eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
886 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ١۶ مرداد ١۴٠٠ 🌙 السبت، 27 ذی‌الحجه 1442 🌲م Saturday 07 August 2021 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 تشکیل جهاد دانشگاهی (١٣۵٩ ش) 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: ایام نزول سوره "هل اتی" و همچنین خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع) موضوع: روایات فراوانی در استحباب صدقه و تشویق بر آن به خصوص در اوقات ویژه، مثل جمعه و...؛ و بر طوائف مخصوص، مثل همسایگان و ارحام وارد شده است تا آنجا که در روایت است: «تا زمانی­که ارحام (فامیل­‌های نسبی) محتاج وجود دارند، صدقه به دیگران روا نیست!» ✅ شرایط صحت صدقه: 1️⃣ قصد قربت؛ 2️⃣ لفظ یا هر عملی که دلالت بر تملیک مجانی مال به طرف مقابل می‌کند؛ 3️⃣ تحویل دادن مال به طرف مقابل. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «نگین پادشاهی»        روز شنبه، ١۴٠٠/٠۵/١۶ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم اما در چند روز گذشته، در تاریخ اسلام، اتفاقی ظاهراً کوچک، اما بسیار مهم و سرنوشت ساز افتاد، که در پی آن، آیه ۵۵ سوره مائده بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و خداوند پرده از مسئله بسیار مهم ولایت و جانشینی بعد از حضرت رسول (ص) برداشت! لذا سخن امروز را به این موضوع مهم خاتم‌بخشی حضرت امیر (ع) اختصاص می‌دهیم؛ از سدّی، اعمش، عتبة بن ابی حکیم، غالب بن عبدالله، قیس بن الربیع، عبایة بن الربعی، ابن عباس، ابوذر، انس، عمار، عبدالله بن سلام، جابر بن عبد الله انصاری و... چنین روایت گردیده که: «روزی گدایی به مسجد پیامبر آمد و از مردم تقاضای کمک کرد، امّا هر چه درخواست کرد، کسی به او کمکی نکرد! او که از کمک مردم مایوس گشته بود، رو به سوی آسمان کرد و اظهار داشت: خدایا! من به مسجد پیامبرت آمدم و از مردم تقاضای کمک کردم، امّا کسی به من کمک نکرد! در این حال، امیرمؤمنان (ع) که در حال رکوع بودند به دست خود اشاره نمودند! او نیز به طرف ایشان رفته و انگشتری حضرت را از دستشان بیرون آورد و (و با خوشحالی) از مسجد خارج شد...» (مجمع البیان، ج ٣، ص ٣٢۵ و تفسیر المیزان، ج ۶، ص ٢٣) ادامه این ماجرا را امام محمد باقر (ع) چنین روایت کرده‌اند: «گروهی از یهودیان، از جمله عبداللَّه بن سلام، أسید بن ثَعلَبَه، ابنُ یامین و ابنُ صُوریا که مسلمان شده بودند به خدمت پیامبر (ص) آمدند و عرضه داشتند: ای رسول خدا! حضرت موسی (ع)، یوشع بن نون را وصی خود قرار داد! پس وصی و جانشین شما کیست؟ در این هنگام، آیه ۵۵ سوره مائده نازل شد: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»: «ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند، همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می دهند!» پس با دستور پیامبر (ص) همه از جای برخاسته، و به همراه حضرت به مسجد رفتند؛ سائلی را دیدند (که با خوشحالی) از درب مسجد در حال خارج شدن بود! پس پیامبر (ص) به وی فرمودند: ای سائل! کسی چیزی به تو در مسجد نداد؟ او انگشتری امیرالمؤمنین (ع) را نشان داد و گفت: آن مردی که در حال نماز است، این انگشتری را به من داد! آن حضرت فرمودند: وقتی این انگشتر را به تو داد، در چه حالتی بود؟ مرد گدا گفت: در حال رکوع! این جا بود که پیامبر خدا تکبیر گفتند! و مسلمانان حاضر در مسجد نیز با شنیدن تکبیر حضرت، تکبیر گفتند! و در این هنگام، پیامبر فرمودند: «ای مردم، بدانید که پس از من، علی‌بن‌ابیطالب (ع) ولی شما است!» و آنان نیز در پاسخ گفتند: ما نیز خدا را به عنوان پروردگار، اسلام را به عنوان دین، شما را به عنوان پیامبر خدا و علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین شما قبول کردیم!» (تفسیر نورالثقلین، ج ١، ص ۶۴٧؛ و الدرالثمین، ص ١٧؛ و شیخ صدوق، الأمالی، ص ١٢۴؛ و ...) ابن شهر آشوب نقل می‌کند: که در این هنگام، خداوند متعال نزد فرشتگان، به حضرت علی (ع)، فخر و مباهات کرد و فرمود: «فرشتگانم! آیا به بنده‌ام نگاه نمی‌کنید که چگونه بدنش در عبادت و قلبش در اختیار من می‌باشد و در همان حال، برای خشنودی من با مال خود انفاق می‌کند و صدقه می‌دهد؟ شما را شاهد می‌گیرم که من از او و فرزندانش راضی هستم!» (مناقب ابن شهر آشوب، ج٣، ص۴) ✍️ در پایان لازم به ذکر است که تقریباً تمام مفسران شیعه و سنی بر این موضوع تأکید کرده‌اند که تنها کسی که انگشتر خود را در حال رکوع به سائل داده، حضرت علی (ع) است! چنانچه ابن شهرآشوب در مناقب خود به تعدادی از آنها اشاره می‌نماید؛ از جمله: «ثعلبی، ماوردی، قشیری، قزوینی، رازی، نیشابوری، فلکی و طبری» و همچنین ابن البیع در کتاب معرفة اصول الحدیث، سمعانی در فضائل الصحابه، سلمان بن احمد در معجم اوسط، ابوبکر بیهقی در مصنف و نظری در خصائص به این موضوع اشاره نموده‌اند! (مناقب ابن شهر آشوب، ج ٣، ص ٣) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ١٧ مرداد ١۴٠٠ 🌙 الأحد، 28 ذی‌الحجه 1442 🌲م Sunday 08 August 2021 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 روز خبرنگار 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: ایام نزول سوره "هل اتی" و همچنین خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع) موضوع: ❓دادن صدقه به‌صورت مخفیانه بهتر است یا علنی؟ ✅ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «صَدَقَةُ السِّرِّ تُطْفِئُ الْخَطِیئَةَ کَمَا تُطْفِئُ الْمَاءُ النَّارَ وَ تَدْفَعُ سَبْعِینَ بَاباً مِنَ الْبَلَاءِ‌»: «صدقه مخفیانه خشم پروردگار را خاموش می‌کند و گناهان را از بین می‌برد؛ همان­گونه که آب آتش را خاموش می‌کند و هفتاد باب بلا را دفع می‌کند!» ✅ مستحب است که صدقه به‌صورت مخفیانه داده شود، مگر در موارد زیر که علنی دادن صدقه افضل است: 🔹«دفع تهمت»: یعنی برای اینکه در معرض تهمت قرار نگیریم، علنی صدقه بدهیم؛ 🔹«تشویق دیگران»: در جایی که بخواهیم دیگران یاد گرفته و در دادن صدقه اقتدا نمایند؛ 🔹 در دادن «صدقات واجب»، مثل: زکات و فطریه. 📚 برگرفته از رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «قضاوت با شما»        روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠۵/١٧ ✍️ مناسبت روز: هفدهم مرداد، سالروز شهادت مظلومانه خبرنگار مجاهد و مخلص، شهید محمود صارمی (ره) به دست طالبان منفور، در افغانستان است که در تقویم به نام «روز خبرنگار» نامگذاری شده، لذا ضمن گرامیداشت این روز و تبریک آن به همه‌ی فعالان در این عرصه، صاحبان قلم و پرچمداران عرصه اطلاع‏‌رسانی، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ دیروز از ماجرای خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع) و نزول آیه ولایت و تأکید اکثر علماء و مفسرین شیعه و سنی بر این موضوع، سخن گفتیم؛ اما جالب است که برخی از افراد متعصب مانند «فخر رازی» شبهاتی را برای فرار از اقرار به ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین (ع) بعد از پیامبر اکرم (ص)، ایراد نموده‌اند که دراین مجال کوتاه به دو شبهه‌ی مهم در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✍️ «شبهه اول»: ❓در روایات آمده که حضرت علی(ع) در حال نماز، چنان غرق در مناجات پروردگار می‌شدند که پیکان تیر را از پایشان بیرون می‌آوردند و متوجه نمی‌شدند! حال چگونه ممکن است صدای سائلی را شنیده و از یاد خدا در نماز، غافل شده باشند؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ اولاً آنها که این ایراد را وارد کرده‌اند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل و صدقه دادن به او، پرداختن و توجه به غیر خدا نیست! بلکه توجه به عین دستور الهی است! لذا حضرت علی (ع) در حال نماز از خود و غیر خدا بیگانه بودند، نه از خدا و دستورات او؛ و به تعبیر روشن‌تر، پرداختن زکات در نماز، انجام عبادت در ضمن عبادت است که نه تنها با روح عبادت سازگار است، بلکه باعث تعالی آن می‌گردد! 2️⃣ معنی غرق شدن در توجه به خدا در نماز این نیست که انسان، از خود بی‌اختیار شود و احساس و فهم و ادراک خود را از دست بدهد! بلکه به این معناست که با اراده خویش، توجه خود را از آن چه در راه خدا و برای خدا نیست برگیرد! چنانچه وقتی تیر را در حال نماز از پای حضرت خارج ساختند، حضرت، مسلماً متوجه خروج تیر و درد حاصل از آن بوده‌اند! ولی با ارتباط معنوی با مبدأ هستی، آنچنان لذتی از عبادت می‌بردند و آنچنان قدرتی در خویش احساس می‌نمودند که به راحتی می‌توانستند درد تیر را تحمل کنند! ✍️ «شبهه دوم»: ❓فخر رازی و برخی دیگر از متعصبین، گفته‌اند که اشاره حضرت علی (ع) به سائل، برای این که انگشتر حضرت را بیرون بیاورد، مصداق «فعل کثیر» است و با صحت نماز، منافات دارد! ✅ پاسخ: 1️⃣ می‌دانیم در نماز کارهایی جایز است که به مراتب از این اشاره کوچک، بسیار بیشتر است و در عین حال، طبق فقه شیعه و مذاهب اهل‌سنت، ضرری به نماز نمی‌رساند! اعمالی مانند کشتن مار و عقرب و یا برداشتن و گذاشتن کودک و یا حتی شیردادن بچه شیرخواره که فقها، هیچ یک را جزء «فعل کثیر» ندانسته‌اند! پس چگونه یک اشاره کوچک، منافات با نماز داشته و فعل کثیر است! 2️⃣ کسانی که این شبهه را وارد کرده‌اند فراموش کرده‌اند که طبق روایات، آن نمازی که حضرت علی (ع) در آن، انگشتری به فقیر داده‌اند، نماز مستحبی بوده! و در نمازهای مستحبی، فقهای همه‌ی مذاهب اسلامی گفته‌اند که «استقبال و استقرار» شرط نیست! یعنی کسی که می‌خواهد نماز مستحبی به جا آورد، لازم نیست حتماً رو به قبله باشد و همچنین لازم نیست در یک محل به طور کامل، استقرار داشته باشد! بلکه می تواند حتی در حال راه رفتن، نماز بگزارد و برای رکوع و سجود هم با اشاره به طرف پایین، رکوع و سجود انجام دهد؛ به این ترتیب در نماز مستحبی توجه به کاری مانند دادن صدقه، هیچ ضرری به نماز نمی‌زند! ✍️ در پایان توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر دادن صدقه در رکوع نماز، با حضور قلب، تناقض داشته و نشانه غفلت و بی‌خبری از ذکر خدا بوده و یا مصداق فعل کثیر است؛ پس چرا خداوند متعال در آیه ولایت (مائده/۵۵) از آن، تکریم و تمجید نموده! و زکات و صدقه دادن در حال رکوع نماز را از امتیازات مهم الهی برای مقام ولایت دانسته است! 💠 قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG