24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 ویژه
📹 ببینید | گوشههایی از بازدید رهبر انقلاب از پشت صحنه فیلم سینمایی محمد رسولالله(ص)
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن عید مبعث، گوشههایی از بازدید رهبر انقلاب از پشت صحنه فیلم سینمایی محمد رسولالله(ص) در ۱۷ آبان ۱۳۹۱ را بازنشر میکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️جلسه سوم
🔸🔸 نکات 🔸🔸
در خلاصهنویسی(یاداشت برداری )، نکات زیر را باید رعایت کنید:
1️⃣ یکی از راههای کارا کردن یادداشتها به هنگام ثبت کلمات مهم، به کار نگرفتن کلمات اضافی است.
2️⃣ در خلاصهنویسی، هر قدر اطلاعاتی با کلمات کمتر و عبارتهای کوتاهتر نقل شود، کارآیی آن بالاتر است؛ بنابراین، هنگامی که اطلاعات نسبتاً زیادی را در چند کلمه خلاصه میکنیم، یادداشتهای شما کارا هستند. در یادداشتها باید هدفتان این باشد که؛ حتیالامکان مطالب مختلف اعم از درس معلم، کتاب و جزوه را در جملههای کوتاه و مفید بگنجانید.
3️⃣ این کار سبب میشود که توجه شما صرفاً به اطلاعات مهم متمرکز شود. باید از این گونه جملهها، یعنی از جملههایی که کلیترین و محوریترین اطلاعات را در بر دارند، یادداشت بردارید و به جملههایی که از لحاظ اهمیت ساختاری، ضعیف و حاوی اطلاعات جزییترند، توجه چندانی نکنید.
4️⃣ در خلاصهنویسی، ابتدا باید کلیات موضوع مورد توجه قرار گیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود و سپس به جزییات پرداخته شود. در خلاصهنویسی باید دقت کرد که معمولاً ایده و نکته اصلی در دو جمله اول پاراگراف بیان شود و بقیه پاراگراف، شامل توضیحات این مطلب باشد؛ اما این بدان معنی نیست که بقیه متن، مهم نیست، بلکه در ادامه متن باید به کلمات کلیدی مانند: «نخستین»، «مهمترین عامل»، «بیشترین تاثیر»، «نکته اساسی»، «در نتیجه» و مثبت یا منفی بودن افعال توجه کرد.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
❇️...ادامه جلسه سوم
5️⃣ یکی از کارهایی که می توانید در خلاصه نویسی انجام دهید، این است که؛ طرز ارتباط موضوعات اصلی و فرعی را به کمک نمودار درختی نمایش دهید تا به درک بهتر مطالب کمک کند.
6️⃣ در هنگام مطالعه مباحث درسی، ابتدا به کشیدن خط در زیر مطالب اصلی، مهم و با اهمیت بپردازید و سپس خلاصهنویسی کنید؛ زیرا انجام دو فعالیت مجزا، یادگیری و خلاصهنویسی در یک زمان واحد، باعث ایجاد اخلال و عدم تمرکز در انجام هر دو عمل میشود.
7️⃣ هنگام مطالعه مطالب خلاصهنویسی شده، که حاوی خطوط اصلی و پیامدهای مهم است، به کم اهمیتی مطالبی پی میبریم که در زمان خلاصهنویسی، مهم جلوه کردهاند یا به علت گذشت زمان و مرور مطلب، اهمیت اولیه را ندارند؛ پس این نکات را حذف کنید.
8️⃣ در خلاصهنویسی، به انتخاب سبکی مناسب با متن خلاصه شده، رعایت یکنواختی افعال از لحاظ زمان، توجه به حجم مطالب و عدم تصرف در پیامها و محتوای متن اصلی، توجه کنید. خلاصه درسهای فرمولی و قاعدهدار مانند: درسهای شاخه ریاضیات، فیزیک، شیمی، منطق، گرامر انگلیسی، قواعد عربی، دستور زبان فارسی و آیین نگارش، اقتصاد و آرایههای ادبی، از طریق یادداشت فرمولها و قواعد، رسم نمودارهای لازم و طبقهبندی دقیق اجزای هر مبحث فراهم میآید و لازم است که به منظور تسلّط و یادآوری در مرور مباحث خلاصهنویسی شده، برای هر مورد مثالی آورده شود.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
❇️ادامه جلسه سوم
9️⃣ در #خلاصهنویسی درسهای تشریحی و حفظکردنی از قبیل: معارف اسلامی، تاریخ، جغرافیا، تاریخ ادبیات، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، فلسفه، زیستشناسی، زمین شناسی، ادبیات و شیمی (بخشهای تعریفی و تشریحی) میبایست کل هر فصل یا گفتار را بخوانید و مطالب اساسی و مهم را به شکلی برجسته مشخص سازید و آن گاه نکات مشخص شده را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید.
🔟 خط کشیدن زیر جملهها و یادداشتبرداری از خواندن تنها و خلاصهنویسی از جملات خطکشی شده، مؤثرتر است؛ پس باید به هنر خلاصهنویسی مجهز بود تا از زمان و نیز از امکانات، بیشترین استفاده راکرد.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
❇️...ادامه جلسه سوم
1️⃣1️⃣ برخی از داوطلبان گمان میکنند که خلاصهنویسی، باعث گرفتن وقت مطالعاتی آنها میشود و نسبت به وقتی که برای آن صرف میکنند، سود کمتری دارد؛ در حالی که این موضوع برعکس است. از مزایای خلاصهنویسی، بهرهگیری از یادداشتهای خلاصه نویسی شده در مدت زمان کوتاه و صرفهجویی در زمان، تسهیل در برخورداری از محتویات مهم کتب و جزوات در حجم کم، ایجاد انگیزه در دانشآموزان برای مطالعه، کمک به در خاطر سپردن مطالب و از یاد نرفتن آنها و کمک به تمرکز فکر هنگام خواندن کتاب و جزوه است.
2️⃣1️⃣ تاریخ یادداشتبرداری را در گوشه برگه یادداشت نمایید تا در زمانهای خاص مرور سر درگم نشوید.
3️⃣1️⃣ به خاطر داشته باشید که در برنامه ریزی خود، زمان هایی را باید به مرور اختصاص دهید و در این زمانهای مرور، به جای مطالعه دوباره کتاب یا جزوه، خلاصههایی را که برداشتهاید، مطالعه کنید.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
#کارگاه
#پیشنهاد_ویژه
📤 دسترسی به کارگاههای مهارتآموزی پژوهشگری دوره مجازی (#هنر_پژوهش)
عناوین کارگاهها:
▫️کلیات تحقیق و موضوعیابی
▫️نگارش علمی
▫️مهارت استفاده از نرمافزارهای تحقیقاتی
▫️دوره هنر پژوهش
▫️منبعیابی
▫️طرحنامهنویسی
▫️فیشنویسی
▫️پاراگرافنویسی
▫️مقالهنویسی
▫️اخلاق پژوهش
▫️مسئلهیابی و منبعیابی تخصصی
▫️فیشنویسی و پردازش اطلاعات
▫️روش نقد و تحلیل
▫️روششناسی مطالعات تطبیقی
▫️روششناسی مطالعات میان رشتهای
▫️شیوه تدوین پایاننامه
▫️کاربرد نرم افزار word در پایاننامهنویسی
▫️روش پایاننامهنویسی از ابتدا تا نحوه برگزاری جلسه دفاع
🌐 آدرس دسترسی مستقیم جهت دریافت رایگان فایلها در اینجا
🔑 کلمه عبور فایلها:
pooyesh
•┈┈••✾••📚••✾••┈┈•
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
#مؤسسه_آموزش_عالی_آیت_الله_ایروانی_ره
♻️ما قلههای تهذیب داریم
🔻 در همین قم، مرحوم حاج میرزا جواد آقاى ملكی، مرحوم علامهى طباطبائى، مرحوم آقاى بهجت، مرحوم آقاى بهاءالدینى رضوان اللَّه تعالى علیهم قلههاى تهذیب در حوزه بودند.
🔺..رفتار اینها، شناخت زندگى اینها، حرفهاى اینها، خودش یكى از شفابخشترین چیزهایى است كه میتواند انسان را آرام كند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنائى بدهد، دلها را نورانى كند.
🔻...عمده این است كه این دل زنگار گرفته را یك زبان معنوى، یك سخن برخاسته از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف كند.
🎙 بیانات رهبری در دیدار طلاب، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
@iravanikh_qom
🔖 آموزش تقریر نویسی
🔹 قسمت اول 🔹
❇️ تقریر نویسی چیست؟
تقریر یا نوشتن درس استاد بسیار مفید است و موجب می شود درس در همان جلسه کلاس در ذهن طلبه بماند.
✅ روش های تقریر نویسی
در تقریر نویسی دروس روش های متفاوت و زیادی وجود دارد که ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره میکنیم؛
1️⃣ روش اول
نوشتن کامل درس و اصطلاحاَ واو به واو در همان جلسه درس اکنون این روش معمول ترین و شایع ترین روش تقریر نویسی است، به این صورت که طلبه هر آنچه استاد در درس می گوید را به طور کامل و به همان صورت گفتاری و عیناً با کلمات استاد می نویسد. البته گاهی بعدها پاک نویس شده و حتی حاشیه ها و نکاتی نیز توسط طلبه به آن اضافه می گردد.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
🔖آموزش تقریر نویسی
🔹 ادامه قسمت اول 🔹
❇️ مزایا روش اول ❇️
1 - این روش سبب می شود چیزی از قلم نیفتاده و همه فرمایشان استاد تقریر شود.
2 - اگر در مطالعه مطلب به مشکلی برخورد شد می توان با استفاده از توضیحات استاد که در این گونه تقریرات به طور کامل وجود دارد مراجعه نمود و رفع مشکل کرد.
3 - این روش کمک می کند تا دقت به درس بیشتر شود زیرا برای اینکه در تقریر کامل شما باید کامل گوش دهید و دقت کنید تا بتوانید همه آنچه استاد می گوید را بنویسید.
4 - به علت اینکه این روش معمولا به پاکنویس و دوباره نویسی نیاز دارد، خود می تواند یک مطالعه اجباری را در خود جای دهد.
❇️معایب روش اول ❇️
1- برای اینکه طلبه، کلمات استاد را از دست ندهد و بتواند کامل بنویسید بیشتر به نگارش دقت می کند تا فهم درس.
2 - این تقریرات معمولا ساختار گفتاری دارد و تا ویرایش نشود ارزش علمی قابل ارائه ای ندارد.
3 - اگر بلافاصله بعد از درس رونویسی و مطالعه نشود ممکن است قابل مراجعه نباشد.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
🔖آموزش تقریر نویسی
🔹 قسمت دوم 🔹
2️⃣ روش دوم: پیاده کردن مشروح درس بعد از کلاس
در این روش، درس استاد را گوش کرده و بعد از درس شروع به نوشتن آنچه فهمیدیم می کنیم. این روش یکی از بهترین و علمی ترین روش های تقریر نویسی است.
❇️ مزایا روش دوم ❇️
1 - توجه کامل به درس می شود تا اینکه وقت و توجه و انرژی صرف نگارش شود.
2 - می توان بعد از درس، هنگام نوشتن به منابع دیگر مربوطه که استاد معرفی کره مراجعه شود و درسی کامل با شروحی از منابع دیگر تقریر شود.
3 - می توان بعد از تقریر درس، نظریه مختار را نیزآورد که این کار بسیار مفید بوده و طلبه را به سمت اجتهاد سوق می دهد.
❇️ معایب روش دوم ❇️
1 - ممکن است این روش وقت گیر و اندکی خسته کننده باشد.
2 - ممکن است اندکی از بحث استاد فراموش شده و از قلم بیفتد.
3 - این روش باید حتما همان روز انجام شود چراکه با اندکی تأخیر ممکن است مطالب در ذهن نمانده باشد.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401
🔖آموزش تقریر نویسی
🔹 قسمت سوم 🔹
3️⃣ روش سوم: نوشتن سرفصل مطالب در جلسه درس
برخی فقط رئوس و سرفصل های مطالب را می نویسند. حال عده ای بعد از کلاس این سرفصل ها را شرح داده و بسط می دهند و برخی نیز به همان مطالب مهم و کلیدی اکتفا می کنند.
❇️ مزایا روش سوم ❇️
1 - فراموش نشدن رشته بحث و مطالب مهم.
2 - به علت اینکه در این روش بعد از درس باید متن را کامل کرد، می توان با مراجعه به شروح ومنابع کمکی این تقریر را کامل کرد که این روش نیز بسیار مجتهدپرور است.
3 - این گونه تقریر، به فهم درس لطمه ای نمی زند چراکه وقت زیادی را برای نوشتن به خود اختصاص نمی دهد.
4 - تمرکز طلبه بر روی فهم درس است تا نگارش.
5 - موجب می شود طلبه بتواند مطالب کلیدی را از کلام استاد استخراج کند و در نتیجه به نکته سنج بودن فرد کمک مینماید.
❇️ معایب روش سوم ❇️
1 - باز هم ممکن است شرح مطالب فراموش شود و نتوان بعد از درس آن ها را تکمیل کرد.
2 - در این روش احتمال دارد طلبه، استدلال های استاد را فراموش کند.
#آموزش_یار
https://eitaa.com/amoozeshyar1401