eitaa logo
عمار نامه
925 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
225 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد تبیین، تکلیفی واجب و فوری جهاد تبیین حوزه/ دشمن در میدان جنگ امروز و در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی، هجمه گسترده ای را آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی جهاد تبیین را تکلیفی واجب و فوری دانسته و در نوشتاری آورده است: سخن ما درباره جهاد تبیین است. قبل از هر چیز، باید معنای جهاد را بدانیم: جهاد؛ یعنی : ۱. جد و جهد ؛ ۲. تلاش پر نیرو و بی وقفه؛ ۳. مبارزه با دشمن برای یک هدف مقدس: الف - همراه با زحمت و چالش با موانع؛ ب - همراه با خطر پذیری؛ ج - همراه با پیشرفت ؛ د - همراه با امید به آینده. ● جهاد تبیین ؛ یعنی : جهاد فکری و معنوی: ۱. در برابر تحریف؛ ۲. در برابرالحاد؛ ۳. در برابر انحراف؛ ۴. در برابر التقاط؛ ۵. در راه حفظ اصالت مکتب؛ ۶. در راه حفظ ارزش ها؛ ۷. در راه حفظ آرمان ها؛ ۸. در راه حفظ اهداف مقدس انقلاب اسلامی؛ ۹. در راه حفظ عزت و شرف مسلمانان. ● دشمن در میدان جنگ امروز و در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی ، هجمه گسترده ای را آغاز کرده است . نوع هجوم دشمن ، در این میدان را مرور می کنیم: ۱. دروغ گویی در باب حقیقت؛ ۲. واژگون نشان دادن واقعیات؛ ۳. آدرس غلط دادن ، با هدف کوتاه آمدن در مقابل امریکا؛ ۴. تحریف حقایق و محکمات؛ ۵. تحریف واقعیت های تاریخی؛ ۶. تطهیر چهره کثیف رژیم پهلوی ؛ ۷. تصویر سازی غلط از وضع کشور ؛ ۸. بزرگ نشان دادن ضعف های کوچک ؛ ۹. کوچک نشان دادن نقاط قوت و پیشرفت کشور ؛ ۱۰. پنهان کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی ؛ ۱۱. قطع کردن زنجیره تواصی به حق ؛ ۱۲. قطع کردن زنجیره تواصی به صبر ؛ ۱۳. فتنه گری و غبارآلود کردن فضای کشور ؛ ۱۴. مشوب کردن اذهان عمومی ملت ها ؛ ● دشمن در این میدان ، اهدافی را دنبال می کند ، که ما به آن هدف ها اشاره می کنیم : ۱. تضعیف اسلام ناب محمدی ( ص ) و محکمات آن ؛ ۲. تخریب چهره انقلاب اسلامی ؛ ۳. نفی خط امام و ولایت ؛ ۴. تضعیف و تخریب ایمان مردم ؛ ۵.تغییر باور های مردم ؛ ۶. ناامید کردن مردم ؛ ۷. جدایی انداختن بین مردم و مسوولین ؛ ۸. استحاله جمهوری اسلامی ایران ؛ ۹. به فساد کشاندن مردم و مسوولین ؛ ۱۰. براندازی نرم . ● میدان ، میدان جنگی شناختی و ترکیبی است . اگر ما وارد جنگی نظامی با دشمن شده بودیم ، چه می کردیم ؟ ۱. باید جنگ امروز را باور کنیم ؛ ۲. باید بدانیم جنگ امروز ، یک جنگ فکری و فرهنگی است ؛ ۳. باید باور کنیم که هر جنگی نیاز به مقابله دارد ؛ ۴. برای مقابله و هجمه علیه دشمن ، در جنگ امروز نیاز به یک مرکزیت و قرارگاه مردمی داریم ؛ ۵. باید دلسوزان و افسران ارشد جنگ نرم ، عضو این قرارگاه باشند ؛ ۶. فرمانده اصلی قرارگاه ، باید آگاه ترین ، دلسوزترین و مومن ترین فرد به اهداف انقلاب باشد ؛ ۷. رییس و اعضای قرارگاه باید جنگ شناختی و ترکیبی را باور داشته باشند ؛ ۸. قرارگاه اصلی باید در همه استان ها و نهادها ، قرارگاه فرعی دایر نماید ؛ ۹. قرارگاه مرکزی باید همه امکانات مورد نیاز برای مقابله با دشمن را فراهم سازد ؛ ۱۰. قرارگاه اصلی و مرکزی باید وظایف تمامی قرارگاه ها و افسران و سربازان میدان را مشخص کند ؛ ۱۱. قرارگاه مرکزی باید بر اساس نیاز زمان ، برنامه های ابلاغی را با اولویت بندی به قرارگاه های سراسر کشور ارسال نماید ؛ ۱۲. قرارگاه اصلی باید بر کار و پیشرفت قرارگاه های فرعی نظارت نماید و بر اساس نتیجه کار آنان ، افراد فعال را تشویق کند ؛ ۱۳. قرارگاه مرکزی باید با تشکیل جلسات منظم ، راهکارهای جدید را تنظیم و با ابتکار و سرعت عمل ، همه قرارگاه ها را به روز نماید ؛ ۱۴. قرارگاه اصلی باید با رصد برنامه دشمن ، همواره طرح های جدید تهاجمی را تنظیم و زمینه هجوم علیه جبهه استکبار را فراهم سازد ؛ ۱۵. گزارش اقدامات انجام شده باید به اطلاع ملت شریف ایران ، رسانده شود ؛ ۱۶. قرارگاه مرکزی باید با توجه به الزامات و موضوعات جهاد تبیین و مباحث لازم در نبرد فرهنگی ، همواره با آموزش میدان داران و افسران و سربازان میدان ، آنان را برای هر نوع تهاجمی آماده سازد ؛ ۱۷. همانگونه که جنگ نظامی نیاز به تجهیزات و امکانات خاص خود دارد ، در این جهاد نیز لازم است محتوا و لوازم ضروری فراهم و همه قرارگاه ها پشتیبانی جدی شوند ؛ ۱۸. در این جنگ تبیینی نیز بایستی از ابزارهای به روز دنیا بهره برد و نقشه های دشمن را خنثی کرد ؛ ۱۹. مسوولان قرارگاه های فرعی باید گزارش کار خود را به صورت منظم به قرارگاه مرکزی ارسال نمایند ؛ ۲۰. رییس و اعضای قرارگاه اصلی باید به صورت منظم و فعال به قرارگاه های فرعی سرکشی و جهاد تبیین را در میدان مدیریت نمایند ؛ ۲۱. در این میدان تمامی قرارگاه ها باید دستورات فرماندهی معظم کل قوا را مو به مو اجرا نمایند ؛ ۲۲. طبیعی است که همه دستورالعمل ها و فرمان ها بر اساس نگاه فرماندهی معظم کل قوا و رهبر حکیم انقلاب اسلامی تنظیم و ابلاغ خواهد شد.
● پس از بیان الزامات جهاد تبیین ، به سراغ موضوعات نیازمند تبیین می رویم : ۱. مفاهیم اسلام ناب محمدی ( ص ) و اسلام آمریکایی ؛ ۲. جهان بینی توحیدی و مادی ؛ ۳. اثرات دینداری و تقوا در جامعه ؛ ۴. چشم انداز آینده انقلاب و تمدن نوین اسلامی ؛ ۵. حکومت جهانی اسلام و مهدویت ؛ ۶. تاریخ اسلام و زندگی چهارده معصوم ( ع ) ؛ ۷. تاریخ انقلاب اسلامی ؛ ۸. تاریخ مشروطه ؛ ۹. جریان شناسی تاریخی ؛ ۱۰. اصول و مبانی نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی ؛ ۱۱. دستاوردهای انقلاب اسلامی ؛ ۱۲. آیین حکمرانی در منطق اسلام ناب ؛ ۱۳. مردمسالاری دینی و نقش مردم در مقبولیت نظام اسلامی ؛ ۱۴. نقش ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران ؛ ۱۵. مکتب شهید سلیمانی ؛ ۱۶. نیاز نظام دینی به قدرت ملی و دفاعی ؛ ۱۷. دشمن شناسی و دشمن ستیزی ؛ ۱۸. جاهلیت مدرن ؛ ۱۹. استکبار ستیزی ؛ ۲۰. چهره واقعی خاندان کثیف پهلوی ؛ ۲۱. مساله اقتصاد مقاومتی ؛ ۲۲. عدم مذاکره و ارتباط با امریکای جهان خوار ؛ ۲۳. سبک زندگی اسلامی - ایرانی ؛ ۲۴. فرهنگ و ارزش آن در جامعه ؛ ۲۵. فرهنگ ایثار و شهادت ؛ ۲۶. فرهنگ غرب ؛ ۲۷. جهاد و دفاع ؛ ۲۸. جهاد کبیر ؛ ۲۹. حق و باطل ؛ ۳۰. گفتمان مقاومت ؛ ۳۱. جبهه مقاومت و دفاع از مظلوم ؛ ۳۲. جمهوریت و اسلامیت ؛ ۳۳. امامت و حاکمیت سیاسی ؛ ۳۴. عدالت اجتماعی ؛ ۳۵ . خط امام و رهبری ؛ ۳۶. ارزش و جایگاه خانواده در اسلام ؛ ۳۷. اسلام و نگاه به زن ؛ ۳۸. نقش حجاب در امنیت زن و پیشرفت جامعه ؛ ۳۹. تکثیر نسل و نقش آن در آینده انقلاب اسلامی ؛ ۴۰. ساده زیستی و نقش آن در تعالی جامعه ؛ ۴۱. الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت ؛ ۴۲. روحیه جهادی و انقلابی ؛ ۴۳. مدیریت اسلامی و انقلابی ؛ ۴۴. خودباوری و خودکفایی ؛ ۴۵. نفوذ در ارکان حاکمیت و در باور مردم ؛ ۴۶. مصالح و مفاسد روز ؛ ۴۷. ظرفیت های ملی ایران اسلامی ؛ ۴۸. استقلال و آزادی ؛ ۴۹. نفی طاغوت و نظام سلطه ؛ ۵۰. عدم اعتماد به امریکا ؛ ۵۱. افول قدرت استکبار جهانی و امریکا ؛ ۵۲. اتحاد و پرهیز از اختلاف ؛ ۵۳. گام دوم‌ انقلاب اسلامی ؛ ۵۴. خودی و غیر خودی ؛ ۵۵. اعتماد به نفس ملی . ● در این میدان و برای جنگ با دشمن ، افسران و سربازانی باید وارد گود شوند: ۱. مدیران انقلابی و جهادی ؛ ۲. روحانیت و طلاب با انگیزه حوزه های علمیه ؛ ۳. اساتید مبارز و ولایتمدار حوزه و دانشگاه ؛ ۴. مسوولین فرهنگی کشور ؛ ۵. دانشجویان و دانش آموزان ؛ ۶. ایمه جمعه و جماعات ؛ ۷. مداحان و شاعران ؛ ۸. هنرمندان و سینماگران ؛ ۹. نویسندگان ؛ ۱۰. صاحبان رسانه ؛ ۱۱. نخبگان ؛ ۱۲. جوانان ؛ ۱۳. سخنرانان و اهل تریبون ؛ ۱۴. متنفذین و اثرگذاران بر جامعه . ● در جهاد تبیین ، سخن از شیوه و روش تبیین ، ضروری است : ۱. مناظره ؛ ۲.تبیین چهره به چهره ؛ ۳. جلسات پرسش و پاسخ ؛ ۴. سخنرانی و منبر؛ ۵. کلاس داری ؛ ۶. نوشتن کتاب و مقاله ؛ ۷. ساختن فیلم و کلیپ ؛ ۸. استفاده از شعر و مداحی ؛ ۹. استفاده از سرود و نمایشنامه ؛ ۱۰. بهره گیری از شیوه های جدید و نوآوری ؛ ۱۱. بهره گیری از فضای مجازی ؛ ۱۲. استفاده از رسانه ها و مطبوعات ؛ ۱۳. بهره گیری از صدا و سیما ؛ ۱۴. چاپ پوستر ، بنر ، و بروشور ؛ ۱۵. بهره گیری از جلسات خانوادگی و دوستانه ؛ ۱۶. برپایی و شکل دهی به نشست های تخصصی و موضوعی ؛ ۱۷. برگزاری همایش ها و کنگره ها .
جهاد تبیین اسلحه جنگ روایت هاست تبیین اموری که دشمن در جنگ نرم و روایت ها تلاش می‌کند وارونه جلوه دهد را از موضوعات مهم و اثرگذار عنوان کرد. امروز در نشست مجمع و هیئت اندیشه ورز استادیاران نواحی و سرمربیان اقشار شبکه تربیتی بسیجیان سپاه قدس گیلان با تبریک ایام شعبانیه و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و تسلیت ارتحال آیت الله علوی گرگانی، اظهار کرد: موضوع جهاد تبیین در فرمایش های مقام معظم رهبری قدری ناشناخته مانده است. وی، تبیین اموری که دشمن در جنگ نرم و روایت ها تلاش می‌کند وارونه جلوه دهد را از موضوع های مهم و اثرگذار عنوان کرد و افزود: در جنگ روایت‌ها باید نقشه‌های دشمن را خنثی کنیم. استمرار انقلاب از عمده ترین موضوع هایی است که باید در جهاد تبیین صورت گیرد، تصریح کرد: نخستین موضوع، تبیین هدف‌های انقلاب اسلامی در جهاد تبیین است. توجه به نیازهای امروز و فردای جامعه را دومین هدف در راستای استمرار انقلاب اسلامی خواند و بیان کرد: استقرار جمهوری اسلامی بر پایه حکومت اهل بیت علیه السلام نخستین هدف انقلاب اسلامی بود که تحقق پیدا کرد. وی بر ضرورت جهاد تبیین در راستای اهداف انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: بسط و توسعه عدالت از جمله اهداف انقلاب اسلامی بوده است. تمدن نوین اسلامی از دیگر اهداف تحقق انقلاب اسلامی است، جمهوری اسلامی درصدد ایجاد تمدنی است تا برای بشریت الگوسازی کند. به قرار گرفتن انقلاب اسلامی در میدان جنگ اراده ها اشاره کرد و یادآور شد: آینده در اختیار کسی است که دارای اراده قالب باشد ضمن اینکه دشمن در جنگ اراده‌ها به دنبال ایجاد سستی در جامعه اسلامی است. وی با بیان اینکه ایجاد یأس و خستگی در میان مردم و مسئولان بزرگ ترین هدف دشمن است، اظهار کرد: برخورد پدرانه و اخلاق مدارانه ائمه جمعه با مسئولان در برطرف کردن مشکلات اثرگذار است. در مسیر نگه داشتن مردم با هر وسیله مشروع را از اهداف استمرار انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: مطالبه گری‌ها باید با توجه به وجود امکانات باشد.
🔆 بسته محتوایی جهاد تبیین 📌در صفحه اختصاصی سایت بازار محتوای جبهه قابل مشاهده می باشد. 👉https://jebhemarket.ir/jahadtabyeen/ 💠محتواها در قالب های فیلم، کلیپ، موشن گرافیک، اینفوگرافیگ، پوستر، کتاب، اسناد دیجیتال، استوری و... 🙏برای ارسال محتوا و غنی تر شدن بانک محتوایی این صفحه با ما در ارتباط باشید: @jebhemarket_admin 🆔 @Temod_uni
هدایت شده از نشست روایت امید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اگر نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟؟! ♨️ چه شد که مردم گفتند: "مگر علی (علیه‌السلام) نماز می‌خواند؟! برشی از سخنرانی 🔶نشست هم اندیشی «»
هدایت شده از نشست روایت امید
1400.11.29-Panahian-Shiraz-Studio-Sham-JahadTabeen-Medium.mp3
21.29M
🔉 چند اقدام مبنایی برای جهاد تبیین 📅 یک جلسه | ‌۱۴۰۰/۱۱/۲۹ 🔻جلسه مجازی با شبکه مبلغان و عملیات‌های تبلیغی 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
جهاد تبیین در اندیشه استاد پناهیان ویراست19 اسفند.jpg
6.74M
✅جهاد تبیین در اندیشه استاد پناهیان 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
44.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥جهاد تبیین دربیان حجت‌الاسلام والمسلمین سعید 📌جلسه اول 🎬معناشناسی و توضیح مفاهیم جهاد تبیین و آثار آن در نگرش امام و رهبری 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
37.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 والمسلمین سعید صلح میرزایی 📌جلسه دوم 🎬الزامات اخلاقی و محتوایی جهاد تبیین 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
31.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 والمسلمین سعید صلح میرزایی 📌جلسه سوم 🎬اهمیت جهاد تبیین و الگوهای تبیینی 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
35.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 والمسلمین سعید صلح میرزایی 📌 جلسه چهارم 🎬الزامات اخلاقی و محتوایی جهاد تبیین 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 والمسلمین استاد پناهیان 🎬 مهارت های لازم برای انجام جهاد تبیین 🎬 افزایش مهارت مقدم بر دیگر مسائل جهاد تبیین است 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
جهاد تبیین.ppsx
10.03M
🔰 🔸 منظومه فکری رهبری در جهاد تبیین 🔹 تبیین حرکت و اهمیت آن 🔸 چیستی، چرایی، ظرفیت‌ها و چالش‌ها 🔹 باید‌ها و نبایدها 🔸 راه‌حل‌ های متناسب با چالش‌ها 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
منطق تبیینی رهبری نسخه ویرایش شده.jpg
1.71M
💥 والمسلمین راجی 🎬 منطق تبیینی رهبری براساس بیانیه گام دوم 🔶نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
هدایت شده از نشست روایت امید
بوم جهاد تبیین.png
109.5K
هدایت شده از نشست روایت امید
صعود چهل ساله.jpg
5.95M
خلاصه نموداری کتاب حجم پایین
هدایت شده از نشست روایت امید
Untitled-2.jpg
25.8M
خلاصه نموداری کتاب حجم بالا
هدایت شده از نشست روایت امید
نشست «روایت امید» روز اول.pdf
2.51M
📝 | 🔹 چیستی، چرایی و چگونگی جهاد تبیین 🔹 ترسیم فرآیند بوم کاوی برای تولید محتوای امیدآفرین 👤 حجت الاسلام عزت زمانی 👤 حجت الاسلام جنتی 👤 حجت الاسلا راجی 🎤 نشست هم‌اندیشی «روایت امید»
ازنظر مقام معظم رهبری: جهاد تبیین یعنی مقابله با تحریف، ایستادگی در مقابله با تحریف دشمن و باز کردن گره ذهنی مردم؛ البته این مال امروز نیست، بلکه تمام کارهای�ی ک�ه علم�ای قبل�ی انج�ام می دادن�د تبیی�ن ب�ود؛ علم�ای م�ا در ط�ول تاری�خ ه�ر وق�ت شبهه ای پیش می آمد شروع به تبیین می کردند، مثل نوشتن کتاب الغدیر که در پاسخ به یک شبهه بود. علامه امینی به خاطر حرف شخصی که این ماجرای غدیر سند ندارد، عمر خود را به کتاب الغدی ��ر اختص��اص داد، علم ��ا همه زمان ه ��ا در ح��ال جه�اد تبیین بوده ان ��د؛ مثا دورانی که وهابیت شکل گرفت علما وارد شدن و زمانی که بهائیت شکل گرفت ورود کردند. همه این کارهای علما به خاطر این بوده که گره ذهنی مردم را حل کنند.
سوره 29. عنكبوت آيه 6 👇👇👇 وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه وهركس تلاش كند پس براى خود مىكوشد، زیرا خداوند از جهانیان بىنیاز است. ✔️نکته ها مراد از جهاد در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسههاى شیطان و یا با دشمنان خارجى. ✔️پيام ها 1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» من نكردم خلق تا سودى كنم بلكه تا بر بندگان جودى كنم 2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» 3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما كه در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین» 4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 7 👇👇 وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِى كَانُوا يَعْمَلُونَ ترجمه و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، قطعاً لغزشهاى آنان را مىپوشانیم، و بى شك بهتر از آنچه عمل مىكردهاند پاداششان مىدهیم. نکته ها از بهترین نمونههاى جهاد كه در آیهى قبل خواندیم، ایمان و عمل صالح است كه در این آیه عنوان شده است. پيام ها 1- انسان براى دریافت پاداشهاى الهى، به ایمان و عمل صالح، هر دو نیازمند است. «آمنوا و عملوا الصّالحات» 2- مؤمنان از لغزش و گناه به دور نیستند. «و الّذین آمنوا... لنكفّرن عنهم سیئاتهم» 3- پاداش الهى، تنها عفو گناهان گذشته نیست، بلكه دریافت بهترین پاداش نیز هست. «لنكفّرن عنهم سیئاتهم و لنجزینّهم» 4- دریافت پاداش پس از پاك شدن از گناهان است. «لنكفّرن... لنجزینّهم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
⬅️هفت راه تقرب به خدا روایات، نزدیک‌ترین حالت بنده به پروردگار را حالتی معرفی کرده‌اند که او در سجده با خدای خود راز و نیاز می‌کند. * راه های تقرب به خدا   اشاره یکی از موضوعات جالب توجه برای عموم مردم و به‌ویژه نسل جوان، راه‌های تقرب به پروردگار یا به عبارت دیگر «سیر و سلوک الی الله» است؛ اما با توجه به مسیرهای انحرافی در این راه، لازم است برای پیمودن صحیح این طریق، از کلام اهل‌بیت(ع) بهره گرفت. به قول حافظ: قطع این مرحله بی‌همرهی خضر مکن  //  ظلمات است، بترس از خطر گمراهی با مراجعه به کلمات اهل‌بیت(ع) و جستجوی واژه‌هایی مانند «تقرب»، «اقرب»، «المتقربون» و«توسل» می‌توان به هفت راه برای سیر و سلوک الی الله یا همان تقرب به پروردگار رسید. 1. معرفت امیرالمؤمنین(ع) در خطبه نورانی 110 نهجالبلاغه درباره برخی از راه‌های تقرب به پروردگار می‌فرماید: «إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ»:  «بهترین وسیله‌ای که انسان‌ها می‌توانند با آن به خدای سبحان نزدیک شوند، ایمان به خدا و پیامبر(ص) و جهاد در راه خداست». سپس در ادامه می‌فرماید: «وَ كَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ»:  «و یکتا دانستن خدا، بر اساس فطرت انسانی است». داستانی از امام موسی بن جعفر(ع) مرحوم کلینی در الکافی و شیخ مفید در الارشاد، داستان زیبایی در این زمینه نقل نموده‌اند: شخصی می‌گوید: پسرعمویی داشتم به نام حسن بن عبدالله که از عابدترین مردم زمانه خود بود و خلیفه از او پروا داشت. به دلیل تلاش و جدیتی که در دینداری از خود نشان می‌داد، گاهی خلیفه را با کلماتی تند، موعظه می‌نمود و امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد وخلیفه هم او را تحمل می‌کرد. روزی امام کاظم(ع) او را در مسجد دید، به او فرمود: «روشی که تو داری مورد علاقه و موجب خوشحالی من است. تنها مشکل تو این است که از معرفت به دور هستی، معرفت را به دست آور». به امام عرض کرد: معرفت چیست؟ امام(ع) فرمود: «فهم دین از راه حدیث؛ برو و از راه احادیث فهم را به دست آور». پرسید: از چه کسی؟ امام(ع) فرمود: «از فقهای مدینه؛ البته آنچه آموختی، به من عرضه کن».  امام(ع) تمام آموخته‌های او را باطل دانست و بار دیگر فرمود: «برو فهم دین را به دست آور». به امام عرض کرد: من در پیشگاه پروردگار احتجاج  خواهم کرد که شما راه را به من نشان ندادید؛ مرا به معرفت راهنمایی کنید. اینجا بود که امام(ع) پس از ایجاد عطش در وی، راه حقیقی را به وی نشان داد و حقانیت امیرالمؤمنین(ع) و حوادث بعد از رحلت پیامبر(ص) را برای او بازگو نمود و جانشینی امامان بعد از پیامبر(ص) را یک به یک تا زمان خود بیان کرد و سپس از امامت خود برای او سخن گفت. او از امام(ع) درخواست معجزه کرد و امام، معجزه‌ای به او نشان داد.   از این داستان به خوبی استفاده می‌شود، قدم اول در راه سیر و سلوک و تقرب به پروردگار، معرفت است و انسان بدون معرفت، به جایی نمی‌رسد. تأکید بر تعقل برای پیدا کردن راه  در قرآن و روایات، برای دریافت راه صحیح، به بهره‌گیری از عقل تأکید فراوانی شده است. قرآن کریم از زبان اهل دوزخ می‌گوید: «لَو كُنّا نَسمَعُ أَو نَعقِلُ ما كُنّا في أَصحابِ السَّعيرِ»: «اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم». اولین کتاب در الکافی «کتاب العقل و الجهل»، در بر گیرنده سی و شش حدیث درباره عقل و بهره‌گیری از آن و دومین کتاب آن «کتاب الحجه»، در باب شناخت حجت‌های الهی است. این مسئله بیانگر آن است که مهم‌ترین راه برای تقرب به پروردگار، معرفت پروردگار و حجت‌های الهی، با به کار انداختن عقل و اندیشه است. در اینجا به چند حدیث در این زمینه اشاره می‌کنیم. الف) در روایتی آمده است: «وَ أَثْنَى قَوْمٌ بِحَضْرَتِهِ‏ عَلَى‏ رَجُلٍ‏ حَتَّى‏ ذَكَرُوا جَمِيعَ خِصَالِ الْخَيْرِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) كَيْفَ عَقْلُ الرَّجُل؟ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ نُخْبِرُكَ عَنْهُ بِاجْتِهَادِهِ فِي الْعِبَادَةِ وَ أَصْنَافِ الْخَيْرِ تَسْأَلُنَا عَنْ عَقْلِهِ فَقَالَ(ص) إِنَّ الْأَحْمَقَ يُصِيبُ بِحُمْقِهِ أَعْظَمَ مِنْ فُجُورِ الْفَاجِرِ وَ إِنَّمَا يَرْتَفِعُ الْعِبَادُ غَداً فِي الدَّرَجَاتِ وَ يَنَالُونَ الزُّلْفَى مِنْ رَبِّهِمْ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ»:  «گروهی در محضر پیامبر(ص) شخصی را ستودند و از همه خصلت‌های نیک او یاد کردند. پیامبر(ص) فرمود: عقل آن مرد چگونه است؟ گفتند: ای پیامبر! ما از کوشش او برای عبادت
فرشته وحی کرد که به اندازه عقلش، به او پاداش می‌دهم».   و) در روایت دیگری آمده است: «سَمِعَ(ع) رَجُلًا مِنَ‏ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ فَقَالَ نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ [عَلَى‏] فِي شَكٍّ»:  «امام علی(ع) شنید که مردی از حرویان (خوارج) به عبادت و خواندن قرآن و شب‌زنده‌داری مشغول است، حضرت فرمود: خواب با یقین، بهتر است از نماز با شک».   2. انجام واجبات دومین راهی که برای سیر و سلوک الی الله و تقّرب به پروردگار در کلام امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 110 نهج‌البلاغه آمده است، انجام واجبات است. حضرت با اشاره به جهاد، آن را قلّه بلند اسلام معرفی می‌کند: «وَ الْجِهَادُ فِي‏ سَبِيلِهِ‏ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَام». سپس به اقامه نماز اشاره کرده و آن را حقیقت دین و آیین معرفی می‌کند: «وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّة». آنگاه پرداخت زکات را به عنوان یک فریضه واجب بیان کرده: «وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِيضَةٌ وَاجِبَة» و روزه ماه رمضان را سپری از عذاب الهی می‌داند: «وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَاب». سپس با معرفی حج و عمره به عنوان وسیله‌ای برای از بین رفتن فقر و پاک شدن گناهکاران: «وَ حَجُّ الْبَيْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرَ وَ يَرْحَضَانِ الذَّنْب»، صله رحم را وسیلۀ فزونی در مال و طول عمر معرفی کرده است: «وَ صِلَةُ الرَّحِمِ فَاِنَّها مَثْراةٌ فِى الْمالِ، وَ مَنْسَأَةٌ فِى الأجَلِ» امام صادق(ع) نیز از رسول‌خدا(ص) روایت می‌کند که خداوند متعال فرمود: «مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ»:  «هیچ بنده‌ای به من تقرّب پیدا نکرده است با چیزی که نزد من محبوب‌تر از انجام واجبات باشد». امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه نماز را وسیله تقرّب به پروردگار معرفی کرده و می‌فرماید: «تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا وَ اسْتَكْثِرُوا مِنْهَا  وَ تَقَرَّبُوا بِهَا»:  «امر نماز را به عهده بگیرید و آن را حفظ کنید؛ زیاد نماز بخوانید و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید». روایات، نزدیک‌ترین حالت بنده به پروردگار را حالتی معرفی کرده‌اند که او در سجده با خدای خود راز و نیاز می‌کند. در کتاب الکافی، کامل الزیارات ابن‌قولویه قمی، کتابُ مَن لایَحضُرُه اَلفَقیه و ثواب العمال، شیخ صدوق از امام صادق(ع) روایت کرده است که حضرت فرمود: «أَقْرَبُ مَا يَكُونُ اَلْعَبْدُ إِلَى اَللَّهِ تعالی وَ هُوَ سَاجِدٌ»:  «نزدیک‌ترین حالتی که بنده به پروردگار دارد، حالت سجدۀ او است». سپس امام(ع) به این آیه قرآن اشاره فرمود که خداوند می‌فرماید: «وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ»:  «سجده کن و به خدا تقرّب جوی». انجام واجبات تا آنجا اهمیت دارد که امیرمؤمنان(ع) هشدار می‌دهند که اگر انجام مستحبات به واجبات زیان رساند، موجب تقرّب انسان به خداوند نخواهد شد: «لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ‏ بِالْفَرَائِض».   3. خدمت به مردم امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 110 نهج‌البلاغه، سومین راه تقرب به پروردگار را خدمت به مردم دانسته و می‌فرماید: «وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِي مَصَارِعَ الْهَوَانِ»: «و نیکوکاری و خدمت به مردم، آدمی را از ابتلای به ذلت و خواری حفظ می‌کند». آن حضرت صدقۀ پنهانی را نیز وسیلۀ نابودی گناهان و صدقۀ آشکار را وسیلۀ جلوگیری از مرگ‌های ناگهانی و زشت می‌داند و می‌فرماید: «وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ اَلْخَطِیئَهَ وَ صَدَقَةُ اَلْعَلاَنِیَةِ فَإِنَّهَا تَدفَعُ مِیتَةَ السُّوء». کلمات اهل‌بیت(ع) در موضوع برکات خدمت به مردم و چگونگی پیمودن کمالات و از بین رفتن گناهان به این وسیله، بسیار زیاد است و در این مختصر نمی¬گنجد. امیرالمؤمنین(ع) در حکمت 24 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ، وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ»: «از کفّاره گناهان بزرگ، به فریاد مردم رسیدن و آرام کردن مصیبت‌دیدگان است». هم‌چنین آن حضرت در نامۀ معروف به عهدنامه مالک اشتر، وسیلۀ تقرّب به پروردگار را رسیدگی به حقوق و نیازمندی‌های نیازمندان، یتیمان وسالمندان دانسته و می‌فرماید: «فَتَقَرَّبْ إِلَى اللَّهِ بِتَخَلُّصِهِمْ وَ وَضْعِهِمْ مَوَاضِعَهُمْ‏ فِي‏ أَقْوَاتِهِمْ‏ وَ حُقُوقِهِم». در روایتی از رسول‌خدا(ص) نیز آمده است: «أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَدْخَلَ‏ عَلَى‏ قَلْبِ‏ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ مَسَرَّة»: «از نزدیک‌ترین حالاتی که بنده به خدای عزوجل دارد، زمانی است که قلب برادر مؤمن خود را شاد گرداند».   4. دوری از گناه امام صادق(ع) فرمود: در مناجات خداوند با موسی(ع) چنین آمده است: «مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ الْمُتَقَرِّبُونَ بِمِثْلِ ا
:نماز جمعه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ!ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ،ﺑﻪ ﺳﻮی ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ،ﻭ ﺧﺮﻳﺪﻭﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ،ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮک ﺧﺮﻳﺪﻭﻓﺮﻭﺵ ]ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ[ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ]ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎهی ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ. 📚سوره مبارکه آیه ۹ پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم ثَلاثٌ لَو تَعْلَمُ اُمَّتي ما لَهُم فيها لَضَربواْ عَلَيْها بِالسَّهامِ: الأذانُ والغُدُوُّ إلي الجُمُعةِ والصَّفُّ الأوَّلُ. سه چيز است اگر امت من ثواب و قدر آن را می دانستند برای دسترسی به آن از يکديگر سبقت مي‌گرفتند: ۱.اذان گفتن ۲.در پيش‌گام بودن ۳.در نماز جماعت در صف اوّل جا گرفتن 📚جامع احاديث ‌الشيعه جلد 6 صفحه 418 پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم ما مِن مُؤمنٍ مشي بِقَدمَيهِ اِلَي الجُمُعةِ اِلاّ خَفَّفَ اللهُ عَلَيه اَهوالَ يَومِ القِيامَة هر مؤمنی که با قدم‌های خود به ‌سوی گام بردارد خداوند هول‌ و‌ هراس‌هاي روز قيامت را بر او آسان خواهد نمود. 📚بحارالانوارجلد 89 صفحه197 حضرت عليه‌السلام لا تُسافِرْ في يَومِ الجُمُعةِ حَتّي تَشهَدَ الصّلاةَ، الاّ فاصلاً في سبيلِ‌اللهِ أوفي أمرٍ تُعذَرُ بِه. در روز تا در نماز جمعه شرکت نکردی مسافرت نکن مگر سفرت برای جهاد در راه خدا باشدو يا از جهتی معذور بوده باشی. 📚جامع‌ احاديث‌ الشيعه جلد6 صفحه 424 خشک سالی و قحطی شهر مدینه را فرا گرفته بود،احتیاجات اولیه ی مردم چنان گران و نایاب شده بود که مردم، روزگار را به سختی می گذراندند،تنها هنگامی که قافله ای تجارتی به مدینه می آمد،مردم از ته دل خوشحال می شدند،صدای طبل شادی و هلهله ی مردم بر می خواست ،مردم سراسیمه به قافله نزدیک می شدند و احتیاجات خود را ارزان تر از همیشه می خریدند،ظهر جمعه بود.مردم مدینه در مسجد مدینه جمع شده بودند،پیامبر صلّی الله وعلیه و آله وسلّم مشغول خواندن خطبه های بود،در این هنگام،ناگهان صدای هلهله از بیرون برخاست و صدای طبل شادی شنیده شد،لحظه ای نگذشته بود که خبر به نمازگزاران مسجد رسید که کاروانی بزرگ از شام به مدینه رسیده و با خود مواد غذایی آورده است،این خبر،صف های نماز جمعه را به هم ریخت،نمازگزاران مسجد که هفته های سختی را گذرانده بودند،بی اختیار به پا خاستند و به سرعت به سوی قافله حرکت کردند،پس از مدتی،مسجد از همهمه ای که ایجاد شده بود نجات یافت،سکوت سنگینی بر مسجد نشست پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم به صف های نماز که بسیار خلوت شده بودچشم دوخت،فقط هشت نفر در مسجد مانده اند يا دوازده نفر،كه از شرمندگی سر به زیر انداخته بودند،از جای خود تکان نخوردند،پیامبرصلّی الله علیه وآله وسلّم با آرامشی خاص فرمود: سوگند به خدایی که جانم در دست اوست اگر شما چند نفر هم از مسجد می رفتیدو کسی در مسجد نمی ماند، از آسمان بر سر همه سنگ می بارید. 📚تفسیر نمونه جلد 24صفحه 125 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d