#نغمات_آیینی
#همایون
#مدح_علی_ع
#استاد_ذبیحی
🍃🍃🍃🍃
#صوت_اول
مدح امیرالمومنین باصدای روح افزای استاد ذبیحی
این کار در واقع در دستگاه #همایون دسته بندی میشود ,اما به وضوح مشخص است که این کار کاملا ایرانی نیست و از فضای دستگاههای عربی(قرآنی) در ملودی استفاده شده است ,در واقع این مدل کارها ابداعات خود استاد ذبیحی است.
در این زمزمه زیبا ترکیباتی از #سه_گاه_عربی (سیکاه) نیز احساس میشود.
همایون در فارسی بسیار نزدیک به دستگاه #حجاز عربی است و از طرفی ترکیب دستگاه سیکاه و حجاز عربی فضایی به اسم گوشه #هزام را پدید می آورد.
در این کار هم, فضای هزام عربی کاملا احساس می شود.
🍁
در #روضه_خوانی نیز این لحن کاربرد فراوانی دارد. بعد از گوش دادن به این لحن سعی کنید با این حال هوا چند خط روضه پیاده کنید و بعد از اینکه دیدید میتوانید با این لحن پیاده سازی روضه را انجام دهید, ملودی کار ذبیحی را به عنوان الگو در ذهن به خاطر بسپارید.
البته بارها و بارها باید گوش دهید تا ملکه ذهن شود.
گوش کنید به مدح علی ع که بارها بعد از ایشان توسط ذاکرین و مناجات خوانها به این لحن خوانده شده با شروع این بیت:
👇👇👇
مقصد خالق ز خلق عالم امکان علی است
باعث پیدایش مهر و مه و کیوان علی است
🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
ذبیحی_مدح علی_همایون.mp3
1M
صوت اول
📖#مدح_علی_ع
🎤#استاد_ذبیحی
🌹
🎼#دستگاه_همایون
🎼#سه_گاه_عربی
🎼#هزام
🌺
مدرس #مرتضی_حبیبی
🔰🔰🔰🔰
@amoozeshe_zekre_eshgh
💢 کاملا متفاوت
💐 تربیت ذهن قاریان و مداحان
👌وارد شوید و تفاوت را ببینید
🔘نوع نگرش به تلاوت و مداحی
🔘محتوای کاملا علمی و سطح بالا
☝️بحث اصلی ما تربیت ذهن قاری/مداح با متد (خواندن با ذهن آگاهانه) CMR است
———————
وارد کانال وضوح شوید
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1339818477C3ffdb8df09
دوستان عزیز🌹
کانال بالا کانال استاد اسکندری
از رفقای جان و قدیمی
و از اساتید بنام نغمات بخصوص نغمات قرآنی در کشور هستند.
تالیفات فراوان و کلاسهای ایشان زبانزد هست.
حتما استفادهکنید🌹🌺
#نغمات_آیینی
#همایون
#مدح_علی_ع
#استاد_ذبیحی
🍃🍃🍃🍃
#صوت_دوم
~
مدح امیرالمومنین باصدای دلنشین استاد ذبیحی
این کار هم در فضای همایون است و تقریبا با فایل اول یکی است با تغییراتی در گام, وزن شعری, تحریرهاست.
نکته مهم اینکه در حدود چهل تا پنجاه سال قبل همایون در فواصلی به اینگونه هم خوانده میشد, که دلیل آن هم ترکیباتی بود که با ملودیهای عربی وجود داشت, که بعدها توسط اساتید موسیقی در مدولاسیون نغمه, تغییراتی داده شد و به همایونی که امروزه می شنوید تبدیل شد.
البته این فضا در واقع به دستگاه چهارگاه و سه گاه ایرانی نزدیک میشود و میتواند پلی باشد برای ورود به چهارگاه و سه گاه که البته کاری بس مشکل و مرکب خوانی آن به راحتی انجام نمی شود و ذهن موسیقیایی قوی میطلبد.
@amoozeshe_zekre_eshgh
🍁
در این کار هم از سه گاه و حجاز عربی در کار استفاده شده و فضای هزام رو که توضیح دادیم نیز احساس می شود,و فرقش با فایل قبلی این است که به سمت حجاز عربی تمایل بیشتری نشان می دهد و بسیار نزدیک به قرار حجاز در نغمات عربی (قرآنی) است.
دوستان عزیز
آیه لو انزلنا هذا القران... تا الی آخر
از سوره مبارکه حشر که در قرار حجاز توسط قاری مصری عبدالباسط خوانده شده و بارها از تلویزیون پخش شد دقت کنید, و با این مدح تطبیق دهید و نزدیکی این دو را ببینید.
🍁
در آواز سنتی تقریبا دیگر استفاده ای از این فضا نمی شود اما در مدیحه سرایی با توجه به حزن کار هنوز از این مدولاسیون استفاده می شود.
گوش کنید به مدح علی گویم, که بعد از استاد ذبیحی, بسیاری از مادحین با این نغمه خواندند و حتی نغمات دیگری که با تغییراتی در نغمه اصلی بارها اجرا شده است.
شاید شما هم بارها این فضا را شنیده باشید, بعد پنجاه سال هنوز نیز اجرا می شود, که همه از این ملودی اقتباس شده است.
مدرس #استاد_مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
ذبیحی_مدح علی_همایون قدیم.mp3
1.02M
صوت دوم
📖#مدح_علی_ع
🎤#استاد_ذبیحی
🌹
🎼#دستگاه_همایون_قدیم
🎼#حجاز_عربی
🌺
مدرس #مرتضی_حبیبی
🔰🔰🔰🔰
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نغمات_آیینی
#شور
#مدح_علی _ع
#استاد_ذبیحی
🍃🍃🍃🍃🍃
#صوت_سوم
نمونه دیگری از مدح علی ع با صدای استاد ذبیحی
این بار قطعه کوتاهی در #دستگاه_شور
لازم به توضیح است پرده و گام صدا بسیار بالاست و شما میتوانید با یک اکتاو پایینتر نیز این کار را انجام دهید ,در واقع استاد ذبیحی به حنجره خود اطمینان کافی دارد که در این اوج اجرا دارند.
🍁
این نغمه نیز بارها بعد از ایشان در سایر اشعار دیگر به همین صورت اجرا گردیده است.
در ادامه👇👇👇
متن شعر اجرا شده
👇👇👇👇
علی . . . . . .
علي مهر جهان آرا ، علي ماه فلك پيما
علي بدر و علي بيضا ، علي نجم و علي اختر
علي در ملك دين حاكم ، امير قائد و قائم
علي بزم و قدر خادم ، ملك عبد و فلك حاكم
علي درياي بي ساحل ، علي غواص بحر دل
علي شاهنشه عادل ، علي سلطان بحر و بر
سفيران نبوت را علي پير و علي مرشد
نكوكاران امت را علي يار و علي ياور
ولايت را علي والي ، نبوت را علي تالي
امامت را علي مخزن ، كرامت را علي گوهر
همه لا و علي الا ، همه عبد و علي مولا
همه اسم و علي معني ، همه جسم و علي جوهر
علي لولاك را تالي ، علي افلاك را والي
علي نه طاق را مركز ، علي آفاق را محور
🍁
کیفیت صوت به علت قدیمی بودن فایل کمی پایین است.
👇👇👇👇👇
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh