eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
342 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 حکم تزریق سرم برای روزه‌دار کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠بخار آب 💬بعضی تصور می‌کنند رفتن به حمام و سونا و مانند آن، روزه را باطل می‌کند؛ درحالی‌که بخار آب روزه را باطل نمی‌کند؛ البته به نظر برخی مراجع، بنابر احتیاط واجب باید از آن پرهیز کرد. 💠 نظر مراجع تقلید : - بخار آب چه رقیق باشد و چه غلیظ، مبطل روزه نیست (حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی، شبیری) - بنا بر احتیاط واجب، از بخار آب غلیظ پرهیز شود (آیت الله مکارم شیرازی) ‼️نکته: شایان ذکر است اگر بخار در دهان به آب تبدیل شود و شخص آن را عمدا فرو دهد، روزه اش باطل می شود! کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چرا نباید در کشور ما آزاد باشد تا برای همگان عادی شود⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b @javadheidari110
💠 نگاه اتفاقی به نامحرم 💬 سوال: در اماکن عمومی یا در منزل، انسان چشمش بطور اتفاقی به نامحرم می افتد که حجاب خود را کاملاً رعایت نکرده، حکم اینگونه نگاه ها چیست ؟ ✅ پاسخ: آن چیزی که حرام است نگاه کردن است نه نگاه افتادن - لذا انسان آنچه را که به طور اتفاقی می بیند اشکال ندارد ولی باید بلافاصله نظر را برگرداند تا حکم نگاه کردن پیدا نکند. 📚کتاب احکام روابط زن و مرد ( سید مسعود معصومی ) کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 ترک روزه به دلیل بیماری 💠 سؤال: هنگام روزه گرفتن به دلیل افت قند خون در طول روز دچار سردرد میگرنی می شوم و ادامه روزه برایم مقدور نیست؛ آیا لازم است که روزه بگیرم تا زمانی که سردرد ها رخ دهد و بعد ادامه ندهم و یا از ابتدای روز می توانم روزه نگیرم؟ ✅ جواب: اگر بدانید یا احتمال عقلایی بدهید که روزه موجب بیماری یا تشدید یا افزایش طول آن می شود، روزه واجب نیست و از ابتدای روز می توانید روزه نگیرید ولی در صورتی که تا ماه رمضان بعد بتوانید باید قضای آن را بگیرید. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
وظیفه حائض و جنب در شب های قدر کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬قرآن به سر گرفتن اشخاص معذور کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 عدم جایگزین شدن نماز شب قدر به جای نماز قضا 💬 سوال: آیا خواندن نمازهای شب قدر جایگزین نماز قضا می شود و نماز قضا ساقط می شود؟ ✅ پاسخ: نمازهای شب قدر و تمامی نمازهای مستحبی دیگر بجای نماز قضا محسوب نمی شوند. البته می توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال این شب ها نیز بهره مند خواهند شد. 📚 منبع: 🔺 پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ترویج ظلم و فساد برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
📚 خلال دندان برای روزه 💠 سؤال: آیا روزی که قصد داریم روزه بگیریم باید قبل از اذان صبح دندانها را خلال کنیم؟ ✅ جواب: اگر بدانید که در صورت خلال نکردن یا مسواک نزدن یا مانند آن، در هنگام روزه غذای بین دندانها از گلو فرو می رود، باید برای رفع غذای بین دندانها اقدام کنید و اگر کاری نکنید و در بین روز غذا فرو رود، روزه باطل می شود. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 جا گرفتن در مسجد 💬 سؤال: کسی که در صف نماز جماعت، سجاده می‌گذارد و مثلاً برای وضو گرفتن می‌رود، آیا حق او نسبت به آن مکان، تا شروع نماز است یا تا وقتی که امام جماعت به رکوع می‌رود؟ ✍️ پاسخ: 🔹 حق او تا زمان شروع نماز جماعت، باقی است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠غسل های مستحب‏ ماه رمضان ✅ پاسخ: 🔷 انجام غسل در شب‌های فرد ماه رمضان، شب اول و سوم و پنجم و به همين منوال به ویژه نیمه ماه و شب‌های ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹؛ همچنین تمامی شب‌های دهه آخر مستحب است. 🔷 وقت غسل شب‏هاى ماه رمضان تمام شب است و بهتر آن است كه اول شب نزديك غروب باشد ، مگر ده شب آخر ماه رمضان که بهتر است بین نماز مغرب و عشا انجام شود. 🔷 در خصوص شب ۲۳ ماه رمضان، افزون بر غسل اول شب، غسل دیگری در آخر شب (نزدیک اذان صبح) مستحب است. 🔺احکام روزه مطابق با فتاوای آیت الله خامنه‌ای کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬پرسش: زن باردارى که نتوانسته روزه بگیرد، تکلیفش چیست؟ 🔹 پاسخ: آیت الله خامنه‌اى: زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🔹آیت الله سیستانی: اگر در ماه نزدیک زائیدن( ماه هشتم و نهم) باشد، افزون بر قضاى روزه‌ها، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد؛ خواه روزه براى جنین ضرر داشته باشد، یا براى خودش. اما اگر اگر در ماه های دور ( ماه اول تا آخر هفتم)، باشد، اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتاً قابل تحمل نیست، گردد، روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد. 🔹آیت الله مکارم: اگر روزه براى جنین ضرر داشته است، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و اگر براى خودش ضرر داشته، پرداخت کفّاره واجب نیست و در هر حال روزه‌ها را باید قضا کند. 📚منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٩۵۴، پرسش و پاسخ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات سایت آیت الله مکارم کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬اگه روزه‌دار كنار ماشین باشه و یه‌دفعه دود ماشین بره توی حلقش، روزه‌ش باطل می‌شه؟ ✅جواب 🔹همه مراجع: نه. اگه فکر می‌کرده كه دود غليظ به حلقش نمى‌رسه و به‌طور اتفاقی دود به حلقش رسیده، روزه‌ش باطل نیست. 📚 سيستانى و نورى، تعليقات على‌العروة، ج۲، المفطرات، السادس؛ امام، تبريزى، فاضل و مكارم، توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۰۵؛ بهجت، وسيلة‌النجاة، ج۱، م۱۱۳۲؛ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 رعایت مصلحت وقف 💠 سؤال: مسجد، تعدادی مغازه‌ را اجاره داده و بعضی از مستأجران که چند سال است از مغازه استفاده می‌کنند، اجاره چند سال را نداده اند و می‌گویند توان پرداخت اجاره متعارف را ندارند و درخواست تخفیف کرده‌اند؛ آیا ما به عنوان هیئت امناء مسجد می‌توانیم اجاره را ببخشیم یا تخفیف دهیم؟ ✅ جواب: متولی شرعی موقوفه باید بر اساس مصلحت موقوفه عمل کند از این رو نمی‌تواند مستأجر را از پرداخت اجاره، معاف کند یا با وجود مستأجری که توان و آمادگی پرداخت اجاره متعارف را دارد، به شخص دیگری با تخفیف، اجاره بدهد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت 💬سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد،‌ با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1] 🔹 آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2] 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3] 🔹 آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5] 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6] --------------- 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠چند نکته درباره اذان و اقامه ✅۱.برنمازگزار مستحب است قبل از نمازهای یومیه،ابتدا اذان و بعد از آن اقامه بگوید. ✅۲.اذان و اقامه باید در وقت نماز گفته شود و اگر قبل از وقت بگوید باطل است. ✅۳.اقامه باید بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان بگوید،صحیح نیست. ✅۴.بین جمله های اذان و اقامه نباید زیاد فاصله شود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد. ✅۵.اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند،کسی که با آن جماعت نماز می خواند ،نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید. ✅۶.مستحب است کسی را که برای گفتن اذان انتخاب می کنند ،عادل،وقت شناس و صدایش بلند باشد. ✅۷.مستحب است در روزی که بچه به دنیا می آید ،در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند. ✅۸.هیچ یک از نمازهای واجب و مستحب به جز نمازهای یومیه و قضای آنها، اذان و اقامه ندارند. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 روزه و زمان سفر 🚌 مسافرت اگر کمتر از مسافت شرعی باشد: روزه صحیح است. 🚌 مسافرت اگر بیشتر از مسافت شرعی باشد: 🔹 نمازش در سفر کامل است مثل کثیرالسفر: روزه صحیح است. 🔸 نمازش شکسته می‌شود: اگر مسافر پیش از ظهر وارد وطن شود یا به جایی برسد که قصد دارد ده روز توقف کند، اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید روزه بگیرد و اگر مبطلی انجام داده، نمی‌تواند روزه بگیرد. اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگهدارد. ✅ طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و شبیری: هرگاه روزه دار پیش از ظهر مسافرت کند و از شب قبل قصد سفر نداشته و در روز قصد سفر کرده است، باید روزه بگیرد. چون مقام معظم رهبری در این مسئله احتیاط واجب دارند مقلدین ایشان در این مسئله می‌توانند به مرجع دیگری رجوع کنند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1714، 1721 و 1722؛ آقا احکام نماز و روزه م 938 تا 949 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 زمان كنار گذاشتن فطریه 💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟ ✅ جواب: از غروب شب عید فطر می تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی خواند، می تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📜 | 🔖 آیت الله خامنه ای: اگر کسی به جهت ندانستن مساله (به جز بقاء بر جنابت در صورت جاهل قاصر)، کاری انجام دهد که روزه را باطل می کند، روزه اش باطل می شود و باید قضایش را بگیرد و کفّاره ندارد. البته باید تا اذان مغرب، از خوردن و آشامیدن و امثال آن، امساک نماید. 🔖آیت الله العظمی سیستانی: در خوردن و آشامیدن و جماع، چه بدانی و چه ندانی، روزه باطل است؛ و در بقیه ی مبطلات اگر جاهل مقصر بوده و یا تردید در مبطل بودن آن داشته، روزه اش باطل است و در غیر اینصورت روزه اش صحیح است. در همه این موارد در صورتی که جاهل مقصر باشد و در هنگام انجام مفطر تردید داشته و احتمال مفطر بودن آن را می داده است، در این صورت هم قضا و هم کفاره بر او واجب است و در صورتی که جاهل قاصر بوده و تردیدی هم نداشته است، تنها قضا بر عهده اوست و کفاره ندارد. 🔖آیت الله مکارم: اگر کسی بر اثر ندانستن مسئله، کاری انجام دهد که موجب بطلان روزه او می شود، روزه اش باطل است اما باید روزه خود را در آن روز نگه دارد و بعداً قضای آن را بگیرد. ⚠️هر چند در مسائل فوق روزه ی شخص باطل است؛ ولی به احترام ماه رمضان باید تا اذان از خوردن و آشامیدن و مانند آن خودداری کند. ◀️جاهل قاصر: کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد. ◀️جاهل مقصر: به کسى گفته مى‏ شود که متوجه جهل خود بوده و راه هاى رفع جهالت خود را هم مى ‏داند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مى ‏کند. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110