eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
342 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا فکر گناه ، گناه است ؟ ✍️پاسخ : فکر و اندیشه گناه، گناه نیست ولی پاکی و صفای قلب را از بین می برد و انسان را به ارتکاب آن وا می دارد. حضرت علی علیه السلام فرمود: کسی که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوی خود می کشند؛ بنابراین بهتر آن است که انسان از فکر گناه خود داری کند تا روح و فکر انسان آلوده نگردد و زمینه گناه فراهم نشود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚 تبدیل پول فطریه به کالا 💠 سؤال: آیا می توان به جای پول فطریه، مواد و لوازم مورد نیاز فقیر را برایش تهیه کرده و به او تحویل دهیم؟ ✅جواب: به صورت مذکور کافی نیست؛ اما می توانید از فقیر وکالت بگیرید که پول فطریه را برای او دریافت کرده و کالاهای مورد نیازش را تهیه کنید. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 اقتدا به امام جماعت در حال رفتن به رکوع 💠 سؤال: آیا هنگامی که امام جماعت در حال خم شدن برای رکوع است اما به حد رکوع نرسیده، می توان اقتدا کرد؟ ✅ جواب: در رکعت اول و دوم اشکال ندارد، ولی در رکعت سوم و چهارم، احتیاط این است که صبر کرده و در رکوع اقتدا کند. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: نحوه محاسبه رد مظالم به چه نحوی است؟ وباید به چه کسی پرداخت شود؟ ✍️پاسخ : رد مظالم در جایی است که فردی بدهی نسبت به کسی دارد و دسترسی به آن فرد برای پرداخت بدهی ندارد در این صورت از دفتر مرجع تقلید خود اجازه می گیرد و بدهی مذکور را به نیابت از طلبکار به فقیر می دهد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓پوشیدن لباس‌های جنس مخالف چی؟🤔 📚 آیات عظام امام خمینی، مکارم، نوری، فاضل، سبحانی و صافی: بنابر احتیاط واجب، آقایون و خانم‌ها نباید لباس همدیگه رو بپوشن و این کار حرامه. 📚 آیت‌الله بهجت: پوشیدن لباس مخصوص خانم‌ها برای آقایون و همچنین پوشیدن لباس مخصوص آقایون برای خانم‌ها حرامه. 📚 آیات عظام زنجانی، وحید و سیستانی: اگه لباس جنس مخالف رو لباس عادی و معمول خودشون کنن، بنابر احتیاط واجب، کار حرامی انجام دادن. 📚 مقام معظم رهبری: تا زمانی که لباس جنس مخالف رو لباس عادی و معمول خودشون نکرده باشن، اشکالی نداره. ⭕️ نکته: لباس‌هایی که مشترک هستن، یعنی هم آقایون می‌پوشن و هم خانم‌ها، پوشیدنش برای هیچ‌کدوم اشکال نداره. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۸۴۶؛ اجوبة، س۱۳۶۸. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 قضای روزۀ بیمار 💠 سؤال: مادری به دلیل بیماری شدید نتوانسته در اواخر عمر، روزه ها و قضای آن را انجام دهد، آیا پسر بزرگِ او باید قضای روزه ها را بجا آورد؟ ✅ جواب: اگر بيماری‌ ایشان تا ماه رمضان بعد ادامه داشته است، قضای روزه‌ها ساقط است ولی بايد برای هر روز يک مدّ طعام (معادل750گرم) از اموال ایشان به فقیر داده شود. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 پوشیدن کفش و یا روسری رنگی 🔶 حدیث: رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) به حولا فرموند: روسرى خود را که جلب نظر مى کند نشان مده اگر چنين کني دينتان را تباه و خدا را به خشم آورده اي. مستدرک وسایل الشیعه، ج 14، ص 231 💠 سوال: دختری جوان هستم می خواستم بپرسم پوشیدن کفش و یا روسری رنگی چه حکمی دارد؟ ✍🏻 پاسخ: حجاب و پوشش، باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که تمامی بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند، توجه نامحرم را هم جلب نکند. 🔺 آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir 📎 📎 📎 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا قرآن فقط برای عرب‌ها نازل شده است؟ 🔻پاســـ🖊ــــخِ شبهه توسط🔻 استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ افرادی که شبهه می‌کنند و معتقدند قرآن فقط برای عرب‌ها نازل شده است و برای این ادعای خود به قرآن استناد می‌کنند افراد بیسوادی هستند که نمی‌توانند قرآن را به صورت صحیح ترجمه کنند. 2⃣ قرآن به عربی مبین نازل شده است؛ منظور از عربی مبین فصیح بودن و غیر گنگ بودن قرآن است. 3⃣ اگر عربی بودن به همان معنای اسمی آن یعنی زبان عربی بودن هم باشد از آن نمی‌توان چنین برداشتی کرد و گفت فقط برای عرب‌هاست بلکه زبان عربی بخاطر ویژگی‌های ممتاز زبان‌شناختی که دارد، به عنوان زبان وحی انتخاب شده است طبق آیه‌ی ۱۸۵ سوره‌ی بقره قرآن "هُديً لِلنَّاسِ" است، موجب هدایت جهانیان است نه فقط برای عرب‌ها. ♻️ نتیجه اینکه: قرآن می‌فرماید بر فرض اگر قرآن را بر بعضی غیرعرب‌ها نازل می‌کردیم غیرعرب‌ها به آن ایمان نمی‌آوردند بخاطر اینکه: اولا: عرب‌‌های عصر جاهلیت تعصب داشتند. ثانیا: اگر غیر عربی بود فصاحت نداشت. @javadheidari110@sadat_530_hijazi@ramezan_ghasem110
‏کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 اولاد ذکور در وقف نسل بعد نسل 💠 سؤال: اگر «فرزند بزرگ هر نسل» به عنوان متولی وقف تعیین گردد، پس از فوت او آیا متولی بعدی، فرزند بزرگ اوست یا برادرش؟ ✅ جواب: پس از او، برادر بزرگ تر متولی می شود و تا زمانی که برادران متولی اول، زنده هستند، فرزندان او متولی نخواهند شد تا آنکه تمام افراد نسل اول از دنیا بروند که در این صورت، تولیت به فرزند بزرگ نسل بعدی می رسد و برای نسل های بعد آن نیز به همین صورت عمل می شود؛ بنابراین تا از نسل قبل یک نفر زنده باشد، نوبت به نسل بعد نمی رسد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📖📿 خواندن قسمتی از آیه سجده دار 📿📖 سوال: اگر کسی قسمتی از آیه سجده دار را بخواند، سجده بر او واجب می شود؟ پاسخ: ✅با خواندن یا شنیدن تمام آیه، سجده واجب می شود؛‌بنابر این اگر قسمتی از آیه - حتی کلمه سجده - را بخواند یا بشنود،‌ سجده بر او واجب نیست. ----------------- ✅ منبع: امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فی سجدتی التلاوه و الشکر، م 11 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، ص 504، م 4؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 2136 و وسیله النجاه، م 7455؛ خامنه ای، استفتا؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2، فصل فی سائر اقسام السجود، م 4، ص 171 و استفتا؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 812؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، ص 57، م 4، فصل فی سائر اقسام السجود. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 116. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: برای غسل ، آیا خشک بودن بدن لازم است؟ ✍️پاسخ : برای غسل کردن خشک کردن بدن لازم نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ولایت فقیه یا وکالت فقیه؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" نظریه‌ی وکالت فقیه به دو دلیل مخدوش است زیرا: 1⃣ یکی از انواع ولایت، ولایت بر مهجورین است که با عناوینی همانند: (مفقود‌الاثر، نابالغ، دیوانه، سفیه می‌آید.) در حالیکه ولایت بر بالغان و رشد یافتگان نیز وجود دارد که اینها یکی از اقسام ولایت‌اند. بنابراین اگر کسی به عنوان ولی‌فقیه سردمداری جامعه‌ای را عهده‌دار شود این بدان معنا نیست که خدای ناکرده مردم مهجور، نابالغ و دیوانه‌اند. 2⃣ عنوان وکالت فقیه، برای ولایت فقیه به دو دلیل تعبیری سست و بی‌اساس است: ۱) وکیل حق ندارد به موکل دستور دهد بلکه این حاکم است که برخلاف وکالت، به مردم امر و نهی می‌کند، بنابراین اگر حاکم وکیل مردم بود نه ولی آنها، باید در انتظار دستور مردم باشد در حالیکه این با روح حاکمیت سازگاری ندارد. ۲) عملِ وکیل، تنها در امور و حیطه‌ای است که موکل معین و مشخص بکند در حالیکه حاکم می‌تواند در جهات مختلفی که به جامعه مرتبط است اظهار نظر و ورود پیدا کند. ۳) وکیل تنها می‌تواند در امور موکلان‌ خودش عمل کند اما حاکم جامعه، حاکم کل جامعه است البته لازم نیست همه‌ی جامعه او را بپذیرفته‌اند بلکه همین‌ که بوسیله‌ی اکثریت انتخاب شده‌باشد، می‌تواند نسبت به آن اقلیتی که ولایت‌اش را نپذیرفته‌اند نیز ولایت داشته‌باشد. به عبارت دیگر حاکم می‌تواند نسبت به اِعمال قدرت مردم، اظهار نظر کند. ♻️نتیجه اینکه: کسانی که تعبیر وکالت فقیه را جایگزین ولایت فقیه کردند گمان‌شان این بوده که چون حاکم دینی، مقبولیت خود را از مردم اخذ می‌کند، ولی‌فقیه نقش وکیل را ایفا می‌کند و نقشی در ولایت و سرپرستی مردم ندارد آنها مدعی شدند اگر ولایت فقیه با عنوان ولایت بر منصب حکومت تکیه بزند، مردم حکم مهجورین را پیدا می‌کنند در حالیکه آنها نمی‌دانند ولایت، منحصر در ولایت بر مهجورین نیست و همچنین اطلاعی از نقش وکیل و موکل ندارند. بنابراین تعبیر صحیح ولایت فقیه است نه وکالت فقیه. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
‼️ خمس پول پیش 🔷 س ۵۹۳۱: آیا پولی که مستأجر ناچار است برای اجاره خانه به موجر قرض (رهن) دهد، خمس دارد؟ ✅ ج: اگر مستأجر توان پرداخت اجاره کامل را ندارد یا موجر نمی پذیرد، به مقدار پولی که برای اجاره مسکن مطابق شأن، باید طبق قرارداد اجاره به موجر قرض دهد، خمس تعلق نمی گیرد و احکام مئونه را دارد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️ بی حرکت بودن مکان نمازگزار ‌ 🔷 مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد؛ یعنی طوری باشد که شخص نمازگزار بتواند با آرامش بدن و بدون تکان خوردن نماز بخواند، بنابراین نماز در مکان هایی که موجب می شود بدن بی اختیار تکان بخورد، مانند خودرو و قطار در حال حرکت یا بعضی تخت های فنری، صحیح نیست، مگر هنگامی که به دلیل تنگی وقت و غیر آن مجبور باشد در چنین مکانی نماز بخواند. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۰۶ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️ محروم کردن از ارث 🔷 س ۵۹۲۴: آیا پدر می تواند فرزندش را از ارث محروم کند یا به برخی از فرزندان سهم بیشتری بدهد؟ ✅ ج: محروم كردن برخى از ورثه از ارث در شرع مقدّس اسلام جایز نیست و باطل است؛ ولى هر كس مى‌تواند قبل از فوت اموال خود را به برخى فرزندان يا اشخاص ديگر ببخشد و به آنها تحويل دهد. البته نباید به گونه ای عمل کند که موجب اختلاف و دشمنی میان ورثه شود. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 استفاده از مال پیدا شده 💠 سؤال: من یک انگشتر پیدا کرده ام؛ آیا جایز است مبلغ آن را به فقیر صدقه بدهم و خودم از آن استفاده کنم؟ ✅ جواب: اگر قیمت آن، به مقدار دو و نیم گرم نقره یا بیشتر باشد و نشانه ای دارد که با آن صاحبش پیدا شود، باید یک سال (به صورتی که در رساله های عملیه بیان شده) اعلان گردد؛ چنانچه صاحب مال پیدا نشود می توانید آن را برای خود بردارید به قصد این که هر وقت صاحبش پیدا شد عوض آن را به او بدهید یا برای او نگهداری کنید تا زمانی که پیدا شد، به او بدهید ولی احتیاط مستحب آن است که از طرف صاحبش صدقه بدهید. البته اگر در بین سالی که اعلان می کنید از پیدا شدن صاحب مال ناامید شوید، احتیاط واجب آن است که صدقه بدهید. 🖍توجه: برای صدقه دادن، اختیار دارید که خودِ انگشتر یا قیمت آن را به فقیر بدهید. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ولایت فقیه، ولایت در قانون است یا ولایت بر قانون؟ ولی‌‌ِفقیه در چارچوب قانون و شرع عمل می‌کند یا اینکه اختیاراتش فراتر از قانون و فراتر از احکام شرعی است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ولایتِ در قانون: اگر مسئله‌ای در شرع و قانون آمده باشد، حاکم طبق همان نظر و حکم می‌دهد که در اینجا ولایت فقیه ولایت در قانون است. 2⃣ ولایتِ بر قانون: گاهی در برخی مسائل ضرورت و مصلحت اقتضا می‌کند که آن حکم در قانون نباشد البته در چنین صورتی، خود شرع و قانون این اجازه را صادر کرده است تا اگر قانون جمهوری اسلامی در مسئله‌ یا مقوله‌ای ساکت بود و در آن مبحث نظری داده‌نشده بود. در چنین مواقعی که بن‌بستی ایجاد می‌شود نظر ولی‌فقیه حجت است. ♻️نتیجه اینکه: بر اساس شرع و قانون ولایت فقیه، ولایت بر قانون است و اگر در قانون در مورد موضوعی حکمی داده نشده باشد، دست و پای ولی‌فقیه بسته نیست و در چنین مواقعی ولایت بر قانون دارد و قول ایشان حجت است. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: بعد از رکوع ذکر سمع الله لمن حمده الله اکبر رو باید ایستاده گفت یا میشه در حال حرکت هم گفت؟ ✍️پاسخ : مستحب است بعد از آن که از رکوع برخاست و راست ایستاد، در حال آرامی بدن بگوید «سَمِع َ اللّه ُ لِمَن حَمِدَه ُ» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💢 حكم پوشيدن شلوار ساپورت و چسبان و تنگ چیست؟ ◀️ حدیث: امام حسین علیه السلام فرموده اند: هرکس لباس شهرت – و انگشت نما از هر جهت – بپوشد، خداوند او را در روز قیامت لباسی از آتش می پوشاند. 📚کافی، ج 6، ص445 ✍🏻 پاسخ: 🔹 اگر لباس به گونه ای چسبان و بدن نما باشد یا موجب برانگیختن شهوت و جلت توجه نامحرم گردد یا زینت شمرده شود، پوشاندن آن واجب است. 🔺 «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 100. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📿گفتن اذکار نماز در حال آرامش📿 سوال: آیا گفتن اذکار نماز در حال آرامش و سکون لازم است؟ پاسخ: [1] الف) ذکر واجب⬅️باید در حال آرامش گفته شود؛ مانند: ذکر سجده و رکوع. توجه🔻 ۱. قرائت نماز نیز در حکم ذکرهای واجب نماز است. 2.حرکت اندک بدن هنگام گفتن ذکر واجب، اشکالی ندارد. ب) ذکر مستحبی⬇️ 1. اگر ذکر مستحبی را به قصد ذکر جای خاصی از نماز [2] می گوید (مثل «سمع الله لمن حمده» پس از برخاستن از رکوع) باید در حالت آرامش گفته شود و اگر در حالت آرامش گفته نشود باید [3] نماز را دوباره بخواند. 📝آیت الله سیستانی: نماز صحیح است ولی ذکر صحیح نیست. 2. اگر ذکر مستحبی را به قصد مطلق ذکر بگوید (نه به قصد ذکری که در جای خاصی از نماز دستور داده شده)؛ حتی در صورتی که در حالت آرامش گفته نشود، نماز صحیح است؛ برای مثال: چون ذکر خدا در هر جای نماز خوب است، تکبیربگوید؛ نه آن تکبیر مخصوصی که قبل از سجده در حال ایستادن گفته می شود. توجه🔻 ذکر «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن و حرکت گفت؛ بنابر این از این قاعده اذکار مستحبی استثنا شده است. ----------------- ✅ پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 965 و 966؛ امام، تحریرالوسیله، ج1؛ القول فی الرکوع، م 8 و استفتائات، ج 1، احکام نماز، س 93؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، القیام، م 29؛ بهجت، وسیله النجاه، م721 و استفتائات، ج 2، س 1948؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 932 و 933؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2، القیام، م 29. [2]. ذکرهای مستحب نماز را به دو گونه می توان به جا آورد: الف: ذکرهایی که با در نظر گرفتن دستور شارع، از جهت مقدار ذکر و محل آن و دیگر خصوصیات معلوم شده است. ب: هر ذکری که بدون توجه به دستور خاص و محل آن و به قصد مطلق ذکر گفته می شود. [3]. سبحانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 118. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
در اولین سفر، حکم نمازش چیه؟ 🌺 آیات عظام خامنه‌ای، مكارم، شبیری و وحید: کثيرالسفر از روز اول سفر، نماز و روزه‌ش کامله. 🌸 آیت‌الله سیستانی: راننده برون‌شهری از سفر اول نمازش کامله؛ ولی غیر راننده، دو هفته بنابر احتیاط واجب، جمع بخونن. 🌼 آيات عظام فاضل(ره)، صافی(ره) و نوری: در سفر اول، نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرن. از سفر دوم، نمازشان كامل و روزه‌شون صحيحه. 🔺توضیح‌المسائل مراجع، بحث نماز مسافر و مسئله ۱۳۱۲. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 حکم بیان عیب های آشکار 💠 سوال: بیان عیب‎های آشکار و ویژگی‌های ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت حساب می‌شود؟ ✍🏻 پاسخ: بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر باشد یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است. تبصره: اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده می‌دانند و گفتن توضیحات بیشتر موجب می‌شود عیب یا عیبهای پنهان دیگری مشخّص شود، این کار غیبت و حرام است. 🔺 توضیح المسائل آیت الله سیستانی / مسئله ۲۲۶5 📎 📎 📎 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️خمس لباس هایی که برای آینده خریده شده 🔷س ۵۹۴۸: از درآمد بین سال لباس هایی در حد شأن برای فرزندان تهیه کرده ام ولی در حال حاضر اندازه آنها نیست، آیا سر سال خمسی باید آنها را پرداخت کنم؟ ✅ ج: در فرض سؤال خمس دارد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110