eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
888 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓کلمه «ولایت مطلقه» در عصر پیامبر اکرم (ص) به این معنا استعمال شده است که اگر رسول اکرم (ص) شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سخت‌ترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است... سؤال این است که آیا ولایت فقیه در عصر ما با توجه به این که... در این زمان ولی معصوم ظاهر نیست، به همان معنای عصر پیامبر (ص) است؟ ✅ مراد از ولایت مطلقه فقیه جامع‌الشرایط این است که دین حنیف اسلام که آخرین دین آسمانی است و تا روز قیامت استمرار دارد، متکفل حکومت و اداره امور جامعه است، لذا همه طبقات جامعه اسلامی ناگزیر از داشتن ولی امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامی را از شر دشمنان اسلام و مسلمین حفظ نماید، و از نظام جامعه اسلامی پاسداری نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّی قوی بر ضعیف جلوگیری نماید، و (همچنین) وسائل پیشرفت و شکوفایی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را تأمین کند؛ (البته) این کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادی بعضی از اشخاص منافات داشته باشد، (لذا) حاکم مسلمانان پس از این که وظیفه خطیر رهبری را طبق موازین شرعی به عهده گرفت، باید در هر مورد که لازم بداند تصمیمات مقتضی بر اساس فقه اسلامی اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نماید و تصمیمات و اختیارات ولی فقیه در مواردی که مربوط به مصالح عمومی اسلام و مسلمین است، در صورت تعارض با اراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است... 📚منابع: https://farsi.khamenei.ir با ما همراه شوید 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِی‌ِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»، شرط قبولی همه‌ی اعمال (٢) ✍️ مناسبت روز: امروز سومین روز از «» است و در روز گذشته، در رابطه با «ادله نقلی» عدم پذیرش اعمال بدون اعتقاد به امامت و ولایت ائمه اطهار (ع) سخن گفتیم و با عنایت به کلام الهی و حضرات معصومین (ع) این موضوع را اثبات نمودیم؛ اما امروز به توفیق الهی با بهره‌گیری از «ادله عقلی» به جواب این مسئله مهم می‌پردازیم؛ ✅ برای اثبات این موضوع با نگاه عقل و منطق، ابتدا باید بدانیم یکی از اموری که همه‌ی بشریت آن قبول دارند، «اصل مالکیت» است که عنصر اصلی در مفهوم آن، «تصرف مالک در ملک شخصی» خودش است، به صورتی که تصرفات او به اجازه و رضایت هیچ کس منوط نمی‌باشد؛ پس از پذیرش این اصل عقلی، چنانچه در روز گذشته عرض شد باید بدانیم که خداوند قادر متعال، خالق، مالک، صاحب اختیار، و پادشاه و حاکم مطلق همه‌ی عالم است، لذا هر چه او اراده و حکم کند، همان خواهد شد و طبق قانون مالکیت، هیچ کس حق بازخواست، اعتراض و سؤال در مورد احکام و چگونگی تصرف خداوند متعال در عالم هستی را ندارد؛ که حضرت حق در آیات متعددی از قرآن کریم به این موضوع اشاره نموده است: 🔹 «وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»: «خداست مالک آسمان‌ها و زمین، و خدا بر هر چیز تواناست.» (آل عمران/١٨٩) 🔹 «فَتَعالَى اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَریمِ»: «پس برتر است خداوندى که فرمانرواى حقّ است، معبودى جز او نیست و او پروردگار عرش کریم است» (مؤمنون/١١۶) 🔹 «وَ اللَّهُ یَحْکُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ وَ هُوَ سَریعُ الْحِسابِ»: «و خداوند حکومت مى‌کند و هیچ کس را یاراى جلوگیرى یا ردّ احکام او نیست و او سریع الحساب است» (رعد/۴١) آنچه از این آیات به دست می آید این است که خداوند قادر متعال، پادشاه قدرتمند و حاکم مطلق جهان است و همه چیز در عالم هستی، براساس خواست اوست و درباره آنچه انجام می‌دهد، هرگز مورد سؤال و بازخواست واقع نمی‌شود؛ ✅ اکنون با توجه به آنچه در سخن دیروز و امروز گذشت، یکبار دیگر تأکید می‌نمائیم که چه دلیلی برای عدم قبولی همه‌ی اعمال انسان بدون داشتن ولایت، بالاتر از این‌که، خواست خداوند این‌گونه تعلق گرفته و «ولایت اهل‌بیت (ع)» را شرط قبولی و صحت اعمال انسان‌ها قرار داده است؛ ⬅️ اما برای روشن‌تر شدن موضوع، توجه شما را به یک مثال جلب می‌نمائیم: در جریان خلقت حضرت آدم (ع) و فرمان خداوند مبنی بر سجده تمامی فرشتگان بر او، و سرپیچی و عدم سجده شیطان بر آدم؛ ابلیس به خداوند عرضه داشت: خدایا مرا از سجده بر آدم معذور بدار تا بجای آن تو را آنچنان سجده کنم که هیچ کس تو را (تاکنون) آن گونه سجده و عبادت نکرده باشد؛ و البته شیطان سابقه سجده‌های طولانی و عبادت‌های چند هزار ساله را در پرونده خود داشت، و بنا به فرمایش امیرالمومنین (ع)، فقط دو رکعت نماز شیطان، چهار هزار سال به طول انجامیده بود که معلوم نیست از سال‌های دنیوی بوده یا سال‌های اخروی! لذا شیطان از خدا خواست تا فقط او را از سجده بر آدم معاف کند و در عوض، خدا را سجده و پرستش ویژه نماید؛ اما خداوند درخواست ابلیس را رد کرده و فرمود: «مرا به عبادت تو احتیاجی نیست، من از تو می‌خواهم آنچه را که من گفته‌ام انجام دهی، نه آنچه را خودت می‌خواهی و می‌پسندی؛ پس شیطان کافر و مطرود شد؛ ✍️ براین اساس، خداوند که آفریننده و مالک و حاکم بر انسان و کل عالم هستی است، اعمال و عبادات آدمی را فقط و فقط از آن طریق و مجاری و شرایطی که خود تعیین فرموده می‌پذیرد و شرط پذیرش تمامی اعمال را ولایت اهل‌بیت (ع) قرار داده است، لذا بدیهی است که بدون داشتن اعتقاد راسخ ولایت و امامت، هیچ یک از اعمال و طاعات و عبادات بندگان، ارزش و اعتباری نخواهد داشت و مورد قبول درگاه الهی نخواهند بود. https://eitaa.com/ROOZBARG
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
، ✍️ من رأی نمیدم! چون رأی دادن من هیچ تغییری ایجاد نمیکنه! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٣١ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١٣ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 20 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌙 معجزه (۵ بعثت) 🌙 سالروز رحلت عالم بزرگ جهان تشیع صاحب «» دايرةالمعارف كتاب‏شناسی شيعه (١٣٨٩ق) ☀️ شهادت دکتر مصطفی (١٣۶٠ش) ☀️ ☀️ ایام تبلیغات ریاست جمهوری 💠 حدیث روز: 💎 ابن‌عبّاس نقل می‌کند: «سَأَلُوا أَهْلُ مَکَّهًَْ رَسُولَ الله (ص) أَنْ یُرِیَهُمْ أَکْبَرَ الْآیَاتِ فَأَرَاهُمُ الْقَمَرَ فِرْقَتَیْنِ حَتَّی رَأَوْا حَرَاءَ بَیْنَهُمَا» «اهل مکّه از رسول خدا (ص) خواستند که بزرگ‌ترین نشانه‌ها(ی پیامبری) را برای آن‌ها آشکار سازد؛ رسول خدا نیز (شق‌القمر کردند و) ماه را به‌صورت دو تکّه به آن‌ها نشان دادند (چنانچه) مردم، کوه حرا را در وسط دو تکّه ماه دیدند» 📚 تفسیر البرهان، ذیل آیه ١ سوره قمر ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓آیا بر فقیهی که اعتقادی به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از دستورات ولی فقیه واجب است؟ و اگر با ولی فقیه مخالفت نماید، فاسق محسوب می‌شود؟ و در صورتی که فقیهی اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه دارد ولی خود را از او شایسته تر به مقام ولایت می داند، اگر با اوامر فقیهی که متصدی مقام ولایت امر است مخالفت نماید، فاسق است؟ ✅ اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو این که فقیه باشد، واجب است؛ و برای هیچ کسی جایز نیست که با متصدی امور ولایت به این بهانه که خودش شایسته تر است، مخالفت نماید...؛ ❓ وظیفه ما در برابر کسانی که اعتقادی به ولایت فقیه جز در امور حسبیه ندارند، با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان آنان این دیدگاه را ترویج می کنند، چیست؟ ✅ ولایت فقیه در رهبری جامعه اسلامی و اداره امور اجتماعی ملت اسلامی در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنی عشری است که ریشه در اصل امامت دارد؛ (اما) اگر کسی به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسیده باشد، معذور است، ولی ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان برای او جایز نیست. 📚منبع: https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «‌» ✍️ مناسبت روز: امشب شب چهاردهم ماه ذی‌الحجه است که علامه طباطبائى (ره) در تفسیر المیزان این شب را شب رخداد معجزه «شقّ القمر» (شکافته شدن ماه) در سال پنجم بعثت دانسته است، لذا سخن امروز را به این معجزه بزرگ الهی اختصاص می‌دهیم؛ آيات قرآن گواهى می‌دهند كه پيامبر گرامى اسلام علاوه بر «معجزه جاويدان قرآن کریم» معجزات ديگرى نیز داشته‌اند؛ که اين معجزات در جلب و هدايت مردم به اسلام نقش بنيادی داشته‌اند؛ يكی از این معجزات كه در آیات قرآن و روایات متعدد آمده، این است که حضرت رسول (ص) با دست مبارک خود به ماه اشاره فرمودند و قرص ماه در برابر چشم مردم به دو نيم تقسیم شد و دوباره پس از لحظاتی ماه به صورت قرص کامل درآمد که این معجزه را «شَقُّ الْقَمَر» نامیده‌اند؛ (ترجمه تفسير الميزان، ج۱۹، ص۹۶) البته در خصوص علل انجام این معجزه بزرگ توسط رسول خدا اختلاف وجود دارد و در برخی روایات که عموماً از «ابن عباس» و «انس بن مالک» است، آمده که این معجزه بنا به درخواست جمعى از سران قریش و مشرکان مانند ابوجهل صورت پذیرفت؛ آن‌جا که خدمت رسول خدا رسيدند و از ایشان درخواست كردند كه براى اثبات نبوت و رسالت خود، اگر می‌توانند ماه را به دو نيم كنند؛ آن‌گاه حضرت فرمودند: اگر چنين كنم شما ايمان می‌آوريد؟ همگى آن‌ها گفتند آرى! پس با اشاره حضرت، ماه به دو نیم تقسیم شد به گونه‌ای که غار حرا از میان دو نیمه ماه دیده می‌شد، ولی نه تنها مشرکین ایمان نیاوردند بلکه گفتند این هم یکی از سِحرهای مستمر پیامبر است؛ (ترجمه الميزان، ج ۱۹، ص ۶۹)؛ اما در برخی روايات ديگر آمده كه "شق القمر" بر اساس تقاضاى حقيقت جويانی صورت گرفت كه از مدينه خدمت پيامبر(ص) آمده و در عَقَبه با ایشان بيعت كردند و علت پيشنهاد آنها به پيامبر هم اين بود كه می‌گفتند جادو در امور زمين اثر می‌گذارد، و ما می‌خواهيم مطمئن شويم که معجزات شما، سِحر نيست. (بحارالانوار، ج۱۷، ص۳۵۲و۳۵۵) البته اصل جريان "معجزه شق القمر" تقریباً مورد قبول همه علمای شیعه و سنی است و دانشمندان اسلامی براى اثبات این معجزه بزرگ از آيات و روايات بهره گرفته‌اند‌؛ (تفسير نمونه، ج۲۳، ص۱۳) چنانچه بسیاری از مفسران همچون فخر رازى و طبرسى «آیه اول سوره قمر» را در رابطه با معجزه شق‌القمر دانسته‌اند، آنجا که خداوند می‌فرماید: «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَر: آن ساعت نزديك شد و ماه از هم شكافت» (همان، ص۱۲) البته برخی از مفسرین نیز همچون حسن بصری، عطاء خراسانی و بلخی، «وَانْشَقَّ الْقَمَر» را اشاره به شكافتن ماه در قیامت و يكی از نشانه‌های بر هم خوردن نظام هستی در آن زمان دانسته‌اند؛ اما بسیاری از مفسرین و علماء بزرگ، از جمله علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان، و آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، در جلد هفتم «منشور جاويد» خود، نظر این دسته از مفسرین را رد کرده‌اند و شواهد و دلائل متعددی آورده‌اند كه اين آيه مربوط به معجزه شق‌القمر پيامبر اسلام است، از جمله این‌که: 1️⃣ لفظ "انْشَقَّ" ماضی است و بی‌جهت نمی‌توان آن را به آينده و قیامت تفسیر نمود؛ 2️⃣ گذشته بر اين‌كه جمله «اقْتَرَبَتِ السَّاعَة» نیز ماضی است و به معنای "آن ساعت نزديك شد" می‌باشد و طبعاً جمله معطوف بر آن نيز ماضی خواهد بود؛ 3️⃣ مضافاً بر اين كه اگر در این آیه سخن از معجزه نباشد، هيچ تناسبی با نسبت سحر به پيامبر كه در آيه بعد آمده، وجود ندارد، آنجا که خداوند می‌فرماید: «وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ»: «اگر معجزه‌ای را ببينند، از آن روی بر می‌گردانند و می‌گويند سحر و جادوی مستمر است» (قمر/٢) 4️⃣ ضمن اینکه تعبير به "سِحْرٌ مُسْتَمِر" نیز اشاره به اين است كه مشرکین معجزات مكرری از پيامبر اسلام (ص) ديده بودند كه "شق القمر" در ادامه آن‌ها بوده، لذا همه آن معجزات را "سحر مستمر" می‌پنداشتند، هر چند که اين تهمت ناروا، بهانه‌ای براى عدم تسليم در مقابل حق بوده است. (تفسير نمونه، ج ۲۳، ص ۱۰) ✍️ لذا براساس نکات فوق، اکثر مفسرین این آیات را درباره معجزه شق‌القمر دانسته‌اند، و عموم محدثین و علماى اسلامى نیز درباره وقوع این معجزه از رسول خدا (ص) ادعاى اجماع و تواتر روایات کرده‌اند؛ چنانچه در کتب شیعه و اهل‌سنت به بیش از بیست روايت در تأييد و چگونگی این معجزه الهی اشاره شده که در پایان این مبحث کوتاه، تنها به یک روایت اشاره می‌نمائیم که شيخ طوسی (ره) از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده كه حضرت با تأیید شق‌القمر فرمودند: «در مكه قرص ماه دونيم شد و رسول خدا (ص) فرمودند: بنگرید و گواه باشید». (امالی، ج١، ص٣۵١) https://eitaa.com/ROOZBARG
⭕️ (١) ✍️ پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی https://eitaa.com/ROOZBARG
امروز برابر با سالروز شهادت سردار پرافتخار اسلام، فرزند هجرت و جهاد، و اسوه حرکت و مقاومت و ایثار، و جلوه‌ی عشق و عقل، (ره) است، لذا ضمن گرامیداشت ياد و نام این مجاهد فی سبيل‌الله، عزیزان می‌توانند برای دسترسی به روزبرگ شیعه با عنوان «» به لینک‌های زیر مراجعه بفرمایند 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/11165 https://eitaa.com/ROOZBARG/11166
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ جمعه ٠١ تیر ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١۴ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 21 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌙 بخشيدن به حضرت زهرا (س) توسط رسول خدا (٧ ق) 🌙 شب (ع) ☀️ سالروز تأسيس اسلامى (١٣۶٠ ش) ☀️ و اطلاع‌رسانى دينى ☀️ ☀️ آغاز هفته ☀️ آغاز در مصرف آب 💠 حدیث روز: 💎 امام هادی (ع): «اذا کان زَمانٌ العَدْلُ فیه اَغْلَبُ مِنَ الجَوْرِ فَحَرامٌ اَنْ تَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءاً حتی یعْلَمَ ذلک منه، و اذا کان زمانٌ الجَوْرُ اَغْلَبُ فیه من العدل فلیس لِاَحَدٍ اَنْ یظُنَّ بِاَحَدٍ خیراً مالم یعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ» «هرگاه در زمانه‌ای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانی به دیگری حرام است، مگر آنکه (آدمی) بدی از کسی ببیند. و هر گاه در زمانی ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوش‌بین باشد، مگر اینکه به نیکی او یقین کند» 📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG