#زمینه
#حاج_محمود_کریمی
#دشتی
#دیلمان
🍃🍃🍃🍃🍃
یک قطعه زمینه بسیار محزون و دلنشین از شب هشتم محرم از استاد کریمی درفضای آواز دشتی، گوشه دیلمان خوانده شده است.
🍁
سالهاست که جناب کریمی با تمرکز به نغمات محلی و مقامی، سبکهای جذابی را ارائه داده اند.
سال های قبل با ورود به نغمات آذری و جنوبی و خراسانی و حتی عربی و با اشاره با همان گویش محلی سبکهای خوبی ارائه کردند که همگی مورد توجه قرار گرفت.
نمونه هایی در کانال ارائه شده و در آینده نیز قرار خواهد گرفت.
در واقع خلاقیت و هوش بالای جناب کریمی به علاوه استفاده درست و مناسب از نغمات و گویش های محلی و مقامی باعث ایجاد سبکهای فوق العاده زیبا و دلنشین شده است.
🍁
یادتون هست در مورد #شروه_خوانی هم که صحبت شد، اشاره گردید که فضای آواز دشتی به علت گستردگی و حزن خاصی که دارد گوشه های مقامی و محلی زیادی را بوجود آورده است.
اکثر این گوشه ها نیز روی فضای قالب اشعار دوبیتی سوار است.
یکی از مناطقی که آواز دشتی به شدت در مناطق مختلف آن رسوخ پیدا کرده و به یک فرهنگ تبدیل شده است، مناطق مختلف گیلان است که به علت گستردگی استفاده از این نغمه در این خطه ، دشتی را به اسم گیلان می شناسند.
🍁
فضای گوشه #دیلمان و #گیلکی نیز از گوشه های اصلی آواز دشتی است که معمولا روی اشعار دوبیتی سوار است ولی می توان روی سایر قالبهای شعری از غزل و ترانه نیز پیاده کرد که در این صورت دیلمانی محلی است، که بیشتر در خود گیلان با گویش گیلکی خوانده می شود.
این گوشه در واقع بیان غم فراق و دوری و همچنین لالایی های مادران گیلانی برای فرزندانشان است.
در خواندن جناب کریمی به تحریرها و گام ها خوب دقت کنید، کاملا بصورت سینوسی و شبیه گهواره کودک بالا و پایین دارد.
و در واقع زیبایی این قطعه به خاطر همین تحریرهای موجی و سینوسی است که در فضای دیلمان وجود دارد.
🍁
@amoozeshe_zekre_eshgh
دو گوشه اصلی دشتی در خطه گیلان، گوشه های #دیلمان و #گیلکی است که بسیار نزدیک به هم می باشند و به شدت روی گویش گیلکی نشسته و با این گویش همخوانی پیدا کرده است. تفاوت ها در گام شروع و تحریرهایی است که زده می شود. البته در نوحه خوانی و زمزمه معمولا در هم تنیده می شوند و جدا کردن آن دشوار ...
به طور کلی معمولا در فضای نغمات آئینی هر دو نغمه را فضای دیلمانی می شناسند، چون دیلمان گستردگی بیشتری دارد.
در ادامه هر دو گوشه برای آشنایی بیشتر بصورت ردیف آوازی در کانال قرار خواهد.❗️
🍁
شاید ملودی و تیتراژ سریال پس از باران با صدای مرحوم پور رضا که با گویش گیلکی خوانده شده را شنیده باشید.⁉️
در واقع این قطعه هم در گوشه #دیلمان اجرا شده است.
🍁
در ادامه مطالب کانال، نوحه و زمزمه با گویش گیلکی نیز در فضای دیلمان در کانال قرار خواهد گرفت تا بیشتر با فضای دشتی دیلمانی و گیلکی آشنا شوید.
❗️اگر دوستان عزیز به خصوص مادحین خوب خطه گیلان، #سبک و #نوحه و #مرثیه_خوانی خوبی در فضای #دیلمان داشتند که فکر می کنند به کار سایر مادحین بیاید، ارسال کنند، پس از بررسی انشاالله در کانال قرار خواهد گرفت.
🍁
📢حال بشنوید این قطعه دلنشین شب هشتم از علی اکبر امام حسین ع با صدای استاد حاج محمود کریمی
پ.ن:
قبل محرم ۹۶ بنده جلسه ای غیر رسمی بابت جمع بندی سبک های اجرایی و مراسم چیذر با استاد کریمی داشتیم که ایشان این قطعه را برای حقیر اجرا کردند و اولین بار قبل محرم از لسان ایشان حضوری شنیدم و از حقیر نظر خواستند و بنده مطمئن بودم که یکی از بهترین قطعات ایشان خواهد بود.
ایشان اشاره داشتند خودشان کامل این قطعه را ساختند که نشان از هوش و ذکاوت و شناخت کافی از نغمات ایرانی در ایشان است.
انصافا هم به نظر حقیر بهترین زمینه سال محرم بود.
👇👇👇👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
زمینه علی اکبر ع،کریمی، دیلمان.mp3
20.73M
💥💥💥💥
#زمینه تک علی اکبر ع
#حاج_محمود_کریمی
#شب_هشتم محرم ۹۶
#دشتی
#دیلمان
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#سبک
#زمینه
#محرم
#دشتی
با نوای:
#حاج_میثم_مطیعی
سبک و ملودی:
#مرتضی_حبیبی
شاعر
#دکتر_محمدمهدی_سیار
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
اولین زمینه محرم ۱۴۰۰
زمینه مسلم بن عقیل که سعادت بود این ملودی توسط حقیر تنظیم و ساخته شد و به زیبایی توسط استاد مطیعی اجرا گردید.
این قطعه در فضای دستگاه #شور و #دشتی ساخته شد و از ضرب میانی برای تنظیم آن استفاده کردیم.
این زمینه شما رو یاد چه زمینه ای میندازه❓
دقیقا روی نت و تمپو و ضرباهنگ زمینه
حرم الله حرم تو...
که اربعین دوسال قبل اجرا شد.
گوش بدید...
پ.ن:
این مدل سبکها را مادحین عزیز با وسواس اجرا کنند چون این ضرباهنگ با توجه ضرب میانی که داره ،هم نیاز به مستمع متبحر و هیئتی داره، هم مداح با توجه به تغییر سه مرحله ای ضرباهنگ و گام سبک باید تسلط کافی برای اجراداشته باشه
شعرسبک🔰
فریادش طوفان صحرا صحرا
چشمانش گریان دریا دریا
خسته، لبتشنه، تنها تنها
آه و واویلا
نفس آخرش آتش زده به دل ها:
میا به کوفه، میا به کوفه
برسان ای صبا فریاد او به مولا:
میا به کوفه، میا به کوفه
ای کشتهی عشق، ای سردار تنها
پایان تو شد آغاز عاشورا
تنها و بی یار و سرگردان
در شهر رسوای بیدردان
میجنگد مردی با نامردان
آه و واویلا
همه بیعت شکستند و نشستند و نمانده یاری
برای مسلم، برای مسلم
همه ترسو، همه دنیاپرستند و نمانده یاری
برای مسلم، برای مسلم
ای کشتهی عشق، ای سردار تنها
پایان تو شد آغاز عاشورا
مدرس: #مرتضی_حبیبی
🔳🔳🔳🔳🔳🔳
@amoo@amoozeshe_zekre_eshgh
25.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زمینه_خوانی
#دشتی
#حاج_میثم_مطیعی
محرم ۱۴۰۰
سبک و ملودی:
#مرتضی_حبیبی
شاعر
#دکتر_محمدمهدی_سیار
🔳🔳🔳🔳
@amoozeshe_zekre_eshgh
#مدح_خوانی
#محمد_رسول_الله
#نماهنگ_صوتی
#دشتی
#محمد_اصفهانی
🍃🍃🍃🍃🍃
ولادت قطب عالم امکان
پیامبر خوبی ها
محمد رسول الله بر عاشقانش مبارک
🌹🌹🌹❤️❤️❤️
بشنوید قطعه ای نماهنگ صوتی در مدح رسول اکرم ص، در فضای آواز #دشتی
🍁
این قطعه توسط جناب دکتر محمد اصفهانی خواننده ارزشی در قالب قطعه ای
بنام "غم غفلت" خوانده شده است
ایشان دارای صدایی فوق العاده منعطف و تحریرپذیری هستند.به تحریرهای ریز و لرزشی و پیوسته ایشان دقت کنید.
ابیات خوانده شده، قسمتی از غزل زیبای #بیدل_دهلوی است،که به نظر در مدح رسول اکرم ص سروده شده است.
🍁
لازم به ذکر است تحریرهایی که می شنوید معمولا بدین صورت در مدیحه سرایی استفاده نمی شود.
اما وقتی چنین تحریرهایی رو یاد داشته باشید، بی گمان تحریرهایی را که در قالب مدح خوانی در جلساتتون استفاده میکنید، بدون مشکل و استرس زده می شود.
پس نکته مهم❗️❗️
روی تحریر تمرکز کنید.
زیبایی نغمات روی همین تحریرهاست.
تمارین صداسازی که در کلاسهای آموزشی روی آن تاکید می شود را جدی بگیرید تا قدرت تحریر پذیریتون بالاتر بره...
🍁
در ادامه شعر غزل از بیدل دهلوی
شاعر پارسی گوی توانمند اهل هند با غزلیات عرفانی ناب که در نوع خودش بی نظیر است.
در #قالب شعری #غزل
در وزن #عروضی
#متفاعلن(4)
که معمولا گوشه های #چهارپاره در اکثر ردیف های آوازی روی این وزن عروضی پیاده می شود.
👇👇👇
ز ره هوس به توکی رسم نفسی ز خود نرمیده من
همه حیرتم بهکجا روم به رهت سری نکشیده من
به چه برگ ساز طربکنم زچه جام نشئه طلبکنم
گل باغ شعله نچیده من، می داغ دل نچشیده من
چوگل آنکه نسخهٔ صد چمن ز نقاب جلوه گشوده تو
چو می آنکه عشرت عالمی ز گداز خود طلبیده من
چه بلا ستمکش غیرتم چقدر نشانهٔ حیرتم
که شهید خنجر ناز تو شده عالمی و تپیده من
تو به محفلی ننموده رو که ز تاب شعلهٔ غیرتش
همه اشکگشته بهرنگ شمع و زچشم خود نچکیده من
می جام ناز و نیازها به خمار اگر نکشد چرا
ز سرجفا نگذشته تو ز در وفا نرمیده من
چو نگاهگرم به هر طرفکهگذشته محمل ناز تو
چو دلگداخته از پیات به رکاب اشک دویده من
تو و صد چمن طرب نمو من و شبنمی نگه آبرو
به بهار عالم رنگ و بو، همه جلوه تو، همه دیده من
نه جنون سینه دریدنی نه فنون مشق تپیدنی
به سواد درد تو کی رسم الفی ز نالهکشیده من
چو سحر نیامده در نظر، رم فرصت نفس آنقدر
که برم بر آب شکفتگی به طراوت گل چیده من
بهکدام نغمهٔ دل گسل ز نواکشان نشوم خجل
چو جرس به غیر شکست دل سخنی ز خود نشنیده من
من بیدل و غم غفلتی که ز چشم بند فسون دل
همه جا ز جلوهٔ من پر است وبه هیچ جا نرسیده من
🍁
در ادامه صوت زیبای این مدح خوانی با صدای دکتر اصفهانی
👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
مدح_رسول_اکرم،محمد_اصفهانی_در_دشتی.mp3
7.64M
💥💥💥💥
#نماهنگ_صوتی
#محمد_رسول_الله ص
#محمد_اصفهانی
#دشتی
با غزلی زیبا از #بیدل_دهلوی
قطعه "غم غفلت"
مدرس #مرتضی_حبییی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#پست_موقت
🌺🌺🌺🌺
با حضور جناب اسماعیل شبرنگ
شاعر باصفای اهل بیت و مدرس فنون صداسازی
صفحه اینستاگرام
http://www.instagram.com/mortezahabibi110
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺🌺🌺
#ولادت_حضرت_زهرا_س
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
#مدح_خوانی
دستگاه #سه_گاه
گوشه #مخالف
امامت میکند بر سیزده نور خدا زهرا...
🌹🌹🌹🌹
@amoozeshe_zekre_eshgh
#مولودی_خوانی
#ولادت_حضرت_علی ع
دستگاه #شور
#حاج_محمود_کریمی
🍃🍃🍃🍃
به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع ،بشنوید یک مولودی استثنایی از استاد کریمی که در قالب دستگاه شور خوانده شده است.
همانطور که قبلا هم اشاره شده دستگاه شور دستگاه بزرگ و در واقع مادر دستگاه هاست و گستردگی بسیار زیادی دارد و در قالب روضه و حتی مولودی می توان این دستگاه را پیاده کرد.
🍁
ملودی و فضای این مولودی زیبا در واقع برگرفته از تصنیف فولکوریک و محلی عاشقانه افغانی به نام
«ملاممدجان» ❗️
که بیشتر در هرات و مزارشریف بین مردم عامی رواج زیادی دارد و بسیاری از خوانندگان مثل محمد اصفهانی نیز آن را بازخوانی کرده اند.
این تصنیف یکی از معروفترین ملودی ها در خطه افغانستان است که بعید می دانم در ایران نیز کسی آن را نشنیده باشد.
در واقع یکی از دلایل همکاری بسیار خوب مستمعین با جناب کریمی ،آشنایی مستمعین با ملودی این نغمه می باشد.
🍁
@amoozeshe_zekre_eshgh
برای اطلاعات بیشتر بد نیست خلاصه تاریخ این ملودی جانسوز را هم بدانید...❗️
ملا محمد طلبه مدرسه اسلامی در هرات است، عاشق و دلباخته دختری باحیاست، که دختر یکی از خان های هرات است، و پدر دختر با ازدواج این دو به علت بی بضاعتی ملامحمد مخالف است. این دو نذر می کنند در صورت رسیدن به هم مدتها خادمی مزار حضرت علی ع در مزار شریف رفته و خادمی کنند.
که این ملودی در واقع زمزمه های دختر خان هرات در کنار چشمه ای در شمال هرات است که اولین بار ملامحمد را آنجا دیده است.
بعدها به واسطه و میانجی امیر و صاحب مدرسه ای که ملاممد آنجا تحصیل میکرده این دو به هم رسیده و نذر خود را نیز اداء می کنند.
این عشق جاودانه و عمیق در فرهنگ افغان چنان رسوخ کرده که این ملودی زمزمه خاص و عام مردم آن دیار است.
🍁
در واقع هنر جناب کریمی است که این ملودی جانسوز را وارد فضای مولودی خوانی می کنند و با هیجان دادن به فضای ملودی آن را در قالب مولودی می خوانند.
🍁
ایشان در این کار از اکتاوخوانی نیز استفاده می کنند، دقیقه ۳:۲۵ با اوج گرفتن با یک اکتاو بالاتر مولودی را ادامه می دهند و دوباره فرود می آیند و در ادامه باز هم این مدل را در ادامه تکرار می کنند.
بشنوید این مولودی دلنشین میلاد حضرت علی ع
👇👇👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
کریمی، میلاد حضرت علی دستگاه شور (1).mp3
6.02M
💥💥💥💥
#مولودی_خوانی
#ولادت_حضرت_علی ع
#حاج_محمود_کریمی
برگرفته از ملودی محلی "ملامحمدجان"
در دستگاه #شور
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#دعاخوانی
#نغمات
چند نمونه دعای تحویل سال
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃
بشنوید چند نمونه دعای تحویل سال با صدای این حقیر که به صورت بداهه و یکباره خوانده شده است و به درخواست دوستان بابت اجرا ادعیه بصورت لحن عربی خوانده شد.
🍁
معمولا دعای تحویل سال را با الحان هیجان انگیز اجرا می شود تا شعف نوروز بیشتر جلوه کند ،اما با سایر الحان هم کمابیش اجرا می شود.
اینجا بیشتر برای درک سایر الحان در چند نغمه اجرا شده است.
🍁
✅۱ _اولین نغمه در فضای غالب ایرانی است در آواز #بیات_ترک بشنوید.
این کار نزدیک به گوشه روح الارواح است که به خوبی می توانید با اذان استاد مؤذن زاده نغمه را تداعی کنید.
@amoozeshe_zekre_eshgh
✅ ۲_ دومین فایل در حالات مقام #سه_گاه_عربی یا همان سیکاه که به فضای سه گاه ردیف ایرانی نیز نزدیک است.
معمولا دعای تحویل سال را به علت حالات طرب انگیز دستگاه سه گاه با این نغمه بیشتر اجرا می کنند ،نمونه ای در سال قبل با صدای استاد شجریان قرار داده شده بود.
مجدد گوش کنید...
✅ ۳_این فضا در حالات مقام #بیات_عربی است که با دستگاه #شور ایرانی مطابقت دارد، حالاتی از #شور و #ابوعطا است که معمولا در دعاخوانی زیاد استفاده می شود.البته اگر دعا را با تلفظ فارسی که در دعاخوانی در ایران مرسوم است بخوانیم، از حالت بیات عربی خارج و غالب کار در دستگاه شور قرار می گیرد و تحریرها و فضا کمی متفاوت می شود. که در کارهای ادعیه خوانها مثل اساتید موسوی قهار و سماواتی زیاد می شنوید.
در این حالت دستگاه شور گوشه #سلمک که کاربرد فراوانی در ادعیه خوانی دارد بسیار استفاده می شود.
✅ ۴_همان فضای بیات عربی و یا ترکیب شور و ابوعطای قبلی است با این تفاوت که در گام های بالاتری در حال اجراست و نزدیک به گوشه #حسینی می باشد.
✅ ۵_ این فضا همان #حجاز_عربی است و به عبارتی دستگاه #همایون در ردیف آواز ایرانی است.
به گوشه #شوشتری خیلی نزدیک است و دارای حزن خاصی است، که البته دعای تحویل سال با این فضا کمتر اجرا می شود.
👇👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh