eitaa logo
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
14هزار دنبال‌کننده
711 عکس
1.6هزار ویدیو
31 فایل
خبرگزاری وستانیوز کانال توسط دکتر مکرمی پور کارشناس مسائل بین الملل و امنیت ملی مدیریت می شود. ارتباط @mbmokaramipour
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۰ خرداد ۱۴۰۲
🔺 روسیه و چین در خاورمیانه رقیبند یا شریک؟ بخش ۱ موسسه خاورمیانه 🔹 چین در ماه مارس امسال توانست میان ایران و عربستان سعودی میانجی‌گری کند و این دو کشور مهم خاورمیانه را بعد از یک دهه درگیری غیرمستقیم، به میز مذاکره و توافق و ازسرگیری روابط بازگرداند. روسیه این اتفاق را یک گام مثبت به سمت نظم منطقه‌ای چندقطبی می‌بیند و از آن راضی است. علاوه بر توافق دو کشور بر سر رسیدن خاورمیانه به یک نظم چندقطبی، آنها بر سر دو نکتۀ دیگر نیز توافق دارند: مخالفت با تحریم‌های گسترده و یک‌جانبۀ غربی علیه کشورهای این منطقه، و همچنین مخالفت با جنبش‌های دموکراسی‌خواهانه در این منطقه. 🔸 در سال‌های گذشته، در شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و چین به طور مشترک با تحریم دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی مخالفت کردند. همچنین هر دو کشور توانستند که تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سال 2020 را خنثی کنند. از لحاظ جنبش‌های دموکراسی‌خواهی نیز روسیه و چین، هر دو، به انقلاب‌های بهار عربی در سال 2011 عمیقاً مشکوک و بدبین بودند. این دو کشور به‌شدت با مداخلۀ نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لیبی که منجر به سرنگونی معمر قذافی شد مخالف بودند. در ژوئن 2022 نیز روسیه و چین از ایران در برابر انتقادات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) بابت توضیحات تهران دربارۀ برنامۀ هسته‌ای این کشور قبل از سال 2003 دفاع کردند. 🔹 علیرغم تعهد رسمی دو کشور به هماهنگی در خاورمیانه و نیز علیرغم گفتار رسمی دو کشور مبنی بر استقبال از افزایش صلح و همکاری میان کشورهای خاورمیانه، اما واقعیت این است که روسیه نگران است که نکند زیر سایۀ کامل چین در خاورمیانه قرار بگیرد و نقش قطعی چین به عنوان داور نزاع‌های خاورمیانه‌ای تثبیت شود و حضور تاریخی روسیه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. همچنین، چین نیز به‌طور کلی مواضع مسکو در قبال بحران‌های منطقه‌ای و استراتژی طرح قدرت آن را تایید نمی‌کند. 🔸 بنابراین می‌توان گفت که موفقیت دیپلماتیک چین در خاورمیانه، به‌وضوح جاه‌طلبی‌های داوری روسیه در خلیج فارس، یعنی میل این کشور به داشتن جایگاه داوری در خاورمیانه، را تحت‌الشعاع قرار داده است. روسیه بارها خود را به‌عنوان یک میانجی بالقوه بین عربستان سعودی و ایران مطرح کرده بود و حتی نوامبر 2022 نیز این پیشنهاد را روی میز گذاشت اما به جایی نرسید. 🔹 روسیه همچنین از طرح امنیت جمعی خود برای خلیج فارس در ژوئیه 2019 نیز رونمایی کرده بود. روسیه در این طرح خواستار گفتگوی چندطرفه بین کشورهای متخاصم در منطقه شده بود. روسیه در پی این طرح می‌خواست نهادی با عنوان سازمان امنیت و همکاری در خلیج فارس تأسیس و بنا کند. این نهاد امنیتی پیشنهادی روسیه در خلیج فارس، منعکس‌کنندۀ کنفرانس 1991 مادرید است که با حمایت مشترک ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی انجام شد و اسرائیل را با دشمنانی مانند سوریه، لبنان و اردن به میز مذاکره آورد. 🔶 روسیه تنها رقیب خود برای نفوذ در خاورمیانه را آمریکا می‌دانست. اما چین با سیاست‌های اخیرش سبب شده روس‌ها تصور کنند که این کشور نیز به آمریکا اضافه شده و پا در حوزۀ نفوذ سنتی روسیه گذاشته و در حال کاهش‌دادن امتیازات و دست بالاتر روسیه در این منطقه است. چین تلاشی جدی را آغاز کرده تا فعالیت‌های سیاسی‌اش در منطقه را افزایش و گسترش دهد و بنابراین وارد منطقه‌ای شده که پیش از این در انحصار روسیه و آمریکا بود. منبع https://www.mei.edu/publications/potential-and-limitations-russia-china-cooperation-middle-east @amniatemeli
۳۰ خرداد ۱۴۰۲
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سیر تکامل قاتل گلوبال هاوک 🔹سامانه سوم خرداد ترسناک‌تر از همیشه سامانه سوم خرداد @amniatemeli
۳۰ خرداد ۱۴۰۲
🔺شاخص‌هاي قدرت نرم با تأمل در تعريف‌هايي كه تاكنون از قدرت نرم ارائه شده و نيز درك صحيح از تفاوت ماهيتي قدرت سخت و نرم، مي‌توان به تمايز آن دو پي برد. ماهيت قدرت سخت، ساخت سلسله‌مراتبي مبتني بر واقعيت‌هاست، ولي ماهيت قدرت نرم، ساخت انتزاعي مبتني بر ارتباط متقابل است. در بررسي شاخص‌هاي قدرت به طور كلي، و قدرت نرم به طور اخص مي‌توان ميان مؤلفه‌هاي مادي و معنوي، تفكيك و تمايز قائل شد. مؤلفه‌ها و عوامل مادي شكل‌دهنده قدرت عبارت است از: منابع زيرزميني، تكنولوژي به ميزان جمعيت و نيروي انساني، شمار نيروي نظامي، وسعت سرزمين، آب و هوا، نوع زمين، موقعيت دسترسي به دريا يا مجاورت با كشورها، ظرفيت صنعتي، ترابري و ارتباطات، تأسيسات نظامي و انتظامي و... . همچنين مؤلفه‌هاي كيفي و عوامل شكل‌دهنده معنوي قدرت عبارت است از: ارزش‌ها، نوع حكومت، نوع ارتباط حكومت، استعدادهاي علمي، اخلاق اجتماعي، اطلاعات و آگاهي‌ها، خود رهبري و روحيه ملي و... . افزون بر اين، برخي عوامل سياسي، از جمله ثبات سياسي، نوع رژيم، اعتبار ملي و رهبري، از مؤلفه‌هاي اصلي قدرت نرم به شمار مي‌آيد. در بررسي شاخص‌هاي قدرت نرم از نگاه ديگر مي‌توان به اركان قدرت نرم توجه كرد. در اين فرآيند، دست‌كم سه ركن اصلي و مهم براي آن قابل شناسايي است: يك ـ باورها و ارزش‌ها باورها عبارت‌اند از: «ايمان و اعتقادي كه به وجه از واقعيت داريم و آن را حقيقتي آزموده‌شده و دانسته مي‌پنداريم. افراد بر اساس باورهاي خود، ترجيحاتشان را متناسب با ارزش‌هاي خويش، نظم و نظام مي‌بخشند. امتيازهايي كه از ارزش‌ها، هنجارها و الگوهاي اجتماعي و از بسترهاي ويژه تاريخي، اجتماعي، اقليمي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي سرچشمه مي‌گيرد، جوهره قدرت نرم را تشكيل مي‌دهد». دو ـ اعتماد «اعتماد كه جان‌مايه سرمايه اجتماعي است، يكي ديگر از اركان قدرت را شكل مي‌دهد. اعتماد اجتماعي بر انتظارات و تعهدات اكتسابي و تأييدشده به لحاظ اجتماعي دلالت دارد، كه افراد منتسب به يكديگر و در برابر سازمان‌ها و نهادهاي مربوط به زندگي اجتماعي‌شان دارند. اعتماد، عملي دو طرفه است و انديشمندان آن را به سه دسته تقسيم كرده‌اند: اول، اعتماد عمومي كه به كليت جامعه بازمي‌گردد. اعتماد عمومي، آمادگي بالقوه شهروندان براي همكاري با يكديگر و نيز آمادگي آنها را براي وارد شدن در كوشش‌هاي مدني نشان مي‌دهد. دوم، اعتماد دانش‌پايه كه مي‌تواند در هر جامعه‌اي وجود داشته باشد و مبناي آن دانش است. سوم، اعتماد ويژه كه به وجود اعتماد ميان تعداد اندكي از افراد اشاره دارد». سه ـ اعتبار ضلع ديگر قدرت نرم، اعتبار است. اعتبار و پرستيژ، همواره مدنظر قدرت‌ها بوده‌ است. ازاين‌رو، انديشمندان روابط بين‌الملل، آن را يك منبع مستقل قدرت برمي‌شمارند. البته اعتبار ناشي از عوامل گوناگوني، از جمله حسن انجام وظايف، كارآمدي و... است. ناي در اين خصوص مي‌گويد: «اعتبار، يك منشأ تعيين‌كننده و يك ركن با اهميت قدرت نرم شمرده مي‌شود. از نظر وي، شهرت يا اعتبار، اهميت بيشتري حتي در مقايسه با گذشته پيدا كرده است». مبارزات سياسي بر سر به وجود آوردن و از بين بردن اعتبار رخ مي‌دهد. دولت‌ها نه‌تنها با ديگر دولت‌ها بر سر اعتبار رقابت مي‌كنند، بلكه اين كار را با بهره‌گيري از گستره وسيعي از بديل‌هاي گوناگون، شامل رسانه‌هاي خبري شركت‌ها، سازمان‌هاي غيردولتي و سازمان‌هاي بين‌المللي در مجامع علمي صورت مي‌دهند. از مجموع آن‌چه گفتيم، مي‌توان مهم‌ترين و برجسته‌ترين ويژگي‌هاي قدرت نرم را به عنوان شاخص‌هايي براي درك و شناخت ماهيت و اثرگذاري آن در فرآيند اِعمال قدرت با رويكرد نرم بازشناخت: اول ـ قدرت نرم نه زور است و نه پول؛ دوم ـ در آن روي ذهنيت‌ها سرمايه‌گذاري مي‌شود؛ سوم ـ از جذابيت براي ايجاد اشتراك بين ارزش‌ها سود جسته مي‌شود؛ چهارم ـ از الزام و وظيفه همكاري براي رسيدن به همه خواست‌ها بهره مي‌گيرد؛ پنجم ـ به آن دسته از قابليت‌ها و توانايي‌هايي گفته مي‌شود كه با به‌كارگيري ‌ابزاري چون فرهنگ، آرمان يا ارزش‌هاي اخلاقي، به صورت غيرمستقيم بر منافع يا رفتارهاي ديگران اثر مي‌گذارد؛ ششم ـ تبليغات سياسي نيست؛ هفتم ـ مباحث عقلاني و ارزش‌هاي عموم را دربرمي‌گيرد؛ هشتم ـ هدف آن، اثرگذاري بر افكار عمومي خارج و داخل كشور است. @amniatemeli
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
20.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥برجام یعنی خلع سلاح ابدی ایران. 🔸️وقتی در تیرماه ۱۳۹۴، برجام به امضاء رسید، شور و نشاطی به جامعۀ ایران تزریق شد، چرا که امید آن می‌رفت با برجام، به گشایش اقتصادی و موفقیت در روابط بین‌المللی دست پیدا کنیم. اما از همان آغاز، افرادی بودند که با تکیه بر مفاد توافق‌نامه برجام، آن را در نهایت مخالف با گشایش اقتصادی و در افقی گسترده‌تر، امنیت ملی می‌دیدند. تقریباً سه سال بعد و در اردیبهشت ۱۳۹۷، آمریکا از برجام خارج شد و سلسله‌ای از تحریم‌های بی‌سابقه و تورم عنان‌گسیخته بر سر مردمان کشور ما آوار شد. در طی چند سال گذشته نیز گویا برجام اهمیت خودش را برای مردم ایران از دست داده است. 🔸️مرحوم ابومحمد عسگرخانی یکی از افرادی است که از همان ابتدا، با برجام مخالف بود و از هر فرصتی برای روشنگری دربارۀ خطرات برخی مفاد آن برای آیندۀ ایران، استفاده می‌کرد. اینجا عسگرخانی تنها یکسال پس از برجام به پیش‌بینی‌هایی دربارۀ آن دست می‌زند که در آن روزها، برای برخی افراد، عجیب به نظر می‌رسید اما امروزه خیلی از آن‌ها محقق شده‌اند. 🗂منبع: سیمافکر @amniatemeli
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
🔺تعداد سلاح های هسته ای در کشورهای مختلف جهان؛ 🇷🇺 روسیه: 6255 🇺🇸 ایالات متحده: 5550 🇨🇳 چین: 350 🇫🇷 فرانسه: 290 🇬🇧 بریتانیا: 225 🇵🇰 پاکستان: 165 🇮🇳 هند: 156 🏴‍☠رژیم اشغالگر قدس: 90 🇰🇵 کره شمالی: 40-50 @amniatemeli
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از ابوقاسم
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
13.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویدیو / ورود بزرگترین جریان ثروت به خلیج فارس در غیاب ایران 🔻 تحلیل فرید زکریا از دگرگونی در منطقه خلیج فارس را ببینید (05:53 دقیقه) @amniatemeli
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
23.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️️🚨 | قدرت مخوف و ویرانگر موشکی ایران؛ معرفی ۱۰ مورد از مخوف‌ترین موشک‌های ایرانی به زبان انگلیسی... وستانیوز @amniatemeli
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
به گفته والت توازن تهدید در مقایسه با توازن قدرت شاخص بهتری برای پیش بینی شکل گیری اتحادهاست. برای ن
🔺نظریه تهدید ارتباط تنگاتنگی با نظریه توازن قدرت دارد ولی متفاوت با آن است. به موجب نظریه توازن قدرت، کشورها در برابر قدرت موازنه ایجاد می کنند. اما هواداران نظریه تهدید می گویند متغیرهای دیگری که این نظریه در نظر می گیرد امکان تبیین نمونه هایی از توازن را فراهم می سازند که با نظریه توازن قدرت به سهولت قابل تبیین نیستند. بنابراین نظریه تهدید، تعمیم و تنقیح سودمند نظریه قدرت است. برای نمونه، بسیاری کشورها در جنگ سرد مطابق آن چه روایت خام نظریه توازن قدرت پیش بینی می کرد به جای پیوستن به اتحاد شوروی که ضعیف تر بود به ایالات متحده پیوستند که قوی تر بود. 🔹آزمون دقیق نظریه تهدید به دلیل دشواری های موجود در برآورد متغیرهای کلیدی مانند «قدرت آفندی» و «نیات تجاوزکارانه» دشوار است. سنجش قدرت آفندی از آن رو دشوار است که از بسیاری از انواع نیروی نظامی می توان هم برای پدافند استفاده کرد و هم برای آفند و نیروهایی که مأموریت شان پدافندی است ممکن است برای اجرای عملیات مقابله با آفند به توانایی آفندی نیاز داشته باشد. به همین ترتیب، برآورد نیات تجاوزکارانه می تواند دشوار باشد. نیت ها به ندرت دونمایی یعنی با «تجاوزکارانه» و /«غیرتجاوزکارانه» اند بلکه نوعی گرایش وجود دارد که می تواند از درجه شدید تا درجه صفر را در برگیرد و در گذر زمان تغییر کند. وانگهی، شاید نیات تجاوزکارانه ملهم از تحلیل تلویحی سودها و هزینه ها باشد: اگر چشم اندازهای موفقیت روشن باشد و هزینه ها اندک به نظر رسد به نحوی که تجاوز و بنابراین تهدید صرفاً به معنی فرصت طلبی در شرایط وجود عدم توازن قدرت باشد ممکن است رهبران تجاوزکارتر شوند. 🔸همچنین برآورد نیات تجاوزکارانه می تواند از آن رو دشوار باشد که این برآوردها قضاوت ذهنی گروهی از افراد درباره نیات گروهی دیگر از افراد است. ممکن است تک تک اعضای هر یک از این دو گروه بیایند و بروند، نفوذ متفاوتی داشته باشند، با هم فرق کنند و نظرشان را تغییر دهند. روشن نیست که باید نظر چه کسانی را در هر گروه در نظر گرفت و نظرات چه کسانی را نه. اگر نیات تجاوزکارانه به شکل رسمی اعلام نشده باشند یا فعالیت های اطلاعاتی فوق العاده خوبی صورت نگیرد فعالیت های اطلاعاتی فوق العاده خوبی صورت نگیرد ممکن است گروه قضاوت کننده همراه با آماده شدن گروه دیگر برای دست به کار شدن، شواهد فزاینده ای به دستش رسد ولی نمی تواند با قطعیت نیات طرف دیگر را بشناسد مگر زمانی که او قطعاً دست به تجاوز بزند. بنابرای آگاهی از نیات رهبران می تواند برای ناظران بیرون (و حتی داخلی) دشوار باشد و آگاهی از نیات رهبری هنگامی که به شکلی برگشت پذیر خود را متعهد به اقدامی نکرده باشد می تواند ناممکن باشد. وضعیت معمول از این قرار است که برخی افراد یک کشور، رهبران کشور دیگر را تجاوزکار می دانند ولی دیگران نه، رهبری کشور دوم هم یک دست نیست و قضاوت های مشابهی درباره کشور اول دارد. @amniatemeli
۱ تیر ۱۴۰۲
36.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویدیو / عمان؛ سوئیس خاورمیانه و راز و رموزش! قسمت اول عمان به دلیل نقشش در شورای همکاری خلیج فارس به سوئیس مشهور است در دوران باستان اگر شبه جزیره عربستان را به صورت یک کلیت در نظر بگیریم تنها دو کشور در آنجا بود در شرق عمان و در غرب یمن عمان از ابتدای تاریخ وجود داشته است حضرت محمد(ص) زمانی که پیامرسان‌هایش را به کشورهای مختلف فرستاد برای پادشاهان عمان نیز نامه نوشت. @amniatemeli
۱ تیر ۱۴۰۲
🔺 روسیه برای چین یک مشکل است یا فرصت؟ نشنال اینترست 🔸 از دیدگاه چین، روسیه در اوکراین دچار نوعی "خون دماغ" شده که نه تنها از منظر سیاست قدرت شرم آور است بلکه به افزایش وحدت و همگرائی ناتو نیز کمک کرده است. علاوه بر این، روس‌ها به چینی‌ها گفته بودند که انتظار یک «عملیات نظامی ویژه» محدودتر را داشته باشند – نه یک تهاجم تمام عیار. یک متحد فلج ممکن است به نوعی بار و مانع باشد اما متحدی که توانائی عبور از آستانه اتمی را داشته باشد، مطمئنا می تواند فاجعه آفرین نیز باشد.  🔹 چین رویای جایگزینی نظم تحت رهبری غرب با نظمی تحت رهبری خود را دارد و برای بدست آوردن سرزمینی که آن را بخشی از میراث ملی خود می داند، در حال برنامه ریزی است. برخی احساس می‌کنند طرح صلح دوازده ماده‌ای که اخیراً شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرد، اشاره به تمایل این کشور به عقب‌نشینی متحدش روسیه از یک جنگ نیابتی طولانی و سخت با غرب را دارد که درعین حال به روسیه کمک می کند جایگاه خود را به عنوان یک قدرت برتر حفظ ‌کند. فیلسوف چینی "سون تزو" گفته بود: "پیروزی از یافتن فرصت در مشکلات حاصل می شود." در حالی که در روابط کنونی چین با روسیه نکات منفی وجود دارد، اما جنبه های روشن نیز دیده می شود. یک متحد زمین‌ گیر بیشتر به شما وابسته می‌شود چرا که چین برای بقای روسیه ضروری است و این موضوع اهرم قابل‌ توجهی را به چین در کنترل همسایه‌اش می‌دهد. 🔸 چند مزیت جانبی دیگر نیز از وضعیت فعلی روسیه وجود دارد، مانند کاهش چشمگیر توانائی این کشور در فروش بین المللی تسلیحات. چین نه تنها می‌تواند از برخی از این فرصت ها به نحو مطلوبی استفاده کند، بلکه همزمان می تواند مسیر صادرات سلاح به کشورهایی مانند ویتنام که نمی‌خواهد توسط روسیه مسلح شوند، را قطع کنند. در عین حال، چین همچنین در حال ارزیابی این موضوع است که این وضعیت به دیدگاه آن در بازپس گیری تایوان می تواند در کوتاه مدت کمک کند یا به آن آسیب برساند؟  🔹 گرفتار شدن آمریکا در یک جنگ طولانی مدت مانند اوکراین، بسیار به نفع چین است. آیا روسیه مثل یک پرنده آلباتروس بر گردن چین برای این کشور دردسرساز خواهند بود؟ یا برعکس، آیا تضعیف روسیه فرصت های فراوانی را برای چین فراهم می کند تا منافع ملی خود را تامین کند؟ استراتژیست های بزرگ فرصت ها را در مشکلات می بینند و سرزمین مادری "سون تزو" قطعا از این قاعده مستثنی نیست. منبع https://nationalinterest.org/blog/russia-problem-or-opportunity-china-206414 @amniatemeli
۱ تیر ۱۴۰۲