eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
353 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
《...فَما اَحْلی اَسْماَّئَکُمْ وَاَکْرَمَ اَنْفُسَکُمْ وَاَعْظَمَ شَاْنَکُمْ وَاَجَلَّ خَطَرَکُمْ وَاَوْفی عَهْدَکُمْ وَاَصْدَقَ وَعْدَکُمْ کَلامُکُمْ نُورٌ وَاَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَوَصِیَّتُکُمُ التَّقْوی وَفِعْلُکُمُ الْخَیْرُ....》 "زیارت جامعه کبیره" امام کاظم علیه السلام: "مَن رَأى أخاهُ عَلَى أمرٍ یُکرِهُهُ فَلَم یَرِدهُ عنهُ وَ هُو یقدِر عَلَیهِ، فَقَد خَانَه" هر که برادرش را در کارى ناپسند ببیند و بتواند او را از آن باز دارد و چنین نکند، به او خیانت کرده است. الامالى صدوق، ص۳۴۳، 🌸 سالروز ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام مبارک باد. ----------------- 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
سوال: راه محاسبه خمس را ذكر نماييد. جواب: كشاورزان، كارمندان، كارگران، كاسب ها و هر كس كه درآمد كسب دارد، واجب است براى خود حساب سال خمسى داشته باشند و جهت محاسبه خمس، به صورت زير عمل كنند: هنگامى كه از دريافت اولين درآمد يك سال گذشت، آن روز وقت حساب سال است. هر چه از مؤونه كه مورد استفاده قرار مى گيرد و عين آن از بين مى رود (مانند خوراكى ها، مواد شوينده، وسايل تحصيلى (دفتر، خودكار و… و غير آنها) چنانچه تا آخر سال خمسى زياد بيايد و در بازار ارزشى داشته باشد، بايد خمس (يك پنجم) آن را با قيمت روز بپردازند و چيزهايى از مؤونه كه مورد نياز انسان است و با استفاده عين آن از بين نمى رود (مانند وسايل زندگى مثل فرش، يخچال و…، وسيله نقليه و…) هر چند سال هم بر آنها بگذرد، خمس به آنها تعلق نمى گيرد. مثال: كارمندى پايان خرداد سال ۸۰، اولين حقوق خود را دريافت مى كند، حساب سال او پايان خرداد سال ۸۱ است. در اين تاريخ ۱۰ كيلو برنج، ۵ كيلو لپه، پنج عدد تايد و مبلغ ۵۰ هزار تومان زياد آمده است. او مى تواند يك پنجم هر يك از اجناس بالا را جدا كرده و بابت خمس بپردازد و جايز است قيمت آن را به روز حساب نموده و يك پنجم آن را به صورت پول نقد بدهد. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110 پی نوشت: العروة الوثقى، ج ۲، باب الخمس، م ۶۷.
✅پرسش 🔶چرا خدا به ما اختیار داده و بعد بر اساس انتخابمان مجازات می‌شویم؟ 💜پاسخ کوتاه بی‌گمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد می‌تواند با اراده و اختیار خود آن‌را انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجه‌ی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد. اینگونه است که در میان تمام ملت‌ها – چه جوامعی که اختیار انسان را می‌پذیرند یا نه، و چه این‌که به وجود خداوند باور دارند یا نه- مجرمان مجازات می‌شوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بی‌گناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را می‌پذیرد؟! خداوند می‌فرماید من شما را بگونه‌ای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمی‌کند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد! 📚کانال رسمی استاد جواد حیدری 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️@javadheidari110
📚 خمس سنوات 💠 سؤال: آیا دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از زیاد بیاید سر باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟ ✅ جواب: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا از طرف ، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در نشود، متعلق خمس است. 🆔 @leader_ahkam 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
مقاومت اسلامی.mp3
3.48M
🌼حجت الاسلام امیر صالحی 🌸کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🌺🌹🌺 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
41.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
⚘امروز جمعه ۲۴ ذیحجه؛ روز مباهله گرامی باد⚘ 1- روز عید بزرگ مباهله 2- سالروز بخشش انگشتر در رکوع و نزول آیه ولایت"انما ولیکم.. " (آیه 55 مائده) 3- سالروز نزول آیه تطهیر و صدور حدیث شریف کساء در جریان مباهله 4- سالروز نزول سوره مبارکه انسان (هل اتی) در شان پنج تن آل عبا علیهم السلام می باشد. این روز بزرگ به محضر قلب عالم امکان امام زمان ارواحنا له الفداء و مقام معظم رهبری وشیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام در سرتاسرجهان تبریک و تهنیت باد.💕 اعمال ۱-غسل ۲-دورکعت نماز مثل نماز عید فطر ۳-خواندن دعای مباهله ۴-هفتاد بار استغفار ۵-صدقه دادن ۶-زیارت امیرالمومنین ۷-زیارت جامعه کبیره که از همه مناسب تر است .... أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ‌‌‌‌‌‌‌ 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد. این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
موضوع: طریق اداء حق دیه در نزاع های زمان کودکی 🏵سوال: در دوران کودکی بین خواهر و برادر یا والدین و فرزندان (به علت شوخی یا...) درگیری ایجاد می شود که سبب خراش و خونریزی می گردد. لطفاً بفرمایید: الف) آیا با حلالیت طلبی حق دیه حلال می شود؟ ب) آیا می توان با اهداء‌ هدیه ای به او (بدون این که بگوییم این هدیه به عنوان دیه است) حق دیه را مصالحه نمود 🌺آیت الله بهجت: مي توانند ديه را ببخشند يا مصالحه كنند. 🌺آیت الله خامنه ای: 1. اگر مجنی علیه حق خود را ببخشد، کفایت میکند. 2. اگر به سبب جنایت دیه بر عهده شخص جانی آمده باشد می تواند به میزان مبلغ دیه به مجنی علیه پرداخت کند و لازم نیست به مجنی علیه بگوید که بابت دیه می باشد. 🌺آیت الله شبیری زنجانی: الف) بله، مشروط به این که حلال کننده، مقدار واقعی دیه را احتمال بدهد. ب) اگر دیه شرعی پرداخت شود و قصد ادای دین کند هرچند گیرنده وجه آن را نداند کفایت می کند. 🌺آیت الله صافی گلپایگانی: الف) با بیان مورد حلالیت بطلبند، کفایت می کند و دیه ساقط می شود. ب) اگر به مقدار دیه هدیه می دهند گفتن لازم نیست و اما اگر بخواهند به کمتر مصالحه کنند باید مقدار جنایت را تعیین کنند. 🌺آیت الله مکارم شیرازی : با حلالیت طلبیدن دیه ابراء می شود ولی حلالیت طلبیدن بدون ذکر علت کافی نیست و اگر هدیه معادل خسارت وارده باشد، بری ءالذمّه می شوید. 🌹پی نوشت: سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/1461 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑 نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی می‌لرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام). روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که: «نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد. طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد. سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد. بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.» همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز. شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است. نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده. شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده. اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد. اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده. دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل می‌کند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کرده‌اند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣ ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد.. اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که می‌لرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بی‌خبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانه‌های غیرواقعی بودن آن خبر است. وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد. وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفی‌گری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بی‌اعتبار که ناقلش تنها خودشانند! ــــــــــــــــــــ 1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢. 2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛ همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛ همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛ الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩. @javadheidari110
🔻۲۵ذی‌الحجه؛ سالروز نزول سوره انسان در شأن اهلبیت«علیهم‌السلام» @abolhasanmahdavi 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
📚 استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس 🆔 @leader_ahkam 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
💢 نظر مراجع عظام تقلید در خصوص نذری‌های محرم ❓ امسال با وجود کرونا از لحاظ شرعی می‌توانیم نذر خود را به چیز دیگری از قبیل مواد خام غذایی و یا لوازم بهداشتی تبدیل کنیم؟ 📜 پاسخ مراجع به این سوال بدین شرح است🔻 🔹 مقام معظم رهبری: اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی باتوجه به شرایط کنونی می‌توان حتی به تعداد کم، نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند و آسایشگاه‌ها فرستاد. 🔹 آیت‌الله سیستانی: فرد می‌تواند مواد خام نذر خود را از قبیل برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند. 🔹 آیت‌الله مکارم شیرازی: در صورتی که صیغه نذر خوانده باشد، تغییر نذر جایز نیست و می‌تواند با رعایت ضوابط غذا را پخته و در ظروف یکبار مصرف بین مردم تقسیم کنند و یا هزینه آن را در اختیاز نهادهای حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آن‌ها طبق نذر عمل نمایند. 🔹 آیت‌الله وحید خراسانی: نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد می‌تواند مقدار کمی از نذر خود را پخته ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند. 🔹 آیت‌الله نوری همدانی: اگر نذر محدود به زمان خاص نیست. می‌توان به تاخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلا نذر کرده روز عاشورا این نذر اجرا گردد و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجرا گردد و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد. اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجرا نذر به تاخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد، نذر را اجرا می‌کند. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 خمس نفقه و هدیه 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🖤حکم ازدواج زانیه(زن شوهردار) با زانی بعد از فوت همسرش سؤال: آیا زن شوهرداری که زنا کرده می تواند بعد از فوت همسر، و سپری شدن عده ی وفات با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟ امام خمینی(ره) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود. تحریرالوسیله، 1408 ه.ق، ج 2، ص 281، م 22 استفتائات، ج 3، ص 297 و 298، س 12 و 14 آیت الله اراکی(ره) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار یا زنی که در عده ی طلاق رجعی است، بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. المسائل الواضحه، 1414 ه.ق، ج 2، ص 86، م 2412، توضیح المسائل، 1379، ص 444، م 2412 آیت الله بهجت (ره) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. جامع المسائل، 1385، ج 3، ص 571، م 3 آیت الله تبریزی(دام ظلّه) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابراحتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 2، ص 339، م 1263، توضیح المسائل، 1383، ص 368، م 2412 آیت الله خوئی(ره) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. توضیح المسائل، 1422 ه.ق، ص 430، م 2412، العروة الوثقی مع تعلیقه، ج 2، ص 600، م 19 آیت الله سیستانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. توضیح المسائل، 1425 ه.ق، ص 480، م 2362، منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 3، ص 61، م 180 آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. هدایة العباد، 1420 ه.ق، ج 2، ص 435، م 24 و 25، جامع الاحکام، 1382، ج 2، ص 49 آیت الله فاضل لنکرانی (ره) زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی نمی شود. لذا اگر بعد از طلاق یا فوت زوج و انقضای عدّه با هم ازدواج کرده اند عقد آن ها صحیح است و تمام احکام زن و شوهری بر آن مترتب می شود و فرزندان آنها حلال زاده هستند، ولی اگر عقد واقع نشده است احتیاط این است که با هم ازدواج نکنند. جامع المسائل، ج 2، ص 450 س 1263 العروة الوثقی مع تعلیقات، 1380، ج 2، ص 705، م 19 آیت الله گلپایگانی (ره) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. مجمع المسائل، 1412 ه.ق، ج2، ص 209، س 587 هدایة العباد، 1417 ه.ق، ج 2، ص 343، م 1186 آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه) در صورتی که ازدواج کرده باشند ازدواج آن ها را بر هم نمی زنیم، ولی اگر ازدواج نکرده باشند می گوییم احتیاط کنند. و فرقی بین علم و جهل و دخول از طرفین نیست. استفتائات، ج 3، ص 241، س 3 آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. توضیح المسائل، 1383، ص 477 476، م 2394، 2399 آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. منهاج الصالحین، ج 3، ص 302 م 1263 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🖐خمس وسایل منزل 🌺سوال:به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟ 🏵همه مراجع (به جز آیات عظام سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد.[۱] 🌺آيت اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.[۲] 🌺آيت اللّه وحيد: خمس دارد.[۳] 🌹تبصره. بايد توجه داشت هر چند عبارت رساله هاى عمليه مراجع، در مورد «كتاب» است؛ ولى كتاب خصوصيتى ندارد و اين حكم شامل هر وسيله اى است كه مورد نياز انسان باشد. 🎁پی نوشت: [۱].امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۱؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۴۰؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۲۲ و ۹۰۴؛ نورى، استفتائات، ج ۱، س ۲۶۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۰۲؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۱۳۷۶؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۸۸ و ۸۲۶؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۵۰۷. [۲]. دفتر: سيستانى. [۳]. دفتر: وحيد. (احكام خمس،پرسمان) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110.
سوال: بازي با پاسور و يا شطرنج چه حكمي دارد؟ اگر عنوان سرگرمي داشته باشد حكم آن چگونه است؟ امام خمینی:بازي با آلات قمار مطلقا حرام است. اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را به كلي از دست داده باشد و به عنوان يک ورزش فكري از آن استفاده گردد و برد و باختي در بين نباشد اشكال ندارد و تا احراز نشود بايد بازي نكنند.(1) آیت الله بهجت:بازي با آلات قمار بدون برد و باخت خلاف احتياط است و احتياط شديد در ترک بازي شطرنج بدون برد و باخت است. مقام معظم رهبری: بازي با پاسور مطلقا جائز نيست و امّا بازي با شطرنج در صورتي كه از ابزار قمار محسوب نمي‌شود بدون برد و باخت اشكال ندارد. آیت الله سیستانی:شطرنج حرام است و پاسور مادامي كه قمار است بدون برد و باخت به احتياط واجب جايز نيست. آیت الله شبیری زنجانی:بازی با آلات قمار با برد و باخت حرام است و بدون برد و باخت بنا بر احتیاط حرام است بازی باشطرنج بدون برد و باخت حتی اگر از آلات قمار خارج هم شده باشد بنا بر احتیاط جایز نیست و قصد سرگرمی دخالتی در حکم ندارد. آیت الله صافی:بازي با شطرنج و لو بدون برد و باخت به نظر اينجانب حرام است و پاسور نيز حكم شطرنج را دارد. و فوائدي كه براي شطرنج از قبيل سرگرمي و... ذكر كرده‌ايد نمي‌تواند مجوّز عمل حرام بشود.(2) آیت الله فاضل لنکرانی:بازي با آلات قمار مطلقا حرام است. آیت الله مکارم شیرازی:اگر شطرنج و پاسور... در عرف عام واقعاً به عنوان ورزش يا سرگرمي شناخته شود (بازي با آن بدون برد و باخت مالي) جايز و گرنه حرام است.(3) آیت الله نوری همدانی:پاسور از آلات قمار است و بازي با آن به قصد سرگرمي نيز جايز نيست. شطرنج در صورتي كه از آلات قمار بودن خارج شده و فقط به عنوان يک ورزش فكري به كار گرفته شود اشكال ندارد.(4) آیت وحید خراسانی: اگر با برد و باخت باشد حرام است و بدون آن بنابر احتياط واجب حرام است.(5) پی نوشت: 1- استفتائات، ج2، ص9 و10، س 18 و 21 2- جامع الاحكام، ج1، ص302 و 303، س1042 و 1044 3- استفتائات جديد، ج1، ص157، س543 و 544،استفتائات جديد، ج3، ص158و159، با استفاده از س471 و 472 4- هزار و يک مسأله فقهی، ج2، ص167، با استفاده از س560،همان، ج1، ص315، س1065 و ص133، س474 5- جزوه دريافتي از دفتر، ص68، س259 و 260 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
audio_2020-08-19_18-53-25.ogg
892.5K
❎چرا امام حسین علیه السلام مانند امام مجتبی علیه السلام با دشمنان صلح نکردند و با یاران اندکشان با یزید و لشکرش جنگیدند؟ #قیام 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
وظیفه ما در ایام محرم الحرام نسبت به اقامه عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سایر مناسبت‌های أهل بیت علیهم السلام با وجود این بیماری (کرونا) چیست؟ آیت الله خامنه ای: همه سوگواران حسینی، هیأتها و مداحان موظفند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند زیرا موضوع بسیار مهم است. آیت الله سیستانی: برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، و اظهار همدردی با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است: ۱ـ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد الله (علیه السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مدّاحان توانا هماهنگی به عمل آورند، و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه های خود و جاهایی مانند آن، به برنامه‌های سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند. ۲ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز؛ به گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌وآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی از برنامه‌های عزاداری، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکه‌های ماهواره‌ای یا در فضاهای اینترنتی پخش می‌شود، گوش بسپارند. اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذی‌ربط تعیین می کنند، اکتفا شود، که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز، و بسته به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، تفاوت دارد. ۳ـ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی، و برافراشتن پرچم‌ها و قطعات سیاه رنگ در میدان‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیگر فضاهای عمومی، با رعایت عدم تعرض به حرمت اموال و املاک خصوصی و مانند آن، و تبعیت از قوانین جاری در کشور. البته مناسب است که در این نمادها، بخش‌هایی از سخنان حضرت امام حسین (علیه السلام) در نهضت بزرگ اصلاح‌طلبانه آن حضرت و شاهکارهای اشعار و متون گفته‌شده پیرامون فاجعه کربلا آورده شود. در زمینه خوراکی‌های مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مد نظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب گردد که برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانه‌های مؤمنان بسنده شود. آیت الله وحید خراسانی: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصا اقامه‌ عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند. آیت الله نوری همدانی: همانطورکه امام (ره)فرمود: «ماهرچه داریم ازمحرم وصفراست»، ما عزاداری را در چارچوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه می کنیم و رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله گذاری و زدن ماسک و غیره با عزاداری قابل جمع است و متدینین باید برای حفظ سلامتی خود و دیگران به توصیه های متخصصان بهداشت و درمان ملزم باشند و انتشار و فعالیت در فضای مجازی نیز برای زنده نگه داشتن ایام عاشورا مؤثر خواهد بود. آیت الله شبیری زنجانی: هر عملی که با توجه به شرایط زمان، موجب تقویت شعائر الهی و ارزش‌های دینی باشد، مطلوب است و تقویت یاد و نام اهل بیت‌ (علیهم‌السلام) و خاصه حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) که ضامن بقای شریعت مقدس است، از اعظم شعائر الهی و از افضل قربات است. لازم است مسؤولین بهداشتی و متولیان امر سوگواری، در برنامه‌ریزی و ایجاد تمهیدات مناسب جهت بهره‌مندی مؤمنین از برکات و آثار معنوی توجه به وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و یاران شهید آن حضرت، رعایت دقیق اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند. مردم نیز باید به توصیه‌های بهداشتی عمل نمایند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازند. هم‌چنین رسانه‌های متعهد و مراکز دینی، امکان استفاده از مجالس ذکر معارف و مراثی اهل‌بیت عصمت (علیهم‌السلام) را با لحاظ تفاوت رسم‌ها و سلیقه‌ها، برای مؤمنینی که به هر دلیل در جلسات حضور ندارند، فراهم نمایند تا إن شاءالله موجب رضایت خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم‌السلام) گردد.
آیت الله علوی گرگانی: اقامه عزای سید الشهداء علیه السلام در ماه محرم از جمله مهم ترین شعائر دینی است که هرگز نباید فراموش شود و در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه پوشی و نصب پرچم های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طرق نوین و ابتکاری انجام شود. آیت الله سبحانی: ایام ماه محرم و صفر، ایام عزاداری است و حسینیان که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند، بالاخص به فرموده حضرت امام (ره) : «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم» و در عین حال سلامت فرد و جامعه نیز یکی از فرائض است که حفظ آن لازم است. مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید. پی نوشت: -خبرگزاری رسمی حوزه https://www.hawzahnews.com/news - شبکه اجتهاد http://ijtihadnet.ir/ 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
آیا نماز اول ماه مستحب است؟ امام خمینی؛آیت الله سیستانی: از جمله نمازهای مستحبّی خواندن دو ركعت نماز، در روز اوّل هر ماه قمری می‌باشد که آن را نماز اوّل ماه می‌نامند، کیفیت انجام آن به این گونه است که نمازگزار در ركعت اوّل این نماز، بعد از حمد، سی مرتبه سوره‌ (قل هو الله احد) و در رکعت دوم بعد از حمد، سی مرتبه سوره (انا انزلناه فی لیلة القدر) بخواند و بعد از نماز به مقدار توانایی صدقه بدهد و خواندن این نماز در هر وقت از روز اوّل ماه جایز است. همچنین بعد از این نماز، خواندن این آیات مستحب شمرده شده است: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم وَما مِنْ دابَّةٍ فِی الْاَرْضِ إلّا عَلَی اللّهِ رزْقُها وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَمُسْتَوْدَعَها کُلٌ فی کِتابٍ مُبینٍ بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَإنْ یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لهُ إلّا هُوَ وَإنْ یُردْکَ بخَیْرٍ فَلا رادَّ لِفضْلِه یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَهُوَ الغَفورُ الرَّحیمُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ سَیَجْعَلُ اللّهُ بَعدَ عُسْرٍ یُسْراً ماشاءَاللّهُ لاقُوَّةَ إلّا بِاللّهِ حَسْبُنا اللّهُ ونِعْمَ الوَکیلُ وَاُفَوِّضُ أمْری إلَی اللّهِ إنَّ اللّهَ بَصیرٌ بالعبادِ لا إلهَ إلّا أنْتَ سُبْحانَکَ إنّی کنْتُ مِنَ الظّالمینَ رَبِّ إنّی لِما أنْزَلْتَ إلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنی فَرْداً وَأنْتَ خَیْرُ الوارِثینَ». آیت الله مکارم شیرازی: این نماز با این کیفیت به قصد رجاء یا به قصد قربت مطلقه انجام شود. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110