ‌ 🔷 برخی از مکروهات روزه عبارت است از: ۱. هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن ) ۲. بوییدن گیاه خوشبو؛ (عطر زدن مکروه نیست) ۳. خیس کردن لباسی که بر تن است؛ ۴. مسواک کردن با چوب تر؛ ۵. کشیدن دندان و هر کاری که به سبب آن از دهان خون بیاید؛ ۶. چشیدن غذا و مانند آن؛ ۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛ ۸. ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزه آن به حلق برسد؛ ۹. نشستن زن در آب؛ ۱۰. لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود؛ ۱۱. مضمضه زیاد برای روزه‌دار مکروه است. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۸۷۸ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 افطار روزه به تصور ضرر 💠 سؤال: در ابتدای تکلیف به توصیه پدر و مادرم و با تصور این که بنیه ضعیفی دارم و روزه برایم ضرر دارد، روزه ها را افطار کردم و تا ماه رمضان سال بعد هم قضا نکردم، آیا علاوه بر قضا کفاره هم بر عهده من می باشد؟ ✅ جواب: اگر مطمئن بودید یا حداقل می ترسیدید که روزه برای شما ضرر داشته باشد، کفارۀ عمد واجب نیست ولی باید قضای روزه ها را بگیرید و برای هر روز، کفارۀ تأخیر بپردازید (به ازای هر روز ۷۵۰ گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر موادّ غذایی به فقیر بدهید). کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️ غذای باقی مانده بین دندان‌های روزه‌دار 🔷 س ۶۵۷۷: در یکی از روزهای ماه رمضان روزه گرفتم ولی دندان‌هایم را مسواک نزدم، و بدون این که باقی‌مانده غذاهای لابلای دندان‌ها را عمداً ببلعم، خودبخود بلعیده شده است. آیا قضای روزه آن روز بر من واجب است؟ ✅ ج: اگر علم به وجود باقی مانده غذا در بین دندان‌هایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته‌اید و فرو رفتن آن هم عمدی و با التفات نبوده، قضای روزه بر شما واجب نیست. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️ ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان 🔷 س ۶۵۷۶: دعاهایی مخصوص ماه رمضان به صورت دعای روز اول و روز دوم تا آخر ماه وارد شده است، قرائت آن‌ها در صورت شک در صحّت‌شان چه حکمی دارد؟ ✅ ج: به هر حال اگر قرائت آن‌ها به قصد رجاء ورود و مطلوبیت باشد، اشکال ندارد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 و آشامیدن جويدن آدامس همراه با ذوب شدن تدريجى اجزاى آن جايز نيست و مبطل روزه است. (1) 💬پرسش: آيا فرو بردن خلط گلو و سينه، روزه را باطل مى‏كند؟ ✅ پاسخ: فرو بردن خلط گلو و سينه، چنانچه به فضاى دهان نيامده باشد، اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط واجب آن است كه فرو نبرد. (2) 🔹 آية الله بهجت: فرو بردن خلط سينه اگر در حال غير روزه امر عادى باشد و به فضاى دهان نيز نيامده باشد، اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط واجب آن است كه فرو نبرد. (3) 🔹 آيةالله سيستانى: فرو بردن خلط- چنانچه به فضاى دهان نيامده باشد- اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط مستحب آن است كه فرو نبرد. (4) --------------- 📚 منبع: 1. وسيلة النجاة، ج 1، ص 308؛ منهاج الصالحين، ج 1، ص 325، م 1003. 2. توضيح المسائل مراجع، م 1580؛ توضيح المسائل وحيد، م 1588. 3. توضيح المسائل مراجع، م 1580. 4. همان. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است: ۱. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفارة عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند. ۲. اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ۳. اگر در ماه رمضان به گفتة کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفتة او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 وقت نماز صبح 💬 سؤال: آیا مراعات ده دقیقه احتیاط برای نماز صبح بعد از اذان واجب است یا مستجب؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: مقتضی است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط (واجب) حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اذان (حدود ده دقیقه از اوّل اذان صبح)، شروع به ادای فریضه صبح نمایند. 🔹 آیت الله مکارم: هنگام شروع اذان، می توانید نماز را شروع کنید اما در مورد نماز صبح، احتیاطا 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز بخوانید. معیار این است که انسان ظن قوی به به دخول صبح پیدا کند هر چند بدون رعایت این احتیاط باشد که معمولا بدون رعایت این احتیاط کمتر یقین حاصل می شود. 🔹 آیت الله شبیری: نسبت به طلوع فجر، اطمینان با تأخیر 15 دقیقه از اذان رسانه حاصل می گردد. البته برای خواندن نماز صبح در خصوص شبهای مهتابی (12 تا 25 ماه قمری) باید تا روشن شدن سپیدی ( یعنی حدوداً 25 دقیقه از اذان رسانه) صبر نمود. 📚 پی‌نوشت: استفتا از سایت مراجع عظام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110