#مدح_خوانی
#افشاری
#مرتضی_حبیبی
مصاحبه ای قدیمی از حقیر از شبکه استانی خراسان پخش گردید که قطعه ای را خواندیم که در فضای نغمه افشاری بود.
نغمه افشاری نغمه ای است روحانی و ملکوتی که در مدح خوانی و مناجات کاربرد زیادی دارد
🔰🔰🔰🔰🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ولادت حضرت علی بن موسی الرضا مبارک
دوبیتی در مدح امام رضا
در آواز #افشاری
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
پناه ماست این حرم
گنبد و صحن و سرا
زمزمه نیاز ما
رضا رضا رضا رضا...
🌺🌺🌺🌺🌺
@amoozeshe_zekre_eshgh
#مناجات_خوانی
#روز_عرفه
#مدح_خوانی
#احمدیان
#بیات_اصفهان
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
روز عرفه روز مناجات و دعا و هم روز عشق بازی با نام اباعبدالله است.
بشنویم مناجاتی قدیمی و مدحی بسیار زیبا و قدیمی در وصف اباعبدالله الحسین ع از ذاکر قدیمی محمد احمدیان
🍁
ایشان از هم دوره ایهای استاد نواهای مذهبی استاد ذبیحی بودند, ایشان دارای صدای خاص و مسلط به ردیف های آوازی بودند و قبل و اوایل انقلاب صدا و مناجاتهای ایشان به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان از رادیو مرتب پخش میشد,
این مدح در آواز #بیات_اصفهان به زیبایی تمام اجرا شده است.
🍁
آواز اصفهان در واقع آوازی برگرفته ازدستگاه بزرگ همایون است. بسیار لطیف و جانسوز و در نغمات قرآنی بسیار نزدیک به مقام #نهاوند است.
شاید تصنیف
"تاکی به تمنای وصال تو یگانه"
از مختاباد را شنیده باشید
یا اینکه تصنیف
"من که فرزند این سرزمینم"
از بنان و سالار عقیلی شنیده باشید.
در این صورت می توانید فضای اصفهان را درک کنید.
یکبار دیگر زمینه "لبیک اللهم لبیک" از حاج محمود کریمی را بشنوید، فضای کار بهتر دستتان می آید.
این قطعه را هم خوب گوش کنید تا فضای اصفهان بهتر تثبیت شود.
👇👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
Havayeneinava-esfehan.mp3
2.32M
مدح اباعبدالله الحسین ع
#روز_عرفه
استاد #احمدیان
#بیات_اصفهان
شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین
روی دل با کاروان کربلا دارد حسین...
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#زمینه
#حاج_محمود_کریمی
#دشتی
#دیلمان
🍃🍃🍃🍃🍃
یک قطعه زمینه بسیار محزون و دلنشین از شب هشتم محرم از استاد کریمی درفضای آواز دشتی، گوشه دیلمان خوانده شده است.
🍁
سالهاست که جناب کریمی با تمرکز به نغمات محلی و مقامی، سبکهای جذابی را ارائه داده اند.
سال های قبل با ورود به نغمات آذری و جنوبی و خراسانی و حتی عربی و با اشاره با همان گویش محلی سبکهای خوبی ارائه کردند که همگی مورد توجه قرار گرفت.
نمونه هایی در کانال ارائه شده و در آینده نیز قرار خواهد گرفت.
در واقع خلاقیت و هوش بالای جناب کریمی به علاوه استفاده درست و مناسب از نغمات و گویش های محلی و مقامی باعث ایجاد سبکهای فوق العاده زیبا و دلنشین شده است.
🍁
یادتون هست در مورد #شروه_خوانی هم که صحبت شد، اشاره گردید که فضای آواز دشتی به علت گستردگی و حزن خاصی که دارد گوشه های مقامی و محلی زیادی را بوجود آورده است.
اکثر این گوشه ها نیز روی فضای قالب اشعار دوبیتی سوار است.
یکی از مناطقی که آواز دشتی به شدت در مناطق مختلف آن رسوخ پیدا کرده و به یک فرهنگ تبدیل شده است، مناطق مختلف گیلان است که به علت گستردگی استفاده از این نغمه در این خطه ، دشتی را به اسم گیلان می شناسند.
🍁
فضای گوشه #دیلمان و #گیلکی نیز از گوشه های اصلی آواز دشتی است که معمولا روی اشعار دوبیتی سوار است ولی می توان روی سایر قالبهای شعری از غزل و ترانه نیز پیاده کرد که در این صورت دیلمانی محلی است، که بیشتر در خود گیلان با گویش گیلکی خوانده می شود.
این گوشه در واقع بیان غم فراق و دوری و همچنین لالایی های مادران گیلانی برای فرزندانشان است.
در خواندن جناب کریمی به تحریرها و گام ها خوب دقت کنید، کاملا بصورت سینوسی و شبیه گهواره کودک بالا و پایین دارد.
و در واقع زیبایی این قطعه به خاطر همین تحریرهای موجی و سینوسی است که در فضای دیلمان وجود دارد.
🍁
@amoozeshe_zekre_eshgh
دو گوشه اصلی دشتی در خطه گیلان، گوشه های #دیلمان و #گیلکی است که بسیار نزدیک به هم می باشند و به شدت روی گویش گیلکی نشسته و با این گویش همخوانی پیدا کرده است. تفاوت ها در گام شروع و تحریرهایی است که زده می شود. البته در نوحه خوانی و زمزمه معمولا در هم تنیده می شوند و جدا کردن آن دشوار ...
به طور کلی معمولا در فضای نغمات آئینی هر دو نغمه را فضای دیلمانی می شناسند، چون دیلمان گستردگی بیشتری دارد.
در ادامه هر دو گوشه برای آشنایی بیشتر بصورت ردیف آوازی در کانال قرار خواهد.❗️
🍁
شاید ملودی و تیتراژ سریال پس از باران با صدای مرحوم پور رضا که با گویش گیلکی خوانده شده را شنیده باشید.⁉️
در واقع این قطعه هم در گوشه #دیلمان اجرا شده است.
🍁
در ادامه مطالب کانال، نوحه و زمزمه با گویش گیلکی نیز در فضای دیلمان در کانال قرار خواهد گرفت تا بیشتر با فضای دشتی دیلمانی و گیلکی آشنا شوید.
❗️اگر دوستان عزیز به خصوص مادحین خوب خطه گیلان، #سبک و #نوحه و #مرثیه_خوانی خوبی در فضای #دیلمان داشتند که فکر می کنند به کار سایر مادحین بیاید، ارسال کنند، پس از بررسی انشاالله در کانال قرار خواهد گرفت.
🍁
📢حال بشنوید این قطعه دلنشین شب هشتم از علی اکبر امام حسین ع با صدای استاد حاج محمود کریمی
پ.ن:
قبل محرم ۹۶ بنده جلسه ای غیر رسمی بابت جمع بندی سبک های اجرایی و مراسم چیذر با استاد کریمی داشتیم که ایشان این قطعه را برای حقیر اجرا کردند و اولین بار قبل محرم از لسان ایشان حضوری شنیدم و از حقیر نظر خواستند و بنده مطمئن بودم که یکی از بهترین قطعات ایشان خواهد بود.
ایشان اشاره داشتند خودشان کامل این قطعه را ساختند که نشان از هوش و ذکاوت و شناخت کافی از نغمات ایرانی در ایشان است.
انصافا هم به نظر حقیر بهترین زمینه سال محرم بود.
👇👇👇👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
زمینه علی اکبر ع،کریمی، دیلمان.mp3
20.73M
💥💥💥💥
#زمینه تک علی اکبر ع
#حاج_محمود_کریمی
#شب_هشتم محرم ۹۶
#دشتی
#دیلمان
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#سبک
#زمینه
#محرم
#دشتی
با نوای:
#حاج_میثم_مطیعی
سبک و ملودی:
#مرتضی_حبیبی
شاعر
#دکتر_محمدمهدی_سیار
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
اولین زمینه محرم ۱۴۰۰
زمینه مسلم بن عقیل که سعادت بود این ملودی توسط حقیر تنظیم و ساخته شد و به زیبایی توسط استاد مطیعی اجرا گردید.
این قطعه در فضای دستگاه #شور و #دشتی ساخته شد و از ضرب میانی برای تنظیم آن استفاده کردیم.
این زمینه شما رو یاد چه زمینه ای میندازه❓
دقیقا روی نت و تمپو و ضرباهنگ زمینه
حرم الله حرم تو...
که اربعین دوسال قبل اجرا شد.
گوش بدید...
پ.ن:
این مدل سبکها را مادحین عزیز با وسواس اجرا کنند چون این ضرباهنگ با توجه ضرب میانی که داره ،هم نیاز به مستمع متبحر و هیئتی داره، هم مداح با توجه به تغییر سه مرحله ای ضرباهنگ و گام سبک باید تسلط کافی برای اجراداشته باشه
شعرسبک🔰
فریادش طوفان صحرا صحرا
چشمانش گریان دریا دریا
خسته، لبتشنه، تنها تنها
آه و واویلا
نفس آخرش آتش زده به دل ها:
میا به کوفه، میا به کوفه
برسان ای صبا فریاد او به مولا:
میا به کوفه، میا به کوفه
ای کشتهی عشق، ای سردار تنها
پایان تو شد آغاز عاشورا
تنها و بی یار و سرگردان
در شهر رسوای بیدردان
میجنگد مردی با نامردان
آه و واویلا
همه بیعت شکستند و نشستند و نمانده یاری
برای مسلم، برای مسلم
همه ترسو، همه دنیاپرستند و نمانده یاری
برای مسلم، برای مسلم
ای کشتهی عشق، ای سردار تنها
پایان تو شد آغاز عاشورا
مدرس: #مرتضی_حبیبی
🔳🔳🔳🔳🔳🔳
@amoo@amoozeshe_zekre_eshgh
25.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زمینه_خوانی
#دشتی
#حاج_میثم_مطیعی
محرم ۱۴۰۰
سبک و ملودی:
#مرتضی_حبیبی
شاعر
#دکتر_محمدمهدی_سیار
🔳🔳🔳🔳
@amoozeshe_zekre_eshgh
#مدح_خوانی
#محمد_رسول_الله
#نماهنگ_صوتی
#دشتی
#محمد_اصفهانی
🍃🍃🍃🍃🍃
ولادت قطب عالم امکان
پیامبر خوبی ها
محمد رسول الله بر عاشقانش مبارک
🌹🌹🌹❤️❤️❤️
بشنوید قطعه ای نماهنگ صوتی در مدح رسول اکرم ص، در فضای آواز #دشتی
🍁
این قطعه توسط جناب دکتر محمد اصفهانی خواننده ارزشی در قالب قطعه ای
بنام "غم غفلت" خوانده شده است
ایشان دارای صدایی فوق العاده منعطف و تحریرپذیری هستند.به تحریرهای ریز و لرزشی و پیوسته ایشان دقت کنید.
ابیات خوانده شده، قسمتی از غزل زیبای #بیدل_دهلوی است،که به نظر در مدح رسول اکرم ص سروده شده است.
🍁
لازم به ذکر است تحریرهایی که می شنوید معمولا بدین صورت در مدیحه سرایی استفاده نمی شود.
اما وقتی چنین تحریرهایی رو یاد داشته باشید، بی گمان تحریرهایی را که در قالب مدح خوانی در جلساتتون استفاده میکنید، بدون مشکل و استرس زده می شود.
پس نکته مهم❗️❗️
روی تحریر تمرکز کنید.
زیبایی نغمات روی همین تحریرهاست.
تمارین صداسازی که در کلاسهای آموزشی روی آن تاکید می شود را جدی بگیرید تا قدرت تحریر پذیریتون بالاتر بره...
🍁
در ادامه شعر غزل از بیدل دهلوی
شاعر پارسی گوی توانمند اهل هند با غزلیات عرفانی ناب که در نوع خودش بی نظیر است.
در #قالب شعری #غزل
در وزن #عروضی
#متفاعلن(4)
که معمولا گوشه های #چهارپاره در اکثر ردیف های آوازی روی این وزن عروضی پیاده می شود.
👇👇👇
ز ره هوس به توکی رسم نفسی ز خود نرمیده من
همه حیرتم بهکجا روم به رهت سری نکشیده من
به چه برگ ساز طربکنم زچه جام نشئه طلبکنم
گل باغ شعله نچیده من، می داغ دل نچشیده من
چوگل آنکه نسخهٔ صد چمن ز نقاب جلوه گشوده تو
چو می آنکه عشرت عالمی ز گداز خود طلبیده من
چه بلا ستمکش غیرتم چقدر نشانهٔ حیرتم
که شهید خنجر ناز تو شده عالمی و تپیده من
تو به محفلی ننموده رو که ز تاب شعلهٔ غیرتش
همه اشکگشته بهرنگ شمع و زچشم خود نچکیده من
می جام ناز و نیازها به خمار اگر نکشد چرا
ز سرجفا نگذشته تو ز در وفا نرمیده من
چو نگاهگرم به هر طرفکهگذشته محمل ناز تو
چو دلگداخته از پیات به رکاب اشک دویده من
تو و صد چمن طرب نمو من و شبنمی نگه آبرو
به بهار عالم رنگ و بو، همه جلوه تو، همه دیده من
نه جنون سینه دریدنی نه فنون مشق تپیدنی
به سواد درد تو کی رسم الفی ز نالهکشیده من
چو سحر نیامده در نظر، رم فرصت نفس آنقدر
که برم بر آب شکفتگی به طراوت گل چیده من
بهکدام نغمهٔ دل گسل ز نواکشان نشوم خجل
چو جرس به غیر شکست دل سخنی ز خود نشنیده من
من بیدل و غم غفلتی که ز چشم بند فسون دل
همه جا ز جلوهٔ من پر است وبه هیچ جا نرسیده من
🍁
در ادامه صوت زیبای این مدح خوانی با صدای دکتر اصفهانی
👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
مدح_رسول_اکرم،محمد_اصفهانی_در_دشتی.mp3
7.64M
💥💥💥💥
#نماهنگ_صوتی
#محمد_رسول_الله ص
#محمد_اصفهانی
#دشتی
با غزلی زیبا از #بیدل_دهلوی
قطعه "غم غفلت"
مدرس #مرتضی_حبییی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#پست_موقت
🌺🌺🌺🌺
با حضور جناب اسماعیل شبرنگ
شاعر باصفای اهل بیت و مدرس فنون صداسازی
صفحه اینستاگرام
http://www.instagram.com/mortezahabibi110
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺🌺🌺
#ولادت_حضرت_زهرا_س
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
#مدح_خوانی
دستگاه #سه_گاه
گوشه #مخالف
امامت میکند بر سیزده نور خدا زهرا...
🌹🌹🌹🌹
@amoozeshe_zekre_eshgh