#مدح_خوانی
#محمد_رسول_الله
#نماهنگ_صوتی
#دشتی
#محمد_اصفهانی
🍃🍃🍃🍃🍃
ولادت قطب عالم امکان
پیامبر خوبی ها
محمد رسول الله بر عاشقانش مبارک
🌹🌹🌹❤️❤️❤️
بشنوید قطعه ای نماهنگ صوتی در مدح رسول اکرم ص، در فضای آواز #دشتی
🍁
این قطعه توسط جناب دکتر محمد اصفهانی خواننده ارزشی در قالب قطعه ای
بنام "غم غفلت" خوانده شده است
ایشان دارای صدایی فوق العاده منعطف و تحریرپذیری هستند.به تحریرهای ریز و لرزشی و پیوسته ایشان دقت کنید.
ابیات خوانده شده، قسمتی از غزل زیبای #بیدل_دهلوی است،که به نظر در مدح رسول اکرم ص سروده شده است.
🍁
لازم به ذکر است تحریرهایی که می شنوید معمولا بدین صورت در مدیحه سرایی استفاده نمی شود.
اما وقتی چنین تحریرهایی رو یاد داشته باشید، بی گمان تحریرهایی را که در قالب مدح خوانی در جلساتتون استفاده میکنید، بدون مشکل و استرس زده می شود.
پس نکته مهم❗️❗️
روی تحریر تمرکز کنید.
زیبایی نغمات روی همین تحریرهاست.
تمارین صداسازی که در کلاسهای آموزشی روی آن تاکید می شود را جدی بگیرید تا قدرت تحریر پذیریتون بالاتر بره...
🍁
در ادامه شعر غزل از بیدل دهلوی
شاعر پارسی گوی توانمند اهل هند با غزلیات عرفانی ناب که در نوع خودش بی نظیر است.
در #قالب شعری #غزل
در وزن #عروضی
#متفاعلن(4)
که معمولا گوشه های #چهارپاره در اکثر ردیف های آوازی روی این وزن عروضی پیاده می شود.
👇👇👇
ز ره هوس به توکی رسم نفسی ز خود نرمیده من
همه حیرتم بهکجا روم به رهت سری نکشیده من
به چه برگ ساز طربکنم زچه جام نشئه طلبکنم
گل باغ شعله نچیده من، می داغ دل نچشیده من
چوگل آنکه نسخهٔ صد چمن ز نقاب جلوه گشوده تو
چو می آنکه عشرت عالمی ز گداز خود طلبیده من
چه بلا ستمکش غیرتم چقدر نشانهٔ حیرتم
که شهید خنجر ناز تو شده عالمی و تپیده من
تو به محفلی ننموده رو که ز تاب شعلهٔ غیرتش
همه اشکگشته بهرنگ شمع و زچشم خود نچکیده من
می جام ناز و نیازها به خمار اگر نکشد چرا
ز سرجفا نگذشته تو ز در وفا نرمیده من
چو نگاهگرم به هر طرفکهگذشته محمل ناز تو
چو دلگداخته از پیات به رکاب اشک دویده من
تو و صد چمن طرب نمو من و شبنمی نگه آبرو
به بهار عالم رنگ و بو، همه جلوه تو، همه دیده من
نه جنون سینه دریدنی نه فنون مشق تپیدنی
به سواد درد تو کی رسم الفی ز نالهکشیده من
چو سحر نیامده در نظر، رم فرصت نفس آنقدر
که برم بر آب شکفتگی به طراوت گل چیده من
بهکدام نغمهٔ دل گسل ز نواکشان نشوم خجل
چو جرس به غیر شکست دل سخنی ز خود نشنیده من
من بیدل و غم غفلتی که ز چشم بند فسون دل
همه جا ز جلوهٔ من پر است وبه هیچ جا نرسیده من
🍁
در ادامه صوت زیبای این مدح خوانی با صدای دکتر اصفهانی
👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
مدح_رسول_اکرم،محمد_اصفهانی_در_دشتی.mp3
7.64M
💥💥💥💥
#نماهنگ_صوتی
#محمد_رسول_الله ص
#محمد_اصفهانی
#دشتی
با غزلی زیبا از #بیدل_دهلوی
قطعه "غم غفلت"
مدرس #مرتضی_حبییی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#پست_موقت
🌺🌺🌺🌺
با حضور جناب اسماعیل شبرنگ
شاعر باصفای اهل بیت و مدرس فنون صداسازی
صفحه اینستاگرام
http://www.instagram.com/mortezahabibi110
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺🌺🌺
#ولادت_حضرت_زهرا_س
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
#مدح_خوانی
دستگاه #سه_گاه
گوشه #مخالف
امامت میکند بر سیزده نور خدا زهرا...
🌹🌹🌹🌹
@amoozeshe_zekre_eshgh
#مولودی_خوانی
#ولادت_حضرت_علی ع
دستگاه #شور
#حاج_محمود_کریمی
🍃🍃🍃🍃
به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع ،بشنوید یک مولودی استثنایی از استاد کریمی که در قالب دستگاه شور خوانده شده است.
همانطور که قبلا هم اشاره شده دستگاه شور دستگاه بزرگ و در واقع مادر دستگاه هاست و گستردگی بسیار زیادی دارد و در قالب روضه و حتی مولودی می توان این دستگاه را پیاده کرد.
🍁
ملودی و فضای این مولودی زیبا در واقع برگرفته از تصنیف فولکوریک و محلی عاشقانه افغانی به نام
«ملاممدجان» ❗️
که بیشتر در هرات و مزارشریف بین مردم عامی رواج زیادی دارد و بسیاری از خوانندگان مثل محمد اصفهانی نیز آن را بازخوانی کرده اند.
این تصنیف یکی از معروفترین ملودی ها در خطه افغانستان است که بعید می دانم در ایران نیز کسی آن را نشنیده باشد.
در واقع یکی از دلایل همکاری بسیار خوب مستمعین با جناب کریمی ،آشنایی مستمعین با ملودی این نغمه می باشد.
🍁
@amoozeshe_zekre_eshgh
برای اطلاعات بیشتر بد نیست خلاصه تاریخ این ملودی جانسوز را هم بدانید...❗️
ملا محمد طلبه مدرسه اسلامی در هرات است، عاشق و دلباخته دختری باحیاست، که دختر یکی از خان های هرات است، و پدر دختر با ازدواج این دو به علت بی بضاعتی ملامحمد مخالف است. این دو نذر می کنند در صورت رسیدن به هم مدتها خادمی مزار حضرت علی ع در مزار شریف رفته و خادمی کنند.
که این ملودی در واقع زمزمه های دختر خان هرات در کنار چشمه ای در شمال هرات است که اولین بار ملامحمد را آنجا دیده است.
بعدها به واسطه و میانجی امیر و صاحب مدرسه ای که ملاممد آنجا تحصیل میکرده این دو به هم رسیده و نذر خود را نیز اداء می کنند.
این عشق جاودانه و عمیق در فرهنگ افغان چنان رسوخ کرده که این ملودی زمزمه خاص و عام مردم آن دیار است.
🍁
در واقع هنر جناب کریمی است که این ملودی جانسوز را وارد فضای مولودی خوانی می کنند و با هیجان دادن به فضای ملودی آن را در قالب مولودی می خوانند.
🍁
ایشان در این کار از اکتاوخوانی نیز استفاده می کنند، دقیقه ۳:۲۵ با اوج گرفتن با یک اکتاو بالاتر مولودی را ادامه می دهند و دوباره فرود می آیند و در ادامه باز هم این مدل را در ادامه تکرار می کنند.
بشنوید این مولودی دلنشین میلاد حضرت علی ع
👇👇👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
کریمی، میلاد حضرت علی دستگاه شور (1).mp3
6.02M
💥💥💥💥
#مولودی_خوانی
#ولادت_حضرت_علی ع
#حاج_محمود_کریمی
برگرفته از ملودی محلی "ملامحمدجان"
در دستگاه #شور
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#دعاخوانی
#نغمات
چند نمونه دعای تحویل سال
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃
بشنوید چند نمونه دعای تحویل سال با صدای این حقیر که به صورت بداهه و یکباره خوانده شده است و به درخواست دوستان بابت اجرا ادعیه بصورت لحن عربی خوانده شد.
🍁
معمولا دعای تحویل سال را با الحان هیجان انگیز اجرا می شود تا شعف نوروز بیشتر جلوه کند ،اما با سایر الحان هم کمابیش اجرا می شود.
اینجا بیشتر برای درک سایر الحان در چند نغمه اجرا شده است.
🍁
✅۱ _اولین نغمه در فضای غالب ایرانی است در آواز #بیات_ترک بشنوید.
این کار نزدیک به گوشه روح الارواح است که به خوبی می توانید با اذان استاد مؤذن زاده نغمه را تداعی کنید.
@amoozeshe_zekre_eshgh
✅ ۲_ دومین فایل در حالات مقام #سه_گاه_عربی یا همان سیکاه که به فضای سه گاه ردیف ایرانی نیز نزدیک است.
معمولا دعای تحویل سال را به علت حالات طرب انگیز دستگاه سه گاه با این نغمه بیشتر اجرا می کنند ،نمونه ای در سال قبل با صدای استاد شجریان قرار داده شده بود.
مجدد گوش کنید...
✅ ۳_این فضا در حالات مقام #بیات_عربی است که با دستگاه #شور ایرانی مطابقت دارد، حالاتی از #شور و #ابوعطا است که معمولا در دعاخوانی زیاد استفاده می شود.البته اگر دعا را با تلفظ فارسی که در دعاخوانی در ایران مرسوم است بخوانیم، از حالت بیات عربی خارج و غالب کار در دستگاه شور قرار می گیرد و تحریرها و فضا کمی متفاوت می شود. که در کارهای ادعیه خوانها مثل اساتید موسوی قهار و سماواتی زیاد می شنوید.
در این حالت دستگاه شور گوشه #سلمک که کاربرد فراوانی در ادعیه خوانی دارد بسیار استفاده می شود.
✅ ۴_همان فضای بیات عربی و یا ترکیب شور و ابوعطای قبلی است با این تفاوت که در گام های بالاتری در حال اجراست و نزدیک به گوشه #حسینی می باشد.
✅ ۵_ این فضا همان #حجاز_عربی است و به عبارتی دستگاه #همایون در ردیف آواز ایرانی است.
به گوشه #شوشتری خیلی نزدیک است و دارای حزن خاصی است، که البته دعای تحویل سال با این فضا کمتر اجرا می شود.
👇👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
دعای تحویل سال_ سه گاه.mp3
481.9K
💥💥💥💥
دعای #تحویل_سال ۲
مقام #سه_گاه_عربی (سیکاه)
مطابق با
دستگاه #سه_گاه
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
دعای تحویل سال _ شور گام پایین.mp3
546.8K
💥💥💥💥
دعای #تحویل_سال ۳
مقام #بیات_عربی در گام پایین
مطابق با
دستگاه #شور و #ابوعطا
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
دعای تحویل سال_حبیبی_شور.mp3
580.9K
💥💥💥💥
دعای #تحویل_سال ۴
مقام #بیات_عربی در گام بالا
مطابق با
دستگاه #شور و #ابوعطا
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
دعای تحویل سال_ دستگاه همایون.mp3
1.34M
💥💥💥💥
دعای #تحویل_سال ۵
مقام #حجاز_عربی
مطابق با
دستگاه #همایون
و فضای گوشه #شوشتری
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh