✍طرح درس(درسنامه)
عطر قرآن 👈 قسمت اول
هدف کلی
دانش آموزان در این درس با بعضی از مفاهیم آیه های 100 تا 124 سوره بقره آشنا می شوند.
اهداف جزیی
دانش آموزان در این با موارد زیر آشنا می شوند:
1. مسجد الحرام، مسجد الاقصی، مقام ابراهیم(ع)
2. آداب مسجد
3. اسامی برخی از پیامبران الهی(غ)
4. آداب قرآن
5. عامل آبادانی مساجد
هدف رفتاری (خروجی)
انتظار می رود که در پایان درس دانش آموزان بتوانند عامل آبادانی مساجد را بیان نموتده و هنگام حضور در مساجد آداب آن را رعایت کنند.
روش های مناسب تدریس
1. توضیحی 2. فعّال: (پرسش و پاسخ، مسابقه و ...)
رسانه های آموزشی
کارت و تابلو
عطر قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند بخشنده مهربان
سلام علیکم
حال شما خوب است؟
آیا دوست دارید سؤالی از سؤال های دو جلسة قبل بپرسم؟ همه با دقّت گوش کنید. این سؤال را هرکسی جواب دهد، می تواند یک شعر کوتاه، با نام، «عطر قرآن» را بخواند.
نام یکی از فرشته هایی را که رابط بین خداوند و پیامبران است، بگویید؟
آفرین! کمی فکر کنید. یک راهنمایی می کنم. نام این فرشته در آیة 98 سورة بقره آمده است. بله! جبرئیل
این فرشتة خدا، رسانندة قرآن به پیامبر(ص) است.
حالا شما که جواب دادی تشریف بیاور و این شعر را بخوان. تا ایشان تشریف می آود با یک صلوات قرآنی جلسه را نورانی کنید. «اللهم صل و سلم و زد و بارک علی رسول الله و آله الاطهار.»
«عطر قرآن»
وقتی که قرآن خواند دیروز
مادر بزرگ مهربانم
گفتم: «خدایا دوست دارم
همراه او قرآن بخوانم.»
*
مادر بزرگم سوره ای خواند
از آن کتاب آسمانی
در خانة ما باز پیچید
انگار عطر مهربانی
*
با این که من قرآن نخواندم
احساس کردم شاد هستم
مثل نسیم صبحگاهی
از غصه ها آزاد هستم
«محمد رضا میرزایی»
1- حالا دو گروه «الف» و «ب» را انتخاب می کنم. از هر گروه 3 نفری، سؤال هایی می پرسم، مثل: مسابقه های قبل. هر گروه با توجه به تصاویری که در تابلو نصب می شود. به سؤال ها پاسخ دهد و امتیاز خود را بگیرد.
- گروه الف: نام مسجد مورد نظر را بگویید؟ مسجد الحرام (15 امتیاز)
- گروه ب: نام مسجد مورد نظر را بگویید؟ مسجد الاقصی ـ قدس (15 امتیاز)
سؤال از دانش آموزان
به قرآن مراجعه کنید. با توجه به ترجمة آیه 114 سوره بقره بگویید: به کسی که مانع نام و یاد خداوند در مساجد شود و در ویرانی اشان کوشش کند، چه می گویند؟ ظالم
گروه الف: مسجد الحرام در کجاست؟ مکّه (15 امتیاز)
گروه ب: مسجد الاقصی در کجاست؟ بیت المقدس ـ فلسطین اشغالی (15 امتیاز)
آیا می دانید: مسجد الحرام جای بیش از پانصد هزار نفر نمازگزار را دراد. و چاه زمزم در آن جا هست.
2- گروه الف ـ نام این مکان را بگویید؟ (با توجه به تصویر و آیه 125 سوره بقره)
مقام ابراهیم(ع) (5 امتیاز)
گروه ب ـ چه کسانی در حال پاکیزه کردن مسجد الحرام هستند؟ (با توجه به تصویر و آیه 125 سوره بقره)
حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) (5 امتیاز)
سؤال از دانش آموزان:
یکی از شعارهای اسلامی دربارة نظافت را بگویید؟ بله! «النظافة من الایمان»
دو گروه شوید. گروه اول: «النظافة» گروه دوم: «من الایمان»
نظافت جزیی از ایمان است. مؤمن پاکیزه و تمیز است. کسی که در تمیز نگه داشتن مسجد تلاش کند. محبوب خداست. برای این که ما هم محبوب خدا باشیم، چه کنیم؟
گروه الف: - با ض و و وارد مسجد شویم. وضو (5 امتیاز)
گروه ب: - هنگام ورود ابتدا پای ا ر س ت خود را داخل مسجد می گذاریم و صلوات می فرستیم. راست (5 امتیاز)
گروه الف: - در مسجد از ل ن ب د حرف زدن بپرهیزیم. بلند (5 امتیاز)
گروه ب: - هنگام رفتن به مسجد ل ا ب س پاکیزه بپوشیم و خود را معطّر کنیم. لباس (5 امتیاز)
این تصویر مسجد قدس است. در حال حاضر قدس در کشور غاصب اسرائیل قرار دارد. مسلمانان همه با هم کمک کنند تا قدس آزاد شود و به دامان مسلمانان و اسلام برگردد.
قولوا امنا بالله و ما انزل
الینا و ما انزل الی ابراهیم و
اسمعیل و اسحق و یعقوب
و الاسباط و ما اوتی موسی و
عیسی و ما اوتی النبیون من
ربهم لا نفرق بین احد منهم
و نحن له مسلمون
ام تقولون ان ابراهیم و
اسمعیل و اسحق و یعقوب و
الاسباط کانوا هوداً او نصاری
قل أانتم أعلم ام الله و من
اظلم ممن کتم شهادة عنده
من الله و ما الله بغافل عما
تعملون
گروه الف: نام پیامبرانی که در آیة 136 آمده است، یکی یکی بگویید؟
2 دقیقه فرصت دارید.
ادامه ی طرح درس👇👇
#طرح_درس #درسنامه
eitaa.com/amoo_safa
ادامه ی طرح درس👇👇
بله! حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع)، حضرت اسحاق(ع)، حضرت یعقوب(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع)، (10 امتیاز)
گروه ب: نام پیامبرانی که در آیة 140 آمده است، بگویید؟
بله! حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع)، حضرت یعقوب(ع) (5 امتیاز)
گروه الف – پیامبر یهود و نصارا کیست؟
حضرت موسی(ع)، و حضرت عیسی(ع)
گروه ب – پیامبرانی که نسبت بین آن ها پدر و فرزند است، کدامند؟
حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع)
حضرت یعقوب(ع) و حضرت اسحاق(ع)
حالا! نوبت جمع امتیازها است.
گروه الف: امتیاز
گروه ب: امتیاز
در پایان از گروه برنده می خواهم که یکی از افراد خود را انتخاب کند تا آخرین آیه از جزء اول را قرائت کند.
بله! یک صلوات قرآنی بفرستید: «اللهم صل و سلم و زد و بارک علی رسول الله و آله و الاطهار»
آیه ی 141: تلک امة ...
از افراد گروه ها تقاضا می شود به احترام قرآن بنشینند و به قرائت قاری محترم آقای .................. گوش فرا دهند و سکوت را رعایت کنند.
بله! آفرین
حالا چه کسی دوست دارد قاری قرآن شود؟
به شعری که دربارة قاری قرآن آمده است و دوست دیگر شما می خواند، گوش کنید.
قاری قرآن
دوست دارم قاری قرآن شوم
مثل داداش بزرگم، مصطفی!
با صدای خوب و صوت دلنشین
مثل او قرآن بخوانم هر کجا
*
خوب می دانم که آیات خدا
سینه ام را نور باران می کند
خواندنش هر کار دشوار مرا
مثل آب خوردن آسان می کند
*
همنشین می شود در روز و شب
تا نترسم از خیال و فکر بد
غصه ها را می تکاند از دلم
وقت تنهایی به دادم می رسد
«محمد رضا میرزایی»
#طرح_درس #درسنامه
eitaa.com/amoo_safa
✍طرح درس قرآنی
نوید رستگاری
هدف کلی
دانش آموزان در این درس با بعضی از مفاهیم آیات سوره حمد و بخشی از سوره بقره آشنا می شوند.
اهداف جزیی
دانش آموزان در این درس با موارد زیر آشنا می شوند:
1. جایگاه افراد با ایمان
2. علت پرستش خداوند
3. تکبّر عامل انحراف
هدف رفتاری (خروجی)
انتظار می رود در پایان درس دانش آموزان بتوانند به دستورهای قرآنی عمل کنند و با پرهیز از بدی همچون تکبّر و پیروی از شیطان خود را از عقوبت جهنم دور نگهدارند.
روش های مناسب تدریس
1. توضیحی 2. فعّال: مسابقه، شعر، شعار و پرسش و پاسخ و ...)
رسانه های آموزشی
تخته و گچ، کارت
نوید رستگاری
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خدا
خدایی که شبنم از اوست، آفتاب از اوست
آتش و باد و خاک و آب از اوست
بیم و امید و مژده دیدار
آیه و سوره و کتاب از اوست
و با سلام به شما دانش آموزان خوب
در این شعری که از آقای نیک طلب، شاعر خوب کودکان برایتان خواندم کلمه کتاب آمده بود
چه کسی می داند نام این کتاب چیست؟ بلی، قرآن
در طول دو هفته ای که گذشت، الحمدللّه شما موفّق شدید که 50 آیه از قرآن را بخوانید. برای شما مسابقه ای تهیه دیده ایم که از دو گروه شرکت کننده می خواهیم که در جایگاه قرار گیرند.
مسابقه از چند مرحله تشکیل شده که برای هر مرحله 10 امتیاز در نظر گرفته شده، در پایان هر کدام از گروه ها که امتیازش بیشتر باشد، برنده مسابقه خواهد بود.
1. مرحله اوّل «مسابقه جورچین» است:
هر کدام از گروه ها در مدّت 2 دقیقه باید با توجّه به آیه ای که روی تخته نوشته ام کلمات زیر را مرتّب کنند تا آیه مورد نظر را به دست آورند.
گروه اول و ایاک ایاک بد نعـ ـعین نستـ
گروه دوم ذلک هدی الکتاب لاریب للمتقین فیه
شما هم بیکار ننشینید و دوستانتان را تشویق کنید: بچین بچین کنار هم
2. در این مرحله هر کدام از گروه ها باید سریع بگوید من چه عددی هستم؟
گروه الف: تعداد آیات سوره حمد؟ هفت
گروه ب: سن پیامبر هنگام نزول قرآن؟ چهل
3. من کجایم؟
من که اینجا هستم، امّا قرآن در آیه 25 سوره بقره وعده داده است که افراد با ایمان و صالح به آنجا خواهند رفت؛ جایی که در باغ های آن نهرها جاری است و افراد برای همیشه در آن زندگی می کنند.
گروه الف: اگر گفتید کجایم؟ بهشت
گروه ب: محلّ تشکیل نماز جماعت؟ مسجد
برای اینکه رفع خستگی شود و شما دانش آموزان حاضر در کلاس هم دو گروه شوید و این شعار را تکرار کنید
گروه سمت راست: تو بهترین کلامی تو بهترین کتابی
گروه سمت چپ: در آسمان دل ها تو مثل آفتابی
بلی، قرآن بهترین کتاب است به بقیه شعر گوش کنید تا با این کتاب بیشتر آشنا شویم
تمام سوره هایت
نوید رستگاری است
و باغ آیه هایت
پر از گل و قناری است
برای دردمندان
تو بهترین دوایی
برای گم گشتگان
یگانه رهنمایی
اسد الله شعبانی
4. حالا نوبت این رسیده که در مسابقه: «ضد مرا به من بگو» شرکت کنید.
گروه الف: ضد مؤمن کافر، بی ایمان
گروه ب: ضد دنیا آخرت
5. در این قسمت هر کدام از گروه ها باید یک آیه تلاوت کند و سپس به سؤال مربوطه پاسخ دهند:
گروه الف: لطف کنید قرآن را باز کرده و آیه 40 سوره بقره را تلاوت کنید
در این آیه نام کدام قوم ذکر شده است؟ بنی اسرائیل
گروه ب: شما هم قرآن را گشوده و آیه 42 را تلاوت کنید.
در این آیه نام کدام دو فرع از فروع دین آمده آن دو را ذکر کنید؟ نماز و زکات
6. به کلمه ای که روی تخته می نویسم توجّه کنید:
چه کسی می تواند حدس بزند چه کلمه ای است؟
کمی آن را تکمیل می کنم؟
و حالا چرا، چی چرا؟
بلی، گروه الف به متنی که می خوانم دقّت کند و در پایان جواب دهد که چرا؟
خداوند در آیات 21 و 22 سوره بقره می فرماید: «ای مردم، خدای خویش را بپرستید که شما و گذشتگان را آفریده، ... همان خدایی که زمین را بستر برای شما و آسمان را سقف برای شما و از آسمان، آب را فرستاد و به وسیله آن میوه ها را پرورش داد.»
گروه الف: چرا باید خدا را پرستش کرد؟
چون خداوند ما را آفریده و نعمت های فراوان عطا کرده است.
گروه ب هم به متنی که می خوانم دقّت کند و در پایان جواب دهد که چرا؟
خداوند در آیه 34 سوره بقره می فرماید: «و هنگامی که به فرشتگان گفتیم برای آدم سجده کنید، همگی سجده کردند جز شیطان که سرپیچی کرد و تکبّر ورزید و از کافران شد.»
گروه ب: چرا شیطان بر آدم سجده نکرد؟ چون تکبّر ورزید.
حالا داستان این سجده نکردن را گوش کنید: هنگام آفرینش انسان، فرشتگان شاهد این صحنه بودند. پس از تکمیل خلقت آدم و بخشیدن حیات به آن، همه برای خدا و به خاطر آفرینش چنین موجودی مأمور به سجده شدند همه سجده کردند، مگر ابلیس.
ادامه ی طرح درس👇👇
خداوند او را سرزنش کرد و گفت: «چرا در برابر آدم سجده نکردی و فرمان را نادیده گرفتی؟» شیطان گفت: «من از او بهترم، به دلیل اینکه مرا از آتش آفریدی و او را از خاک آفریدی.»
آن هایی که برای دیگران قیافه می گیرند و فکر می کنند که از دیگران برتر هستند، این کارشان شبیه کار کیست؟ شیطان
برای اینکه شیطان را از خود دور کنیم چه باید کرد؟ باید به خدا پناه برد.
با گفتن چه جمله ای؟ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
این دسته بگویید: ما پیرو قرآنیم
دسته دیگر بگویید: شیطان برو گمشو
حالا که شیطان را از خود دور کردیم، ببینیم وضعیت امتیاز دو گروه چگونه است؟
هر دو گروه را برای زحمتی که کشیدند با سه صلوات تشویق کنید.
#طرح_درس #درسنامه
eitaa.com/amoo_safa
عموصفا دوست خوب بچه ها
✍ طرح درس(درسنامه) قرآنی 👈 هدیه های آسمانی داريم بر لب خود در هر كجا بسمالله، ما را بود نگهدار ا
✍ارسال ۴ طرح درس(درسنامه)قرآنی
۱) هدیه های آسمانی
۲) راه سعادت
۳) عطر قرآن
۴) نوید رستگاری
eitaa.com/amoo_safa
27.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کار زیبای حاج عبدالرضا هلالی تقدیم به ساحت #شهید_جمهور سید ابراهیم رئیسی
#شهید_جمهور
#خادم_الرضا
#رئیسی
eitaa.com/amoo_safa
مسابقه تکرار جملات
رییس جمهور، شهید جمهور شد.
رییسی، مثل رجایی، بهشتی شد.
رئیسی باهنرش، مثل رجایی، بهشتی شد.
#شهید_جمهور
#رئیسی
eitaa.com/amoo_safa
Meisam motiee - Khakam Nakonid (320).mp3
3.32M
⚫️خاکم نکنید
امام رضا قول داده میاد😭
eitaa.com/amoo_safa
دستاوردها.ppt
2.45M
✳️ پاورپوینت دستاوردهای دولت شهید رئیسی
#پاورپوینت
#سیدالشهدای_خدمت
#عالم_مبارز_و_مجاهد
#متوسطه_به_بالا
#شهید_جمهور
#رئیسی
eitaa.com/amoo_safa
#قصه_کودکانه
فوتبال ماهی ها
🐡🐠🐟🐬🐳🐋🦈
⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️
ماهی ها توی آب نشسته بودن و حسابی حوصلشون سر رفته بود. که یه دفعه یه چیز گرد و قلمبه افتاد وسط اونها . آب گل آلود شد و ماهی ها فرار کردن. بعد از چند لحظه، گل و لای آب ته نشین شد و آب دوباره شفاف شد.
ماهی ها یواش یواش از این ور و اون ور اومدن جلو . کم کم نزدیک و نزدیک تر شدن . مثل اینکه تا حالا چنین چیزی ندیده بودن.
یکی گفت شاید این یه بچه نهنگ قلمبه است که کله شو قایم کرده و می خواد یه دفعه دهنشو باز کنه و همه ی ما رو بخوره .
با این حرف، ماهی ها یه کمی ترسیدن و از اون چیز گرد و قلمبه فاصله گرفتن. اونا رفتن عقبتر و از دور نگاهش کردن . اما اون چیزه، اصلا تکون نمی خورد، مگر اینکه آب تکونش می داد.
🐡🐠🐟🐬🐳🐋🦈
⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️
ماهی ها تا شب بهش نگاه کردن . وقتی مطمئن شدن خطرناک نیست، دوباره بهش نزدیک شدن. یکی از ماهی ها اومد جلو و با کله زد بهش. اون هم قل خورد و قل خورد و قل خورد تا دوباره سرجاش ایستاد. ماهی ها خوششون اومد. همگی نزدیک شدن و هر کدوم یه ضربه بهش زدن. اون چیز گرد هم هی قل می خورد و این ور می رفت و اون ور می رفت. طولی نکشید که ماهیها یاد گرفتن با اون بازی کنن. حالا دیگه تعداد ماهیها زیاد شده بود. یه عالمه ماهی جمع شده بودن تا با اون گردک قلمبه بازی کنن. بازی ماهیها مثل فوتبال شده بود.
🐡🐠🐟🐬🐳🐋🦈
⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️
فردای اون روز بچه ها جمع شدن کنار رود خونه تا توپ بازی کنن. یه دفعه دیدن توپشون وسط آبها افتاده و یه عالمه ماهی دارن باهاش فوتبال بازی می کنن.
بچه ها فهمیدن که دیروز توپشون گم نشده بوده بلکه تو رود خونه افتاده بوده و ماهی ها اونو پیدا کرده بودن.
بچه ها اول می خواستن توپشونو از ماهی ها پس بگیرن ولی بعدش دلشون نیومد این کارو بکنن. بچه ها اون روز به جای بازی کردن نشستن و فوتبال ماهی ها رو تماشا کردن.
🐡🐠🐟🐬🐳🐋🦈
⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️
#قصه
#داستان
eitaa.com/amoo_safa
پری کوچولو - @mer30tv.mp3
4.2M
#قصه_شب
پری کوچولو
🥱😴🥱😴🥱
eitaa.com/amoo_safa