─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
○◁در رویارویی پنهان و غیر رسمی امام رضا علیه السلام با حکومت عباسی به نمایندگی مأمون، در واقع دو جبهه توحید و شرک با هم به مبارزه برخاسته بودند.
❖ امام رضا علیه السلام با دانش توحیدی و قرآنی و تفسیر درست مؤلفه های دینی، اقدام به اصلاح فرهنگ جامعه اسلامی کرد. ایشان می بایست کاری پیامبروار انجام دهد.
❍ لذا طرح حدیث سلسلة الذهب در نیشابور در راستای همین اصلاح فرهنگی صورت گرفت. امام در برابر خواسته اهالی این شهر به مسئله توحید پرداخت چه این که ایشان نیک می دانست ریشه همه انحرافات و اختلافات، معلول دور شدن امت اسلامی از بنیادی ترین اصل اسلام یعنی توحید است.
✪ حدیث کوتاه اما جهانی از معرفت معنا در آن نهفته و حتماً این روزی که مردم این حدیث را از امام و فرزند پیامبرشان می شنیدند، نشاطی سرشار از عشق و محبت سراپای آنان را فرا گرفته بود. شاهد آن قلم دان ها و انگشتان پرشماری بود که عاشقانه کلام امام را بر صفحه تاریخ می نگاشتند.
─═┅═༅𖣔6⃣𖣔༅═┅┅─
─┅═༅🍃📔📓🍃༅═┅─
◁به گفته پاره ای از تاریخ نگاران، بیست و چهار هزار محدث قلم به دست به رهبری ابوزرعه و محمد بن اسلم طوسی دو امام بزرگ حدیث، این حدیث را از امام شنیدند و ضبط کردند که آن حضرت فرمود:
✪ حدیث کرد مرا پدرم بنده صالح موسی بن جعفر علیه السلام از جعفربن محمد صلوات الله ، از ابوجعفر محمد بن علی علیه السلام باقر علم انبیاء از علی بن حسین سید العابدین از سید جوانان بهشت حسین علیه السلام از علی بن ابی طالب از پیغمبرصلوات الله که فرمود:
❏ شنیدم از جبرئیل که فرمود...انا اللّه لا اله الّا انا وحدی؛ عبادی فاعبدونی ولیعلم من لقینی منکم بشهادة:انّ لا اله الا اللّه مخلصاًبها انه قدد خل حصنی امن من عذابی
❖ مردم وقتی این روایت را می شنیدند گفتند فرزند رسول خدا چیست شهادت خالص برای خدا که فرمود: پیروی از خدا و رسول خدا و پذیرش ولایت اهل بیت رسول.
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پایان قسمت اول
─═┅═༅𖣔7⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃🌼🍃༅═┅┅─
جنــــــاب استــــاد #بابایی
بسیـــار سپـــاس ..خـــدا قوت
اجـــرتون با امام رضا
علیــــه الســـــــــلام
ازهمــــــراهی همـــــه دوستــــان
ولایی سپــــــاسـگزاریــــــم
التمــــــاس دعــــــای فـــــرج
پـــایـــان
─┅┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅┅─
🔮 #اتحـــــادیه_عمــــــاریون
هدایت شده از بیسیمچی
┄═┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🌾#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام_مبارک
🇮🇷#طرح_مشترک_400_گروه_ولایی
🕊#نذر_فرهنگی_ده_ساله_شهید....
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبــــریم
─══༅💫🌺🌼💫༅┅┅─
🔍☆◁#کنفـــــــرانـــــــــس
📖☆◁#توحید_بی_ولایت_توحید_شیطانی
📖☆◁#قسمت دوم
─┅═༅💫🌼🌺💫•༅┅═─
◁جنــــاب استـــــاد #بـــابـــــایی
❏◁سوال
🆔@mrazavi3
🗓تاریخ:#دوشنبه1402/03/08
⏰ســــاعت:19/00
🔮گفتمان#اتحاد_ملی_عمـــاریون
🆔 @ammareyon
🆔 @bisimchee1400
🚫#کپی برداری از #ابتکارات #طراحی و#تنظیمات کنفرانس ها و#کپشن ها و#بنرهای #اتحادیه_عماریون بدون اجازه و به هر نحوی#شرعا_جایز_نیست_و_حق_الناسه
─═┅═༅𖣔🌺𖣔༅══┅─
🔮#اتحــــــــادیه_عمـــــــاریون
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
○◁همه وجوه رفتاری امام رضا علیه السلام چه در مناسبات فردی و اجتماعی و چه در برخوردها و آموزه های علمی، انسان ها را به توحید فرا می خواند.
❖ از کوچکترین عمل اخلاقی گرفته تا اصولی ترین قاعده اجتماعی که نمونه های فراوانی در تاریخ زندگی آن حضرت گزارش شده، از جمله:
❍ رعایت حقوق همسر، فرزندان، نزدیکان، بردگان، احترام به ذات انسان، انفاق آبرومندانه، دفاع از مظلوم، آزاد سازی بردگان، ترویج مساوات و برادری، احترام به طبیعت و دهه ها رفتار دیگر...
✪ سنت و سیره رضوی می توانست جامعه ای را که امام در آن زندگی می کرد به بهشت روی زمین کند، کما اینکه در عصر ما نیز این سنت باید منشوری باشد برای جامعه ای سالم، پویا و نوآور اما به شرطها...
─═┅═༅𖣔8⃣𖣔༅═┅┅─
─┅═༅🍃📔📓🍃༅═┅─
◁اگر امام رضا علیه السلام به هنگام خروج از نیشابور حدیث کوتاه سلسلة الذهب را برای عالمان و مردمان آن جا می خواند، در مرو و در حضور مأمون و جمع زیادی از بنی هاشم و به صورت مفصل وجه عقلانی توحید و صفات خداوند را چنان بیان می نمود که همه عقول به حیرت افتادند
✪ و این گونه است که اعتقاد برآمده از این خطبه، همان حصن الهی می باشد، دژی برای امان ماندن از عذاب خداوند.
❏ صدوق نقل می کند چون مأمون تصمیم گرفت امام رضا علیه السلام را به کار خلافت دعوت کند بنی هاشم را جمع کرد و به آنان گفت:
❖ تصمیم گرفته ام از علی بن موسی الرضا علیه السلام بخواهم این کار را °خلافت° پس از من برعهده گیرد.
─═┅═༅𖣔9⃣𖣔༅═┅┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
○◁بنی هاشم نسبت به او حسد ورزیده گفتند: فردی را که بصیرتی در تدبیر خلافت ندارد، عهده دار امر خلافت می کنی؟ کسی را سوی او بفرست تا نزد ما بیاید و از جهل چیزی را که بدان وسیله او را خواهی شناخت ببینی. لذا کسی را به سوی او فرستاد و حضرت آمد.
❖ بنی هاشم به او گفتند! ابا الحسن بر منبر برو و برای ما نشانی برپا کن تا از روی آن خدا را عبادت کنیم. اباالحسن بر منبر رفت و مدتی نشسته سرش را پایین انداخته تکلم نمی کرد.
❍ سپس تکانی خورده راست ایستاد و حمد خدا را به جای آورده او را ثنا گفت و درود بر پیامبر خدا و اهل بیتش فرستاد آن گاه گفت: آغاز عبادت خدای تعالی، معرفت او و اساس معرفت خدا توحید او ... .
─═┅═༅𖣔🔟𖣔༅═┅┅─
─┅═༅🍃📔📓🍃༅═┅─
◁ امام رضا علیه السلام با این خطبه کلمه لا اله الّا اللّه را که حصن خداوند است، آن گونه که شأن امامت اقتضاء می کند معنی کرد تا به همه شبهات و باورهای غلط پاسخ داده باشد
✪ البته نه از باب این که توجیهی باشد برای تصمیم مأمون در امر واگذاری ولایتعهدی، بلکه این کار فعلیت پیام و رسالتی بود که تنها امام می توانست در شرایط حاد و پیچیده سیاسی از عهده آن برآیند.
❏ این خطبه در باب امامت و امام شناسی بود که می توان از آن به منشور امامت یاد کرد
─═┅═༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═┅┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
○◁ ایشان بعد از آن که گزارش اختلاف مردم را از این مسئله از یکی از اصحاب می شنود که چگونه درباره امامت به عنوان موضوع روز سخن می گویند.
❖ تبسم می فرماید و سپس به راوی می فرماید: مردم در نادانی به سر می برند، مقام امام را نشناخته اند و در دینشان فریب خورده اند، زیرا پنداشته اند امام تعیین نگشته و آنان باید وی را برگزینند.
❍ حال آن که امامت و رهبری مسلمین از مسائل اصولی و مکمل دین است و خدای تعالی پیامبرش را از جهان نبرد مگر پس از این که دینش را کامل ساخت
✪ امام رضا علیه السلام در این خطابه به جریان تاریخی امامت اشاره می کند از جمله امامت حضرت ابراهیم تا این که نوبت به پیامبر عظیم الشأن اسلام می رسد و در ادامه جانشینان آن حضرت بار این مسؤولیت بزرگ را بر دوش می کشند
─═┅═༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═┅┅─
─┅═༅🍃📔📓🍃༅═┅─
◁ویژگی ها و مختصاتی که امام درباره امام بیان می کند همه افق بشریت را پوشش می دهد و تابی کران انسانیت بذر هدایت و محبت می پاشد.
✪ وجود امام از جنس نور و روشنایی است. امام نجات دهنده است. امام آب گوارا به عطشای هلاکت کننده است.
❏ امام دلیل راه انسان در تردیدها و پرتگاه هاست. امام ابر بارنده در سرزمین خشک و سوزان است. امام زمین پهن دشت و چشمه جوشان پر آب است.
❖ امام امین خداوند بر روی کره خاکی است. امام پاک کننده گناهان انسان های عاصی است و امام پناه گاهی مطمئن برای انسان.
─═┅═༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═┅┅─
─══༅🍃📓📔🍃༅═┅─
○◁یادآوری و بیان این اندیشه ها برای امام از سوی امام رضا علیه السلام در روزگاری صورت می گرفت که بحران اعتقادی و فکری آن را فرا گرفته بود و مردم در غوغای بازی سیاست خلفای اسلامی و شیوع جریانات فکری در عصر مأمون الرشید، گرفتار بسیاری از تردیدها و انحرافات شده بودند.
❖ امام به عنوان شرط پذیرش توحید و سند اجازه ورود به محفل الهی چه دلسوزانه و از سر مهر و عطوفت همه توان خویش را به کار می برد تا کار جامعه مسلمانان به راستی و هدایت بگراید.
❍ سیره امام رضا علیه السلام در همه وجوه فردی، اجتماعی، سیاسی، علمی بر محور هدایت مردم به توحید در عینیت زندگی در جریان بود. رفتار امام می تواند مقیاس و میزان توحیدگرایی در هر جامعه دینی باشد
✪ و ما اینک در برابر این پرسش تاریخی قرار گرفته ایم که تا چه اندازه ای توانسته ایم رفتارمان را بر ظهور و تجلّی آن در متن زندگی بنا کنیم؟
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پایان
─═┅═༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═┅┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅🍃🌼🍃༅═┅┅─
جنــــــاب استــــاد #بابایی
بسیـــار سپـــاس ..خـــدا قوت
اجـــرتون با امام رضا
علیــــه الســـــــــلام
ازهمــــــراهی همـــــه دوستــــان
ولایی سپــــــاسـگزاریــــــم
التمــــــاس دعــــــای فـــــرج
پـــایـــان
─┅┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅┅─
🔮 #اتحـــــادیه_عمــــــاریون
هدایت شده از بیسیمچی
┄═┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🇮🇷#طرح_مشترک_400_گروه_ولایی
🕊#نذر_فرهنگی_ده_ساله_شهید....
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبــــریم
─══༅🍃📔📓🍃༅┅┅─
🔍☆◁#کنفـــــــرانـــــــــس
📖☆◁#ناشر_خوبی_ها_باشیم
📖☆◁#قسمت اول
─┅═༅🍃📓📔🍃•༅┅═─
◁جنــــاب استـــــاد #بـــابـــــایی
❏◁سوال
🆔@ilyan313
⏰ســــاعت:19/00
🔮گفتمان#اتحاد_ملی_عمـــاریون
🆔 @ammareyon
🆔 @bisimchee1400
🚫#کپی برداری از #ابتکارات #طراحی و#تنظیمات کنفرانس ها و#کپشن ها و#بنرهای #اتحادیه_عماریون بدون اجازه و به هر نحوی#شرعا_جایز_نیست_و_حق_الناسه
─═┅═༅𖣔🌺𖣔༅══┅─
🔮#اتحــــــــادیه_عمـــــــاریون
─═┅═༅🍃📔🍃༅══┅─
❖◁اللّهُمّ… ألبِسْنِی زِینَهَ المُتّقینَ فی… إفشاءِ العارِفَهِ و سَترِ العائِبَهِ. از زیورهای مردم صالح و باتقوا : افشا کردن خوبیها و پوشاندن بدیها.
❍ دو نکته در تبیین این فراز قابل توجه است
¤◁(1)..یکی این که افشا کردن خوبیها و پوشاندن بدیها از صفات و ویژگیهای خداوند متعال است:یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیح.
✪ این کار خداست که خوبیهای انسان را منتشر میکند و بدیهای او را میپوشاند؛ لذا اگر انسان بخواهد به خدا نزدیک شود و به معرفت حقیقی دست پیدا کند یکی از برنامهها همین متخلق شدن به اخلاق الهی است.
─═┅═༅𖣔1⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📓🍃༅══┅─
❏◁در روایتی از امیر المؤمنین علیه السّلام چنین نقل شده است..
✪ لَیسَ العِلمُ فِی السَّماءِ فَیُنزَلُ إلَیکُم، ولا فی تُخومِ الأَرضِ فَیُخرَجُ لَکُم، ولکِنَّ العِلمَ مَجبولٌ فی قُلوبِکُم، تَأَدَّبوا بِآدابِ الروحانیون یَظهَر لَکُم.
❍ دانش، نه در آسمان است که بر شما فرود آید، و نه در زیر زمین تا برایتان بیرون آید؛ بلکه دانش در دلهایتان سرشته شده است. به آداب خدا، متأدّب شوید تا برایتان آشکار گردد.
─═┅═༅𖣔2⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📔🍃༅══┅─
¤◁(2)..نکته دیگر که نکته ای است اجتماعی، این است که از عوامل صلاح ذات البین که در فراز قبل آمده بود، همین است که انسان بدی دیگران را بپوشاند و خوبی آنها را منتشر کند.
❖ اگر دنبال جامعه اسلامی متحد هستیم که افراد آن همه در کنار هم و بدون اختلاف زندگی کنند، باید به این اخلاق الهی متخلق شویم؛
❍ ولی اگر بر عکس عمل کنیم و بدی دیگران را افشا کنیم و خوبی آنها را بپوشانیم، برادری و اتحاد از بین می رود
✪ و نتیجه این بی اخلاقی ایجاد اختلافات از جمله اختلافات اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
─═┅═༅𖣔3⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📓🍃༅══┅─
❏◁حضرت امام رضوان الله علیه نیز در فرمایشات خود بر این نکته تأکید داشتند. وفرمودند..
✪ اسلام، احکام اخلاقى اش هم سیاسى است. همین حکمى که در قرآن هست که مؤمنین برادر هستند، این یک حکم اخلاقى است، یک حکم اجتماعى است، یک حکم سیاسى است .
❍ بنابراین، برای ایجاد یک نظام سیاسی قوّی که دارای وحدت کلمه باشد، باید عوامل آن ایجاد شود. یکی از عوامل آن همین است که همه ما و همه رسانه های جمعی و مجازی ما، به نشر خوبیها و ستر بدیها بپردازند.
❖ از آنجا که انسان یک موجود اجتماعی است جامعۀ بزرگی که در آن زندگی می کند از یک نظر همچون خانۀ او است و حریم آن همچون حریم خانه او محسوب می شود؛ پاکی جامعه به پاکی او کمک می کند و آلودگی آن به آلودگیش و در دین اسلام با هر کاری که جو جامعه را مسموم یا آلوده کند شدیداً مبارزه شده است.
─═┅═༅𖣔4⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📔🍃༅══┅─
❖◁اشاعۀ فحشاء در نگاه اندیشمندان اسلامی به هر کار یا فعلی اطلاق می شود که گناه و معصیتی را در جامعه و در میان آحاد مردم ترویج دهند
❍ و ناگفته معلوم است که چنین افرادی غالباً در پی کشاندن اجتماع از مسیر بندگی و پاکی بسوی مرداب گندیدۀ زشتی و نادرستی هستند. این تعبیر، مفهوم وسیعی دارد که هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتیها و قبائح و کمک به توسعۀ آن را شامل می شود.
✪البته کلمه..فاحشه یا فحشاء..در قرآن مجید غالباً در موارد انحرافات جنسی به کار رفته است ولی از نظر مفهوم لغوی چنان که «راغب» در «مفردات» گفته است
۞ فحش و فحشاء و فاحشه.. به معنی هر گونه رفتار و گفتاری است که زشتی آن بزرگ باشد و در قرآن مجید نیز گاهی در همین معنای وسیع استعمال شده است مانند..کسانی که از گناهان بزرگ و از اعمال زشت و قبیح اجتناب می کنند.
─═┅═༅𖣔5⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📓🍃༅══┅─
❏◁در قرآن کریم تنها گناهی که حتی دوست داشتن آن ولو اینکه به منصۀ ظهور و بروز نرسد دارای عذاب بوده و وعدۀ عقاب درباره اش داده شده است همین گناه اشاعۀ فحشاء می باشد
✪ آنجا که خداوند می فرماید...کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است و خداوند می داند و شما نمی دانید.
❍ در روایات نیز به این مسأله اشاره شده و به شدت از آن نهی شده است.
❖ امام صادق علیه السلام فرمود..کسی که آن چه را درباره ی مؤمنی ببیند یا بشنود و برای دیگران بازگو کند جزو مصادیق آیه 19 سوره یوسف است.
─═┅═༅𖣔6⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📔🍃༅══┅─
❖◁ محمّد بن فضل به حضرت امام موسی کاظم علیه السلام عرض کرد..فدایت شوم از یکی از برادران دینی ام خبری به من می رسد که آن را ناخوش دارم و چون از خود او می پرسم انکار می کند و حال آنکه جمعی از افراد مورد اطمینان آن را به من خبر داده اند.
❍ امام فرمود... ای محمّد! چشم و گوش خود را درباره برادر مسلمانت تکذیب کن و اگر پنجاه نفر در نزد تو شهادت دهند قول او را تصدیق و آنها را تکذیب کن و چیزی را به ضرر وی شایع مکن که سبب خواری و ریختن آبروی او باشد
✪ و در نتیجه از کسانی باشی که خدا درباره آنها °در سوره نور آیه 19 °می فرماید..کسانی که دوست دارند که کار بد در میان مؤمنان شیوع یابد عذابی دردناک دارند.
─═┅═༅𖣔7⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📓🍃༅══┅─
❏◁ذکر این نکته لازم است که " اشاعه فحشاء" اشکال مختلفی دارد:
✪◁(1)..دروغ و تهمتی را دامن بزند و برای این و آن بازگو کند.
✪◁(2).. مراکزی که موجب فساد و نشر فحشاء است به وجود آورد.
✪◁(3).. وسائل معصیت را در اختیار مردم بگذارند و یا آنها را به گناه تشویق کنند.
✪◁(4)..پرده حیا را بدرند و مرتکب گناه در ملاء عام شوند.
❍ همه اینها مصداق "اشاعه فحشاء" است؛ چرا که مفهوم این کلمه، وسیع و گسترده می باشد.
─═┅═༅𖣔8⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📔🍃༅══┅─
❖◁اشاعه فحشاء دارای آثار ناگواری است که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
○◁{1}..#اولاً آبروی مسلمانی ولو گناهکار باشد باید محفوظ بماند ° مگر اینکه در نزد حاکم شرع از راه ادله شرعیه جرم او به اثبات برسد که باز هم آن شخص بعد از اجرای حد و یا تعزیر، شخص محترمی خواهد بود°
❍ بنابراین آبروی مسلمانی ولو گناهکار را نمی توان در معرض تهدید قرار داد ولی با اشاعه فحشای کسی آبروی او در بازار لاابالی گری تباه می شود.
─═┅═༅𖣔9⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📓🍃༅══┅─
○◁{2}..#ثانیاً.. وقتی کسی گناه فردی یا گروهی را برای افراد دیگر نقل می کند قباحت و زشتی گناه در نظر مردم کم کم زایل می شود و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها -که خود سد بزرگی در برابر فساد بود- با اشاعۀ فحشاء و نشر گناه شکسته می شود
✪ و این سد شکسته شده، گناه را کوچک می کند و آلودگی به آن را ساده می سازد و به مساله ای رایج و عادی تبدیل می گردد تا اینکه منجر به گناهان علنی می شود.
❍ در حدیثی از پیامبر اسلام صلوات الله می خوانیم..کسی که کار زشتی را نشر دهد همانند کسی است که آن را در آغاز انجام داده است.
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پایان قسمت اول
─═┅═༅𖣔🔟𖣔༅═┅┅─