🔻نُه اشکال در بیانیۀ حجتالاسلام محققداماد
🖋 مهدی جمشیدی
در روز گذشته، مطلب مختصری از حجتالاسلام محققداماد دربارۀ درگذشت خانم مهسا امینی منتشر شد. من در این مجال، فقط دو بند از نوشتۀ ایشان را نقد میکنم تا بر مخاطب، ضریب اتقان و استحکام منطق ایشان آشکار شود؛ چنانکه فقط بر همین دو بند، نُه اشکال مطرح کردم. باقی بماند برای وقتی دیگر.
۱. ایشان نوشته است:
«مظهر کامل معروف، تذکر خیرخواهانه و نقد قدرت حاکمه است و نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرفساختن افکار عمومی از وظایف اصلی آنان.»
اوّلاً، اینکه امری «مظهر کامل» باشد به معنی «ترکِ مظاهرِ ناقص» نیست، بلکه تنها بر ترجیح و فضیلت آن دلالت دارد و لازمۀ این نیز، طرّاحی یک «ترکیب ضریببندیشده» نسبت به معروفها و منکرهاست. رویکرد «وزندهی» از تفکّر یکپارچهانگاریِ نظام اجتماعی برمیخیزد و رویکرد «وانهادن» از تفکّر بخشینگری و جزءاندیشی. «درهمتنیدگیِ تکوینی» و «تداخلِ حداکثریِ» خُردهنظامهای اجتماعی، رهیافتی فراتر از وزندهی را برنمیتابد، و ترک و تعطیل یکی به نفع دیگری، تداوم بیتعادلی را در پی دارد.
ثانیاً، روشن است که «تذکر خیرخواهانه و نقد قدرت حاکمه»، وظیفۀ «نیروی انتظامی» نیست!
ثالثاً، مگر این باب، «مسدود» و «متروک» است که ایشان به آن دعوت کرده است؟! روزانه دهها مصاحبه و یادداشت در فضای مجازی منتشر میشود که سرشار از نقادیِ «صدر تا ذیل قدرت» است؛ چنانکه دامنۀ این نقادیها، حتّی شخص «رهبر انقلاب» را نیز دربرمیگیرد. همین نوشتۀ کوتاه ایشان، متضمّنِ «نقد نسبت به حاکمیّت» است؛ آن هم نقدهایی بنیادین و اغلب ناصواب.
رابعاً، ایشان مخاطب را به معروفی میخواند که خود، «تارک» آن است؛ چنانکه در طول هشتسال حاکمیّت دولت تکنوکراتها، با وجود آن همه مشقّت و مصیبت که بر مردم رفت، ایشان «سکوت» اختیار کرد و به دلیل همسوییِ سیاسی با سیاستمدارانِ مستقر در قدرت، «مماشات» را بر «مطالبه» ترجیح داد. مردم، این «دوگانگیها» و «تناقضها» را در منطق عملیِ ایشان مییابند و برنمیتابند.
خامساً، کدام کتاب فقهی یا حقوقی، «جامعه» را «حریم خصوصیِ شهروندان» معرفی کرده است؟! آیا پلیس امنیّت اخلاقی، به «خانههای مردم» میرود و بیحجابان را شکار میکند؟! اگر «جامعه» نیز جزو «حریم خصوصی» است، پس «حریم عمومی» کجاست؟!
سادساً، نظام جمهوری اسلامی را متهم کردهاید که در پی «منحرفساختن افکار عمومی از وظایف اصلیاش» است. وظایف اصلیِ دولت اسلامی چه هستند؟ اگر اقتصاد است که باید گفت رهبر انقلاب بیش از ده سال است که بر اقتصاد تکیه کردهاند و در سیاستهای کلّی برنامۀ هفتم نیز - که چندی پیش منتشر شد - نقطۀ اصلی را «پیشرفت اقتصادیِ مبتنی بر عدالت» معرفی کردند. در طول سی سال زعامت آیتالله خامنهای، ایشان حتّی یک سخنرانی یا بیانیۀ اختصاصی دربارۀ حجاب نداشتهاند، امّا در مقابل، دهها دغدغۀ مبسوط و مؤکّد دربارۀ «اقتصاد» و «فساد» و «تبعیض» و «عدالت» و «فقر» ارائه کردهاند. چرا به عرضۀ کجروایت از کارنامۀ نظام جمهوری اسلامی تمایل دارید؟!
۲. ایشان نوشته است:
«در جامعهای که فساد و سوءاستفاده و رانت و اختلاس و ارتشا، هر روز خبرش حتّی از رسانۀ ملی به گوش میرسد و ارقامش حیرتآور است، بهیقین، نهیازمنکر، معنای دیگری مییابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم بر مهم، روش خردمندان است.»
اوّلاً، این فسادها چه ریشهای دارند؟ آیا حاصل پیوند ثروت و قدرت در «دولت سازندگی» نیستند؟ و آیا «فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی» از سوی رهبر انقلاب در میانۀ حاکمیّت «دولت اصلاحات» صادر نشد و این دولت در مقام اجرا، تعلّل نورزید؟ و آیا این حجم از مفاسد در «دولت اعتدالگرا» که جریان شما آن را نماینده و جایگزین خویش معرفی کرد، شکل نگرفت؟ چشم بر معاصی آن دولتِ فسادخیز فروبستید و امروز برای اجرانشدن قانون حجاب و عفاف، فسادهای برآمده از عملکرد دیروزِ دولتِ مؤیّدِ خویش را بهانه میکنید؟! توقع دارید که مردم، این منطق سست را از شما بپذیرند؟
ثانیاً، قاعدۀ «ترجیح اهم بر مهم»، همیشه بر «وانهادن و ترک مهم» دلالت ندارد، بلکه در بسیاری از مواقع به این معنی است که باید توان و بضاعت را بهگونهای «توزیع» کرد که «سهم اصلی»، نصیب اهم شود.
ثالثاً، آیا امروز، اینگونه نیست؟! خبرهای متعدّدی که دربارۀ فساد و سوءاستفاده و رانت و اختلاس و ارتشا میشنوید، خبرهای «برخوردهای گسترده» با این امور نیستند؟! و اگر چنین است، این امر نشانۀ «اهتمام» و «جدّیّتِ» نظام نیست؟! بهراستی، امروز مسألۀ اصلیِ نظام جمهوری اسلامی، حجاب است یا «روایتسازیهای وارونۀ» جریانِ سیاسیِ شما، چنین تصویری را ساختهوپرداخته کردهاند؟! آنچه را که خود بافتهاید نقد میکنید؟! چرا هراس دارید که با «واقعیّت» روبرو شوید؟!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻دختر عمامهپران
▫️بعد از نماز صبح در خیابانهای شهرک غرب مشغول راه رفتن بودم که احساس کردم سرنشینان یک خودرو، قصد آزار و اذیت دارند، به سمت کوچه رفتم و حواسم به پشت سر و متوجه صدای پا بودم، وقتی خوب نزدیک شد، یکدفعه برگشتم.
🔹مردی قویهیکل و قمه به دست نبود، دختری کشف حجاب کرده بود. سلام کردم، گفت میخواهم عمامهات را بندازم! عمامه را درآوردم و به او دادم و گفتم اگر خوشحال میشوی، برای تو!
▫️با تعجب گفت واقعاً میبرم! گفتم ببر! بعد سرم را پایین انداختم و به مسیرم ادامه دادم. کمی جلوتر با ماشین سراغم آمدند و با احترام عمامه را پس دادند!
اینیک نمونه از ماجراهای عمامهپرانی بود که برای یکی از دوستان در همین چند روز گذشته رخداده است.
🔹ماجراهایی که نظایرش قابلکشف است که ماجرا با نوعی از شوخی یا نصیحت ختم به خیر شده است! نه هتک حرمت صدق کرده، نه نیازی به دستگیری داشته؛ بلکه یک شیطنت بچهگانه بهنوعی تنبه و تخلیه هیجان تبدیلشده است.
▫️البته برخی روحانیون درگیر شیطنتی قویتر بودهاند که مجالی برای تنبه نیافتهاند و ترجیح دادهاند سرشان را به زیر بیندازند و مسیر را ادامه دهند که در این موارد هتاکی محقق شده و شاید بعد از دستگیری تنبه حاصل شود! یا حتی ترس از دستگیری، مجالی برای اندیشیدن بسازد و بعداً تنبه حاصل شود.
💪 اما برخی روحانیون ازنظر بنیه و موقعیت مجال داشتهاند که درصحنه مچ فرد مترصد هتاکی را بگیرند! که در این موقعیت باید توجه کرد که:
1⃣ بله در کنار بچههای بازیگوش یا جو زده، برخی آموزشدیدهها هستند، اما آنها با قمه و اسلحه میآیند و قصدشان انداختن سر است نه عمامه! حتی اگر آموزشدیدهای نهایت قصدش انداختن عمامه باشد، بهتر است رهایش کنید و به مردم درصحنه یا پیگیریهای بعدی بسپارید تا غرض آموزشدهندهها محقق نشود.
2⃣ عمامه مقدس است! اما نباید فلسفه تقدس اش را از یاد برد و به خود پارچه اصالت داد. عمامه مقدس است چون نماد دینی، رحمه للعالمین است! نماد سلوکی پیامبری است که متعرضان را با برخورد کریمانه ادب میکرد. پس حتی باید مراقبت کرد که مردم درصحنه، قاصد هتاکی را به شکل سخت متنبه نسازند!
➖البته عده بسیاری از روحانیون در هیچکدام از موقعیتهای فوق نبودهاند چون ماجراهای این روزها، بیش از آنکه در واقعیت باشد در رسانهها ساخته میشود؛ این طیف شاید در تمنای چنین موقعیتی باشند که یا ثواب بیشتری از مرارتهای ترویج دین در کارنامه اعمالشان ثبت شود؛ یا آنکه بتوانند غفلت زدهای را بیدار کنند و هر آنچه هست، خوش به حال گروهی که راه رفتن او در خیابانهای شهر نیز خیر دنیا و آخرت را دارد.
✍حجت الاسلام وحید نجفی
🌴هفته بسیج مستضعفین بر، دانشمندان،اندیشمندان،متفکران،
عالمان،امت اسلامی،انقلابی،جهادی
مخلص،صادق،صالح،فهیم وفرهیخته
فرخنده،خجسته،تبریک وتهنیت باد💐
🌴بسیج مدرسه عشق است
ومکتب شهیدان شاهداست و تنهادفتری است که گنجایش نام بلندآوازه تمام سربازان گمنام عالم
هستی رایکجادارد🌴
📢كشور قطر كاري كرد كارستون، كاري كه هيچ كشور عربي و مسلماني تاكنون انجام نداده است📢
👏كاري كرد كه اگر براي تحسین و تمجید آن، هزاران مطلب در روزنامه ها نوشته شود و هزاران برنامه در صداوسيما ساخته شود باز هم خيلي كم است
👏باید قطر را در رسانه ها و صداوسيما بسيار تحسین و تمجید کرد که این چنین نبرد با گلوبالیسم فرهنگی را به عرصه بزرگترین رویداد ورزشی جهان کشاند و از هویت و حیثیت یک میلیارد و اندی مسلمان در کشوری اسلامی دفاع کرد
📖شروع جام جهانی با قرائت قرآن کریم برای اولین بار در تاریخ: والشمس و القمر بحسبان... و خورشید و ماه روی حساب منظمی می چرخند
👈این یعنی يك كار تميز فرهنگی، حفظ سنت ها و ارزش ها در رویدادی که غربی ها آن را برای خود و از آن خود انگاشته بودند
🤐سکوت در زمان پخش اذان
✌️حق پخش بازیهای ایران را صداوسیما داد ولي به اینترنشنال نداد
🇮🇱کاپیتان تیم ملی قطر،در اولين بازی خودشان،بازوبند پرچم فلسطین بست - مردم قطر پرچم فلسطین را به گردشگران حاضر در قطر هدیه دادند - اين يعني فلسطين در قلب مردم مسلمان جاي دارد - اين يعني مرگ بر اسرائيل
❌ممنوعیت ها در حوزه مصرف مشروبات الکلی و حمایت از همجنس بازها و ...
👌یکی از وزرای قطر درباره ممنوعیت الکل و مشروبات الكلي در جام جهانی فوتبال به سیانان گفت: ما نمیتوانیم دین و فرهنگ خود را به مدت چهار هفته تغییر دهیم
⛔️قطر از استقرار هواپیمای تیم ملی آلمان با شعار همجنس گرایان بر روی آن خودداری کرد(هواپیما به فرودگاه عمان بازگشته و در آنجا با هواپیمای دیگری که نشان حمایت از LGBT را نداشت جایگزین شد)
👈در جام جهانی قطر، تماشاگران زن اگر از لباس باز و برهنه استفاده کنند با مجازات زندان روبهرو شوند
⁉️یک لحظه تصور کنید چنین رویدادی در ایران برگزار میشد و ایران چنین کاری میکرد، هم اکنون زیباکلام سر به بیابان گذاشته و برخی دیگر از حقارت ایران و آبرویی که از وطن رفته می گفتند...
⁉️ضوابط و مقرراتی که قطر برای حرمت حلال و حرام دینی در جام جهانی گذاشته اگر فرضا در ایران بود و جمهوری اسلامی اعلام می کرد، سلبریتی های ورزشی می گفتند کلا مراسم لغو شود، روشنفکران از خجالت آب می شدند و شبه رسانه های لندنی هزاران ساعت در تمسخر آن برنامه می ساختند
👹از نظر براندازها تا دیروز که این اتفاقات نبود قطر پیشرفتهترین کشور خاورمیانه محسوب میشد، اما از زماني كه گفته آبجو تو ورزشگاه ممنوع، همجنسبازی ممنوع، پوشیدن لباس باز ممنوع، غزه در قلب ماست و... شده یه کشور عقب اُفتاده جهان سومی!
👈👈لطفا تا می توانید انتشار بدهید،اين حداقل تشكري است كه مي توان انجام داد
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اغتشاشگری که معاون مدرسه هست همزمان و مدیریت یک کانال ضد ایرانی را برعهده دارد!
افراد خائن را به اطلاعات معرفی کنید...
@Afsaran_ir
✡ مسحور شدگانِ جادویِ اینستگرام
▪️به بهانه دفاع از حق زن به خیابانها آمدهاند اما خانههای مردم #کُرد را غارت میکنند و فاتحانه لباس زیر زنان را نمایش میدهند
▪️شعارشان #به_نام_خدای_رنگینکمان است همان رنگینکمانی که نمادِ #لواط است که بزرگترین گناه در همه ادیان آسمانی است
▪️شعار #مرگ_بر_دیکتاتور میدهند اما در محیط دانشگاه کثیفترین فحشهای جنسی را فریاد میزنند و در کف خیابان مخالفان خود را با چاقو و قمه، شکنجه و به قتل میرسانند
▪️خود را عزادار #مهسا_امینی نشان میدهند اما برای بُرد انگلیس به #رقص و پایکوبی میپردازند
▪️شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر میدادند اما برای جداییطلبان کومله و دمکرات #اشک_تمساح میریزند
🔺این حجم از تناقضهایِ گفتاری و رفتاری تنها از عهده یک جادویِ بزرگ ساخته است. انگار این جماعت دچار سِحر شدهاند؛ جادویِ اینستگرام
اما غافل از آنکه؛
بانگِ گاوی چه صدا بازدهد؟ عشوه مَخر
سامری کیست که دست از یدِ بیضا ببرد؟
#اینستگرام
#دجال
#شَياطينَ_الإِنسِ_وَالجِنِّ
@ravaghe_andishe
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️ مقابله با تاکتیک اطلاعات غلط موسوم به #آستروتورفینگ در فضای مجازی
🔺 آستروتورفینگ عملیاتی است پنهانی جهت بسیج تودههای مردم برای اهداف از قبل تعیین شده
🔴موضعگیری کیهان در برابر بیانیه اخیر خانه سینما/ اگر بازیگران اعتصاب کنند چه خوب می شود
♦️روزنامه کیهان نوشت:خانه سینما در بیانیهای تهدید کرد که «اگر سینماگران بازداشتی فورا آزاد نشوند دست به اعتصاب میزنیم» که این یک فرصت مغتنم برای سینمای ایران است!
♦️تهدید خانه سینما در این بخش از بیانیه مذکور، در صورت عملی شدن یک فرصت برای سینمای ایران خواهد بود تا برخی عناصر نفوذی که مشغول ارتزاق از بیتالمال هستند و به ناحق در پروژههای سینمایی مورد استفاده قرار گرفتهاند، به این طریق از عرصه سینما محو شوند.
🚨 جای هنرمند زندان نیست !
🔰 بله ، این سخن ، کاملاً درست است ؛
🔸 جای هنرمند ، زندان نیست"
🔹 اما جای هنرمند در جاسوس خانه های سرویس های دشمن نیز نیست .
🔸 جای هنرمند در لیدری اغتشاشات برهم زننده امنیت ملی نیز نیست
🔹 جای هنرمند در عروسک خیمه شب بازی منافقین و سلطنت طلبان نیز نیست
🔸 جای هنرمند در گعده های شبانه دشمنان این مرز و بوم نیز نیست
🔹 جای هنرمند در میانه بلواهای سیاسی-امنیتی نیز نیست
🔸 جای هنرمند در کشاکش درگیری های جریانات سیاسی و بازیچه دست سیاسیونِ فاسد نیز نیست
🔹 جای هنرمند در عیاشکده های افراد فاسد و هرزه نیز نیست
(لحظه ای تامل )🤔🤔🤔
چندصباحی من هم در معیت معترضین به دنبال خواسته های خود بودم و آنان را همراهی می کردم اما گذر زمان و تغییر رفتارها مرا به تفکر واداشت، دغدغه من نوعی ، بهبود معیشت بود و اشتغال و اصلاح امور و ارتقا کشورم، اما در تغییری ناگهانی دیدم در تجمعات دین و مذهب را نشانه رفتن ،
👌 گفتم شاید مرادشان مروجان دین و مذهب کشور است ، پس از مدتی دیدم بعضی هایشان پارا فراتر از اینها گذاشته و خدا و پیامبر و ائمه را هم انکار میکنند و قرآن و مسجد را هم به آتش کشیدند ، گفتم شاید خواسته ی آنان آزادی است، ولی دریافتم آزادی را در یک جهت محصور کرده اند و پوشش را از زن محجبه و روحانی و ... بر نمی تابند و چادر را از سر کشیدند و عمامه پرانی را رسم نمودند ،
👌گفتم شاید دغدغه ملت و مایملکشان را دارند دیدم در تعرض به ما یملک دیگران هم ابائی ندارند و برایش مرز نمی شناسند و آن را به آتش می کشند ، گفتم شاید دغدغه ملیت دارند لیکن در استمرار رفتارها دیدم پرچم کشور و تمامیت ارضی را نشانه رفتند، پرچم را به آتش کشیدن و صحبت از تجزیه به میان آوردند، گفتم شاید خواهان ترقی و رشد و بالندگی کشورند و این را بهانه تجمع میکنند اما دیری نپایید که دیدم حتی برای شکست تیم ملی کشورشان هم جشن گرفتند و پایکوبی کردند،
👌گفتم شاید دنبال ترویج عفت کلام و رعایت ادب و متانت در بیان هستند اما با استماع فحاشی هایشان آن نیز سرابی بیش نبود، گفتم شاید شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل و دشمنان این مرز و بوم آنان را برآشفته ساخته ولی دیدم آنان از شعار لفظی مرگ به سراغ کشته سازی هم کیشان و هموطنان خودرفتند و بر جنازه آنان تاختند ، گفتم اینها با خشونت و آسیب به دیگران مخالفند و دنبال دستگیری از دیگرانند ولی دیدم به بدترین شکل ممکن هم میهن و هم کیش خود را ذبح کردند و بر جنازه اش هلهله کردند
👌حالا من مانده ام و این سئوال ذهنی ام که این جماعت از تجمعات و اعتراضات چه می خواهند و دنبال چه می گردند :
دین ؟ ، آزادی ؟ ، حجاب اختیاری ؟ ، تمامیت ارضی ؟ ، احترام به حقوق دیگران ؟ ، ملیت ایرانی ؟ متانت و وقار در گفتار یا آنچه دشمنان برایمان در سر پروده اند و ما غافل از نیات آنان صحنه گردان خواسته های آنان شده ایم ؟
و اینها مرا به تامل واداشت تا در همراهی با این جماعت تدبر کنم و دنبال کشف راه ثواب باشم تا خدای نخواسته مرتکب خطایی نشوم که مستحق عقوبت الهی باشم
https://eitaa.com/Tebyangonabad2/896
🔴🔴#مهم
تا آخر بخونید 👇👇👇
ببین عزیزم
یه روستایی توی این مملکت هست به نام #فردو
آره. همونی که به احترام شهداش اسم سایت هستهای رو گذاشتن فردو.
این روستا کمتر از ١٠٠٠ نفر جمعیت داشت زمان جنگ
١١٠ تا شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد
توی هشت سال دوران دفاع مقدس حتی یک جشن عروسی هم برگزار نشد با اینکه ازدواج بود
چون بیش از تعداد ماههای جنگ، شهید داشت
بیشتر از تعداد کوچههاش جوون پر پر شده تقدیم این مملکت کردند. اونقدر که الان وقتی وارد این روستا میشی کوچه شهید نداره. «کوچه شهیدان» داره.
فقط یک مادر در این روستا ١۵ مرتبه اومدن در خونه ش رو زدن و گفتن مادر شهید داری. ١۵ شهید مَحرم
تصور کن
یک روستا ٨ سال جشن عروسی توش برگزار نشده
ادا در نیاوردن
مثل بعضیا که استوری مکنن ما عزاداریم و شب در حال قر دادن و مشروب خوردن فیلمشون میاد بیرون!
اینا رو دارم میگم که یاد بگیرید
اگر میخواید انقلاب کنید یه مقدار غیرت داشته باشید
با بیغیرتی نمیتونید جلوی باغیرتا بایستید
اینجا مملکت باغیرتاس
وقتی لباس زیر یه زن ایرانی رو دست میگیری
شک نکن اگر خیلی خوش شانس باشی به زودی تنها لباسی که تنت خواهد بود کفنه. شوکولات پیچت میکنیم و میفرستیمت خوراک مور و ملخ بشی بیغیرت
یه خرده به این اعداد نگاه کن
٣٠٠ هزار. یعنی ٣٠٠٠٠٠ انسان
یعنی ٣٠٠ تا هزارتا
یعنی ٣هزارتا صدتا
یعنی سی هزارتا ده تا
یعنی شصت هزار خونواده پنج نفره
آره
حتی تصورشم نمیتونی بکنی یعنی چی
این ٣٠٠ هزار مرد و زن باغیرت ایرانی که شهید شدند
در مقابلشون همه دنیا بود
دقت کن
همه ی دنیا
نه چهارتا بچه قرتی که دلشون به چهارتا لایک خوشه
ایران مثل صخره میمونه
هر چی محکمتر لگد بزنی بهش
فقط پات بیشتر درد میگیره
ایران مثل کمان میمونه
هر چی هلش بدی عقب بره تیرش کشنده تر پرتاب میشه سمت خودت
ایران مثل اقیانوسه
کنار ساحلش میتونی لات بازی دربیاری
اما اگر اومدی وسطش
یا باید بیای توی کشتی مردم
یا غرق بشی
کوسه هم باشی توی این اقیانوس هیچی
ایران مثل پرچمه
هرچی بیشتر طوفان کنی باشکوه تر میرقصه
ایران مثل کوهه هرچی از قلهش دورتر بشی پایین میری
ایران یعنی خاکی که آب و باد و آتیش روی خاکش سجده میکنند
#ایران یعنی نور
یعنی غرور
یعنی زن
یعنی آزادی
یعنی مرد
یعنی آبادی
یعنی میهن
یعنی شادی
و هیچکدوم از این یعنیها معنی پیدا نمیکرد اگر مردم یک تصمیم تاریخی نمیگرفتند
اگر مردم غیرت نمیکردند
اگر مردم اراده نمیکردند
اگر مردم یا علی نمیگفتند
و اگر مردم جمهوری اسلامی رو انتخاب نمیکردند
و اگر آن را با صدها هزار جان پاک بیمه نمیکردند
و یادت نره
همهی ایران فردوئه!
و همهی فردوئیها باغیرتند...
و همهی باغیرتها هر جایی باشن و بشنون:
سر زد از افق مهر خاوران
بدون هیچ شک و تردیدی
بدون هیچ تاملی
بدون هیچ سستی و درنگی
روی پاهاشون میایستند
دستشون رو میذارن رو سینهشون
و #سرود_ملی رو میخونن
یاعلی
🇮🇷حسینعباسیفر🇮🇷(دلاورا)
✋
مبانی و کاربردهای جنگ نرم
🔺 در عصر حاضر هرگاه قدرتی قصد داشته باشد حکومتی را از میان بردارد، چنانچه توان نظامی این کار را نداشته باشد یا هزینه آن را سنگین ببیند، سعی میکند با روشهای مختلفی غیر از حمله نظامی به هدفش برسد. گاهی از روشهای امنیتی و گاهی نیز از روشهای فرهنگی و تبلیغی استفاده میکند.
1️⃣ امروزه به دلیل پیشرفتهای بشری در دانشهای مختلف و پیدایش نسل جدیدی از رسانهها و همچنین افزایش قدرت دولتها در مقابله با تهدیدات نظامی و امنیتی، رویکرد حکومتهای استکباری به براندازی نرم بیش از سابق شده است.
2️⃣ استفاده از شیوههای نوین در این خصوص نیز کار را چنان جلوه میدهد که گویی براندازی نرم، روشی نو و البته حیاتی برای ساقط ساختن حکومتهای مخالف قدرتهای استکباری است.
3️⃣ رسانه، اطلاعات و نقش تاثیرگذار آنها، همواره مورد توجه همه حکومتها، احزاب و جریانات سیاسی بوده و هست. در دهههای اخیر نیز نقش رسانهها از عرصه اطلاعرسانی به عرصه تاثیرگذاری بر حکومتها و سیاستهای کلان کشورها ارتقا یافته است. در واقع هدف اصلی و پنهان جنگ نرم برهم زدن نظام اطلاع رسانی کشورها و تأثیرگذاری بر افکار عمومی است!
4️⃣ بنابراین جنگ نرم نوعی چالش و درگیری بین کشورها است که در حوزه محتوا، برنامه و نرم افزارهایی قرار میگیرد که عمدتاً از جنس رسانهها است. و در واقع هر گونه تقابل میان کشورها یا گروههایی که با هم رقابت یا دشمنی دارند و در آن از ابزارهای رسانه ای، سایبری و نرم افزاری استفاده میشود، در دنیا به عنوان جنگ نرم تلقی میشود.
5️⃣ در فضای جنگ نرم، موضوع موشک، اسلحه، تانک، کشتی و هواپیما نیست، بلکه موضوع ماهواره، اینترنت، روزنامه، خبرگزاری، کتاب، فیلم، سینما است. طبیعتاً سربازانی هم که در این جنگ نرم دخیل هستند، دیگر ژنرالها، افسرها و نظامیها نیستند، بلکه روزنامه نگارها، سینما گرها، هنرمندان و فعلان امور رسانهها میباشند.
6️⃣ به طور طبیعی شبکههای ماهوارهای اعم از تلویزیونی و رادیویی در چارچوب مباحث جنگ نرم، ادامه سلطه نظام کاپیتالیستی بوده و به دنبال تامین منافع و اهداف خودشان در دیگر کشورها هستند. هدف اصلی این نوع شبکهها نیز تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهای هدف خود و بر هم زدن سیستم اطلاع رسانی داخلی کشورهای مورد نظر است.
7️⃣ آنها از ابزارهای تکنولوژیکی متعددی برای رسیدن به برنامهها، اهداف و سناریوهای از پیش تعیین شده خود استفاده میکنند. این مقاصد میتواند به اشکال و قالبهای گوناگون چهره نمائی کند.
8️⃣ البته جنگ نرم در تمام طول تاریخ وجود داشته است. حتی زمانی که ابزارهای تکنولوژیکی مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره نبودهاند، جنگ نرم در چارچوب جنگ افکار و جنگ روانی وجود داشته است. ولی چیزی که الان در دنیا مطرح است این است که روشهای سخت افزاری یا جنگهای نظامی و سخت، صدمات و پیامدهای متعددی را برای کشورهای مهاجم در پی دارد. بنابراین آنها سعی دارند با اتخاذ استراتژی جنگ نرم به اهداف خود برسند.
9️⃣ هرقدر زمان میگذرد با رشد تکنولوژی و تکنیکهای رسانهای، روشهای کار این شبکهها نیز پیچیدهتر میشود. در این فضا طبیعتاً لایههای جنگ نرم پیچیدهتر، کاملتر و شناخت این ترفند و شگردها سختتر میشود.
🔟 شاید برایتان جالب باشد "ژوزف نای" در کتابش با عنوان "قدرت نرم"، عناصری را به عنوان زیر بناهای قدرت نرم معرفی میکند که برخی از آنها موسیقی و هنر هستند! همینها زیر ساختهای جنگ نرم را نیز میسازند. در واقع موسیقی، هنر، دانشگاه، ورزش، توریسم، گردشگری، آثار باستانی، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت، قدرت نرم است که باید به آن توجه جدی نمود.
✍محمد ستوده