eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
894 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «تاریخ اَنْدُلُس، عبرتى بزرگ برای مسلمانان (٢)» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٣ ✍️ مناسبت روز: امروز سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پیروزی ملت شریف ایران در سال ١٣۶١ شمسی است؛ روز بزرگی که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بوده و روحیه سلطه‌ستیزی و ایمان ملت انقلابی ایران را به رخ جهانیان کشید؛ لذا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، و سلام و صلوات بر روح بلند شهدای انقلاب اسلامی و امام شهداء، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ ✍️ اما در روز گذشته به مناسبت سالروز پیروزی و فتح مسلمانان و تشکیل حکومت و تمدن بزرگ اَندلس، عرض کردیم که بررسی دلایل شکست و اضمحلال این تمدن عظیم، پس از ٨٠٠ سال شکوه و عظمت و شگفتی‌، می‌تواند درسی بزرگ برای تمامی امت‌های اسلامی و بالأخص ملت شریف ایران اسلامی باشد؛ لذا انشاالله در سخن امروز به این مبحث مهم می‌پردازیم؛ ✍️ با بررسی دقیق تاریخ تمدن بزرگ اندلس، می‌توان دو عامل اساسی را به عنوان مهمترین دلایل اضمحلال این حکومت اسلامى برشمرد که عبارتند از: 1️⃣ «اختلاف و تفرقه بین مسلمانان» در اسلام، یکى از ارکان مهمِ ثبات، امنیت و پیشرفت هر جامعه‌ای، وحدت است، چنانچه خداوند متعال در آیه ١٠٣ سوره آل‌عمران، به مسلمانان، دستور وحدت و دوری از تفرقه داده است: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛ بی‌شک حکومت اسلامی آندلس نیز در سايه همین وحدت و یکپارچگی مسلمانان، بصورت برق آسا پیشرفت کرد؛ اما پس از چند صد سال، دشمنان توانستند بین مسلمانان تفرقه و درگیرى‏‌هاى داخلى ایجاد نموده و همین موضوع، اولین علت‏ شکست‏ و نابودی تمدن بزرگ اندلس شد. (صحنه‌هاى تکان دهنده در تاریخ اسلام، ص١۵١) 2️⃣ «فساد اخلاقى و تعطیل شدن احکام دینی» دومین عامل مهم شکست مسلمانان در اندلس را باید پشت کردن به احکام اسلامی، و ترک امر به معروف و نهی از منکر، و در نتیجه رواج فساد و بى بند و باری در آن جامعه اسلامی دانست؛ به صورتی که با فراگیر شدن فساد و فحشا، رفته رفته، از توجه مسلمانان اندلس به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه اسلامی کاسته شد، و حیا و عفت، و حَمیت و غیرت دینى در آنها از بین رفته و تنها شهوت‌رانی و خوش‌گذرانى برای آنها اهمیت پیدا نمود؛ در این دوران، دشمنان اسلام که در طی صدها سال همواره با مسلمانان جنگیده و از آنها شکست خورده بودند، با پیمان به ظاهر دوستی، و با طرحِ شیطانىِ تهاجمِ فرهنگی، وارد میدان شدند و با عقد قراردادهایى با حاکمان اسلامی، برای مسلمانان به ایجاد تفریح‌گاه‌ها، مدرسه‌های‌ مختلط و بازارهای رنگارنگ پرداختند، و سپس با به گردش در آوردن دختران زیباروى مسیحى در همین بازارها و تفریحگاه‏ها، و القای انحرافات عقیدتی در همین مدارس، جوانان مسلمان را از درون تهى کرده و بدین ترتیب تمام توان مقاومت و غیرت دینی را از آنها گرفتند! و سپس با لشکریان خود بر آنان یورش برده و حکومت اسلامی اندلس را برای همیشه نابود نمودند» (همان) ✍️ در پایان این مبحث سزاوار است که در شکست تلخ اندلس بیشتر بیاندیشیم و از خود بپرسیم: که آیا تاریخ تکرار نمى‏شود؟ و آیا حکومت اسلامی ما با کمتر از نیم قرن پایداری، از حکومت ٨٠٠ ساله اندلس، مستحکم‌تر است؟ ❓پس چرا برخی از ما، بى‌توجه به نقشه‏هاى شوم دشمنان، بر طبل اختلاف و تفرقه مى‏کوبیم و از وحدت حول محور ولایت امر و رهبر معظم انقلاب، غفلت کرده، و منافع حزبى و گروهى خود را بر منافع انقلابی و ملی ترجیح مى دهیم! ❓و آیا نباید در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان، و اِلقاى شبهات و ایجاد تردید در بنیان‌هاى اعتقادى، و همچنین هزینه‌ی چند میلیارد دلاری دشمنان برای گسترش رایگان برنامه‏‌هاى ضد اخلاق و عفت و غیرت اسلامی در فضای مجازی و حقیقی کاری کرد؟ ❓و مهمتر از همه، چرا برخی از افراد از تاریخ تلخ اندلس درس نمی‌گیرند و هنوز دل در گرو پیمان و یاری کفار و دشمنان قرار داده‌اند؟! ✍️ و کلام آخر این‌که اگر روزی در خرمشهر، جوانان مؤمن و انقلابی ما توانستند با دست خالی در برابر تمامی جهان استکبار و پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات جنگی، ایستاده و به پیروزی برسند؛ عامل آن چیزی جز وحدت کلمه و انسجام ملی تحت فرمان ولایت امر و امام امت (ره)، و غيرت و حميّت دينی، و روحیه ایثارگری و شهادت‌طلبی نبوده‌ است؛ لذا برای پاسداری از دستاوردهای بزرگ شهدا و ایثارگران، و همچنین حفظ آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامى، بر ماست که با حفظ وحدت بر محور ولایت مطلقه فقیه، و اجرای احکام و شعائر اسلامی، و ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان، مسیر نورانی امام و شهدا را ادامه داده تا انشاالله پرچم انقلاب را به دست مبارک حضرت ولی عصر (عج) برسانیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت و پیروزی» موضوع: «تاریخ اَنْدُلُس، عبرتى بزرگ برای مسلمانان (٢)» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ چهارشنبه - ٠۴ خرداد ١۴٠١ 🌙 الأربعاء، ٢٣ شوال ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 25 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) - 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز دزفول، روز مقاومت و پایداری 💠 حدیث روز: امیرالمؤمنین (ع): «كُلَّما كانَتِ البَلوى وَالاِختِبارُ أعظَمَ كانَتِ المَثوبَةُ وَالجَزاءُ أجزَلَ: هرچه آزمايش و امتحان بزرگ تر باشد، ثواب و پاداش آن نيز بيشتر است». 📚 نهج‌البلاغه/ خطبه ۱۹۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» موضوع: «» ❓می‌دانیم که محبت اهل‌بیت (ع) یکی از عوامل مهم وحدت بین مسلمانان است ولی متأسفانه برخی افراد مخصوصاً در مناطق مشترک شیعه و اهل سنت، به بهانه تولد یا شهادت اهل‌بیت (ع)، برنامه‌ها و حرکاتی ضد وحدت مسلمانان انجام می‌دهند، تکلیف ما در این زمینه چیست؟ ✅ مسلمان‌ها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضد وحدت مقابله بکنند؛ و این یک تکلیف بزرگ، برای همه‌ی ما است؛ 📚 امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ❓تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقه‌افکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟ ✅ نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب. 📚 منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «دزفول نماد مقاومت» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۴ ✍️ مناسبت روز: چهارم خرداد، سالروز مقاومت مردم قهرمان دزفول در برابر حملات وحشیانه بعثی‌های عراق در زمان دفاع مقدس است، که موجب شد این تاریخ به نام «روز ملی مقاومت و پایداری» در تقویم رسمی کشور ثبت و «دزفول» به عنوان «پایتخت مقاومت ایران» نامگذاری شود؛ لذا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، و با سلام و صلوات به روح پرفتوح شهدای این شهر قهرمان‌پرور، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ مردم سلحشور دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک‌های بی شمار بر پیکره شهرشان، نه تنها آن را ترک نکردند، بلکه هر روز، بخش‌های تخریب شده را مجدداً بازسازی می‌کردند تا جایی که اراده رژیم بعثی عراق، برای خالی کردن این شهر مهم، و ویران کردن آن، به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مبدل شد؛ مردم شهیدپرور دزفول در تمامی دوران جنگ تحمیلی، نه تنها فرار نکردند و در برابر حمله‌های وحشیانه و موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و بلندگوهای شبانه‌روزی منافقین و حامیان آنان ایستادگی نمودند، بلکه هر هفته نماز وحدت‌ آفرين جمعه این شهر را به امامت حضرت آیت‌الله قاضی (ره) باشکوه‌تر از گذشته برگزار نمودند؛ برای درک شجاعت مردم دزفول، همین بس که بدانیم در دوران دفاع مقدس، علاوه بر هزاران خمپاره، بیش از ۱۷۶ موشک زمین به زمین، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به این شهر اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد؛ همچنین دشمن بعثی عراق، ۲ لشکر از ۶ لشکر اصلی خود را، مأمور فتح دزفول کرده بود تا بتواند با استفاده از موقعیت استراتژیک این شهر، خوزستان را دور زده و درنهایت این استان سوق الجیشی و نفت‌خیز ایران را به تصرف خود درآورد؛ لذا اگر مقاومت قهرمانانه مردم غیور دزفول نبود، چه‌بسا خوزستان سقوط کرده و جنگ تحمیلی، سرانجام دیگری پیدا می‌کرد؛ اما مردم دلیر دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۱۰ شهید به اسلام و انقلاب، هم‌چون کوهی استوار و سرافراز ایستادند و به نماد مقاومت و پایداری ایران اسلامی تبدیل شدند؛ بر همین اساس هيأت دولت وقت، به پاس مقاومت عزتمندانه مردم این شهر پهلوان‌پرور، دزفول را به عنوان «پایتخت مقاومت ایران اسلامی» معرفی نمودند؛ حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز در پنجم اردیبهشت سال ١٣۶٢ در پیامی به مردم شریف دزفول فرمودند: «شما دزفولی‌ها امتحان خود را دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دِین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردید...» همچنین حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر فرزانه انقلاب نیز در اسفند ماه سال ١٣٧۵ در جمع مردم غیور این‌ شهر فرمودند: «مردم دزفول یکی از بهترین امتحان‌های دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را در تاریخ به یادگار گذاشتند و قهرمانی ماندگاری را (از خود) به ثبت رساندند و این اثر شگفت‌آور، نتیجه رسوخ و نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم است...» ✍️ در پایان سخن امروز، در برابر شجاعت، استقامت و پایداری مردم ایثارگر، شهیدپرور و قهرمان دزفول، سر تعظیم فرود آورده، و علاوه بر تبریک و گرامیداشت «روز دزفول، نماد مقاومت و پایداری»، بهترین پاداش‌ها در دنیا و آخرت را برای آنان، از خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم؛ چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «هرگاه مؤمنان به بلایی و مشکلی گرفتار شوند، و در این راه، استقامت و پایداری نمایند، پاداشی همچون پاداش هزار شهید به آنها داده می‌شود» (اصول‌کافی، ج٢، ص٩٢) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز دزفول و روز مقاومت و پایداری» موضوع: «دزفول، نماد مقاومت» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ پنجشنبه - ٠۵ خرداد ١۴٠١ 🌙 الخمیس، ٢۴ شوال ١۴۴٣ 🌲م Thursday 26 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 شب شهادت امام صادق (ع) ☀️ روز نسیم مهر، روز حمایت از خانواده زندانیان ☀️ پيروزي حزب اللَّه لبنان بر رژيم صهيونيستی اسرائيل (١٣٧٩ ش) 💠 حدیث روز: امام صادق عليه ‏السلام : مَن تَعَلَّمَ للّه‏ِِ وعَمِلَ للّه‏ِِ وعَلَّمَ للّه‏ِِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما، فقيلَ: تَعَلَّمَ للّه‏ِِ، وعَمِلَ للّه‏ِِ، وعَلَّمَ للّه‏ِِ! هر كه براى خدا علم بياموزد و براى خدا [به آن] عمل كند و براى خدا به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها از او به بزرگى ياد شود و گفته شود: براى خدا آموخت، براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد! 📚 امالی طوسی، ص۱۶۸ ، ح۲۸۰ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓آیا درس خواندن در عصر حاضر برای ما واجب عینی است؟ ✅ شاید همه این حدیث شریف را از وجود مبارک پیامبر خدا (ص) شنیده باشید که فرمودند: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ»؛ طلب علم، درس خواندن و آگاهی پیدا کردن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است! اما این وجوب، وجوب کفایی است؛ واجب عینی نیست؛ یعنی دانش­‌هایی که برای رفع نیاز جامعه اسلامی لازم است، به تعداد و مقداری که این نیاز مرتفع بشود، باید افرادی که دارای شرایط هستند، بروند یاد بگیرند، اما واجب عینی نیست؛ مگر در موارد استثنایی که ممکن است دانشی بر یکسری افراد خاصی واجب شود، اما به طور کلی درس خواندن واجب کفایی است. ❓آیا انسان با ترک یادگیری مسائل مورد نیاز و ابتلای خود گناهکار محسوب می‏شود؟ ✅ در صورتی که ياد نگرفتن آن مسائل، منجر به ترک واجب يا ارتکاب حرام شود، گناهکار است. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۵ ✍️ مناسبت روز: امشب شب شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام صادق (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به همه مسلمانان جهان، روزبرگ امروز را با موضوع «نهضت بزرگ علمی صادق آل محمد (ع)» آغاز می‌نمائیم؛ با مطالعه سیره گفتاری و رفتاری اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و توجه به آثار علمى که از آنان به جای مانده است، به دست می‌آوریم که آن بزرگواران در تمام علوم و رشته‏‌هاى مورد نیاز بشرى، تَبحُّر ویژه‌ای داشته‌اند؛ و بر همین اساس امیرالمؤمنین (ع) در توصیف دانش آل‌محمد (ص) فرمودند: «هُمْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ اَمْرِهِ وَ عَیبَه عِلْمِهِ وَ مَوْیلُ حُکْمِهِ وَ کُهُوفُ کُتُبِهِ وَ جِبَالُ دِینِهِ»: «آنان جایگاه سِرّ خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مَرجَع حُکم او و نگهبان کتاب‏‌هاى آسمانى و کوه‌هاى همیشه استوارِ دین خداوندند». (نهج‏ البلاغه، خطبه دوم) امام صادق(ع) نیز، عترت رسول خدا (ص) را مرکز حکمت و رحمت الهى دانسته و فرموده‌اند: «نَحْنُ شَجَرَه النُبُوَّه وَ بَیتُ الرَّحْمَه وَ مَفَاتِیحُ الْحِکْمَه وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ»: «ما خاندان پیامبر (ص) درخت نبوت و خانه رحمت و کلیدهاى حکمت و سرچشمه دانش هستیم».(الکافی، ج۱، ص۲۲۱) اما می‌دانیم که ایجاد هر نهضت و انقلابی در جهان، نیازمند به مجموعه‌ای از امکانات و ظرفیت‌های مقدماتی است و مسلماً «نهضت علمی» نیز از این قاعده مستثنی نیست! بنابراین هر یک از ائمه اطهار (ع) در هر فرصتی که به‌دست می‌آوردند، در جهت ترویج علوم و معارف اسلامى همت می‌گماردند؛ تا اینکه بالاخره شرایط اجتماعى و فرهنگى در اواخر دوران عمر امام باقر (ع) و در دوران زندگی امام صادق (ع) مهیا شد؛ چراکه در این دوره از قدرت حکومت بنی‌امیه به شدت کاسته شد و بنى‌العباس مبارزه شدیدی را آغاز نمودند؛ لذا این دو گروه دنیاپرست و ستمگر، در مدت چندین سال در کشمکش با یکدیگر بودند و به همین دلیل فرصت ایجاد فشار و اختناق نسبت به اهل‌بیت (ع) و شیعیان را نداشتند؛ بر همین اساس، می‌توان این دوران را، دوران آرامش و آزادى نسبى برای رشد معارف مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت دانست که حضرت صادق (ع) از این فرصت مغتنم، کمال استفاده را نموده و «نهضت علمی» را بنیان‌گذاری کردند؛ این نهضت بزرگ که مقدمات آن از اواخر دوران امام باقر (ع) آغاز شده بود، شور و شوق علمى بى‏سابقه‏اى را در جامعه‌ی اسلامی به وجود آورد و کُرسی‌های علوم مختلف، هم‌چون قرائت و تفسیر قرآن کریم، حدیث، کلام، فلسفه، نجوم، ریاضیات، شیمی، طب و... شکل داد؛ صادق آل‌ محمد (ع) در این دوران، بزرگ‏ترین دانشگاه اسلامى را در مدینه بازگشایی نمودند و مسجد پیامبر (ص) را علاوه بر محل عبادت به محل تدریس علوم الهی تبدیل کردند و با گشودن باب علوم مختلف، بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب علمی خود، تربیت نمودند؛ شاگردانی همچون: «مُفَضَّل بن عُمَر جُعْفی، مؤمن‏ الطاق، هشام ابن حکم و هشام ابن سالم در علم کلام»؛ و «زُرارة بن أعیُن، محمد ابن مسلم، جَمیل‌ بن دَرّاج‌، حُمران‌ بن اَعْین، ابوبصیر و عبدالله بن سِنان در فقه و اصول و تفسیر»؛ و «جابر ابن حیان در ریاضیات و شیمى و علوم غریبه»؛ که هر یک از این شاگردان، در سال‌های بعد، به استادی بزرگ تبدیل شده و کرسی‌های علمی فراوانی راه‌اندازی نمودند، تا حدی که «جرجی زیدان» تاریخ نگار مسیحی درباره جابر ابن حيان می‌نویسد: «او حُجَّت است از شرق در برابر غرب تا ابد!» (معجم الرجال الحدیث، ج ۴، ص ١٠٠) ✍️ در پایان سخن امروز، باید اذعان کرد که امام صادق(ع) با نهضت علمی خود، خدمتی بزرگی به بشریت نمودند که در طول تاریخ بی‌نظیر است؛ چراکه علاوه بر علوم قرآن و حدیث، و فقه و اصول؛ دانش‏‌هایی بسیاری را برای بشریت، بنیان‌گذاری و یا بسط و گسترش دادند؛ دانش‌هایی همچون‌: علم کلام، فلسفه، تربیت، اخلاق، عرفان، طب، شیمى، روان‏شناسى، حیوان‏شناسى، لغت، ادبیات، سیاست و... که هنوز عالمان این علوم از سرچشمه دانش صادق آل‌ محمد (ص) سیراب می‌شوند؛ و البته این نهضت بزرگ علمی تنها یکی از خدمات ارزشمند حضرت صادق (ع) به بشریت بوده است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «شب شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ جمعه - ٠۶ خرداد ١۴٠١ 🌙 الجمعة، ٢۵ شوال ١۴۴٣ 🌲م Friday 27 May 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز شهادت امام صادق (ع) در سال ١۴٨ قمری 💠 حدیث روز: امام صادق (ع): إنّ لِصاحِبِ هذا الأمرِ غَيبةً المُتَمَسِّكُ فيها بدِينهِ كالخارِطِ لِشَوْكِ القَتادِ بيَدِهِ...؛ صاحب اين امر، غيبتى دارد كه در آن روزگار، كسى كه به دين خود چنگ مى‌‏زند، مانند كسى است كه شاخه پُر از خار و تيغ را با دستش صاف و تهى از خار مى‌كند... 📚 الغيبة للنعمانی، ص۱۶۹، ح ۱۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓امروزه آموختن کدامیک از تخصص‌های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟ ✅ شايسته است که علماء و اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها به همه تخصص‌های علمی مفيدی که مورد نياز مسلمانان است، اهتمام بورزند تا از اَجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمين بی‌نياز شوند... ❓دانشجویی به مدّت چهار سال است که در دانشکده پزشکی درس می‏خواند و علاقه شدیدی به فراگیری علوم دینی دارد، آیا ادامه تحصیل در رشته پزشکی برای او واجب است یا اینکه می‏تواند آن را رها کرده و به تحصیل علوم دینی بپردازد؟ ✅ دانشجو در انتخاب رشته تحصيلیِ خود آزاد است، ولی در اينجا نکته‏ای وجود دارد که شايسته است به آن توجه شود و آن اينکه اگر فراگيری علوم دينی به خاطر توانايی خدمت به جامعه اسلامی اهميّت دارد، تحصيل در رشته پزشکی هم به قصد آمادگی برای ارائه خدمات پزشکی به امّت اسلامی و درمان بيماری و نجات جان آنان از اهميّت زيادی برخوردار است. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢» روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت امام صادق (ع)، ششمین امام معصوم و جانشین پیامبر اسلام (ص) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته در رابطه با «نهضت علمی» امام به‌عنوان خدمتی بزرگ به جهان بشریت سخن گفتیم؛ اما متأسفانه بعضی از افراد ساده‌اندیش در طول تاریخ، این نهضت علمی را زیر سؤال برده‌اند که چرا امام در چنین موقعیت ویژه زمانی در برابر غاصبان خلافت، قیام و مبارزه‌ی مستقیم نکردند! در حالی که بنی‌امیه و بنی‌العباس هر دو ضعیف بودند و امام صادق (ع) نیز از چنان آزادی و اقبالی برخوردار بودند که توانسته‌اند بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب خود تربیت نمایند؛ لذا دوران امامت چند ده ساله‌ی حضرت را بی‌فایده و یا بسیار کم فایده خوانده‌اند! البته این برداشت جاهلانه از آن روست که این افراد از قدرت علم و دانش، و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن اسلامی غافلند! و مسلماً مقصود و هدف امام صادق (ع) از نهضت بزرگ علمی را درک نکرده‌اند؛ و نمی‌دانند که در نگاه اسلام، علم و دانش به عنوان یک قدرت و عامل اصلی و اساسی ایجاد حکومت و سلطنت است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»: «دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند» (شرح‏ نهج‌البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹) بر همین اساس امام صادق (ع) در دورانی که آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم بود، خط و استراتژی کلی امامت و رهبری خود را به عنوان یک «مبارز» واقعی در سه محور اصلی پی‌ریزی نمودند؛ که رهبر معظم انقلاب در «کتاب پیشوای صادق» خود، این سه بُعد را به خوبی ترسیم کرده‌اند: ۱- تبیین و تبلیغ مسأله‌ی امامت و ولایت؛ ۲- تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه‌ی فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن بر اساس بینش شیعی؛ ۳- ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی؛ از نگاه اسلام، این سه محور، یعنی «امام»، «علم» و «امت» در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و تمدن اسلامی است؛ هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب کرده که امام صادق (ع)، ضلع «علم» را به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت در تشکیل نظام اسلامی، بیشتر تقویت نمایند؛ حضرت صادق (ع) در این دوران ویژه، یا باید وارد کار سیاسی و مبارزه‌ی علنی می‌شدند که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان و وجود جهل بسیار در مردم، چه‌بسا به یک انتحار سیاسی دست می‌زدند! و یا این‌که به یک انقلاب صامت و بنیادی روی می‌آوردند و با کار فکری و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت را می‌بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و بر جهل مردم استوار بود؛ لذا امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، تصمیم گرفتند که با مجاهده علمی و تبیین اسلام ناب محمدی، مبانی حکومت کفر را ساقط کنند تا حکومت‌ اسلامی بر پایه‌ی قدرت علم و دانش، و فهم مردم بنا شود؛ ✍️ در نتیجه باید امام صادق (ع) را رهبری متفکر و دوراندیش، و مبارزی بزرگ، و مجاهدی خستگی‌ناپذیر بدانیم که با «نهضت علمی» خود، بشر را از تاریکی جهل و نادانی نجات داده‌ و ظرفیت یک حکومت به معنای واقعی اسلامی را فراهم نموده‌اند. 📚 برداشتی از کتاب «پیشوای صادق» نوشته حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢» روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ شنبه - ٠٧ خرداد ١۴٠١ 🌙 السبت، ٢۶ شوال ١۴۴٣ 🌲م Saturday 28 May 2022 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز قانون و آغاز هفته مجلس 💠 حدیث روز: امـام صـادق علیه‌السلام: ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّی: مَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گرچه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت. 📚 تحف العقول/ ۲۲۹ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓از امام راحل نقل شده است که فرمودند: اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید! چه مقدار باید درس بخوانیم تا جایز باشد که در مدرسه بمانیم؟ ✅ سؤال خوبی است؛ در یک مورد مشابه این سوال نیز، حضرت آقا فرمودند موجب ضمان است؛ یعنی به این معنا که فردی در مدرسه باشد، در دانشگاه باشد و از بیت‌المال استفاده کند ولی درس نخواند، هم حرمت تکلیفی دارد به این معنا که دارد از بیت‌المال استفاده می‌کند و درس نمی‌خواند؛ هم حرمت وضعی و تکلیف وضعی دارد به این معنا که ضامن است و باید آن مقداری که ضایع کرده جبران کند! اما باید چه مقدار درس بخوانید؟ به مقدار متعارف، یعنی فرق نمی‌کند در دانشگاه باشد، در دبیرستان باشد، در مدرسه علوم دینی باشد، باید به مقدار متعارف درس بخواند، نه بر خودش سخت بگیرد و نه کوتاهی و مسامحه کند! حال ممکن است مدرسه خاصی یک مقرراتی داشته باشد که هر کس اینجا تحصیل می‌کند، در شبانه­‌روز باید ساعت خاصی را درس بخواند، این شرایط را باید مراعات کند. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «امام صادق (ع) و تشکیل حکومت اسلامی» روز شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٧ ✍️ مناسبت روز: در دو روز گذشته به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) عرض کردیم که در دوران امامت حضرت، به دلیل افول بنی‌امیه، فرصتی ویژه فراهم شد و امام با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، نسبت به ایجاد «نهضت بزرگ علمی» اقدام و با تبیین اسلام ناب، و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت ظلم را بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی و جهل مردم، تشکیل و استوار شده بود؛ ❓حال پرسش این است که چرا امام صادق(ع) پس از نهضت علمی و روشنگری اجتماعی و فرهنگی، از این فرصت ویژه برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ ✅ در جواب به این پرسش باید گفت که بی‌شک همه‌ی امامان معصوم به عنوان پیشوایان راستین جامعه‌ی اسلامی در پی این بودند که اگر شرایط و مقدمات فراهم شود، جامعه را از حاکمیت‌های جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و ضمن هدایت و رهبری جامعه، سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین نمایند؛ اما با بررسی تاریخ، متوجه می‌شویم که هیچ‌گاه زمینه قیام و مبارزه مستقیم برای امام صادق (ع) مهیا نشده است؛ چراکه مهمترین عامل قیام و تشکیل حکومت، آمادگی مردم و وجود یاران شجاع و جان‌برکف است که حضرت از وجود چنین اصحابی محروم بوده‌اند، چنانچه در روایات متعدد، امام به این موضوع اشاره فرموده‌اند که در این مجال کوتاه، به دو نمونه از این روایات اشاره می‌نمائیم: ⬅️ سُدَیر صَیرَفی می‌گوید: نزد امام صادق(ع) رفتم و عرض کردم که به خدا سوگند، خانه نشینی برای شما روا نیست؛ حضرت فرمودند: چرا ای سدیر؟ گفتم: چون شاگردان، شیعیان و یاران شما فراوانند؛ به خدا اگر امیرالمؤمنین (ع) به اندازه شما شیعه و یاور داشتند، خلفاء در بردن حق ایشان طمع نمی‌کردند؛ امام فرمودند: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند؟ عرض کردم: یکصد هزار و شاید هم دویست هزار نفر، و شاید نیمی از مردم جهان؛ پس حضرت در حالی که به گله‌ی کوچکی از بزها نگاه می‌کردند، فرمودند: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بودند بر جای خود نمی‌نشستیم و قیام می‌کردیم» و ادامه روایت، سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم، دیدم تعداد آنها تنها ١٧ رأس هستند؛ ( کافی، ج ٢، ص ١٩٠) ⬅️ در روایت دیگری نیز آمده که «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست و شما اهل‌بیت امامت و رهبری هستید؛ پس چرا از حق مسلّم خودتان سرباز می‌زنید، و با این‌که (فقط در خراسان) صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید، قیام نمی‌نمایید؟ امام صادق (ع) فرمودند: «ای خراسانی، بنشین که حقت نزد خدا محفوظ است؛ و سپس به خادم خود اشاره کردند تا تنور خانه را روشن کند؛ وقتی تنور یکپارچه آتش شد و اطراف آن از شدت گرما سفید شد؛ امام رو به سهل کرده و فرمودند: ای خراسانی برخیز و در تنور برو؛ سهل که بسیار ترسیده بود، عرض کرد: آقای من! ای پسر رسول خدا، مرا ببخشید و به آتش نسوزانید! در آن هنگام یکی از یاران حضرت به نام «هارون مکی» وارد شد و به امام سلام داد؛ حضرت پس از جواب سلام، بدون مقدمه به او فرمودند: کفشت را بگذار و به درون آتش تنور وارد شو؛ او نیز بلافاصله و بدون چون و چرا، در تنور پر از آتش رفت؛ آن‌گاه امام(ع) به خراسانی روی کرده و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفت‌وگو نشستند؛ پس از مدتی به سهل فرمودند: ای خراسانی، برخیز و احوال هارون را در آتش تنور بنگر؛ سهل می‌گوید: برخاستم و دیدم، او آرام در بین تنور نشسته و آتش هیچ آسیبی به او نرسانده است؛ پس با اشاره امام، بیرون آمد و بر ما سلام کرد؛ آنگاه حضرت فرمودند: ما در خراسان مانند هارون، چند نفر یاور داریم؟ عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد؛ امام نیز تصدیق نموده و فرمودند: ما وقتِ قیام را بهتر می‌دانیم و در زمانی که حتی ۵ نفر یاور (واقعی) نداریم، قیام نمی‌کنیم» (بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۲۳) ✍️ شاهد دیگر بر صادق نبودن یاران امام صادق (ع)، وجود «بنی‌العباس» از عموزادگان حضرت است که خودشان را معتقد به امامت اهل‌بیت، و از یاران و طرفداران امام معرفی کرده، و امویان را غاصب، و خلافت آنها را باطل و ناحق می‌دانستند و با بهره‌گیری از مظلومیت اهل‌بیت (ع) و به‌خصوص واقعه‌ی کربلا، جَوّی را پدید آوردند که پس از افول بنی‌امیه، مردم به سوی آنها رغبت نمودند؛ اما متأسفانه آنها نیز حق اهل‌بیت (ع) را غصب کرده و حکومتی به مراتب ظالمانه‌تر از بنی‌امیه به پا نمودند که حاصل آن به شهادت رساندن شش امام معصوم از جمله امام صادق (ع) بود؛ لذا می‌توان اذعان نمود که حضرت در طول عمر شریفشان هیچ گاه فرصت قیام و تشکیل حکومت را نیافتند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «امام صادق (ع) و تشکیل حکومت اسلامی» روز شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓تدریس استاد خانم محجبه برای دانشجویان پسر چه حکمی دارد و در چه شرایطی جایز است؟ ✅ در صورت ضرورت و با شرایطش، اشکال ندارد! مثلا خانمی که مسن است، حجابش را هم رعایت می‌کند و در حرف زدن دقت می‌نماید و خدای ناکرده حرف­‌های فتنه­‌انگیز و تحریک آمیز بر زبان جاری نمی‌کند، و تدریسش هیچ مفسده­‌ای ندارد! ولی به طور کلی اینکه استاد زن باشد و همه‌ی شاگردها مرد باشند و یا بالعکس معمولاً مناسب نیست و گاهی هم ممکن است در این گفتگوها و روابط اشکال شرعی وجود داشته باشد. ‌‌❓آیا استفاده از استاد مرد برای آموزش تجوید و قرائت قرآن به دختران، گناه است؟ ✅ به طور کلی هم امام راحل و هم حضرت آقا منع کرده­‌اند که استاد آموزش قرائت به خانم‌ها، مرد باشد؛ همچنین برای مسائل رزمی و نظامی هم منع کرده‌اند! به هر حال اینها موجب مفسده است؛ الحمدالله در کشور ما برای خانم‌ها استاد زن وجود دارد؛ حالا یک وقت است یک سری نکات تجویدی یا انواع قرائت‌ها و علوم قرآنی را تدریس می‌کند، اگر مثل سایر دروس باشد و رعایت مسائل شرعی شود، اشکالی ندارد! اما یک وقت هست که این خانم می‌خواهد پیش استاد مرد با صوت قرآن بخواند، این است که منع شده و موجب مفسده خواهد شد. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «حُسن خُلق، کلید خوشبختی» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٨ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما در چند روز گذشته، به مناسبت سالروز شهادت صادق آل محمد (ع)، از خدمات بی‌نظیر حضرت به بشریت سخن گفتیم و انشاالله امروز به یکی از مهمترین عناصر سعادتمندی بشر از دیدگاه آن امام همام می‌پردازیم؛ بی‌شک یکی از مهمترین کلیدهای خوشبختی و عناصر سعادتمندی از نگاه دین مبین اسلام، «اخلاق حَسَنه» است؛ چنانچه امام صادق(ع) «حسن خلق» را یکی از ده صفت انبیای الهی برشمرده‌ و در عظمت و ارزش آن، سخنان گهربار فراوانی را فرموده‌اند که در این مجال کوتاه در چند بخش به گوشه‌ای از دریای بیکران کلام گهربار صادق آل محمد (ع) می‌پردازیم: ✍️ حسن خلق، نشانه‌ی بهشتیان: ⬅️ «حُسن خلق، یافت نمی‌شود مگر در وجود دوستان و برگزیدگان خداوند» (بحار الانوار، ج ۶٨، ص ٣٩٣) ⬅️ «بیشترین چیزی که امت من به سبب آن وارد بهشت می‌شوند، تقوا و حسن خلق است» (اصول کافی، ج٢، ص۱۰۰) ⬅️ «عنوان و سرلوحه نامه عمل انسان مؤمن، حُسن خُلق اوست» (بحارالانوار، ج۷۱، ص۳۹۲) ⬅️ «برترین شما کسانی هستند که اخلاقشان نیکوتر، مهمان نواز، انس گیر و انس پذیرترند» (بحارالانوار، ج ۶۸ ، ص۳۸۰) ✍️ تعریف حُسن خلق: ⬅️ حضرت صادق (ع) در تفسیر آیه قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا ﴿بقره/۸۳﴾ فرمودند: «به مردم بهترین سخنانی را بگوئید که دوست دارید به شما گفته شود» (تفسیر برهان، ج۱، ص۲۶۳) ⬅️ «نرم‌خویی با مردم، مؤدب و نیکو سخن گفتن با دیگران، و چهره گشاده و زیبا در مواجهه با برادران، از نشانه‌های فرد خوش اخلاق است» (بحارالانوار، جلد ۷۱، ص ۳۸۹) ⬅️ از رئیس مکتب جعفرى، از «مکارم اخلاق» سؤال شد، حضرت فرمودند: «مکارم اخلاق، یعنی گذشت از کسى که به تو ستم روا داشته است، و ارتباط داشتن با کسى که با تو قطع رابطه کرده، و عطاء نمودن به کسى که تو را محروم ساخته، و گفتن سخن حق، هر چند به ضرر تو باشد» (معانى‌الاخبار، شیخ صدوق، ص ١٩١) ✍️ ثمرات و فواید حسن خلق: ⬅️ «حسن خلق باعث افزایش روزى مى‌شود» (بحارالانوار، ج ٧١، ص ٣٩۵) ⬅️ «هر کس با خانواده خود، خوش رفتارى کند، عمرش طولانى مى‌گردد» (کشف الغمّه، ج ٢، ص ٢٠٨) ⬅️ «خوش خلقی گناه را آب می کند، چنان که خورشید یخ را آب می کند» (بحارالأنوار، ج۷۲، ص ۳۷۵) ⬅️ «گاهی بنده در مراتب عبادت، دارای کمبودهایی است اما خداوند به واسطه خوش‌خلقی، او را به درجۀ شب‌زنده‌داران و روزه‌داران می‌رساند» (الکافی، ج۲، ص۱۰۲) ⬅️ «خداوند به بنده‌اش برای حسن خلق، ثواب و اجر مجاهدی را عطاء می‌کند که همواره از بامداد تا شامگاه در راه خدا مجاهده می‌کند» (الکافی، ج۲، ص۱۰۱) ✍️ بنابراین بر اساس کلام نورانی صادق آل محمد (ع)، «حسن خلق» به عنوان یکی از عناصر مهم خوشبختی و سعادتمندی در دنیا و آخرت، و از خصوصیات اصلی پیروان مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) است، و بَدخلقى از نشانه‌های مخالفین و دشمنان اهل‌بیت (ع) و از خصوصیات اهل جهنم است؛ چناچه امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ گناهى نیست جز اين‌كه توبه‌اى دارد و هیچ توبه كننده‌اى نیست، جز اين‌كه توبه‌اش براى او سالم و دست نخورده مى‌ماند، مگر كسى كه بداخلاق است؛ زیرا چنین كسى از هیچ گناهى توبه نمى‌كند جز اين‌كه در گناهى بدتر از آن وارد مى‌شود» (بحارالانوار، ج ،۷۳ ص ۲۹۷) https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ دوشنبه - ٠٩ خرداد ١۴٠١ 🌙 الإثنين، ٢٨ شوال ١۴۴٣ 🌲م Monday 30 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: امام علی (ع): «لاتُسرِفْ في شَهوَتِكَ وغَضَبِكَ فيُزرِيا بِكَ» «در شهوت و خشم خود، زياده روى مكن، كه تو را بدنام مى‌كنند.» 📚 غرر الحكم، ح ۱۰۲۱۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓سيگار کشيدن و استعمال دخانیات چه حکمى دارد؟ ✅ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حکم، تابع ميزان ضرر آن است، اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌اى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد، جايز نيست. ✅ حضرت آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته): کشیدن سیگار و سایر انواع دخانیات اگر به تصدیق اهل اطّلاع، ضرر مهمّى داشته باشد، حرام است، ولى استفاده از موادّ مخدّر مطلقاً حرام است؛ خواه به صورت تزریق یا دود کردن یا خوردن و یا به هر طریق دیگرى بوده باشد. همچنین تولید، خرید و فروش و هرگونه کمک به انتشار آن، حرام است. ✅ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته): اگر کشیدن سیگار و تنباکو، هرچند در آینده، ضرر مهمی به او می‌رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می‌شود، کشیدن آن حرام است... ✅ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دامت برکاته): (مصرف) چیزى که براى عقل انسان یا سلامتى او ضرر دارد حرام است... ✅ حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (دامت برکاته): در صورتى که مضر باشد یا آثارسوء تربیتى ایجاد نماید، اشکال دارد. ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG