eitaa logo
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
14.4هزار دنبال‌کننده
704 عکس
1.6هزار ویدیو
31 فایل
خبرگزاری وستانیوز کانال توسط دکتر مکرمی پور کارشناس مسائل بین الملل و امنیت ملی مدیریت می شود. ارتباط @mbmokaramipour
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
✅منابع قدرت نرم 🔺اساسی‌ترین پرسش که در بحث از قدرت نرم مطرح می‌شود این است که منابع قدرت نرم کدامند
🔸۲) ارزش‌های فرهنگی- ایدئولوژیک ارزش‌های فرهنگی ـ ایدئولوژیک بواسطه تأثیرگذاری بر ادراک و احساسات نقش مهمی در ترغیب دیگران دارند. فرهنگ‌هایی که طرفدار مساوات و احترام به حقوق همه انسانها هستند، بیش از فرهنگ‌های هوادار تبعیض، جذبه دارند. این ارزش‌ها معمولاً با تولیدات مادی و غیرمادی عجین شده و ملت خاصی را معرفی می‌کنند. به عقیده جوزف نای، در حال حاضر ارزش‌های فرهنگی آمریکا در نزد بعضی ملت‌ها جذابیت ندارد، نفرت نسبت به ارزش‌های آمریکایی در بین مردم خاورمیانه بسیار قابل توجه است. نای تصریح می‌کند که در دهه اخیر یعنی از سال 1995 تا 2005 از قابلیت‌های نرم‌افزاری آمریکا در شکل بخشیدن به زندگی دیگران کاسته شده و آمریکا و ارزشهای آمریکایی، انتخاب اول بسیاری از مردمان جهان نیست. وی مخصوصاً به مردم خاورمیانه اشاره می‌کند که بواسطه قضایای فلسطین، افغانستان و عراق نسبت به آمریکا احساسات ستیزه‌جویانه‌ای دارند و خلاف غالب حکام خاورمیانه نسبت به نیات آمریکا در بسط دموکراسی و تأسیس خاورمیانه‌ای جدید به شدت بدبین هستند. 🔸3) اعتبار و حسن شهرت اعتبار، سرمایه‌ای است که بصورت تدریجی و در بلندمدت عاید یک شخصیت، گروه، شرکت یا کشور می‌شود. اعتبار، تصویر مثبتی است که دیگران از یک بازیگر در ذهن دارند. اعتبار به دلیل تأثیر مهمی که در قدرت دارد، همواره موضوع مناقشه بوده است. این اهمیت هر چند از دیرباز وجود داشته اما اخیراً اهمیت افزونتری یافته است. بطوریکه بخش مهمی از انرژی دولتها و شرکتها افزایش اعتبار خود و تقلیل اعتبار رقیب‌شان می‌شود. ابزارهایی که برای افزایش یا کاهش اعتبار مورد استفاده قرار می‌گیرند متعددند؛ رسانه‌های خبری، سازمانهای فراملی، نهادهای غیردولتی و شبکه‌ها و مجامع علمی ـ هنری از جمله منابعی هستند که در این راستا استفاده می‌شوند. قدمت و دیرینگی، توان و جسارت ریسک‌پذیری، از ویژگیهای بسیار مهم اعتبار است. یکی از مواردی که تصمیمات آمریکا (در سال 2003 و در جریان حمله این کشور به عراق) را نزد مردم عراق مهم و معتبر جلوه داد، تجربه مداخله آمریکا در آلمان غربی، ژاپن، کره جنوبی، بوسنی و افغانستان بود. آنچه در عراق به اعتبار آمریکا لطمه زد ناتوانی این کشور در گسترش و تعمیق امنیت و ارتکاب جنایات ضداخلاقی در زندان ابوغریب بود. تصمیمات و اقدامات اعتبارزدا اگر مداومت یافته و از سوی رسانه‌ها برجسته شود، قدرت نرم بازیگر را به شدت کاهش می‌دهد. همین‌طور اگر بازیگری بتواند تصمیمات و اقدامات اعتبارآفرین را به ثمر برساند، از جذابیت و قدرت نرم بیشتری برخوردار می‌شود. حل و فصل سریع و مسالمت‌آمیز بحران‌ها و سوانح متعدد، از جمله شاخص‌هایی هستند که در تعیین اعتبار بازیگران نقش تعیین کننده‌ای دارند. ادامه دارد... @amniatemeli
نشست تخصصی «نفوذ خزنده؛ ارزیابی حضور پر رنگ چین در منطقه خلیج فارس» همراه با پژوهشگران ارشد مسائل شرق آسیا 🔶دکتر سکینه ببری گنبد 🔶دکتر نوذر شفیعی 🔻مدیر نشست: دکتر قاسم احمدی ⏰ زمان: یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲،ساعت ۱۴ 📍مکان: میدان فردوسی، ابتدای قرنی، علوی دوم، پلاک ١ ✳حضور در نشست برای عموم آزاد است. ‼️از علاقه‌مندان جهت حضور دعوت به عمل می‌آید درخواست خود را به شماره زیر در تلگرام، واتساپ و ایتا ارسال کنند: ٠٩٩٣۵٩٠٩۵٠٣
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔸۲) ارزش‌های فرهنگی- ایدئولوژیک ارزش‌های فرهنگی ـ ایدئولوژیک بواسطه تأثیرگذاری بر ادراک و احساسات ن
4) دیپلماسی عمومی دیپلماسی عمومی هم وسیله‌ای برای کسب قدرت نرم است و هم نتیجه آن. کشورهایی که قدرت نرم قابل توجهی دارند، یعنی می‌توانند به الگویی برای سایر بازیگران تبدیل شوند، از دیپلماسی عمومی فعالی برخوردارند. دیپلماسی عمومی که در دهه 1960 به ارتباط بین ملل (در کنار ارتباط رسمی بین دولت‌ها) اطلاق گردید، در حال حاضر بخش مهمی از مقدمات و لوازم سیاست خارجی کشورها را فراهم می‌آورد. در قالب دیپلماسی عمومی، سیاستهای رسمی، بصورتی غیرمستقیم، مقبولیت و مشروعیت پیدا می‌کند و گروه‌های اجتماعی خارج از کنترل دولت، بازیگران اصلی این نوع تعامل به شمار می‌آیند. بواسطه رشد فزاینده کم و کیف ارتباطات بین ملل و تبدیل شدن تعامل به یکی از پایه‌های اصلی ثروت و حتی هویت گروهها و نیز در پی کارآمدی اندک نیروها و کارگزاران رسمی دستگاه سیاست خارجی، دولت‌ها ناگزیر، بخشی از مدیریت‌های خود را به گروه‌های غیررسمی محول کرده‌اند و دستگاه دولتی به جای اینکه بازی‌گردان باشد، عملاً به یکی از مشتریان گروه‌های غیردولتی تبدیل شده‌اند. @amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🎥 #مستند_به‌نام‌خلق | روایتی متفاوت از سازمان تروریستی منافقین 🔻نقش سازمان منافقین در حملات رژیم ب
44.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | روایتی متفاوت از سازمان تروریستی منافقین 🔻همکاری منافقین و رژیم بعث علیه ایران 🔹سازمان مجاهدین خلق پس از ترور شخصیت های اولیه جمهوری اسلامی به عراق نقل مکان کرده و با ارتش بعث عراق همکاری کرد @amniatemeli
🔺مطالعات امنیتی و امنیت نرم 🔸به طور کلی مطالعات امنیتی دارای چهار موج مطالعاتی در قالب دو گفتمان منفی و مثبت معرفی شده است. در گفتمان منفی، امنیت سلبی است به این معنی که امنیت با نبود عامل دیگری که از آن به تهدید یاد می‌شود، تعریف شده است. این گفتمان دارای پیشینه تاریخی طولانی است و دو موج مطالعاتی در درون خود دارد. شاخص بارز موج اول مطالعات امنیتی سلبی، تأکید بر بعد نظامی در تحلیل امنیت و تهدیدات است. بر اساس این دیدگاه برای مقابله با تهدید، توان نظامی را باید افزایش داد.موج دوم مطالعات امنیتی در گفتمان سلبی در پی نقد آثار سنت‌گرایان امنیت ملی و طرح این ادعا، که بعد نظامی توان تحلیل همه جانبه مسائل امنیتی جهان معاصر را ندارد، تحول تازه‌ای در مطالعات امنیتی به وجود آورد. بدین معنی که برای تهدید و امنیت مؤلفه‌ها و ابعاد مختلف معرفی می‌کند. این گروه امنیت ملی و تهدیدات را چند وجهی دانسته و نتیجه می‌گیرند که امنیت و تهدید پدیده‌ای متأثر از پدیده‌های مختلف مادی – ذهنی است. موج دوم مطالعات امنیتی و تهدیدات با نگرش سلبی، به اقتضای ماهیت آن، طیف گسترده و متنوعی از صاحب‌نظران را دربر می‌گیرد که شاخصه اصلی آن روی‌گردانی از محوریت مؤلفه نظامی در تعریف و تهدید امنیت ملی و تهدیدات است. مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که در این رویکرد مورد توجه بوده، ابعاد اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی، علمی و فناوری است، در هر صورت امنیت و فقدان تهدیدات امنیت ملی، تابع قدرت و متغیر وابسته به آن است و این قدرت می‌تواند مؤلفه‌های متفاوت و متنوعی داشته باشد. بنابراین تهدیدات، در این رویکرد شامل تهدیدات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی می‌باشد. در گفتمان مثبت امنیت و تهدید که به دنبال نقد مبانی و اصول گفتمان امنیت منفی و سلبی در هر دو موج مطالعاتی سنتی و فراسنتی است، اعتقاد بر این است که امنیت و تهدیدات یک مفهوم و متغیر وابسته و دست دوم نیست و دارای مبانی و محتوای پیچیده فلسفی است. در این گفتمان سعی بر آن است تا با پرهیز از سلبی‌گری صرف و توجه به بعد ایجابی امنیت تعریف و تصویر جامع‌تری ارائه شود. در این گفتمان، امنیت به نبود تهدید تعریف نمی‌شود، بلکه افزون بر فقدان تهدید، وجود شرایط مطلوب برای تحقق اهداف و خواسته‌های ملی نیز مدنظر است. این رویکرد برای امنیت و تهدید، ماهیت تأسیسی قائل است و بر این باور است که تهدید، تنها در وضعیتی وجود دارد که آن جامعه در سطح قابل قبولی از اطمینان برای تحصیل و پاسداری از منافع ملی و ارزش‌های حیاتی‌اش نباشد. بنابراین امنیت ملی در این گفتمان عبارت است از توانایی و شرایط عینی که در بستر آن می‌توان به منافع ملی دست یافت. ادامه دارد... @amniatemeli
32.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویدیو / مقر مرموز MI6 چگونه ساخه شد؟ 🔹ساختمان «واکسوکراس» نماد کامل جاسوسی است 🔹ساختمان به شکل یک قلعه است 🔹پنجره‌های شیشه‌ای و دیوار آن ضد‌ گلوله و بمب است @amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺مطالعات امنیتی و امنیت نرم 🔸به طور کلی مطالعات امنیتی دارای چهار موج مطالعاتی در قالب دو گفتمان من
🔹در این نگاه، امنیت ملی، حتی نسبت به منافع ملی از اولویت برخوردار است، چرا که تحقق و عدم تحقق منافع ملی و تهدیدات در گرو بود یا نبود امنیت است. در چارچوب این دیدگاه، ممکن است جامعه‌ای با وجود نداشتن تهدیدات خارجی یا داخلی، به دلیل ناتوانی از دستیابی به منافع ملی، وضعیت ناامنی داشته باشد. در مجموع، می‌توان گفت، دو گفتمان ایجابی و سلبی موجب دو نگرش در تعریف و تبیین مفاهیم امنیت و تهدید شده است که با نگاه ایجابی امنیت عبارت است از: «توانایی و شرایط عینی و ذهنی که در بستر آن بتوان منافع ملی و ارزش‌های حیاتی را محقق ساخت.» با این نگاه می‌توان تهدید را به شرایطی اطلاق نمود که یک کشور برای دستیابی به منافع ملی و ارزش‌های حیاتی خود از توانایی و شرایط لازم برخوردار نباشد، به طور طبیعی فقدان شرایط و توانایی‌ها برای تحقق اهداف ملی و پیشبرد منافع و ارزش‌های حیاتی یک کشور می‌تواند متأثر از محیط ملی یک واحد سیاسی یا محیط منطقه‌ای و جهانی باشد، بنابراین فقدان توانایی برای دستیابی به منافع ملی که مخاطره‌ای جدی برای یک کشور تلقی می‌شود الزاماً می‌تواند محدود به تهدید خارجی و بعد نظامی تهدید نباشد. در نگاه و نگرش سنتی که رویکرد سخت‌افزارانه است، هدف اصلی از تهدیدات، تحمیل اراده به منظور تغییرات اساسی در یک نظام سیاسی یا تغییر الگوی رفتاری یک کشور است که به طور طبیعی به موجب آن تهدید حیات سیاسی آن کشور به مخاطره می‌افتد، لکن از نظر نگرش ایجابی، یک کشور در وضعیت نبود تهاجم نظامی یا اقدامات داخلی براندازانه امنیتی، احتمال دارد که توانایی پاسداری و پیشبرد اندیشه‌ها یا خط‌‌مشی‌های نظام سیاسی خود را نداشته باشد. این تلقی از تهدید با شرایط متحول جوامع معاصر همخوانی بیشتری دارد. 🔸ادبیات تولید شده در جهان که مستقیماً به موضوع امنیت نرم بپردازد اندک و بر حوزه‌ها و موضوعات بخصوصی متمرکز است. بر این اساس امنیت نرم را در درجه اول حوزه‌ای مرتبط با حفاظت از اشیاء یا عناصر فیزیکی به شیوه‌ای ناملموس و مخفی و با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری می‌داند. اما از سوی دیگر حوزه امنیت نرم را نظام‌های اجتماعی پیچیده و دقیق نیز می‌داند. ادامه دارد... @amniatemeli
23.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا دوستی با دشمن ایران به نفع کشورهای منطقه نیست؟ 🔻بیژن پیروز، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران : 🔹همان کشورهایی که به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل بودند در شرایط کنونی و حداقل در ظاهر از رژیم صهیونیستی دفاع نکرده‌اند چون می‌دانند که دوستی با دشمن ایران به نفع آن ها نیست. 🔹عادی سازی روابط با دشمن ایران در منطقه، منافع دولت‌ها و ملت‌ها را تضمین نمی‌کند. 🔹کسانی که خیال می‌کنند اسرائیل به کمک آن‌ها می‌آید فکر درستی نکرده‌اند زیرا روند کنونی منطقه به نفع خود اسرائیل هم نیست. 🔹نظام بین‌الملل و هم پیمانان رژیم صهیونیستی باید به فکر مناسبات دیگری در ترسیم نقشه منطقه باشند چرا که اسرائیل باید حساب و کتاب دشمنی و ترور های خود در ایران و کشورهای مسلمان را پس بدهد. @amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔹در این نگاه، امنیت ملی، حتی نسبت به منافع ملی از اولویت برخوردار است، چرا که تحقق و عدم تحقق منافع
🔺دایره‌المعارف ویکی میتبال نیز امنیت نرم را در درجه اول متضاد امنیت سخت می‌داند. همچنین بیان می‌دارد که: امنیت نرم به جای استفاده از خشونت و حمله بیشتر به دنبال دفاع و اقناع مردم علیه حمله است و کاهش صدمات را مدنظر دارد. امنیت نرم از نظر اجتماعی در موقع حمله نیز مؤثر است و کمک می‌کند تا انسان‌ها رفتار بهتری با هم داشته باشند و مانعی بر سر راه انسان‌هایی که ارزشی را به نظام اضافه می‌کنند نشوند. @amniatemeli
🔻طبقه متوسط قدیم و جدید 🔶اصطلاحاتی در زمینه‌ی جامعه‌شناسی است که به تفاوت‌ها در ویژگی‌ها و وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضای طبقه متوسط اشاره دارند. 🔷1. طبقه متوسط قدیم: 🔸استواری اقتصادی: اعضای طبقه متوسط قدیم معمولاً از شغل‌های مستقلی استفاده می‌کردند که امکان کسب درآمد ثابت و پایدار را فراهم می‌کرد. مثلاً، معلمان، کارمندان دولتی، یا کارگران کارخانه‌ها. 🔸سبک زندگی معمولی: این گروه از مردم به سبک زندگی معمولی و پایدار علاقه داشت و به خرید مسکن و خرید مصرفی‌های اساسی توجه می‌کردند. 🔸درآمد ثابت: اعضای این طبقه در اکثر موارد دارای درآمد ثابت و نسبتاً پایدار بودند. 🔸کارکنان اداری و کارگران ماهر: اعضای طبقه متوسط قدیم معمولاً در حوزه‌هایی مانند اداره و کارگری ماهر (به عنوان مثال: کارگران کارخانه‌ها) فعالیت می‌کردند.   🔸توجه به امور خانوادگی: اعضای این طبقه به مسائل مرتبط با خانواده و خرید مسکن و وسایل مصرفی توجه زیادی داشتند. 🔷2. طبقه متوسط جدید:    🔸تنوع در منابع درآمدی: افراد طبقه متوسط جدید ممکن است از منابع مختلفی مثل کارآفرینی، حرفه‌های فنی و مهارتی، سرمایه‌گذاری در بازار سهام، و حتی شغل‌های ارتباطی و فرهنگی درآمد کسب کنند. 🔸تنوع فرهنگی: اعضای طبقه متوسط جدید از نظر فرهنگی متنوع‌تر هستند و ممکن است به مسائل محیطی و اجتماعی بیشتر توجه کنند. 🔸پویایی در سبک زندگی: طبقه متوسط جدید تمایل به تجربه‌ی انواع مختلف سبک‌های زندگی و مصرف‌های گوناگون را دارند این افراد به تنوع در مصرف کالاها و خدمات و تأثیرات محیطی توجه می‌کنند. 🔺این تغییرات نشان‌دهنده تحولات اجتماعی و اقتصادی در جوامع هستند که با گذر زمان در جوامع به وجود آمده است. این تغییرات شامل تغییر در نوع شغل‌ها، تنوع در منابع درآمدی، تغییرات در سبک‌های زندگی و انتقال از ساختارهای اقتصادی سنتی به ساختارهای مدرن می‌شود.این تحولات به طبقه متوسط جدید ویژگی‌های خاصی داده و آنها را از طبقه متوسط قدیم متمایز می‌کنند. @amniatemeli