ما با یک جنگ نامنظم در منطقه روبه رو هستیم
دشمن با تمام امکانات یک جنگ ترکیبی را در منطقه طراحی کرد تا از افزایش قدرت بازیگران جهانی و منطقه ای مثل چین و روسیه و ایران و کنترل جاده ابریشم و کریدور شمال جنوب جلوگیری کند .
هنوز کسی نیامده ابعاد این جنگ ترکیبی هدفمند و هوشمند را در قالب یک پازل روشن کند
آمریکا در افغانستان و آسیای جنوبی و مرکزی و قفقاز در حضور خود یک بروزرسانی هوشمندانه ای انجام داد
چه بخواهیم چه نخواهیم بخشی از آثار این حضور متوجه ما خواهد بود
آمریکا با تحریک گسل های اختلاف برانگیز در حال امنیت زدایی از آسیای مرکزی است،راهبرد آمریکا ذهنیت سازی تعارض منافع میان این کشورهاست تا به جنگ منتهی شود وخواهد شد همان طور که ولادیمیر پوتین نسبت به آن هشدار داد
جنگ در آسیای مرکزی بدون شک اتفاق خواهد افتاد و این جنگ ،توسط آمریکا برنامه ریزی می شود و استراتژی آن ها اختلال محاسباتی در میان دولت های این منطقه است
طالبان در افغانستان یکی دیگر از ابزارهای هوشمند آمریکا برای امنیت زدایی از منطقه است.
طالبان ابزار هوشمند آمریکا است
حضور آمریکا در افغانستان به شکل هوشمندانه و دقیق وجود دارد ،بنابراین حضور آن ها افزایش داشته است .
سیاست های آبی طالبان در قوش تپه و کاهش سطح آب آمودریا امنیت زیست محیطی و امنیت آب شرب ترکمنستان و ازبکستان را برهم خواهد زد.
جنگ نرم طالبان در چیره سازی نظام خلافتی در برابر نظام ولایتی ایران ،همگرایی مذهبی و قومی در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و تاثیر گذاری بر آن ها ،تغییر بافت جمعیتی افغانستان و انتقال پشتو ها به فلات مرکزی افغانستان(منطقه ای که آب قوش تپه به آن خواهد رسید) و مساله مهاجرین که یک ابزار قدر و تهدیدِ در دست طالبان است ،کاهش نفوذ ایران در شیعیان افغانستان و قطع کردن این وابستگی همگی از آثار برنامه ترکیبی آمریکا در افغانستان است.
در قفقاز نیز بازی دوگانه آمریکا و اسرائیل نتیجه ای جز تقویت حضور آن ها در منطقه و تامین منافع کشورهای همسوی خود ندارد.
کریدور تاپی و کاسا ۱۰۰۰ در آسیای مرکزی و اتصال به آسیای جنوبی نیز از برنامه های آمریکا در منطقه است
کریدور هند _اسراییل نیز یکی دیگر از برنامه های آمریکا برای تضعیف محور روسیه چین و ایران بود.
این نقشه ها که در مناطق خاص خود امتداد میدانی دارد و توسط بازیگران منطقه ای پیگیری می شود آثار انگیزه های پنهان قدرتهای بزرگ غربی است و طبیعتا جدای از تعارض منافع منطقه ای که دارد در سطح کلان نیز از آثار متناسب با خود برخوردار است که این قسمت بر معادلات جهانی در موضوعات امنیتی و اقتصادی و انرژی قابل ارزیابی است.
ذهنیت تحلیلی استراتژیک می تواند نسبت تحولات منطقه ای و جهانی و معادلات سرنوشت ساز را ارزیابی کند و پیامدهای محیطی و جهانی آن و فرصت ها و تهدیدهای احتمالی که برای ما می تواند داشته باشد را روایت می کند.
اینکه ایالات متحده آمریکا در گوشه از افغانستان از سیاست های آبی طالبان حمایت کند باید بدانیم دقیقا این حرکت چه نسبتی با ایران و چین و روسیه دارد و قرار است چه پیامد ها و تهدید هایی را خلق کند .
باید بدانیم دقیقا چگونه باید جزئیات برنامه آمریکا در اوراسیا را در قالب یک پازل و فهم بهم پیوسته ارزیابی و تحلیل کنیم این شروع تفاوت تحلیل های استراتژیک و داستان سرایی های پوپولیستی است.
ابوقاسم
13.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تحلیل خبرنگار مصری فرید ذکریا در شبکهCNN از دگرگونی و تغییرات آینده منطقه خلیج فارس
وستانیوز
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺اهداف آموزش سواد رسانهاي ايجاد تفكر خلاقانه، تفكر انتقادي و موشكافانه در افراد؛ استفاده از فناوري
🔺مركز تحقيقات سواد رسانهاي در اروپا سه فلسفه براي آموزش سواد رسانهاي را طرح ميكند:
الف) سواد رسانهاي، آموزشي براي زندگي در دنياي رسانههاي جهاني است؛
ب) قلب سواد رسانهاي، پرسش آگاهانه است؛
ج) سواد رسانهاي جايگزيني براي سانسور، تحريم يا سرزنش رسانهها است.
با مشخص شدن ضرورت سواد رسانهاي و ظرافت نهفته در رسانهها، بايد يادآور شد كه اولين گام براي آموزش سواد رسانهاي، شناخت ويژگيها يا همان ظرفيتهاي نهفته در رسانههاست. دومين گام اين است كه چگونه مخاطب براي مواجهه با رسانهها از ابزارهاي دوگانه مهارت و شايستگي استفاده كند.
هفت ـ سواد رسانهاي در جامعه
سواد رسانهاي در جامعه به معناي عكسالعمل شهروندان در قبال عملكرد رسانههاست. در واقع شهروندان ميتوانند به مشروعسازي گزينههاي سالم در رسانهها بپردازند. از اين منظر يك شهروند فعال همراه با سواد رسانهاي بالا ميتواند در جهت تغييرات اجتماعي مثبت، فعال باشد.
سواد رسانهاي به افراد ميآموزد پيام را توليد، تفسير و مناسبترين رسانه را براي ارتباط انتخاب كنند و سرانجام نقش بيشتري در توليدات رسانهاي داشته باشند. در بسياري از اوقات، جريان اطلاعات به صورت عمودي و از بالا به پايين است اما بايد جريان اطلاعات از اين حالت به صورت افقي در آيد و به يك رابطه دو طرفه بين مخاطب و رسانه تبديل شود، به گونهاي كه مخاطب در مبادله اطلاعات مشاركت داشته باشد.
هشت ـ دلايل فراگيري سواد رسانهاي
در عصر حاضر با ظهور وسايل ارتباط جمعي جديد، همه انسانها بيش از پيش مورد هجوم اطلاعات رسانهاي قرار دارند. حفظ استقلال، اجتناب از انفعال، بهرهمندي از تفكر نقادانه و افزايش مهارتها و توانايي در برخورد با امواجِ فراگير، تنها از راه تكامل سواد رسانهاي ميسر ميشود. در هر حال سواد رسانهاي قصد هوشياري و اختياربخشي را به مخاطب دارد و در چنين عصري اين مهارتها پايه و اساس و آينده جامعه آگاه را تشكيل ميدهند و باعث تقويت و قدرتمند شدن ساختارهاي دموكراتيك جامعه ميشود.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رمز عاقبت به خیر نشدن برخی سیاسیون در جمهوری اسلامی از زبان شهید سلیمانی
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺مركز تحقيقات سواد رسانهاي در اروپا سه فلسفه براي آموزش سواد رسانهاي را طرح ميكند: الف) سواد رسا
🔺آنچه ضرورت دارد، اين است كه در برخورد با رسانهها موارد زير را مدنظر داشته باشيم و به راحتي تسليم پيامهاي رسانهاي نشويم:
اول ـ استفاده آگاهانه از رسانهها
آگاهي به مخاطب در مورد اينكه برنامه رسانهها چگونه تنظيم ميشود، چه چيزي در آن حذف يا اضافه ميشود و اينكه رسانهها چگونه دانش و درك ما را از جهان اطرافمان شكل ميدهند، از شيوههاي عمده در پيشبرد اهداف رسانهها در يك جامعه جهاني است.
دوم ـ نگاه منتقدانه به محتواي رسانهها
كسب توانايي زير سوال بردن صحت اطلاعاتي كه از رسانهها دريافت ميكنيم، موجب ميشود ما از مصرفكننده منفعل به مصرفكننده نقاد و تحليلگر تبديل و از مقاصد پنهان رسانهها آگاه شويم. با اين توانايي اهدافي را كه در پس گفتارها و تصاوير رسانهاي جهت القاي ارزش و ايدئولوژي خاصي نهفته است، تشخيص ميدهيم.
سوم ـ تحليل پيامها و اهداف رسانهها
اين مرحله در برگيرنده كسب دانش كافي درباره زمينههاي تاريخي و اقتصادي رسانهها، منافع و علايق آنها در حوزههاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و تبليغي است. لازم است بدانيم كه چه كسي و يا چه چيزي به وسيله چه كساني، چگونه، چرا و با چه اهدافي به تصوير كشيده ميشوند. بنابراين، بايد قادر به درك زبان رسانهها بود و معاني، مفاهيم، و نشانههاي رسانهها را شناخت.
چهارم ـ جايگزيني ارزشها و ديدگاهها توسط رسانهها
رسانهها به آن علت ساخته و پرداخته ميشوند كه از كسي يا چيزي كه براي سازندگان آن اهميت دارد، پيامي بفرستند. صاحبان رسانه سعي دارند بهتر اطلاعات را رمزگذاري و در اشكال مختلف به بيننده منتقل كنند، تا بتوانند ارزشهاي خود را بر مخاطب تحميل كنند.
پنجم ـ برداشتهاي گوناگون از يك پيام واحد رسانهاي
به علت تفاوتهاي سني، تربيتي و آموزشي، دو نفر را نميتوان يافت كه يك فيلم واحد را همانند يكديگر ببينند. بنابراين، ملاحظه ميشود كه يكي از پيامدهاي تحليل و درك پيامهاي رسانهاي، افزايش آگاهي در جامعه است كه ميتواند منجر به ساختارهاي دموكراتيك جامعه نيز بشود. بر اساس اين رويكرد در جامعه شهرونداني مسئول، آگاه، پردازشگر، موثر و كارآمد پديد ميآيند.
نه ـ سواد رسانهاي و تفكر انتقادي
كارشناسان حوزه سواد رسانهاي از پنج اصل اساسي براي تحليل پيامهاي رسانهاي ياد ميكنند:
1. پيامهاي رسانهاي را دستاندركاران رسانهها ميسازند؛
2. پيامهاي رسانهاي تنها بخشي از واقعيت را بيان ميكنند؛
3. هر رسانه مجموعهاي از قواعد منحصر به فرد براي توليد پيام را دارد؛
4. مخاطبان، پيامهاي رسانهاي را معنا ميكنند؛
5. رسانهها در چارچوب منافع اقتصادي و سياسي خود قدم برميدارند.
از سوي ديگر عدهاي از صاحبنظران علوم ارتباطات، سواد رسانهاي را مفهومي ميدانند كه در پنج پرسش زير مطرح ميشود:
1. چه كسي پيامهاي رسانهاي را ميآفريند؟
2. كدام يك از فنون رسانهاي براي جلب توجه مخاطبان استفاده شده است؟
3. چگونه افراد مختلف قضاوتها و تفسيرهاي گوناگوني از پيامهاي يكسان دارند؟
4. ارزشها و سبكهاي زندگي كه در رسانهها ارائه ميشوند، كداماند؟
5. هدف آفرينندگان و سازندگان پيام چيست؟
@amniatemeli
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم/ گزارشی از نشست «نقش روحانیت در تبیین دفاع مقدس»
وستانیوز
@amniatemeli
یکی از اشتباهات اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی در افغانستان، رها کردن پایگاه اجتماعی خود(شیعیان هزاره و ازبک ها و تاجیک ها) است،مساله ای که به کاهش نفوذ ایران در این کشور منجر خواهد شد.
طراحان این سیاست ها برای مصرف داخلی ایران یه سری چالش هایی را ایجاد می کنند و به آن پاسخ می دهند
و ذهن ها را نسبت به سایر خطرات عمیقی که هست منحرف می کنند
مثلا یکی از این افراد که از قرار معلوم مسئولیت دارند در این مساله، اخیرا گفته است که طالبان بدنبال خراسان بزرگ نیست بلکه درصدد تشکیل پشتونستان بزرگ در افغانستان و پاکستان است
در این اظهار نظر ها مساله ای که اساساً برای ما تهدید نیست را ضریب می دهند و نسبت به چالش واقعی سکوت می کنند.
تهدید اساسی برای منافع ملی و امنیت عمومی ایران تشکیل پشتونستان با گرایش نظام خلافتی تندرو در بغل گوش ما است. و خراسان بزرگ در حد و اندازه طالبان نیست
تهدید اساسی تغییر بافت جمعیتی افغانستان و کوچ اجباری جریان همسوی ایران یعنی شیعیان است
شیعیان یکی از پارامتر های اساسی برای تعریف منافع ملی ایران در افغانستان است.
طالبان با احیای فلات مرکزی افغانستان که با راه اندازی کانال قوش تپه بدنبال آن است در صدد گسیل پشتون های پاکستان به ولایت هایی مثل بغلان و سمنگان و فاریاب و... است تا با جمعیت سازی ،دست ایران از افغانستان را کوتاه کند.
ایران نسبت به این تهدید واقعی استراتژی خاصی نداشته است و صرفا با برخی نگاه های آبکی به منافع اقتصادی بلند مدت می اندیشد ،بدون اینکه الزامات پیش روی خود را مورد توجه قرار بدهد
فرصت های اقتصادی بلندمدت در افغانستان با بی توجهی به تهدیدهای واقعی کوتاه مدتی که جلوی پای ما است و آثار آن را نیز در شاخص های مختلف و اساسی دیده ایم بدست نمی آید
ابوقاسم
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 موشنگرافی | «دستاوردهای دفاع مقدس»
🔹شهید حاج قاسم سلیمانی: ما در صحنه جنگ پیروز شدیم. پیروزِ کامل، پیروزِ ملموس.
@amniatemeli
🔺رويكردهاي مختلف سواد رسانهاي
يك ـ رويكرد ايدئولوژيك به سواد رسانهاي
ايدئولوژي، بخشي جداييناپذير از وجودِ تمام فرآيندهاي توليد، توزيع، مبادله و مصرف رسانهاي است. يكي از اهداف اوليه رويكرد ايدئولوژيك اين است كه از توصيف فرآيند توليد رسانهاي فراتر برود و پيرامون ارزشهاي ضمني و نهفته در بازنمايي بحث كند. همچنين ميكوشد كه مشخص سازد در جريان اين بازنمايي، منافع چه افرادي تأمين ميشود. اهداف رويكرد ايدئولوژيك را ميتوان چنين برشمرد:
بررسي متون رسانهاي راهي براي تشخيص ايدئولوژي حاكم؛
حساسيت بيشتر نسبت به اثرگذاري ايدئولوژي بر محتوا؛
شناخت اثرهاي مطالب رسانهاي به عنوان ابزار شكلدهنده، تقويتكننده و منعكسكننده ايدئولوژي در بطن يك فرهنگ؛
گسترش دادن رويارويي عموم با تجربه و مشاركتهاي منحصربهفرد خردهفرهنگها در جامعه؛
شناسايي چرخشهاي ايدئولوژيك در بطن فرهنگ؛
تقويت سمزدايي ايدئولوژيك؛ به عبارت ديگر، بسط شكگرايي مناسب نسبت به توضيحات ايدئولوژيك از جهان كه از طريق بازنماييهاي رسانهاي انتقال داده ميشود. اين كار را با به چالش كشيدنِ بازنماييهاي رسانهاي از فرهنگ ميتوان محقق ساخت.
دو ـ رويكرد تحليل حسبحالگونه
رويكردي است كه با واكاوي محتواي رسانهاي، سطح رشد و اكتشاف بشر را ارتقا ميبخشد. اين چارچوب به افراد فرصت ميدهد تا تأثير رسانهها را بر نگرشها، ارزشها، شيوه زندگي و تصميمهاي شخصيشان بررسي كنند. رويكرد حسبحالگونه، مخاطبمحور است. به عبارت ديگر، فرد از تجربه شخصي خويش به عنوان يك سكوي پرش براي تحليل رسانهها بهره ميگيرد. اين رويكرد به جاي پاسخگويي، بر پردازش و واكاوي ـ روشهايي براي بررسي محتواي رسانهاي ـ تأكيد ميكند. همزمان، تحليل بازنماييهاي رسانهاي در بافت تجربههاي شخصي موجب ميشود تا فرد، متن را بشناسد. اين شناخت، اطلاعاتي درباره شخصيتپردازي، قواعد پيرنگ، جهانبيني و پيامهايي درباره موفقيت و خشونت را در بر ميگيرد.
رويكرد حسبحالگونه، گستره آموزش سواد رسانهاي را بسط ميدهد. از آنجا كه بحث و تحليل با پاسخهاي شخصي به محتواي رسانهاي آغاز ميشود، تحليل حسبحالگونه، روشي عالي براي پيگيري سواد رسانهاي در كلاسهاي درس است. همچنين اين روش به طور خاص ميتواند در محيطهاي غير دانشگاه (نظير گروههاي اقليتي، بزرگسالان، سازمانهاي كليسايي و كودكان در معرض خطر) نيز مؤثر باشد.
براي نمونه، شايد بازنشستگان از توانايي لازم براي شركت در بحثهاي دانشگاه پيرامون تحليل سواد رسانهاي نداشته نباشند، اما رويكرد حسبحالگونه از منظري كليتر خاصيتي آموزشي دارد. به عبارتي ديگر، اين رويكرد، ابزار لازم را براي ارتقاي شناخت و تأمل شخصي فراهم ميآورد. همچنين رويكرد حسبحالگونه براي والدين روشي قابل فهم است، تا با توسل به آن بتوانند با فرزندان خود وارد بحث شوند.
اين رويكرد ميتواند شكاف ميان نسلها را پر كند. والدين و معلمان ميتوانند با استفاده از رسانهها، زبان، فرهنگ، مشغلههاي ذهني و نگرانيهاي نسل جوان را درك كنند. همچنين رويكرد حسبحالگونه در پر كردن شكاف ميان گروههاي نژادي و قومي و شكافهاي فرهنگي (نظير شهري ـ روستايي، فقير ـ غني و تحصيلكرده ـ بيسواد) نيز اثرگذار است.
ادامه دارد...
@amniatemeli
24.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #یورش_بعثی_ها
💠 قسمت اول
📽 فیلمی از تجاوز نیروهای رژیم بعث عراق به خاک مقدس ایران اسلامی در اولین روزهای جنگ تحمیلی این قسمت خرمشهر مقاوم و غنیمت های جنگی بعثی ها ( پخش از تلویزیون عراق )
🇮🇷 زنده و جاوید باد یاد مردان مردی که مقابل این متجاوزین وحشی صفت سینه سپر کرده و با نثار جان شیرین خود از مرز و بوم کشورمان پاسداری کرده و داغ ناکامی و شکست را بر دل بعثی ها نهادند.
وستانیوز
@amniatemeli.
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺رويكردهاي مختلف سواد رسانهاي يك ـ رويكرد ايدئولوژيك به سواد رسانهاي ايدئولوژي، بخشي جداييناپذير
🔺سه ـ رويكرد تحليل ارتباطات غيركلامي
تبادل غير كلامي، آشكارترين و مستقيمترين ابزار بيان در ارتباطات ميانفردي است. نكته تعجببرانگيز اين است كه ارتباطات غيركلامي، نظامي پيچيده و كارآمد براي انتقال معاني نيز به شمار ميرود. بنابر اظهارات يكي از كارشناسان حوزه ارتباطات به نامِ جي. اس. فيلپات،2 بيش از دو سوم از تأثير نهايي يك پيام، در نتيجه عوامل غيركلامي رخ ميدهد.
افزون بر اين، بيل كريك،3 يك مشاور سياسي، معتقد است كه سرنخهاي غيركلامي ظريف در حركتهاي فيزيكي بدن، حالت بدن، نحو زباني و لحن صدا، بيش از 75 درصد از قضاوت مخاطب درباره شايستگي انتخاب يك نامزد انتخاباتي را شكل ميدهند. يافتههاي تحقيقاتي زير، حوزه تحليل غيركلامي را تعريف ميكنند:
ـ اطلاعات ظريف و پنهان از طريق مجاري غيركلامي در عرض چند ثانيه يا حتي يك ثانيه، انتقال مييابند؛
ـ مردم در رمزگشايي از نمونههاي ارتباطات غيركلامي نسبتاً دقيق عمل ميكنند؛
ـ رفتارهاي غيركلامي مشخص، احساسات ويژهاي نيز به همراه دارند؛
ـ نشانههاي غيركلامي به طور خاص در انتقال اطلاعات مربوط به عواطف و حس و حال تبحر دارند؛
ـ با اينكه رفتار ارتباط غيركلامي به طور كلي، با مطالعه ارتباطات ميانفردي پيوند خورده است، اما در تحليل انتقادي ارتباطات جمعي نيز ميتوان از آن بهره جست.
🔺چهار ـ رويكرد اسطورهشناختي
رويكرد اسطورهشناختي به صورتهاي مختلف به درك بهترِ محتواي رسانهاي كمك ميكند:
- شناسايي كاركردهاي اساطيري برنامه رسانهاي؛
- شناساندن محتواي رسانهاي به عنوان بازگوكننده اساطير سنتي؛
- شناسايي عناصر اساطيري در برنامههاي رسانهاي (و معناي هر يك از اين عناصر) براي رسيدن به تحليلي انتقادي از روايت؛
- شناسايي اساطير فرهنگي در برنامههاي رسانهاي؛ اساطيري كه به شناخت فرهنگ مورد نظر كمك ميكنند.
در رويكرد اسطورهشناختي بايد چند نكته را روشن ساخت. نخست، لزوم تمايزگذاري ميان قالب و محتوا. تمام مطالب رسانهاي، اسطوره به شمار نميآيند. رسانهها (نظير فيلم و اينترنت) صرفاً مجاري اطلاعاتي هستند. از اين روي، رسانه به خودي خود، اسطوره قلمداد نميشود، اما ميتواند در نقش انتقالدهنده اسطوره در دوران مدرن ظاهر شود. در نتيجه، شناسايي عناصر اساطيري در بازنماييهاي رسانهاي، گام نخست در تحليل اسطورهشناختي به شمار ميآيد.
ادامه دارد...
@amniatemeli
45.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قسمت جدید مستند تارکد
انتشار اسناد جدیدی از خیانتها و جاسوسیها و فرار بنیصدر که تاکنون نشنیدهاید.
@amniatemeli