eitaa logo
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
12.2هزار دنبال‌کننده
785 عکس
1.9هزار ویدیو
32 فایل
خبرگزاری وستانیوز ارتباط با ادمین @mbmokaramipour
مشاهده در ایتا
دانلود
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شاعر جوان، قربانی آزادی بیانِ جمهوریتِ رضاخانی @amniatemeli
دوره‌ی استعمار نو؛ تهدید نیمه‌سخت 🔹تحمیل اراده از طریق تهدیدات سخت، لشکرکشی نظامی ‌و حضور مستقیم عوامل نظام ‌سلطه در سرزمین‌ها، از یک طرف، پرهزینه است و از طرفی دیگر، با بیداری تدریجی ملت‌ها و ظهور جریان مقابله مواجهه شد و در نهایت، موازنه‌ی قدرت را از بین برد. به این ترتیب، دوره‌ی جدیدی شکل گرفت که در این دوره شیوه‌ی تحمیل اراده پیچیده‌تر شد و سلطه با روش‌های پنهانی و کاربرد قدرت امنیتی اعمال می‌شد. به‌طور کلی، از قرن پانزدهم میلادی که قدرت‌های استعماری اروپا به قصد تصرف سایر سرزمین‌ها و تسلط بر جهان، از این قاره خارج می‌شوند با روش‌های مختلف به تحمیل اراده و حفظ منافع خود از جمله کاربرد غیرمستقیم زور پرداخته‌اند. نظام‌سلطه پس از چندین قرن حضور مستقیم در سرزمین‌های مستعمره و مستملکات خود، به دلایلی که اشاره شد، شیوه‌ی استعمار پنهان را تقریباً از قرن شانزدهم میلادی تا اواخر قرن بیستم اتخاذ می‌کند. این روش سلطه با بهره‌گیری از سیستم اطلاعاتی- امنیتی و اعطای استقلال ظاهری به مستعمرات، اعمال می‌شود. حکومت‌های دست‌نشانده در مستعمرات که گاه به صورت نظام‌های پادشاهی و گاه به صورت نظام‌های به ظاهر پارلمانی پدیدار شدند، از مهم‌ترین اشکال استعمار غیرمستقیم از نظر سیاسی محسوب می‌شوند. در این دوره نظام ‌سلطه با استفاده از قدرت سیاسی امنیتی به نفوذ خود در نظام‌های سیاسی ادامه می‌دهد و اهداف و منافع خود را تأمین و اراده‌ی خود را تحمیل می‌کند. 🔸نمونه‌های فراوانی از کاربرد قدرت سیاسی- امنیتی در چند قرن اخیر، به ویژه در قرون شانزدهم و هفدهم توسط بریتانیای کبیر و در طول جنگ سرد توسط دو ابرقدرت در حوزه‌های نفوذ آن‌ها وجود دارد؛ به طور مثال، موقعیت حساس و استراتژیک خاورمیانه، نظام‌سلطه را بر آن می‌دارد که پس از دوره‌ی اداره‌ی کشورهای منطقه به صورت مستعمرات نظام ‌سلطه، به برقراری حکومت‌های دست‌نشانده و به‌ظاهر دارای استقلال از نوع پادشاهی اقدام کنند و در طی چندین دهه حاکمیت آن‌ها را تضمین کنند. منابع و ذخایر عظیم نفتی در این دوره از یک طرف و از طرف دیگر، ترس از خطر اسلام سیاسی- انقلابی و پتانسیل آن در ایجاد هم‌بستگی و مقاومت در برابر سلطه‌گری در منطقه‌ی خاورمیانه، استعمارگران را بر آن می‌دارد که با لطایف‌الحیل و تا حد ممکن از شکل‌گیری حکومت‌های به‌ظاهر دمکراتیک نیز جلوگیری کنند. از جمله نظام‌های پادشاهی به وجود‌آمده به‌دست استعمارگران انگلیسی و سپس آمریکایی‌ها در خاورمیانه، نظام پادشاهی خاندان سعودی و پهلوی در عربستان و ایران است که این دو کشور را در یک دوره‌ی طولانی به ملک خصوصی نظام‌ سلطه تبدیل می‌نماید. 🔹در نیمه دوم قرن بیستم «دوران جنگ‌سرد» که نظام‌ سلطه‌ی غرب به رهبری آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی درگیر رقابتی سخت و دشوار است، بهره‌گیری از ساختارهای دمکراتیک در کشورهای مستعمره برای جلب افکار عمومی ‌حمایت‌های مردمی ‌و هم‌چنین القای ناکارآمدی الگوی شرق در اداره‌ی کشورهای در دستور کار نظام‌ سلطه‌ی غرب قرار می‌گیرد. این ساختارهای نمایشی، تمایلات ناسیونالیستی و استقلال‌طلبانه‌ی ملت‌ها را کنترل و به مسیرهای مورد‌نظر هدایت می‌کرد و موجب حفظ حوزه‌های نفوذ غرب می‌شد. به طور کلی، عملکرد نظام‌ سلطه در ایجاد دمکراسی‌های هدایت‌شده، شامل تلاش برای به قدرت‌رسیدن نامزدهای موردنظر، نفوذ و جذب مخالفان و یا استحاله و در نهایت، سلب قدرت و مشروعیت از آن‌ها است. به بیان دیگر، نظام‌سلطه با استفاده از سیستم امنیتی و عوامل سیاسی خود تلاش می‌کند مهره‌های سیاسی خود را به قدرت رسانده و در صورت ناکامی با بهره‌گیری از تطمیع و تهدید با تغییر رفتار مخالفانی که به قدرت رسیده‌اند، اراده‌ی خود را تحمیل نماید. پرداخت هزینه‌های گزاف انتخاباتی، تشکیل و سازمان‌دهی گروه‌ها، احزاب، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و... با هدف تأثیرگذاری بر ساختار سیاسی و قدرت اجرای برنامه‌های آموزشی و تبلیغی برای گروه‌های مختلف و... توسط سازمانهای اطلاعاتی، به‌ویژه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نمونه‌هایی از ترفندهای پنهان نظام‌سلطه در راستای به قدرت رساندن مهره‌های مورد‌نظر است. وستانیوز @amniatemeli
🔴ایران ۳۴ میلیارد دلار نفت در ۷ ماه فروخت 🔹اداره اطلاعات انرژی آمریکا:درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی تنها ۵ میلیارد دلار از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ کمتر است که این مسئله از تحلیل رفتن اثر تحریم‌ها حکایت دارد. 🔹بر این اساس متوسط درآمد ماهانه ایران از فروش نفت در سال گذشته میلادی ۳.۲۵ میلیارد دلار بوده است اما ایران در ۷ ماهه امسال به طور متوسط ماهانه ۴.۸۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که نشان دهنده رشد ۴۹ درصدی است. @amniatemeli
مشاوره رایگان کنکورارشد و دکتری علوم‌ سیاسی خیلی وقت‌ها همه ی ما دوست داریم قبل از اینکه به طور رسمی وارد مجموعه ای بشیم، در یک جلسه به‌طور رایگان فرصت آشنایی با خدمات مجموعه مورد نظر مون رو داشته باشیم. مشاوره کنکور رایگان یک فرصت استثنائی برای تو دوست عزیزمون هست که قراره امسال یک سال خاص در زندگیت و تصمیم گیری برای آینده‌ات باشه. اما آیا امکان پذیره؟ بله! همین الان با یک کلیک بر روی لینک زیر، می‌تونی با انتخاب مشاور تخصصی کنکور  به تمامی دغدغه‌های کنکور خودت پایان بدی. با برنامه ریزی درسی مناسب خودت هم آشنا میشی و متوجه می‌شی که تا چه حد یا برنامه ریزی کنکور حرفه‌ای می‌تونی مسیرت رو برای دستیابی به اهدافت هموار کنی. آیا نیازی به مشاوره رایگان کنکور است؟ آیا می توان مشاوره رایگان کنکوری گرفت؟ چگونه مشاوره رایگان کنکور بگیریم؟ یکی از نیازهای هر داوطلب کنکور سراسری ارشد و دکتری علوم سیاسی کمک و راهنمایی مشاورانه، اما چطوری می‌تونیم بفهمیم که مشاور کمک شایانی به قبولی ما در کنکور می کنه یا مشاور راحت هستیم یا نه؟ یکی از راه های اطلاع از توانایی مشاوران استفاده از مشاوره رایگان کنکور هست که می‌تونه به تو عزیز دل کمک کنه درست انتخاب کنی. فقط کافیه که با لمس لینک اینستاگرامی زیر، وارد دنیای علوم سیاسی شوی. نوشتن مقاله، راهنمایی پروپوزال و نوشتن آن ، نوشتن پایان نامه علوم سیاسی، مشاوره رایگان ارشد و دکتری علوم سیاسی. لینک: https://www.instagram.com/p/CmBJyKruXvw/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رئیسی: عرصه سازندگی عرصه نبرد با دشمن است 🔹رئیس‌جمهور: قدرت فقط ساخت موشک نیست، در حوزه اقتصادی نیز امروز دشمن ‌نمی‌خواهد ما به رشد دست یابیم. @amniatemeli
استراتژی ، انواع استراتژی و استراتژی نظامی جنگ های آینده قدیمی ترین موضوع در علوم و فنون نظامی استراتژی است که امروزه کاربردهای وسیعتری یافته و با عناوینی چون استراتژی ملی ، استراتژی بزرگ در کنار استراتژی فرهنگی و استراتژی اقتصادی ، مطرح می شود . مفهوم عام استراتژی را می توان اینگونه تعریف کرد که استراتژی به معنای فن هماهنگ کردن توانایی های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اعتقادی ، روانی و نظامی یک ملت یا کشور و کاربرد آن در جهت تحقق بخشیدن به اهداف ملی است . "سن تزو "قدیمی ترین استراتژیست جهان بوده و کتاب پر محتوایی تحت عنوان " هنر جنگ " نگاشته است . بعداز "سن تزو " از افرادی چون اسکندر ، ماکیاول ، اورانمین ، نارسز ، لئوی ششم ( لئوی خردمند ) ، فردریک ، ناپلئون بناپارت ، کلازویتس ، جومینی ، مائو ،و... می توان نام برد که هم در خصوص مفاهیم استراتژی و هم در خصوص تاکتیک ها تحولاتی ایجاد کردند . در تقسیم بندی استراتژی های مختلف نظامی ، اتفاق نظری میان عالمان روابط بین الملل و جامعه شناسان نظامی وجود ندارد ، با این وجود می توان با کمی اغماض سه دسته بندی مهم زیر را انجام داد : الف - استراتژی های مختلف در ارتباط با جبهه های نبرد ( مثلا قاره ای یا زمینی ،دریایی ، هوایی ) که در این بخش با نظریه پردازان مهمی چون هالفورد مکیندر ( نظریه قلب زمین ) ، آلفرد تایر ماهان ( نظریه تسلط بر دریا ) ژنرال ترنچارد و ژنرال میچل و ژنرال دوهه ( نظریه تسلط بر آسمان ) سرو کار داریم . ب - استراتژی جنگ های پارتیزانی ( چریکی ) که در آن از تعرض ، تمرکز نیرو ، صرفه جویی قوا ، تحرک ، غافلگیری و ارتباط استفاده می شود . با اینکه جنگ های چریکی قدمت تاریخی بسیار کهنی دارد ولی اصطلاح جنگ های چریکی از زمان جنگ های ناپلئون در سال 1807 به فرهنگ نظامی وارد شد . استراتژی چریکی را "مائو تسه تونگ "نظم و قاعده علمی بخشید او بزرگترین نظریه پرداز جنگ های تمام دورانهای مختلف تاریخ بوده و کتاب او با عنوان " نبرد دامنه دار " همچنان مورد کاربرد است . ج - استراتژی بازدارندگی هسته ای . بازدارندگی به عنوان یک استراتژی در پی آن است که متخاصمان را به نحوی تشویق و ترغیب کند تا در پیگیری منافع خویش ، از انجام برخی اقدامات پرهیز کنند و درصدد کسب امتیازاتی خارج از حدود مشخص و متعارف نباشند . این نوع از بازدارندگی از اواسط دهه 1950 دوران تکاملی خودرا آغاز و تقریبا در دهه پایانی 1980 به اوج خود رسید . و بعداز آن بین قدرت های هسته ای ، مسئله پیشگیری از بروز جنگ اتمی و کنترل تسلیحات به عنوان یک مساله دائمی قابل بحث و گفتگو بود، که تا کنون ادامه دارد . در بحث استراتژی نظامی جنگ های آینده ، استراتژیست ها و فرماندهان نظامی ملزم به ارائه طرح های جدیدی متناسب با تغییر و تحولات نظامی روز ، هستند که در این طرح ها می بایست اصول زیر حتما رعایت گردد : 1 - آمادگی رویارویی با نبردهای نامتقارن و سلاح های غیر متعارف 2 - طرح استراتژی دو وجهی یعنی برنامه ریزی بر اساس دو وضعیت کوتاه مدت و طویل المدت 3 - توجه بیش از حد به آراء و افکار عمومی 4 - آمادگی نبرد در هر منطقه و صحنه درگیری اعم از محیط شهری ، روستایی یا کوهستانی 5 - نیروهای مسلح ( رزمنده ) باید بالاترین قدرت انعطاف پذیری و سازگاری را با شرایط و تحولات داشته باشند 6 - استفاده از فناوری های جدید ، جنگ ترکیبی ، افزایش قدرت نظامی و مسلح شدن به پیشرفته ترین سلاح های روز 7 - افزایش دانش تولید تسلیحات و طراحی و تولید ابزارهای پیچیده @amniatemeli
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اگر محاربین و قاتلین اعدام نشوند چه میشود؟ 🔺نتیجه گذشت و بخشش جمهوری اسلامی را دهه شصت ببینید! @amniatemeli
🔻چه کشورهایی به قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن رأی مخالف دادند؟ 🔹کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند. وستانیوز @amniatemeli
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅از پروژه ایران ضعیف چه می‌دانید ؟ 🔹پروژه‌ای با هدف تضعیف اقتصادی و فرهنگی و سیاسی ایران @amniatemeli
ویژگی‌های دو تهدید سخت و نرم: (مقایسه، تفاوت‌و‌افتراق) 1-‌ روش تهدید: الف) تهدید سخت به روش‌های فیزیکی، عینی، سخت‌افزارانه، همراه با اعمال و رفتارهای خشونت‌آمیز، براندازی آشکار و استفاده شیوه زور و اجبار و حذف دفعی و اشغال سرزمین انجام می‌گیرد. این شیوه محسوس، واقعی و عینی است. (مثل اکثر جنگ‌های قدیم) این نوع تهدید محسوس و همراه با عکس‌العمل و بر انگیختن است. ب) در حالی که تهدید نرم بدون منازعه و لشکرکشی فیزیکی، ذهنی، نرم‌افزارانه، بدون اعمال و رفتارهای خشونت‌آمیز، براندازی نرم و غیرآشکار، با دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می‌شود و از روش القا و اقناع‌سازی بهره‌گیری می‌شود. این نوع تهدید به دلیل ماهیت غیرعینی و نامحسوس آن عمدتاً فاقد عکس‌العمل هستند. در تهدید نرم کشور مهاجم، اراده خود را بر یک ملت تحمیل می‌کند و در ابعاد گوناگون با روش‌های نرم‌افزارانه اشغال می‌کند. تغییرات حاصل از تهدید یا جنگ نرم ماهوی، آرام، ذهنی، تدریجی و نرم‌افزارانه، همراه با آرامش خالی از روش‌های فیزیکی، با استفاده از تبلیغات، رسانه،‌ احزاب، تشکل‌های صنفی و قشری و شیوه القا و اقناع. (رضایتمندی) مانند جهانی‌سازی فرهنگ. 2-‌ حوزه تهدید: الف) حوزه تهدید سخت، نظامی- امنیتی است. ب) ولی حوزه تهدید نرم، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. 3-‌ نوع تهدید: الف) تهدید سخت عینی، واقعی و محسوس است و می‌توان آن را با برخی معیار‌ها اندازه‌گیری کرد. ب) ولی تهدید نرم پیچیده، محصول‌پردازش ذهنی نخبگان و اندازه‌گیری آن مشکل است. وستانیوز @amniatemeli
18.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 او نفس داعش را بریده بود، سردار حسین همدانی @amniatemeli
42.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آمریکای بدون سانسور، حذف ایران از کمیسیون مقام زن! 🔸️ حدود ۱۰ روز پیش هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا به بهانه دفاع از زنان ایرانی از تلاش بزای حذف ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل می‌گفت! @amniatemeli