مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺هفده ـ روش عدم همكاري اين روش به منظور كاهش مشروعيت و تضعيف كارآمدي دولت، به علاوه كاهش انگيزه همكا
🔺هجده ـ روش مداخله غيرخشونتآميز
اين روش، چالشيترين روشهاي مقابله غيرخشونتآميز با دولت هدف است. در اين روش، دولت هدف به شكل مستقيمتري به چالش كشيده ميشود. بنابراين، حضور و مشاركت افراد نيز به نسبت روشهاي پيشين محدودتر خواهد بود، ولي اثرگذاري به مراتب بيشتر است. در اين چارچوب، ايجاد دولت موازي يا دولت در تبعيد و همچنين ايجاد نهادها و سازمانهاي جايگزين و ارائه خدمات مستقل از دولت به مردم، و نيز اخلال عمومي از مهمترين شيوههاست. اخلال عمومي، اخلال در خدماترساني عمومي، به ويژه مترو، تلفنهاي عمومي، نظام حمل و نقل عمومي؛ اخلال در سخنراني مقامات كشور از راه خارج شدن دستهجمعي از مراسم يا سر دادن شعار و اعتراض دستهجمعي هنگام مراسم؛ و اخلال در مراسم و جشنهاي دولتي و كارشكني را دربر ميگيرد.
🔺نوزده ـ روش تشجيع و جذب مخالفان حكومت
بر اساس اين روش، همه فعالان مخالف حكومت كه بنا به دلايل گوناگون، حكومت آنها را بازداشت، زنداني، تبعيد كرده است يا در حصر قرار دارند از يكسو، و همه كساني كه استعداد فعاليت ضد حكومتي دارند از سوي ديگر، مورد توجهاند. شيوههاي مورد نظر عبارتاند از:
اول ـ شيوههاي رسانهاي؛
دوم ـ استفاده از نهادهاي حقوق بشري؛
سوم ـ حمايترساني؛
چهارم ـ برجسته كردن فعالان سياسي مخالف حكومت.
همانگونه كه گفتيم، جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم انجام ميگيرد. بنابراين، بايد تمامي ابزارهاي حامل قدرت نرم را به عنوان ابزارهاي جنگ نرم شناسايي كرد. اين ابزارها، انتقالدهنده پيامها با اهداف خاص هستند. در عصر ارتباطات، با تنوع ابزاري براي انتقال پيام از يك نقطه به نقطه ديگر روبهرو هستيم.
رسانهها شامل راديو، تلويزيون و مطبوعات؛ عرصههاي هنر شامل سينما، تئاتر، نقاشي، گرافيك و موسيقي؛ و انواع سازمانهاي مردمنهاد و شبكههاي انساني از ابزار جنگ نرم به شمار ميآيند. با توجه به اينكه در جنگ نرم از ابزار گوناگوني استفاده ميشود، ميتوان گفت به همان نسبت نيز گروههاي مختلفي را مورد هدف و مبارزه قرار ميدهد.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جلسات محرمانه موسسات براندازی خارج از کشور تحت اشراف دستگاههای اطلاعاتی
@amniatemeli
🔺اهمیت(INSTC) مزایای آن برای هند، ایران و روسیه
🔸این کریدور به هند کمک می کند تا از طریق ایران به آسیای میانه، روسیه و شمال اروپا متصل شود .همچنین INSTC از نظر ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک به عنوان یک استراتژی از سوی هند در برابر ابتکار کمربند و راه چین (BRI) شناخته میشود. این کریدور تأثیر عمیقی بر تعامل هند و اوراسیا، خواهد داشت و نقش مهمی در جهت تقویت نقش هند در این منطقه ایفا میکند و در عیم حال استراتژی مناسبی برای دور زدن پاکستان خواهد بود.
🔹از منظر تحلیلگران روس و هندی، جمهوری اسلامی ایران از نقش محوری پر اهمیتی در این کریدور برخوردار است. با توجه به سابقه و نقش تاریخی ایران در اتصال راه های تجاری، این کریدور برای ایران فرصت مهمی خواهد بود تا نقش خود را به عنوان هاب ترانزیت منطقه بازیابی کند و با جذب بخشی از بار ترانزیتی کانال سوئز نقش آفرینی ویژه ای در اتصال اوراسیا به اقیانوس هند بر عهده گیرد.
🔸 در این میان توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در بخش عمیق دریای عمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین جهت هند برنامه ای برای سرمایه گذاری ۶۳۵ میلیون دلاری جهت توسعه این بندر را در دستور کار قرار داده است و دهلی نو آمریکا را متقاعد کرده است که هیچ گونه تحریمی علیه سرمایه گذاری هندی ها در چابهار اعمال نکند. همچنین برای تسهیل تجارت میان هند و ایران، تفاهم نامه ای در سال ۲۰۱۵ برای ساخت پروژه راه آهن چابهار-زاهدان امضا شد که این مسیر میتواند به عنوان دروازه ای برای ورود هند به آسیای میانه باشد و در عین حال به توسعه زیرساخت های ایران نیز کمک کند.
🔹شکل گیری کریدور شمال جنوب در کنار توسعه خطوط ترانزیت ریلی شرق به غرب در ایران و اتصال این خطوط به کریدور های تجاری بین المللی شرایط لازم را برای تبدیل ایران به چهارراه کریدوری جهان فراهم خواهد کرد. این مساله علاوه بر تولید ثروت بازدارندگی امنیتی قابل توجهی را نیز برای ایران به همراه خواهد داشت.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند_رد_روباه - قسمت پنجم
❌توجه
❗️این ویدئو حاوی اسناد محرمانه میباشد❗️
🔹اهمیت ایران برای غرب در توازن بین غرب و شرق
🔸به روایت اسناد کشف شده از سفارت انگلستان
🔺تهیه شده در رسانه اینترنتی TVتاریخ
@amniatemeli
🔺تاريخچه سواد رسانهاي
🔹سازمان بينالمللي يونسكو به طور فعال از دهه 1960م. به پشتيباني از آموزش رسانهاي همت گماشت و تلاش كرد در اين زمينه، برنامهاي جهاني را اجرا كند. اين عملكرد در جهت جبران نابرابري اطلاعات بين كشورهاي شمال و جنوب است؛ زيرا كشورهاي شمال بيشتر توليدكننده اطلاعات بوده و كشورهاي جنوبي دريافتكننده منفعل اطلاعات هستند.
🔸در اواسط دهه 1970م. موضوع سواد رسانهاي در برخي كشورها مانند امريكاي لاتين و كشورهاي اروپايي مانند ايتاليا و اسپانيا مورد توجه قرار گرفت. اصليترين هدف آموزش سواد رسانهاي در اين كشورها برطرف كردن نابرابري اطلاعاتي بين كشورهاي پيشرفته و عقبافتاده بوده است.
🔹نكته قابل توجه آنجاست كه در كشورهايي مانند كانادا كه از سواد رسانهاي براي مقابله با فرهنگ امريكايي و استحكام و تقويت هويت كانادايي استفاده شده است، اما در كشوري مانند ژاپن اين مفهوم براي مطالعه انتقادي توليدات رسانهاي و نقد و تحليل واقعيات ارائه شده از سوي رسانهها به كار برده ميشود. در آفريقاي جنوبي آموزش سواد رسانهاي به منظور ارتقاي سطح آموزش عمومي افراد جامعه مورد استفاده قرار گرفت، در حالي كه در برخي از كشورهاي انگليسي زبان مانند اسكاتلند و استراليا، آموزش سواد رسانهاي به عنوان آموزش مهارتهاي زباني محسوب ميشد.
در امريكا اصطلاح سواد رسانهاي و آموزش رسانهاي مترادف بوده است اما در كنفرانس سواد رسانهاي در سال 1990م، سواد رسانهاي به صورت «توانايي دسترسي و ارزيابي پيامهاي رسانهاي در اشكال مختلف» تعريف شده است.
🔸در سال 1982 سازمان يونسكو بيانيهاي در مورد آموزش سواد رسانهاي آماده كرد. اين بيانيه كه 19 كشور امضا كردند به عنوان «بيانيه گرانوالد» شناخته ميشود. در اين بيانيه آمده است كه رسانهها يكي از نيروهاي قابل توجه و قدرتمند در جامعه هستند و اين نيازمند آموزش سواد رسانهاي در اشكال منسجم و سيستماتيك در بين شهروندان است.
@amniatemeli
فایل بسیار مهم و کاربردی بررسی انجمن حجتیه
فایل حاوی تمام اطلاعات و مهم این جریان سیاسی می باشد که برای سخنرانان، دانش پژوهان و علاقمندان بسیار کاربردی است.
۹۰ اسلاید
هزینه فایل پاورپوینت ۵۰/۰۰۰ تومان
شماره کارت:
۵۰۴۱۷۲۱۰۴۱۱۸۳۵۳۵
لطفا پس از واریز وجه تصویر را به آیدی کانال دکتر شیرودی ارسال تا خدمتتان ارائه شود.
© دکتر محمد سجاد شیرودی ...🔻
💯📮https://eitaa.com/drshiroody
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺تاريخچه سواد رسانهاي 🔹سازمان بينالمللي يونسكو به طور فعال از دهه 1960م. به پشتيباني از آموزش رسا
🔺اصول سواد رسانهاي
🔸سواد رسانهاي مبتني بر برخي اصول بنيادي است كه مبناي استدلال آن را نيز تشكيل ميدهد. آموزشدهندگان سواد رسانهاي در مورد بعضي از اصول سواد رسانهاي اتفاق نظر دارند كه مهمترين آن عبارت است از:
الف) رسانهها عرضهكننده وقايع طراحيشده و گزينشي هستند؛ تمامي رسانهها پيش از نشان دادن واقعيات، آن را به دقت گزينش، ويرايش، مونتاژ، طراحي و بازسازي ميكنند. سواد رسانهاي به ما كمك ميكند واقعيت اصلي را از تصوير مجازي و دگرگون شده آن در رسانه باز شناسيم؛
ب) واقعيات محصول تصويرگري رسانهها هستند؛ تا زماني كه تجربه مستقيم از واقعيات بيروني نداشته باشيم، رسانهها به عنوان واسطه براي ما تصويرسازي ميكنند. براي مثال تصويري كه از كشورهاي اسلامي و از جمله ايران در رسانههاي غربي نشان داده ميشود پر از خشونت، استبداد و بيتوجهي به حقوق اساسي افراد است، درحاليكه در واقع اينگونه نيست؛ ج) مخاطبان از مفاهيم رسانهها، ادراك متفاوتي ندارند؛ هرچند ما پيام رسانهها را از صافي اعتقادات و باورهايمان گذر ميدهيم و درك ميكنيم، اما جالب اينكه گروههاي قومي مختلف وقتي در معرض يك پيام واحد قرار ميگيرند، معمولا درك متفاوتي از مضمون و محتواهاي پيامها ندارند؛
د) تصويرسازي رسانهها اهداف تجاري دارد؛ ميتوان گفت رسانهها به مردم همان چيزي را ميدهند كه مورد خواست و نياز مردم است تا مخاطبان بيشتري را به سوي خود جذب كنند. اما در نهايت ما هستيم كه به عنوان مصرفكنندگان پيام و محتواي رسانهها جزئي از مسئله و بخشي از راهحل محسوب ميشويم؛
هـ) پيام رسانهها ايدئولوژيك است؛ اين اصل سواد رسانهاي به جنبههاي فرهنگ استفاده از برنامههاي تلويزيوني و محصولات رسانهاي توجه دارد و تاثيراتي را كه رسانهها از اعتقادات و باورهاي افراد يا نظام ارزشي دستاندركاران آنها گرفته، مورد بررسي قرار ميدهد؛
ز) پيام رسانهها داراي نتايج سياسي و اجتماعي است؛ براي شناخت و بررسي آثار و نتايج رسانهها بايد راهها و شيوههاي نمايش، انعكاس و بازآفريني واقعيات در رسانه را كشف و بررسي كرد. علاوه بر اين، بايد بدانيم چه چيزي، به وسيله چه كساني، چگونه و چرا و با چه اهدافي به تصوير كشيده ميشود؛
ز) رسانهها شكل زيباييشناختي منحصر به فردي دارند؛ سواد رسانهاي ما را قادر ميسازد نه فقط به محتواي پيام بلكه به شكل و چگونگي آن نيز توجه داشته باشيم.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥"خانه لاکچری شهید مدافع امنیت"
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺اصول سواد رسانهاي 🔸سواد رسانهاي مبتني بر برخي اصول بنيادي است كه مبناي استدلال آن را نيز تشكيل م
🔺اهداف آموزش سواد رسانهاي
ايجاد تفكر خلاقانه، تفكر انتقادي و موشكافانه در افراد؛
استفاده از فناوريهاي جديد براي پردازش و توليد و طراحي اطلاعات؛
شناخت و ارتباط با اشكال بصري و استفاده از آنها كنار ديگر مهارتهاي ارتباطي.
براي فهم چگونگي كنترل رسانهها نسبت به افراد بايد ديد، چگونه رسانهها براي آنها برنامهريزي ميكنند؛ برنامهسازي رسانهاي هميشه در يك چرخه دو مرحلهاي انجام ميگيرد:
يك ـ محدود كردن انتخابها؛ رسانهها طوري عمل ميكنند كه مخاطب تصور كند، حق انتخاب دارد در حالي كه دايره انتخاب مخاطب به شدت محدود است. دستاندركاران حرفهاي در رسانهها اين محدوديتها را ايجاد ميكنند تا به اهداف فرهنگي و اقتصادي خود دست يابند.
دو ـ تحكيم تجربه؛ الگوهاي انتقال پيامهاي رسانهاي به انسان، به تدريج و در جريان تجارب وي، برنامهريزي ميشود.
پنج ـ مراحل كسب سواد رسانهاي
تامن (1996م.) براي كسب سواد رسانهاي به چهار مرحله اساسي اشاره ميكند:
يك ـ داشتن آگاهي كامل در خصوص استفاده از رسانهها؛
دو ـ نگاه منتقدانه به محتواي رسانهها؛
سه ـ تحليل جنبههاي فرهنگي اجتماعي، اقتصادي و سياسي در رسانهها؛
چهار ـ استفاده از رسانه براي تغييرات اجتماعي.
شش ـ ضرورت آموزش سواد رسانهاي
در دنياي امروز رسانهها، از اجزاي اساسي جوامع انساني به شمار ميروند. لذا سواد رسانهاي شامل تحقيق، تحليل، آموزش و نيز آگاه از تاثير رسانهها بر روي افراد اجتماع است و در پس آن سواد رسانهاي با مفهوم تفكر نقادانه و مبتني بر شناخت مطابقت دارد.
@amniatemeli
33.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🎥 مروری بر عملیات غرورآفرینِ کمان ۹۹
یک روز پس از تجاوز نظامی ارتش عراق به خاک مقدس ایران، نیروی هوایی ارتش ایران در عملیاتی با نام کمان ۹۹ به عراق یورش برد و خسارات و تلفات سنگینی را به این کشور وارد کرد.
یک سال بعد نیروی هوایی ارتش ایران با حملهای دیگر به پایگاه هوایی اچ۳ در غربیترین نقطهی عراق و از بین بردن ۶۰٪ از توان نیروهای هوایی عراق، مقدمه پیروزیهای متوالی و نهایتاً آزادسازی خرمشهر قهرمان را موجب شدند.
@amniatemeli
🔺شخصیت اقتدار طلب
🔹شخصیت اقتدارگرا، شخصیت اقتدارطلب، شخصیت قدرت طلب یا شخصیت سیطره جو عنوان نوعی الگوی روان شناختی و توضیح گونه ای از ویژگی های شخصیّتی در انسان است.
🔸شخصیّت قدرت نگر شخصیّتی است خاص که در برابر هر عمل یا سخن، ضابطه و منطق درستی یا نادرستی را بر مبنای روابط قدرت قرار می دهد. بدین سان چنین فردی زمانی که در برابر کلام یا پندی قرار می گیرد تنها با توجّه به میزان قدرت گوینده، کلام را ارج می نهد یا طرد می کند.
🔹چنین فردی در موقعیّت های سازمانی در برابر قدرت مافوق تسلیم محض است و از زیردستان نیز چنین تسلیمی را طلب می کند. این نوع شخصیّتی معمولاً به جای توجه به محتوا به قالب می نگرد و ملاک ارزیابی در نظر چنین شخصیّت هایی به جای «محتوای سخن»، «کیستی گوینده» و به جای «سخن بهتر»، «سخن قوی تر» است. غلبه و قدرت گرفتن چنین شخصیّت اجتماعی یکی از آفت های جوامع محسوب می گردد.
🔸پژوهش پیرامون این پدیده از نخستین تحقیقات جامعه شناختی پیرامون «روان شناسی فاشیزم» بوده و توسّط گروهی از پژوهشگران علوم اجتماعی دانشگاه برکلی و به سرپرستی تئودور آدورنو جامعه شناس آلمانی در خلال سالهای دهه ۴۰ میلادی صورت پذیرفته و نتایج آن در ۱۹۵۰ تحت عنوان شخصیت اقتدارگرا توسّط انتشارات هرپر در نیویورک منتشر شده است.
🔹همچنین، اریش فروم در مورد شخصیت اقتدار طلب تحقیقاتی انجام داده است، وی مقاله ای با این موضوع نوشته و منتشر کرده است. در این مقاله فروم برای این نوع شخصیت، دو گونه تعیین می کند، گونه اول اقتدار طلب خودآزار و گونه دوم اقتدار طلب دگرآزار، گونه اول با جذب شدن در یک بت، رهبر، حزب یا هر مجموعه بزرگی سعی در بزرگ کردن خویش دارد، گونه خود آزار پذیرای بی چون و چرای فرامین رهبر است، اما گونه دوم یعنی دگرآزار به دنبال ذوب کردن دیگران در ایدئولوژی خود است، فروم هیتلر را به عنوان یک دگر آزار معرفی می کند، و عقیده دارد حکومت های توتالیتری مانند آلمان نازی و روسیه استالینی مهد شخصیت های اقتدار طلب خود آزار است، و این نوع شخصیت در این نظام ها آرام می گیرند.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ایران برای نخستین بار با انتشار تصاویری از نسل جدید پهپادهای شاهد مجهز به موتور مینیجت، خبر داد.
@amniatemeli
✅گرامیباد پنجم مهر سالروز آزاد سازی وشکسته شدن حصر آبادان /عملیات آفندی ثامن الائمه
♦️«حصر آبادان باید شکسته شود» این فرمانی بود که در چهاردهم آبان 1359 توسط فرماندهی کل قوا حضرت امام خمینی (ره) خطاب به نیروهای مسلح بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر گردید براساس این فرمان لشکر 77 ثامن الائمه از فروردین ماه 1360 مسئولیت منطقه عملیاتی خرمشهر و آبادان را از فرماندهی اروند دریافت نمود و با احداث جاده «وحدت» ترددهای جزیره آبادان را از دریا به خشکی تغییر مسیر داد قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در اهواز در خرداد ماه 1360 طرح عملیاتی ضربت را پیرو فرمان صادره رهبر کبیر انقلاب اسلامی تهیه و ماموریت اجرای آن به لشکر 77 واگذار گردید طرح مذکور پس از بازبینی در 15 شهریور 1360 به قرارگاه ارسال و نهایتاً در 26/6/1360 طرح نهائی تصویب برای اجرا به لشکر ابلاغ شد عملیات ثامن الائمه در ساعت 1 پنجم مهرماه 1360 با رمز « نصر من الله و فتح قریب» آغاز وبعد از 2 روز نبرد موفقیت آمیز به پایان رسید
♦️آتش پشتیبانی و هماهنگی بین نیروها و سرعت عمل فوق العاده باعث شد که در طول 24 ساعت اولیه عملیات اهداف اصلی به تصرف دلاوران ارتش اسلام درآید طراحی و فرماندهی و اجرای این عملیات توسط نیروی زمینی ارتش با شرکت و همکاری یگانهایی از سپاه پاسداران(١۵گردان٢٠٠نفره ) صورت پذیرفت تیپ یکم لشگر 77(٣گردان پیاده ویک گردان سوارزرهی) از منطقه ذوالفقاریه تیپ دوم(٣گردان پیاده به همراه گردان٢۴۶تانک لشگر٧٧ وگردان٢۵١تانک لشگر١۶زرهی.و تیپ٣٧زرهی شیراز به همراه ۵گردان تانک) از منطقه فیاضیه و تیپ سوم(٣گردان پیاده وگردان٢٩١تانک لشگر٧٧به همراه گردان ٢١۵تانک لشگر١۶زرهی) از منطقه دراخوین حمله را آغاز نموده و با محاصره نیروهای دشمن خطوط مورد نظر را تصرف نمودند(شایان ذکر است استعداد لشگر٧٧پیاده خراسان در این عملیات ٢٧/٠٠٠نفر نیروی پیاده بوده است )
♦️نتیجه - تصرف و تامین ساحل شرق رودخانه کارون با آزادسازی 150 کیلومتر مربع از زمین های خودی، خارج شدن آبادان از محاصره طبق فرمان «حصر آبادان باید شکسته شود» - تلفات انسانی دشمن شامل 3000 نفر کشته و زخمی و 1656 نفر اسیر بوده است - ضایعات لجستیکی انهدام 90 دستگاه تانک و نفربر و 100 دستگاه انواع خودرو، سرنگونی سه فروند هواپیما و یک فروند هلی کوپتر - غنایم 100 دستگاه تانک، 60 دستگاه نفربر، سه دستگاه لودر، 5 عراده توپ و 150 دستگاه خودرو از نکات قابل توجه در این عملیات، طراحی کلاسیک و انجام پیش بیتی های مورد نیاز در تمام زمینه ها بود همچنین در پایان عملیات اسرای عراقی از مقابل فرماندهای عالی رتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران سرلشکر شهید ولی الله فلاحی و سرهنگ ظهیر نژاد رژه رفته و سرتیپ جوادی فرمانده عملیات و فرمانده لشکر 77 ثامن الائمه برای اسرا حدود 20 دقیقه به زبان عربی سخنرانی کرد
♦️ روز بعد از این عملیات فرماندهان عالی رتبه ایران هنگام بازگشت به تهران بر اثر سقوط هواپیما به شهادت رسیدند سرلشکر شهید ولی الله فلاحی رئیس ستاد مشترک ارتش، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری فرمانده نیروی هوائی ارتش، یوسف کلاهدوز و محمد جهان آرا از فرماندهان سپاه پاسداران - بدنبال شهادت فرماندهان تغییراتی در فرماندهی نظامی ارتش ایران بوقوع پیوست و به دنبال آن سرتیپ ظهیر نژاد سمت رئیس ستاد مشترک ارتش و سرهنگ علی صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد
♦️نکته:با توجه به پیروزی لشگر٧٧خراسان در عملیات با تصویب شورای دفاع لشگر٧٧به لشگر٧٧پیروز ثامن الائمه تغیرنام داد
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥دولتِ محدود در اندیشهی سیاسیِ جان لاک
◾️تفکر و نوشتههای پیشگامانهی لاک در مورد حقوق و شان برابر تمام انسانها منجر شد او به نقش پادشاهی فکر کند و به طور کلی نقش دولت. به عنوان یک تمرین فکری لاک از ما میخواهد تصور کنیم چه اتفاقی میافتاد اگر هیچ پادشاه یا دولتی وجود نداشت. لاک درک کرد که در چنین وضعیتی مشکل و به قول خودش زحمتآور خواهد بود که بخواهیم از حقوق خود دفاع کنیم یا اختلافات را حل کنیم. لاک توضیح میدهد مردم به این نتیجه خواهند رسید که راحتتر، کاراتر و منصفانهتر خواهد بود اگر که یک مکانیزم ثالث مستقل برای حل اختلافات تاسیس کنیم.
@amniatemeli
🔺«دفاع مقدس»
🔹به اعتقاد مقامات وقت ایران، انگیزه #صدام از حمله به ایران فراتر از تصرف بخشی از خاک این کشور و یا مناقشات مرزی بر سر اروند رود یا اختلاف بر سر جزایر سهگانه در خلیج فارس و امثال آن بوده، و صدام قصد براندازی و نابودی حکومت نوپای #جمهوری_اسلامی در ایران را داشته است. غیر از صدام که مدعی بود ظرف سه روز تهران را فتح خواهد کرد، برخی مقامات دیگر عراقی از جمله طه یاسین رمضان معاون اول نخست وزیر عراق در شروع جنگ اعلام کرد: «این جنگ به پایان نخواهد رسید، مگر اینکه رژیم حاکم بر ایران به طور کلی منهدم شود».
🔹از سوی دیگر #ارتش_بعث_عراق به مردم عادی و شهروندان غیر نظامی حملات هوایی و زمینی کرده و مال و جان و ناموس مسلمانان را در یک کشور اسلامی مورد #تعرض قرار داده است. بنابراین #دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای بسیج مردمی در برابر عراق، صرفاً دفاع از مرز جغرافیایی و آب و خاک یک کشور نیست؛ بلکه دفاع از انقلاب اسلامی و دفاع از اسلام است که در قالب یک حکومت در یکی از کشورهای جهان بر امور جامعه مسلمین تسلط یافته است. همچنین دفاع نیروهای مسلح ایران در برابر #تجاوز عراق، دفاع از مال و جان و ناموس مسلمانان در برابر متجاوزان است. از اینرو، این #دفاع، امری دینی و الهی و تکلیف شرعی است و در چارچوب وظایف دینی مسلمانان قابل تعریف است.
🔹سخنان #امام_خمینی (ره) که در سال ۱۳۶۶ بیان شده به خوبی نشانگر نوع نگاه ایرانیان به تقابل عراق و سایر کشورهای متخاصم با ایران است: «هیهات که خمینی در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یـا نظـارهگر صحنههـای ذلت و حقـارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجـب حق و فریضـه #دفـاع از مسلمانـان آمـاده نمـودهام و در انتظـار فوز عظیـم شهادتـم».
🔹همچنین پیام دیگر #امام_خمینی (ره) به خوبی بر این نوع نگاه گواهی میدهد: «ملت عزیز ایران هم، که در تمامی صحنهها خود را ملزم به ادای تکلیف الهی و دفاع از دستاوردهای آن میدانند، باید متوجه باشند که امروز پر کردن جبهههای نبرد از نیروهای آموزش دیده و آمادگی #دفاع از اسلام و ایران برای همه قشرها از اهم واجبات الهی است که هیچ چیز دیگر مانع از انجام آن نمیشود؛ که بحمدالله مردم به این وظیفه شرعی و مقدس خود به خوبی عمل کرده و میکنند... از ملت عزیز میخواهم که جبههها و پشت جبههها را گرم نگه دارند، تا با لطف و عنایت خداوند متعال و دعای خیر حضرت ولی امر - ارواحنا فداه - شاهد موفقیت بیشتر در انجام فریضه #دفاع الهی باشیم».
🔹اولین بار #امام_خمینی (ره)، رهبر مذهبی و سیاسی وقت ایران، در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۰ به مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اصطلاح #دفاع_مقدس را در خلال سخنانی به کار برد، اما این عبارت ناظر به جنگ ایران و عراق نبود و دایرهای گستردهتر را دربرمیگرفت: «چنان که اینجانب و مسؤولین جمهوری اسلامی مکرراً اعلام نمودهایم، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم احکام مقدس قرآن و اسلاماند؛ و به حکم قرآن مجید خود را برادر ایمانی تمام ملت های اسلامی و کشورهای مختلف از حیث فرهنگ و جغرافیا میدانند؛ و صلحجویی و زندگانی مسالمت آمیز را با تمام دولتها و ملتها طالب می باشند و تا دولتی به حریم کشور آنان تجاوز نکند و متعهد به احکام اسلام باشد، آن را برادر خود می دانند؛ و از همه کشورها و ملتها می خواهند که با هم متعهد و یکصدا در مقابل تجاوزگران، هر کس باشد، قیام کنند و خود را از چنگ جهانخواران نجات دهند؛ و نیز به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود #دفاع کرده و تجاوزگر را تأدیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمیتواند آنان را از این #دفاع_مقدس باز دارد...».
@amniatemeli
44.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گمشده در آشوب
🔹روایتی مستند از اغتشاشات مهرماه زاهدان و خسارت های میلیاردی که تروریست ها و جریانات معارض و معاند به مردم شیعه و سنی سیستان وبلوچستان تحمیل کردند.
🔹حامیان و نفوذی های داخلی آشوب در جنوب شرق کشور چه کسانی هستند ؟
@amniatemeli
ما با یک جنگ نامنظم در منطقه روبه رو هستیم
دشمن با تمام امکانات یک جنگ ترکیبی را در منطقه طراحی کرد تا از افزایش قدرت بازیگران جهانی و منطقه ای مثل چین و روسیه و ایران و کنترل جاده ابریشم و کریدور شمال جنوب جلوگیری کند .
هنوز کسی نیامده ابعاد این جنگ ترکیبی هدفمند و هوشمند را در قالب یک پازل روشن کند
آمریکا در افغانستان و آسیای جنوبی و مرکزی و قفقاز در حضور خود یک بروزرسانی هوشمندانه ای انجام داد
چه بخواهیم چه نخواهیم بخشی از آثار این حضور متوجه ما خواهد بود
آمریکا با تحریک گسل های اختلاف برانگیز در حال امنیت زدایی از آسیای مرکزی است،راهبرد آمریکا ذهنیت سازی تعارض منافع میان این کشورهاست تا به جنگ منتهی شود وخواهد شد همان طور که ولادیمیر پوتین نسبت به آن هشدار داد
جنگ در آسیای مرکزی بدون شک اتفاق خواهد افتاد و این جنگ ،توسط آمریکا برنامه ریزی می شود و استراتژی آن ها اختلال محاسباتی در میان دولت های این منطقه است
طالبان در افغانستان یکی دیگر از ابزارهای هوشمند آمریکا برای امنیت زدایی از منطقه است.
طالبان ابزار هوشمند آمریکا است
حضور آمریکا در افغانستان به شکل هوشمندانه و دقیق وجود دارد ،بنابراین حضور آن ها افزایش داشته است .
سیاست های آبی طالبان در قوش تپه و کاهش سطح آب آمودریا امنیت زیست محیطی و امنیت آب شرب ترکمنستان و ازبکستان را برهم خواهد زد.
جنگ نرم طالبان در چیره سازی نظام خلافتی در برابر نظام ولایتی ایران ،همگرایی مذهبی و قومی در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و تاثیر گذاری بر آن ها ،تغییر بافت جمعیتی افغانستان و انتقال پشتو ها به فلات مرکزی افغانستان(منطقه ای که آب قوش تپه به آن خواهد رسید) و مساله مهاجرین که یک ابزار قدر و تهدیدِ در دست طالبان است ،کاهش نفوذ ایران در شیعیان افغانستان و قطع کردن این وابستگی همگی از آثار برنامه ترکیبی آمریکا در افغانستان است.
در قفقاز نیز بازی دوگانه آمریکا و اسرائیل نتیجه ای جز تقویت حضور آن ها در منطقه و تامین منافع کشورهای همسوی خود ندارد.
کریدور تاپی و کاسا ۱۰۰۰ در آسیای مرکزی و اتصال به آسیای جنوبی نیز از برنامه های آمریکا در منطقه است
کریدور هند _اسراییل نیز یکی دیگر از برنامه های آمریکا برای تضعیف محور روسیه چین و ایران بود.
این نقشه ها که در مناطق خاص خود امتداد میدانی دارد و توسط بازیگران منطقه ای پیگیری می شود آثار انگیزه های پنهان قدرتهای بزرگ غربی است و طبیعتا جدای از تعارض منافع منطقه ای که دارد در سطح کلان نیز از آثار متناسب با خود برخوردار است که این قسمت بر معادلات جهانی در موضوعات امنیتی و اقتصادی و انرژی قابل ارزیابی است.
ذهنیت تحلیلی استراتژیک می تواند نسبت تحولات منطقه ای و جهانی و معادلات سرنوشت ساز را ارزیابی کند و پیامدهای محیطی و جهانی آن و فرصت ها و تهدیدهای احتمالی که برای ما می تواند داشته باشد را روایت می کند.
اینکه ایالات متحده آمریکا در گوشه از افغانستان از سیاست های آبی طالبان حمایت کند باید بدانیم دقیقا این حرکت چه نسبتی با ایران و چین و روسیه دارد و قرار است چه پیامد ها و تهدید هایی را خلق کند .
باید بدانیم دقیقا چگونه باید جزئیات برنامه آمریکا در اوراسیا را در قالب یک پازل و فهم بهم پیوسته ارزیابی و تحلیل کنیم این شروع تفاوت تحلیل های استراتژیک و داستان سرایی های پوپولیستی است.
ابوقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحلیل خبرنگار مصری فرید ذکریا در شبکهCNN از دگرگونی و تغییرات آینده منطقه خلیج فارس
وستانیوز
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺اهداف آموزش سواد رسانهاي ايجاد تفكر خلاقانه، تفكر انتقادي و موشكافانه در افراد؛ استفاده از فناوري
🔺مركز تحقيقات سواد رسانهاي در اروپا سه فلسفه براي آموزش سواد رسانهاي را طرح ميكند:
الف) سواد رسانهاي، آموزشي براي زندگي در دنياي رسانههاي جهاني است؛
ب) قلب سواد رسانهاي، پرسش آگاهانه است؛
ج) سواد رسانهاي جايگزيني براي سانسور، تحريم يا سرزنش رسانهها است.
با مشخص شدن ضرورت سواد رسانهاي و ظرافت نهفته در رسانهها، بايد يادآور شد كه اولين گام براي آموزش سواد رسانهاي، شناخت ويژگيها يا همان ظرفيتهاي نهفته در رسانههاست. دومين گام اين است كه چگونه مخاطب براي مواجهه با رسانهها از ابزارهاي دوگانه مهارت و شايستگي استفاده كند.
هفت ـ سواد رسانهاي در جامعه
سواد رسانهاي در جامعه به معناي عكسالعمل شهروندان در قبال عملكرد رسانههاست. در واقع شهروندان ميتوانند به مشروعسازي گزينههاي سالم در رسانهها بپردازند. از اين منظر يك شهروند فعال همراه با سواد رسانهاي بالا ميتواند در جهت تغييرات اجتماعي مثبت، فعال باشد.
سواد رسانهاي به افراد ميآموزد پيام را توليد، تفسير و مناسبترين رسانه را براي ارتباط انتخاب كنند و سرانجام نقش بيشتري در توليدات رسانهاي داشته باشند. در بسياري از اوقات، جريان اطلاعات به صورت عمودي و از بالا به پايين است اما بايد جريان اطلاعات از اين حالت به صورت افقي در آيد و به يك رابطه دو طرفه بين مخاطب و رسانه تبديل شود، به گونهاي كه مخاطب در مبادله اطلاعات مشاركت داشته باشد.
هشت ـ دلايل فراگيري سواد رسانهاي
در عصر حاضر با ظهور وسايل ارتباط جمعي جديد، همه انسانها بيش از پيش مورد هجوم اطلاعات رسانهاي قرار دارند. حفظ استقلال، اجتناب از انفعال، بهرهمندي از تفكر نقادانه و افزايش مهارتها و توانايي در برخورد با امواجِ فراگير، تنها از راه تكامل سواد رسانهاي ميسر ميشود. در هر حال سواد رسانهاي قصد هوشياري و اختياربخشي را به مخاطب دارد و در چنين عصري اين مهارتها پايه و اساس و آينده جامعه آگاه را تشكيل ميدهند و باعث تقويت و قدرتمند شدن ساختارهاي دموكراتيك جامعه ميشود.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رمز عاقبت به خیر نشدن برخی سیاسیون در جمهوری اسلامی از زبان شهید سلیمانی
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺مركز تحقيقات سواد رسانهاي در اروپا سه فلسفه براي آموزش سواد رسانهاي را طرح ميكند: الف) سواد رسا
🔺آنچه ضرورت دارد، اين است كه در برخورد با رسانهها موارد زير را مدنظر داشته باشيم و به راحتي تسليم پيامهاي رسانهاي نشويم:
اول ـ استفاده آگاهانه از رسانهها
آگاهي به مخاطب در مورد اينكه برنامه رسانهها چگونه تنظيم ميشود، چه چيزي در آن حذف يا اضافه ميشود و اينكه رسانهها چگونه دانش و درك ما را از جهان اطرافمان شكل ميدهند، از شيوههاي عمده در پيشبرد اهداف رسانهها در يك جامعه جهاني است.
دوم ـ نگاه منتقدانه به محتواي رسانهها
كسب توانايي زير سوال بردن صحت اطلاعاتي كه از رسانهها دريافت ميكنيم، موجب ميشود ما از مصرفكننده منفعل به مصرفكننده نقاد و تحليلگر تبديل و از مقاصد پنهان رسانهها آگاه شويم. با اين توانايي اهدافي را كه در پس گفتارها و تصاوير رسانهاي جهت القاي ارزش و ايدئولوژي خاصي نهفته است، تشخيص ميدهيم.
سوم ـ تحليل پيامها و اهداف رسانهها
اين مرحله در برگيرنده كسب دانش كافي درباره زمينههاي تاريخي و اقتصادي رسانهها، منافع و علايق آنها در حوزههاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و تبليغي است. لازم است بدانيم كه چه كسي و يا چه چيزي به وسيله چه كساني، چگونه، چرا و با چه اهدافي به تصوير كشيده ميشوند. بنابراين، بايد قادر به درك زبان رسانهها بود و معاني، مفاهيم، و نشانههاي رسانهها را شناخت.
چهارم ـ جايگزيني ارزشها و ديدگاهها توسط رسانهها
رسانهها به آن علت ساخته و پرداخته ميشوند كه از كسي يا چيزي كه براي سازندگان آن اهميت دارد، پيامي بفرستند. صاحبان رسانه سعي دارند بهتر اطلاعات را رمزگذاري و در اشكال مختلف به بيننده منتقل كنند، تا بتوانند ارزشهاي خود را بر مخاطب تحميل كنند.
پنجم ـ برداشتهاي گوناگون از يك پيام واحد رسانهاي
به علت تفاوتهاي سني، تربيتي و آموزشي، دو نفر را نميتوان يافت كه يك فيلم واحد را همانند يكديگر ببينند. بنابراين، ملاحظه ميشود كه يكي از پيامدهاي تحليل و درك پيامهاي رسانهاي، افزايش آگاهي در جامعه است كه ميتواند منجر به ساختارهاي دموكراتيك جامعه نيز بشود. بر اساس اين رويكرد در جامعه شهرونداني مسئول، آگاه، پردازشگر، موثر و كارآمد پديد ميآيند.
نه ـ سواد رسانهاي و تفكر انتقادي
كارشناسان حوزه سواد رسانهاي از پنج اصل اساسي براي تحليل پيامهاي رسانهاي ياد ميكنند:
1. پيامهاي رسانهاي را دستاندركاران رسانهها ميسازند؛
2. پيامهاي رسانهاي تنها بخشي از واقعيت را بيان ميكنند؛
3. هر رسانه مجموعهاي از قواعد منحصر به فرد براي توليد پيام را دارد؛
4. مخاطبان، پيامهاي رسانهاي را معنا ميكنند؛
5. رسانهها در چارچوب منافع اقتصادي و سياسي خود قدم برميدارند.
از سوي ديگر عدهاي از صاحبنظران علوم ارتباطات، سواد رسانهاي را مفهومي ميدانند كه در پنج پرسش زير مطرح ميشود:
1. چه كسي پيامهاي رسانهاي را ميآفريند؟
2. كدام يك از فنون رسانهاي براي جلب توجه مخاطبان استفاده شده است؟
3. چگونه افراد مختلف قضاوتها و تفسيرهاي گوناگوني از پيامهاي يكسان دارند؟
4. ارزشها و سبكهاي زندگي كه در رسانهها ارائه ميشوند، كداماند؟
5. هدف آفرينندگان و سازندگان پيام چيست؟
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم/ گزارشی از نشست «نقش روحانیت در تبیین دفاع مقدس»
وستانیوز
@amniatemeli