🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸علم اخلاق نسبت به نفس و روح، همانند علم طب است نسبت به بدن و جسم؛ همان گونه که علم طب دو شاخه دارد: یکی بهداشت و پیشگیری از بیماری و دیگری درمان بیماری؛ علم اخلاق نیز دو شاخه دارد: یکی درباره فضایل و راه به دست آوردن آنها و دیگری درباره رذایل و راه علاج آنهاست.
📚 نردبان سعادت، ص 65
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
﷽
دعای_فرج📜
🌈ٻِسمِ_اللہِ_الرَّحمَڽِ_الڔَّحِیم...✨
✨الهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ
🌈وانْكَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ
✨وضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ
🌈واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَيْكَ
✨الْمُشْتَكى وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى
🌈الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى
✨محَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ
🌈الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ
✨وعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ
🌈عنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَريباً
✨كلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ يا
🌈محَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ
✨اكْفِيانى فَاِنَّكُما كافِيانِ وَانْصُرانى
🌈فاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ
✨الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى
🌈ادْرِكْنى اَدرِکنی
✨الساعه الساعه الساعه
🌈العجل العجل العجل یاارحمن راحمین بحق محمد وآله طاهرین
(خواندن دعای فرج
به نیت سلامتی و
~♡ ~ تعجیـل در فرج مولامـون)
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
حال من با تنفس در هوای بین الحرمین خوش می شود.❤️
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
جانم فدایت....🕊🌱
التماس دعاے شهادتـــ🌹
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره رهبر انقلاب از انفجار بمب در مسجد ابوذر
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
🌹شهید بهشتی:ارزشها را بشناس و اشخاص را با ارزشها بسنج؛ حمایتها باید از ارزشها باشد، اول ارزشها، بعد اشخاص، نه اول اشخاص بعد ارزشها.
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
:
هُوَالشَهید🌿
شهید مصطفے صدرزاده:
سخنان مقام معظم رهبرے را گوش کنید؛ قلبـــــ شما را بیدار مےڪند و راه درستـــــ را نشانتان مے دهد.
قسمتی از وصیتـــــ نامه #شهیدصدرزاده
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
📌متن شبهه👇 #2939
حقیقت نماز
در کلّ قرآن حتّی یک آیه هم نداریم که بگه نماز بخونید
تعجّب کردید؟! بله درسته
👈🏻خدا در موردِ قرآن میفرماید: هر چقدر که میتونید قرآن بخونید :
فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (۲۰ مزمل)
امّا هیچ جا نمیگه نماز بخونید چون نماز اصلاً خوندنی نیست
درباره نماز نمیگه :
اقْرَءُوا الصَّلَاةَ☜ نماز بخوانید
درباره نماز میفرماید :
أَقِیمُوا الصَّلَاةَ☜ نماز را اقامه کنید برپا دارید
هیچ جای قرآن صحبت از «خواندنِ نماز» نیست همه جا صحبت از «اقامهکردن و برپاداشتنِ نماز» هست
این حدیث معروف رو شنیدیم :
الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ
نماز ستونِ دین است
خُب ستون رو که نمیخونند
اصلاً ستون خوندنی نیست
ستون رو برپا میکنند اقامه میکنند پس نماز هم که ستونِ دین هست باید اقامه کنیم
حالا اقامه کردن نماز چطوریه
قرآن در سوره ماعون میفرماید :
أَرَأَیْتَ اَلَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (ماعون ۱)
ایا کسی که دائماً دین و روزِ جزا رو تکذیب میکنه دیدی؟!
کسی که ظاهراً دین داره ولی در واقع دین و خدا و پیغمبر .. همه رو تکذیب میکنه (یُکَذِّبُ بِالدِّینِ)
تا به حال یه همچین فردی رو دیدی؟!
بعد چند ویژگی برای چنین شخصی بیان میکنه :
1⃣ فَذٰلِکَ اَلَّذِی یَدُعُّ اَلْیَتِیمَ
او كسى است كه حواسش به یتیم نیست و یتیم رو به زور از درِ خونش ردّ میکنه و بهش جفا میکنه
خلاصه شده
📌 *پاسخ به شبهه*👇
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
✅ تفسیر قرآن و روایات مانند هر کار دیگری ، یک کار تخصصی است.
✅هر کسی با هر سلیقه ای نمی تواند وارد میدان تفسیر شود.
✅ از گوینده می پرسم دلیل و پشتوانه ی این تفسیر شما چیست؟
✅ دلی تفسیر کردن ، عرفی تفسیر کردن، بی پشتوانه حرف زدن عملی ناپسند و غیر عقلانی است.
✅ قرآن می فرماید نماز را اقامه کنید،
✅در قرآن کریم برای انجام و برپاداشتن نماز از تعبیرات مختلفی بهره گرفته شده است؛ مانند:
تعبیر به «قضاء نماز»:
"فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِکُمْ"؛[1] هنگامى که نماز را به پایان رساندید، خدا را یاد کنید ایستاده، و نشسته، و در حالى که به پهلو خوابیدهاید.
در این آیهی شریفه مراد از "قضاء نماز"، «نماز قضاء» نبوده، بلکه به معنای به پایان رساندن و فارغ شدن از انجام نماز به عنوان یک عبادت فردی و اجتماعی است.
تعبیر به «قیام برای نماز(با صیغه ثلاثی مجرد)»:
"إِنَّ الْمُنافِقینَ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى یُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلیلاً "؛[2] منافقان میخواهند خدا را فریب دهند، در حالى که او آنها را فریب میدهد و هنگامى که به نماز برمیخیزند، با کسالت برمیخیزند و در برابر مردم ریا میکنند و خدا را جز اندکى یاد نمینمایند!
اگرچه در این آیه، مراد از قیام به نماز، خواندن صوری و ظاهری و ریاکارانه نماز است؛ اما نمیتوان نتیجه گرفت که هرگاه از قیام به نماز با صیغهی ثلاثی مجرد یاد شده، نمیتوان عبادت کامل را از آن برداشت کرد؛ زیرا در آیاتی دیگر، تعبیر «قیام به نماز» برای عبادت کامل نیز مورد استفاده قرار گرفته است:
"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُم".[3]
تعبیر به «اتیان نماز»:
"وَ لا یَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ کُسالى وَ لا یُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ کارِهُونَ"؛[4] و نماز به جا نمیآورند جز با کسالت، و انفاق نمیکنند مگر با کراهت!
در این آیه، اتیان و آوردن نماز به گونهای عام مطرح شده است که هم شامل نماز پذیرفتهشده و هم نماز ریایی میشود، اما اعلام شده است که منافقان گزینه دوم را انتخاب میکنند.
تعبیر به «اقامهی نماز (باب افعال)»:
"الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ"؛[5] آنانی که نماز را برپا میدارند، و زکات را میپردازند و آنها به آخرت یقین دارند.
برخی از مفسران، تفسیر ویژهای برای اقامهی نماز ارائه میکنند:
اقامه، به معناى بپا داشتن هر چیز است به نحوى که تمامى آثار آنچیز بر آن مترتب شود، و هیچ اثر و خاصیتى پنهان و مفقود نماند؛ مانند اقامهی عدل، اقامهی سنت، اقامهی نماز، اقامهی شهادت، اقامهی حدود، اقامهی دین و امثال آن".[6]
تعبیر به اقامهی نماز بالاتر از نمازخواندن هر فرد مسلمان و انجام تکلیف شخصی است، و اشاره به این است که مؤمنان نه تنها خودشان نماز میخوانند، بلکه کارى میکنند که این رابطهی محکم با پروردگار همیشه و در همه جا برپا باشد.[7]
همانگونه که در زیارت امام حسین(ع) میخوانیم: "أشهد أنک قد أقمت الصلاة"؛ شهادت میدهم که تو نماز را به پاداشتی.
در اینجا اقامهی نماز یعنی زندهکردن نماز، نه تنها خواندن آن. بنابر
این، تعبیر به اقامهی نماز (به جاى خواندن نماز) اشاره به این است که مؤمنان نه تنها خودشان نماز میخوانند، بلکه کارى میکنند که این رابطهی محکم با پروردگار همچنان و در همهجا برپا باشد؛ لذا اقامهی نماز یک معنای بالاتر و والاتر از نمازخواندن فردی دارد، و به معنای زنده کردن، زنده نگهداشتن، و عزت و ارزش بخشیدن به نماز در جامعه و در بین مردم است.
اکنون این تفسیر از «اقامهی نماز» در میان افراد بسیاری به عنوان تنها تفسیر، پذیرفتهشده و به صورت گسترده در سخنرانیها و مقالات مطرح میشود.
اما در ارزیابی این برداشت از «اقامهی نماز» باید گفت: واضح است که گسترش فرهنگ نماز اگرچه ارزشمندتر از بهپا داشتن آن به صورت فردی است؛ اما اینکه به صورت قطعی اعلام کنیم که هرکجا در قرآن کریم سخن از «اقامهی نماز» آمده، منحصرا ناظر به جنبه اجتماعی آن است، ادعایی پذیرفتنی نیست؛ زیرا آیاتی در قرآن وجود دارد که در آنها به اقامهی نماز اشاره شده؛ اما نمیتوان از آن برداشت کرد که تنها جنبهی اجتماعی گسترش فرهنگ نماز، مورد نظر بوده و به هیچ وجه شامل برپاداشتن نمازها به صورت فردی نمیشود:
"أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا"؛[8] نماز را از هنگام ظهر تا نیمه شب برپا دار و همچنین هنگام فجر که فرشتگان آنرا با دقت در نظر دارند.
طبیعی است که گسترش فرهنگ نماز و جنبهی اجتماعی آن
را نمیتوان منحصر به زمان خاصی نمود؛ از اینرو نمیتوان از جنبهی فردی «اقامه نماز» در این آیه غافل شد.
"إِنَّنی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنی وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری"؛[9] من خدایی هستم که معبودی جز من نیست! پس مرا بپرست و برای آنکه به یاد من باشی، نماز را برپا دار!
"وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاة"؛[10] )ای همسران پیامبر!) در خانههاى خود بمانید، و حضورتان در میان مردم مانند حضور زنان عصر جاهلیت نباشد، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید.
درست است که همسران پیامبر(ص) نیز باید در راستای گسترش فرهنگ نماز و زکات تلاش نمایند؛ اما نمیتوان گفت که اگر هر کدام از آنان به صورت انفرادی نمازش را با شرایط و آداب به جا آورده و زکات اموالش را پرداخت نماید، از دستور این آیه سرپیچی نموده است.
نتیجه نهایی آنکه «اقامهی نماز» هم شامل خواندن و برپاداشتن آن به صورت انفرادی و با رعایت تمام شرایط و آداب خواهد شد و هم شامل تلاش برای گسترش فرهنگ نماز در جامعه که البته این دومی چون دشوارتر است، پاداش بیشتری را هم به دنبال خواهد شد و این نیز مسلم است که «اقامهی نماز» شامل خواندن ریاکارانه و سرسری نماز نخواهد شد.
.[1] نساء، 103.
[2]. نساء، 142.
[3]. مائده، 6.
[4]. توبه،54.
[5]. لقمان،4.
[6]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 11، ص 47، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق.
[7]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 7، ص 88، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
[8]. اسراء، 78.
[9]. طه، 14.
[10]. احزاب، 33.
✅اینکه گفته شود خدمتگزاری و ... جای نماز را می گیرد ، اشتباه است. به چه دلیل؟ در آیات و روایات آمده نماز گزار واقعی به فکر فقرا و خدمت به دیگران و... نیز هستند، آیا این یعنی نماز یعنی خدمت و...؟؟؟؟؟
✅ این آیات می فرماید در کنار نماز باید به فکر فقرا و ایتام و خدمت و... هم بود ، نه اینکه اینها جای نماز را می گیرند.
--------------------------
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
#نماز یکشنبه ذیالقعده نمازی مستحبی و چهار رکعتی (دو نماز دو رکعتی)که در یکی از روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده خوانده میشود و فضائل بسیاری از جمله آمرزش گناهان و با ایمان مردن برای آن در روایات آمده است.
✨🍃🌸✨🍃🌸؛
#چگونگی ادای نماز
برای خواندن این نماز لازم است در یکی از یکشنبههای ماه ذیالقعده غسل کرده و برای نماز وضو بگیرد و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذیالقعده بهجا آورد که در هر رکعت، یکبار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یکبار سوره ناس و یکبار سوره فلق خوانده میشود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یکبار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگوید و در پایان این دعا را بخواند:
«یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»
🍃✨🌸🍃✨🌸؛
#وقت
زمان اصلی خواندن این نماز یکشنبه ماه ذیالقعده است و در هر ساعتی از روز میتوان آن را خواند. و مطابق فراز انتهایی روایت، اگر در یکشنبه سایر ماهها نیز بهجای آورده شود، همین پاداش را خواهد داشت.
🍃✨🌸✨✨🌸؛
#فضیلت
برای نماز یکشنبه ماه ذیالقعده ثواب زیادی ذکر شده، از جمله از رسول اکرم(ص) نقل شده هر کس این نماز را به جا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزیده میشود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان میمیرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمیشود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد و...
برخی از عالمان اخلاق از جمله میرزا جواد ملکی تبریزی به خواندن این نماز توصیه کردهاند.
🍃✨🌸🍃✨🌸؛
#سند حدیث
سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را که مستند این نماز است از انس بن مالک از پیامبر(ص) نقل میکند.
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشانه اصلی دینداری شادی و نشاط معنوی امتحان الهی خدا از جامعه بشر استاد پناهیان
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
4_5978616595113576368.mp3
3.27M
✅ راهکاری متفاوت برای افزایش اعتماد به نفس
🎙 استاد پناهیان
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
⭕️ شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد
در #6_تیر 60 وقتی منافقین، امام جمعه تهران آیتالله #خامنهای را #ترور کردند، پزشکان هم کار را تمام شده می دانستند، اما اراده الهی حفظ این مرد خدا برای سکانداری کشتی ج.ا.ا در دریای متلاطم و مواج بود.
امید که پرچم نظام را به دست صاحب اصلیاش بسپارد
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
⭕️ ششم تیر او را ترور کردند که حذفش کنند
غافل از آنکه خدا میخواهد از ترور هفتم تیر حفظش کند
گر نگهدار من آن است که من میدانم
شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
✖️گروه فرقان با انتشار این اطلاعیه، مسئولیت ترور آیت الله سیدعلی خامنه ای در 6 تیر سال 1360 را برعهده گرفت.
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ششم تیرماه 1360 در مسجد ابوذر تهران بمبی منفجر شد؛ سوء قصد منافقان به آیتالله سیدعلی خامنهای نافرجام ماند
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ببينيد| کاملاً در آن مرز عالم برزخ، خودم را دیدم
♦️خاطره رهبرمعظم انقلاب از پس از انفجار بمب در مسجد ابوذر
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
64075241.out_532584349955035181.mp3
245.8K
🔴آخرین سخنان رهبری قبل از انفجار بمب در مسجد ابوذر تهران در تیر ماه ۱۳۶۰
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
روحانی گفته دولت من آب و برق را برا مردم مجانی کرده !
فقط اگه دیدید قبض آب و برقی براتون اومد مال دولت قبله حواستون باشه😁
بنظر میرسه پول آب و برق خونه خودشون رایگان بوده چون برا ماها که پولیه😉
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab